Illustratie van:

International 523 - heeft 6 jaar stil gestaan krijg ik em nog aan het lopen?

Hallo.
Ik heb een ih 523 op het oog aleen loopt niet.
Heeft 6 jaar stil gestaan zou ik deze nog aan het lopen krijgen?
En hoe?

Deel dit topic

Reacties

j-visch
Vast wel, mischien revisie. gewoon vragen wat er zojuist er niet doet/mankeert
Fendt926Driver
Heb bij ons een keer een trekker aan het lopen gemaakt met de frontaftakas van een andere trekker.

andere erachter gezet frontaftakas met een aftakas aan de achter aftakas gezet van de te starten trekker handkoppeling van de voorste trekker vrij zetten achterste frontaftakas aanzetten met 400 toeren naar de voorste lopen de aftakas voorkeuze inschakelen en de handkoppeling langzaam laten vieren en kijken en luisteren wat er gebeurd
Arrie94
@Fendt926Driver Maar als er een vloeistof (niet-comprimeerbaar) in staat, knakken de drijfstangetjes denk ik 😃
hilbertvdberg
Kijk eerst maar eens of de motor met de hand rond wil draaien, of met een sleutel op de krukas poelie
Wimsumar
Beste Timoo IH: "Schuur-" of "Brandnetelbosje"-vondst? (Binnen of buiten gestaan? )
timoo IH
@Wimsumar ik ga er van uit dat hij buiten heeft gestaan weet natuurlijk niet zeker maar hij is lopend weg gezet..
NicolaasK
Ja tuurlijk accu lader er opzetten en met startpilot proberen testarten anders aantrekken als het geen automaat is (agriometic-s is )
casejxu
Olieen pijlen en aantrekken
erik9831
Als hij buiten gestaan heeft, kijken of er een klep of dergelijke over de uitlaat heeft gestaan.

