Tractor rijbewijs

Beste tfers
ik ben een aantal vragen.
een rijbewijs hoeveel kost dit ?
als je een tractor rijbewijs hebt mag je dan ook met anderen voertuigen rijden zoja, welke dan ?
wat moet je zoal kunnen voor een rijbewijs ?
moet je een tractor hebben?
alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

deutz3.70power
Met een trekkerrijbewijs mag je ook een vliegtuig besturen
farmwouter
Maar jij bent grappig
orangpower
Voor kostprijs info vragen bij verschillende rijscholen en of je dit met opleidingssubsidies kunt ja of nee.
Tractor rijbewijs is enkel voor landbouwvoertuigen.
farmwouter
Kan zijn da ge een bandenkraan of buldozer van dat soort voertuigen bedoel ik dan.
3130ls
@farmwouter in prprincipe mag je met bijvoorbeeld een combine of een hakselaar gewoon rijden met je tractor rijbewijs. Banden kraan ook dacht ik.
Boemrang
@farmwouter Kom over een jaar of drie maar eens terug, dan ben je inmiddels 16 jaar en kijk je maar eens op Google of andere willekeurige zoekfunctie....
JDeerefan
@farmwouter ik denk dat in belgië je voor kranen, heftrucks en dergelijke een aparte bekwaamheidstest moet afleggen of een C rijbewijs. G rijbewijs kost in belgië 700euro, dan mag je met een trekker en aanhangwagen tot 20 ton rijden als je 16 bent, vanaf 18jaar maximum 44ton.
3130ls
Zie dat je uit België komt. Daar weet ik dat niet.
JDeerefan
@3130ls met die nieuwe wetgeving hebben ze het aardig verpest hier, voor hobbygebruikers
3130ls
@JDeerefan hier gaat het ook wel veranadere hoor.Hoe en wat weet ik niet. Maar nu mag je nog met veel machinemachines de weg op.
brauheist
@3130ls voor zelfrijders moet je 18 zijn
JDeerefan
@3130ls eerst gingen ze enkel de grondwerkers op witte diesel laten rijden + vrachtwagenrijbewijs , voor minder concurrentie, dan hebben ze ook gezegd voor alle hobbygebruikers op witte diesel te laten rijden gelukkig is dit snel verander, nu is het verschil een rode kentekenplaat voor de "echte" landbouwtrekkers en andere machines van landbouwers, loonwerkers en de rest allemaal een gewone plaat
brimar
Kijk eens goed naar de loonwerkers.
Allemaal een rode plaat, en het mag ook nog wel
erik9831
@JDeerefan Wat is er dan verpest voor hobbygebruikers ?

De wet voor hobby en witte diesel is er nooit geweest. Heeft nooit in een wet gestaan. Nu is er nog altijd geen wet over, dus mag je met rode blijven rijden als hobbygebruiken (zegt boerenbond zelf). Maar dit is belangrijk 'Enkel voor landbouwactiviteiten'. Dus niet om een verhuis te doen. Grond mag je nog altijd verzetten, als het voor jezelf is.

@brimar Boer of loonwerker, als je met een combine, hakselaar, zelfrijder buitenkomt is het altijd rode diesel. zij komen 'zelden' op de baan en mogen daarom met rode diesel rijden.
JDeerefan
@erik9831 heb het onlangs ook gelezen , rode diesel en witte nummerplaat, maar bij de verzekering zeiden ze dat je als hobbygebruiker, met je trekker maar machines/ aanhangwagens tot 3,5ton mag aan de trekker hangen, vind ik wel spijtig
mike_v
Met een G-rijbewijs mag je ieder voertuig besturen dat ingeschreven is als 'landbouwvoertuig'. Hier zitten dus ook hakselaars, combines, ... onder. Een kraan/buldozer kan, mits juist ingeschreven.

Echter, zoals @Boemrang zegt, kom over enkele jaren nog eens terug. Of nog beter ga gewoon langs op de rijschool of een andere daar toe bevoegde instantie. Dan weet je het meteen.
claasfan
Wacht nou eerst maar eens tot je 16 bent misschien is de prijs dan heel anders en zijn er nieuwe regels enzo
mf-6265
@JDeerefan ik weet niet hoe jij het gedaan hebt maar m'n rijbewijs heeft geen 700€ gekost
JDeerefan
@mf-6265 stond op de website , heb het eigenlijk zelf nog niet , maar dat is dan wel met 8uur les bij
steyrlanzboy
Quote @deutz3.70power:
met een trekkerrijbewijs mag je ook een vliegtuig besturen
ik dacht dat je daar een vliegbrefet voor moet halen
erik9831
@JDeerefan Dan is het inderdaad die prijs, als je de uren les er bij doet.

Anders is het rond de 40€ als je het doet zonder de lessen. Moet je gewoon met trekker combinatie naar een examencentrum gaan en je examen afleggen.

Hier is een pdf, van de officiële instantie, waar alles perfect in uitgelegd staat voor je praktijk examen.

[url]goca.be/upload/documents_rbpc/…]

en dit zijn de prijzen voor je rijbewijs zonder rijschool:

Theorie examen: 15€ (3jaar geldig, dus kan je ook op je 18 voor je auto examen gaan zonder theorie)

Examen via een erkende rijschool !!! tarief via landbouwschool is 20€ duurder.
Examen is: 45€ Voor zowel de proef op terrein als op de openbare weg.

Examen openbare weg opnieuw te doen: 37.5€

Dan staat er nog iets bij van een retributiebijslag van 25€ ...

@farmwouter dit is ook voor u dus hé ... alles wat je moet weten staat hier in feite bijna vermeld. Zowel in men tekst als in de pdf. Hiermee kan je al een paar jaartjes aan de slag om het op tijd te behalen.
selten
@3130ls
Voor dergelijke machines moet je minimaal 18 zijn.
Rdeweerd
Google is je beste vriend
JDeerefan
@erik9831 als je zelf met een trekker + aanhangwagen aankomt moet er een volwaardige zetel zijn voor de begeleider... mischien dat je het ook met de trekker van de rijschool kan doen
erik9831
@JDeerefan Ja dat denk ik wel, alleen weet ik niet welke rijscholen eigenlijk een trekker hebben ...

Heb eigenlijk nog nooit eentje gezien met zo een stickers op geplakt of reclame.

Met oudere trekkers zit je inderdaad met dit probleem, de meeste nieuwe nu, die hebben wel al zo een zeteltje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
6