Maaien

We hebben toch maar gemaaid vanmorgen het is kort dag zeker met de verwachte douw
Maar nog langer wachten is ook geen optie dus woensdag maar in de baal ermee.
Zijn er onder de prikkers nog meer die het zelfde idee hebben

Deel dit topic

Reacties

paul1
Is veel te nat hier om uberhaubt met de trekker het land op te gaan.
ronnie2
Door het water maaien hier
+6
gezienus
Morgen melden ze een drooge dag en woensdag weer regen hier hier zie je ze ook wel die van die natte groene balen maken aan het eind van het seizoen dingen die niet zijn te stapelen kompleet uit elkaar zaken en loodzwaar zijn heb het dan toch liever in een rijkuil
aldert
En snel opvoeren,de balen krimpen zo dat t plastiek los gaat zitten.
jan 1
Hier ook maaien,hoop op wat zon,zien het wel.
verbi
Moet nog maaien wil nog even wachten op beter weer. Maar wat is wijs met dit onstabiele weer?
+2
Gewoon ff wachtten, doen wij ook.
Farmer_
Hier hetzelfde.
arjan_kok
Geduld wordt altijd beloont, maar wie het onderste uit de pan wil hebben krijgt het deksel op z'n giek
Waait, dus droogt, voor geen meter
Jan Veenhouwer
Ja, idem
+3
schoppenboer
Beste resultaat in deze tijd is gewoon maaien, gelijk harken en in de kuil drukken.
Schudden heeft alleen nut voor het betere harkresultaat. Droog worden doet t echt niet in oktober/november.
+2
pieta
Vorig jaar hadden wij na één mooie dag toch 32% ds. Volgens mij op 23 oktober. Mandag gemaaid, dinsdags in de kuil. Mooi spul. Maaien en meteen kuilen vind ik een noodoplossing.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@pieta: Maaien en meteen kuilen vind ik een noodoplossing.

Ik vind dat hele maaien in september en oktober een noodoplossing. Ben blij dat de grond hier genoeg draagkracht heeft dat de koeien en pinken nog vrolijk buiten lopen. Gras zat, waarschijnlijk blijven ze ook nog wel tijdje lopen, weersvooruitzichten zijn heel redelijk, beetje regen en redelijk hoge temperaturen, daar kunnen ze goed tegen. De rest van het gras vreten de paarden komende winter wel op.
paul1
@jan is hobbyboer
dag en nacht buiten, of alleen overdag ?
-1
gezienus
@jan is hobbyboer als je de meenste voerboeren moet geloven ,hebben de koeien in deze tijd buiten niks meer te zoeken
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@gezienus: @jan is hobbyboer als je de meenste voerboeren moet geloven ,hebben de koeien in deze tijd buiten niks meer te zoeken

Voerboeren zullen er vast meer verstand van hebben dan ik, maar ik vind het lekker makkelijk en lekker goedkoop.
jan is hobbyboer
Quote:
@paul1: @jan is hobbyboer
dag en nacht buiten, of alleen overdag ?

Ze staan nu nog gewoon dag en nacht buiten, onder het melken mais bijgevoerd.
Coen
@jan is hobbyboer , we hebben genoeg graskuil, hier heeft zojuist de veehandelaar een 200-tal fokschapen + 15 rammen losgelaten op een perceel van 10 hectare met een ruim grasaanbod; uiterlijk medio november eruit.
Nico96
Hier is het nu nog te nat, misschien dit weekeinde, dan wordt weer 20 graden voorspeld.
spotmelker
Afgelopen donderdag gemaaid, vrijdagmiddag in de kuil. Gewoon super geslaagd, je moet een beetje geluk hebben. Nu doodgespoten voor tulpenplanten. De rest weiden de koeien wel af, die mest in september er over geeft nu mooi roestvrij gras.
Mc_douwel
Vorig jaar in december nog gekuild in lasagnekuil met droog zomergras eronder prima voer geworden maaien volgende dag inkuilen drogen doet toch met gemak niet meer
arjan_kok
Hier nu motregen, gisteravond wel maaier horen janken
Greetje
Volgens KNMI kunnen we vrijdag aan de gang. Hier nog wat etgroen staan dat toch alweer te lang is geworden voor de pinken. Komt denk ik meer van terecht als we d'r een paar balen van maken.
+1
Metal ap
Ik hou het wel bij de tuin maaien,dat gesnert in het land in oktober
auke6630
Wij ook nog maaien vd week
verbi
Vrijdagmiddag maaien ,maandag hakselen.
Farmer_
We gaan zaterdag maaien.
jan 1
Ligt overal veel gras af in omgeving,hier 4 vd 35 ha eraf,maar gestopt.voorspelling werd steeds slechter,zal wel druk weekend worden.
oldhuus
Hier geen tijd om te maaien, de maïs is er af en nu moet er nog gras in. Gister was er hier ook een aan het ophooien, maar de hele middag van die motregen, ja dan kun je net zo goed direct maaien en oprapen, een rijkuil. Balen is te duur en er past maar de helft in zie die netten en plastic er maar af te krijgen.
+1
paul1
In het weekend wordt het mooi weer
bartvgijssel
5e snede maar verkocht aan de biogas die maaien het er vrijdag af
JD5620
@bartvgijssel wil je der geen grasbrok van maken kan je mooi bijvoeren opstal
bartvgijssel
K heb hier in de buurt nog niet iemand gehoord of gezien die gras liet drogen.
Maar voor de rest hebben wij voer genoeg dus waarom nog onnodig kosten maken
dx11
@JD5620 Zit wel eiwit in nu idd. dan heb je er nog het meest aan. toch verwacht ik dat je saldo hoger is als je de koeien er in jaagt
JD5620
Quote @dx11:
de koeien er in jaagt
kan ook ja of of nog mooi stalvoeren is de weide gelijk mooi schoon
newholland6640
@dx11

