David Brown loopt niet

Hallo

Ik heb een David Brown Selectamatic 780 gekocht.
Nu heb ik de brandstoffilters vervangen, en heb hem ontlucht denk ik nu wilde ik hem proberen te starten, maar startte niet goed.

Wat zou dit probleem kunnen zijn?

Groeten Daan Konijnenberg

Deel dit topic

Reacties

ADB996
Komt er brandstof uit, bij de verstuivers? zo niet, is hij niet goed ontlucht.
rickrenault
Starte die voor de tijd wel goed?
Anders moet je even de eerste verstuiverleiding los draaien dan starten tot er geen lucht meer komt dan weer dicht draaien zo doe je alle verstuiver leidingen dan is de lucht er uit als je de pomp ook intlucht hebt denk er wel om dat je niet te lang door start dat de startmoter gloeiend heet word
Daankonijnenberg
Daar komt wel diesel uit.
ADB996
@Daankonijnenberg wat doet hij tijdens het starten? rookt hij? zo ja, welke kleur? slaat wel, maar wil niet lopen? of slaat hij helemaal niet?

beschrijf even wat er gebeurt tijdens het starten
boegie
Anders aantrekken?
Kijken of hij dan wel in een keer (goed) loopt
ADB996
@boegie ben daar zelf geen voor stander van, maar je proces van het starten veranderd niet. dus als de startmotor goed werkt en snel genoeg rond gaat. gewoon starten.
Daankonijnenberg
Hij rookt tijdens het starten blauwe rook.
En hij slaat maar wil niet lopen
boegie
@ADB996 Dat is waar. Maar als hij slecht wil ontluchten (ooit eens een mf 135 leeg gereden, kregen we niet goed ontlucht, en na even aanslepen liep ie zo weer) zou je dat kunnen proberen
ADB996
@Daankonijnenberg dat is een teken van olie verbruik.
hoe goed gaat de startmotor rond?
jasper01
Beetje startpiloot trekt die hem ook wel
Daankonijnenberg
Ik heb hem al achter de Multicar gehad, hij startte wel, maar toen de kabbel slap hing viel hij weer uit, toen we weer verder reden sloeg hij niet meer aan.
case-inter
Verstuivers laten testen en de compressie druk even meten.
Daankonijnenberg
Gister middag heb ik er wel een rondje mee gereden.
ADB996
@jasper01 je weet dat daar de motor mee sloopt? maar als ik het zo hoor. zou ik de verstuiver en de compressie laten testen.

komen van alle verstuivers diesel uit?
hoe starte hij voor dat je de filters hebt vervangen?

ik vermoed als ik zo hoor, dat het aan de verstuiver ligt.
ADB996
@Daankonijnenberg hoe liep de de motor? rookte hij ook zoveel?
PatrickZ
@Daankonijnenberg

Heeft hij t voor tijd wel altijd goed gedaan ?? Wel raar
twand2505
Kijk eerst maar eens bij het opvoerpompje!! bij ons op het werk (oorspronkelijk db dealer) heb je vaak van deze problemen het onluchten zelf geen groot probleem ze trekken het laaste beetje lucht meestal zelf wel uit maar door dat er lucht in zit wil er meestal vuil voor het opvoerpompje gaan zitten! het ijzeren beugeltje dat om het glaasje zit wel voorzichting me aan doen deze verbuigen snel! en geen start piloot gebruik zo min mogelijk
Daankonijnenberg
Hij rookt niet heel veel, toen ik er een rondje mee reed rookte hij wel zwarte rook. en de motor liep wel goed.
Daankonijnenberg
@twan2505 toen ik mijn filters er af had en even ging pompen met het ontluchtings pompje, kwam er wel diesel uit het gat wat in het filter uitkomt.
twand2505
@ADB996 het blauwe roken doet elke david brown vooral de oude zelfs na een goed ingelopen motor rivisie krijg je dat er nog niet uit
Als hij het voor de tijd wel heeft gedaan dan heb je nu vast een lucht probleem.
Goed ontluchten en starten met 1 verstuiver leiding los.
Ben je niet een rubber ring vergeten bij de filters ?
Anders met 1losse verstuiver leiding gewoon aanslepen.
Dat is het toerental hoger en slaat hij makkelijker aan en of een snufje startpilote , kan geen kwaad .
Als hij dan loopt dan pas de verstuiver leiding vast draaien.
jasper01
@ADB996 met beleid gebruiken
ADB996
@twand2505 ken het probleem, heb ook een motor van een DB gereviseerd
jasper01
En toch niet die ene uit bellingwolde van afgelopen zomer
twand2505
@ADB996 ja haha laas op het werk een 1290 die niet blauw rookte wij helemaal zozo goed ding 2 weken later een grote knal 😉
ADB996
@twand2505 ik had van de winter mijn blok gereviseerd, moet alleen regelmatig de pijlstok controleren. hij vind de motor olie wel heel lekker 😃
maar dit zal wel aan de kleppen zitten. bij de revisie zat hier wat minimale ruimte in, zodat de olie de motor in gaat. als hij een dag loopt, is er een 0.5 liter uit. ik doe er niks aan, want ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. zo word de motor wel goed gesmeerd.
twand2505
@ADB996 hmm dat is wel heel veel, wat voor type is het?
ADB996
@twand2505 950 uit '59'
twand2505
Oohja dat zijn wel leuke dingen en makkelijk om aan te sleutelen uurtje om ze doormidden te halen waarbij het koppelingshuis het moeilijkste is hahaha
ADB996
@twand2505 vind dat nog niet de moeilijkste. heb de koppeling er ook uit gehaald i.v.m. de krukas slijpen.
twand2505
@ADB996 koppeling valt wel mee wij zolang je hem er maar recht voor hebt het koppelinghuis moet je achter het stuurhuis door wurmen dat vind ik wel zon gepruts is bij een 950 ook zo ofniet?
Daankonijnenberg
Waar zou ik eventueel nieuwe verstuivers kunnen kopen?
ADB996
@twand2505 ik heb maar 1 plaat. ik heb geen livedrive(door draaiend aftakas) zoals het bij DB heet.
ADB996
@Daankonijnenberg verstuivers kun je gewoon naar een Landbouwmechanisatie bedrijf brengen. zij testen of hij goed is, en zo niet kunnen ze er een nieuwe nozel in zetten. als ze niet bij de goede druk open gaan, kunnen ze deze ook verstellen.
DB_jansen
Bij onze 780 hebben we ook de tank schoongemaakt, brandstoffilters vervangen en daarna ook het filter van de opvoerpomp schoongemaakt/vervangen, zat potdicht. Loopt nu weer perfect en rookt niks blauw 😉
GJVD
@ADB996 0,5 liter pff dat is veel wij doen er ook hobby werkzaam heden mee maar we doen 2 jaar met de olie zonder bij te vullen , dat is een david brown 850 en 990 implematic ook voledig gereveseert maar dat is echt enorm veel zeg!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
4