Eerst proberen de motor rond te draaien zoals reeds gezegd is. Als hij rond gaat, brandstof ook eventueel vernieuwen.
old man jose
Ik zou beginnen met controleren of je de motor nog kunt draaien, dan het olie carter verversen en de filters vernieuwen en het brandstof systeem zuiver maken een accu plaatsen en een poging doen om te starten.
Veel suc6
ErDee
En begin niet gelijk met startpiloot te sproeien...
Eerst proberen met de hand rond te draaien, dan olie en filters en brandstof verversen. Dan op de accu starten. kijk of de uitlaat gaat roken. Houd eventueel de stophevel tegen de eerste aanslag(koudstart) zonder gas te geven. Als hij loopt laat je hem eerst maar eens even rustig stationair draaien, niet gelijk als een dolle gas gaan geven van ''jaaa hij doet het'' en de olie is nog niet de hele motor rond
timoo IH
@erik9831 er heeft niks op de uitlaat gezeten.. is dat erg?
Fendt926Driver
Quote @Arrie94:
Maar als er een vloeistof (niet-comprimeerbaar) in staat, knakken de drijfstangetjes denk ik
daarom staat er in de laatste zin langzaam laten vieren en horen en zien wat er gaat gebeuren
Fendt926Driver
Quote @timoo IH:
is dat erg?
nee maar het KAN erg zijn als er water in is gekomen wat nu in een bepaalde zuiger staat en water is niet samen persbaar dan gaat het fout met aanslepen
timoo IH
@ErDee hoe bedoel je met de hand rond draaien?
Bedoel je die propeller rond draaien?
ErDee
@timoo IH ja gewoon proberen of de motor niet vast zit. Zou je hem niet met de hand rond krijgen kun je het beste eerst proberen: hoog vooruit en 4e versnelling erin, en dan de trekker met 2 of 3 man vooruit-achteruit bewegen. als hij geen agriomatic-s heeft gaat dat.
3130ls
Je zal in ieder geval de dieselolie mo eten vernieuwen. Denk dat hij het op dedeze diesel het niet meer doet. Oliepijl zeker nakijken.
Arrie94
@3130ls Is bovendien nog rooie ook 😃
ErDee
@3130ls olie gewoon vervangen, die is na 6 jaar stilstaan niks meer waard... (vocht aangetrokken etc.)
3130ls
@Arrie94 moeten ze je niet mee aanhouden haha .criminelen activiteiten
3130ls
@ErDee moet de motor zeker weten los zijn. En het licht eraan of hij buiten gestaan heeft.
timoo IH
@ErDee maar hoe probeer je dat met je handen?
Wij trekken hem meestal altijd gew meteen aan...
timoo IH
@3130ls hij heeft altijd buiten gestaan ja.
ErDee
@timoo IH gewoon trekker in de hoogste versnelling en dan an de banden heen en weer duwen, kijken of er beweging in de motor komt. Als je hem niet aan de v-snaar/ventilator rondgedraaid krijgt, misschien komt ie daar door los.
Corne S
Een aantal jaar geleden een 383 gekocht, stond netjes binnen en een jaartje of 3 /4 niet gebruikt. Startte op z'n eigen accu (zonder druppellader).
3130ls
Sommige kun een dop op de dynamo zetten en dan draaien. Als hij slipt in de snaar kun je hem met de hand naar beneden drukken en dan de dynamo ronddraaien. Misschien kun je een dop op de krukas zetten en draaien maar dat weeweet ik niet.
ErDee
@3130ls op de krukas zitten 3 kleinere boutjes, gaat ook maar iets lastiger als met 1 grote dop. en je komt er slecht aan
timoo IH
Maar dus kortom ik zou hem nog aan het lopen kunnen krijgen? (Als jij niet vast zit)
Dus nieuwe olie er nieuwe diesel en volle accu er op doet hij het niet aantrekken?
albert-fendt
Ligt aan je budjed en doorzettingsvermogen
timoo IH
@albert-fendt Hoe bedoel je budget voor nieuwe onderdelen?
Gerron
Zou het ook verstandig zijn om eerst de verstuivers er uit te halen om te kijken of er water op de zuigers ligt?
rickrenault
@Gerron lijkt mij wel verstandig verstuivers er uit en dan op de startmoter laten rondraaien dan vliegt het water er wel uit als dat er in zit
Arrie94
@timoo IH Als je de zooi kapot trekt, kan je alles gaan vervangen/open maken. Dus de tijd nemen om alles te controleren kan geen kwaad.
albert-fendt
@timoo IH presies, STEL er is iets kapot, moeten de nieuwe onderdelen wel betaald worden, als er netjes is omgegaan met de motor, zou hij zo moeten starten, maar alles controleren van zo veel mogelijk onderdelen is wel aan te raden
harry1998
Bij mij komt dan de vraag waarom is hij toen neergezet en niet meer gebruikt zal toch een reden voor zijn? Maar als hij los is, je hebt hem 3 keer rond gedraait zeg maar dat de zuigers compleet rond zijn gegaan dan olie, diesel, filters en accu vervangen en kijken als hij wil starten.
timoo IH
@rickrenault en dan zonder verstuivers laten starten ?
rickrenault
@timoo IH ja gewoon de verstuivers er even uit en dan moter rond laten draaien met de startmoter als er dan water in zit komt dat er wel uit daarna de verstuivers er weer in. Als je dan nieuwe olie en filters op hebt zitten en nieuwe diesel er in en je hebt hem ontlucht zou die moetten starten
rickrenault
@timoo IH ja gewoon de verstuivers er even uit en dan moter rond laten draaien met de startmoter als er dan water in zit komt dat er wel uit daarna de verstuivers er weer in. Als je dan nieuwe olie en filters op hebt zitten en nieuwe diesel er in en je hebt hem ontlucht zou die moetten starten
Prins81
tractorfan.nl/movie/36675/

Nieuwe olie en diesel + filters

Na 15 jaar stilstand was dit de eerste x starten
jasper01
Denk het wel ligt er aan waar die gestaan heeft binnen of buiten
casejxu
Voorzichtig aan trekken en kijken wat er gebeurt voor dat je kosten zoals olie en diesel vervangen aan de hand haal
timoo IH
@jasper01 hij heeft 6 jaar buiten gestaan
timoo IH
@leroy s ja die!
timoo IH
@rickrenault waar zitten presies de verstuivers? Bij onze eigen trekker kan ik ze niet vinden..?
leroy s
@timoo IH op de kop in de lengte richting naast elkaar. er lopen retour slangetjes boven naar de tank toe. De moterkap zal eraf moeten.
Wimsumar
Beste Timoo IH:
Quote @timoo IH:
waar zitten presies de verstuivers?

Volg vanaf de brandstofpomp de 3 metalen ledingen die naar de bovenkant van de motor gaan. Daar zijn ze aangesloten op de verstuivers.
timoo IH
@Wimsumar zitten de verstuivers dus BOVEN op de motor?
Of op de brandstof pomp?
Wimsumar
Beste Timoo IH:
Quote @timoo IH:
BOVEN op de motor?

Inderdaad.
( De brandstofpomp pomt via de verstuiverleidingen de brandstof naar de verstuivers).

Schrik niet: motorzooi.nl/techniek.htm/
mestyle
Zelf zou ik de kop eraf trekken en dan dan proberen motortje rond te draaien. Bij lange stilstand staat vaak kleppen open en deze gaan dan rotten dus die gelijk slijpen. Als motortje draait wat olie erinnsmeren zodat je gelijk smering hebt. Blok olie verversen brandstof verversen. Verstuivers en gloeierij checken. Kleppen stellen en dan proberen of die wil
ErDee
@mestyle je kunt hem natuurlijk ook eerst reviseren en dan pas kijken wat er aan de hand is :?
gloeierij heeft ie niet
jasper01
Allemaal mooi gewoon eerst beetje diesel en dan gewoon proberen met trekker ervoor
ErDee
@jasper01 en als er dan wat niet goed is trek je alles naar de *****. Mooi op de startmotor starten, kun je ook nog gewoon er naast blijven staan. en zien wat er gebeurd, zo nodig ingrijpen
jasper01
Voet op de koppeling als je sleept gaat het fout koppeling indrukken wel vaker gedaan
ErDee
@jasper01 als het fout gaat ben je al te ver... als de startmotor hem niet rond krijgt weet je er is iets, dat merk je met slepen pas als het al fout gegaan is
jasper01
Kan ook aan de startmotor liggen
RPCounty
Als t een ford was had dat ding al lang gelopen hahaha
ErDee
@RPCounty hij heeft hem toch nog niet eens?
RPCounty
@ErDee moet dat dan 3 pagina s duren?
ErDee
@RPCounty tsja iedereen heeft weer zijn mening over hoe hij denkt dat je te werk moet gaan...
Corne S
T is te hopen dat de brandstofpomp het nog doet. Dat lijkt me ook wel een gevaarlijk onderdeel.

Zit er nog wel koeivloeistof in? Of zit er water in (dan kun je het ook wel vergeten).
timoo IH
Het blok zit vast helaas kan ik hier nog wat aan doen?.. vlgm niet?
jasper01
@timoo IH heb je hem al betaald anders mooi staan laten blok vast is heel duur motor draait dan helemaal niet meer
Gerron
@timoo IH
In principe kan je elke oude trekker wel weer opknappen. Het probleem is echter dat je soms zoveel moet vervangen dat je je investering niet terug krijgt bij eventuele verkoop. Als je dit als uitdaging ziet dan raad ik je aan om eerst flink wat basiskennis te leren en als je er dan aan begint iemand in de buurt om raad te vragen.
leroy s
Net wat gerron zEgt.Voor de verkoop is het denk ik niks, maar als je hem van plan bent lang te houden misschien wel als je bereid bent (veel) te investeren. Het is net wat je zelf wil. Ik zou hem gewoon met een ervaren iemand bekijken, die ziet dan wel als het de moeite waard is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 523 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
6