Ligt eraan hoe je t doet. Weiden valt of staat met goed management. Een maand in t zelfde stuk laten lopen werkt niet.
dx11
@newholland6640 elke week een dag
daan knol
Mooi aflaten grazen, maar er staat nog wel veel gras hopelijk lukt het plan om niet meer te maaien
Husqvarna
@JD5620
Heb de 5e snee al laten drogen, was al 30% toen ze het ophaalden scheelde nogal in de droogloon. Natte bende gaat hier in een kuil voor de pinken.
arjankok_
En hoe is het bij de prikkers gegaan die maaien toch gewaagd hebben???
jorisdriepinter
Een natte bende. Lichte gasvorming onder het plastic. Hebben het over een drogere kuil heengezet. Ecosyl en melasse doorgedaan. Hopen dat het goed uitpakt.
Land is wel heel gebleven.
+1
gezienus
Vanmidag begonen met maaien morgen de andere helft was toch blij dat we een ruitenwisser hadden
Farmer_
Hier was het zonnig, geen regen gehad.
gezienus
Grünkohl ...
Farmer_
@gezienus
Net beide kuilen dicht, grunkohl 😃 droog in de kuil, regend pijpestelen nu hier.
gezienus
@Farmer_ hier het Plastik er ook op laatste paar wagens lichte regen in gehad we hebben gemaaid geharkt en zo weg gereden zal wel broeien
Farmer_
@gezienus
We hadden gister gemaai, was mooi weer, we maaien dit jaar behalve de 1ste snede, met maaiers met een afvoerband erachter, ligt dus meteen op zwad, schoner gewas met minder grond erin en wat natter in de kuil, dat droge spul wil ik niet meer, vandaag met ladewagens weggereden, was wel groen maar droog.
Melkveehouder6
Nat in de kuil, heeft maar een half dagje gedroogd. Doen er volgende week perspulp overheen en dan komt het wel goed, vorig jaar ook gedaan.
Foliepak
Maandag zesde snede gemaaid dinsdagmiddag ingekuild geen last van nattigheid mooi voer met veel eiwit. Mooi combineren met droge 4 snede. Morgenmiddag de rest eraf.
+2
jan 1
Vandaag gemaaid(met ruitenwisser aan),zal maandag wel hooi zijn.:)
+2
Metal ap
Pas maar op dat het niet van het land afwaaid
avondrood
Van het land of van de kuil afwaaien. Hier vervroegd ingekuild. Was voor maandag de planning. Maar ja verwachtingen waren goed. Hier met de laatste vracht een dikke bui over ons heen. Het zal nu wel ff gebeurd zijn met drogen. Afwachten op de volgende nazomerse dagen. Dan de rest. Succes allemaal.
pieta
Je buurman iets verderop was net te laat zagen we vanmiddag.
JD5620
Quote @Farmer_:
met maaiers met een afvoerband erachter,

wat voor snedes maai jij dan hele lichte, gazon snedes ? droogt toch nooit mooi als gelijk in zwad ligt :? heb je toeval een foto van een snede die die maaier maait? niet om je af te kraken, ben nieuwsgierig hoe dat gaat/voldoet?
Farmer_
Behoorlijke zware snedes, droog willen we het niet hebben, maar klam, we hebben wat oude weilanden daar moet je er bijna achteraan hakselen in de zomer anders is het al te droog voor voordroogkuil, maar hier in DLD kuilen ze wat anders als in NL, schudders worden hier alleen gebruikt voor hooien, of voor een in de regen gemaaide snede, we maaien wel met die afvoerbanden alleen als het gewas droog is.

Foto heb ik niet, het is al in de kuil, kan nu niet meer. 😄
SJB533
Quote @JD5620:
droogt toch nooit mooi als gelijk in zwad ligt

Heeft anders wel zijn voordelen. Uiteraard niet voor hooi en silage, maar de groenvoerdrogerij kan er direct achteraan met de hakselaar 😃
JD5620
Quote @SJB533:
groenvoerdrogerij kan er direct achteraan met de hakselaar
haha ja die wel, maar zal wel geen Engels raaigras wezen wat ie maait :? anders krijg je ook rotkuil, lijkt me?
Farmer_
Quote:
@JD5620: zal wel geen Engels raaigras wezen

Akkergras is nog erger als engels raai, en ook wat oude weilanden op een ander bedrijf zoals ik al hierboven vermelde.
jurjen w
Stal voeren tot half november als het wat mee zit koeien bij voeren met beheer 1 juni kuil en energie meel
+1
ejb
Wij hebben vrijdag gemaaid en vandaag(maandag) in de kuil mooi spul en geen regen gehad.
pieta
Dan heb je geluk gehad. Hier (Achterhoek tegen Overijssel aan) zondagmiddag regen, nu net weer regen gehad. Wij hebben trouwens zaterdagavond gekuild, vrijdag gemaaid.
+1
Cornelis
Hier ook, alles weer mooi kort. Ongekend zes snedes gras!!
+1
gezienus
[@Cornelis alles weer mooi kort

Dan kan het laatste mest erop
pieta
@gezienus
Dat kan bij ons ook nog.
Cornelis
@gezienusOver vier maanden beginnen we al weer opnieuw!
arjan_kok
[@gezienus koeien brengen nog elke dag wat mest op het land hier een hoop en daar een plas goed voor het gras
JD5620
@Farmer_ aha ik snap et, wel een mooie manier omdat je het gelijk op (rijen) legt je hoeft niet te schudden en te harken scheelt weer tijd en brandstof enzo

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
68
DEELNEMERS
37
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN