Illustratie van:

Claas Jaguar 690 - verstopt

Hallo ik heb een probleem met mijn claas 690.
Na één wagen hakselen verstopt de kooi de mais lijkt niet door de korrelkneuzer te gaan
Er komt niks meer uit de pijp en de motor zakt een flink stuk in na hem even te laten draaien gooit hij de mais aan de onderkant er uit en kan ik weer verder één a twee wagens en dan begint het weer opnieuw

Deel dit topic

Reacties

De korrelkneuzer draait wel wanneer het gebeurt? aan de linkerkant zit een soort koppeling. Als je de kooi aan zet gaat die koppeling door het middelpuntvliedende kracht uit en pakt ie de korrelkneuzer mee. kan zijn dat die niet goed pakt ofzo?
Fendt926Driver
Heb je de korrelkneuzer voor het inbouwen wel goed op 2mm staan? lijkt er op dat de korrelkneuzer de mais niet doorpakt. is iets te verhelpen door de eerste mais van de nieuwe wagen iets harder te laden dus met een beschaafd vaartje de eerste 5 meter hakselen zodat de mais met een vaartje door de kooi komt en in de korrelkneuzer schiet.

kan het niet zijn dat je de bek en of invoer geschakeld hebt dat hij op extra fijn staat ( wij hakselen in versnelling 3 met uitgetrokken hendel ( de hoog)) want daardoor kan de snelheid van de mais door de kooi richting de korrelkneuzer ook flink van omlaag gaan
paulusmahandel
Koppeling van de kneuzer te veel doorgesmeerd?
Nhpaultje
Kneuzerrollen te ver versleten? Als ze glad zijn pakt ie de mais niet goed.
radium45
Wat genoemd werd, rollen versleten. zet hem eerst maar eens helemaal los.
jeroemdeenen
Hebben we met jd hakselaar ok gehad..
Toen andere poelies op gelegd dus draaide de kooi en korrel en blazer wat sneller en nu geen probleem meer
Fendt 615 fan
Quote @radium45:
zet hem eerst maar eens helemaal los
pardon??? helemaal dicht . 2mm tussen de korrelkneuzer rollen. maar als de rollen te ver afgesleten zijn kun je niet verder dan de lagerblokken strak aan elkaar zetten. of iets uit elkaar en met de haakse slijper een keer tussen de lagerblokken door dan kun je net weer zoveel aanstellen dat je op 2mm uitkomt. maar zul je volgend jaar nieuwe korrel kneuzer rollen moeten kopen
radium45
@Fendt 615 fan jij leest niet, als de rollen op zijn en dus het bovengenoemd probleem zich voordoet, moet je de kneuzer verder los zetten om de oogst gedaan te krijgen. en dan naar Coenders nieuwe halen. die hebben ze nu in de aanbieding trouwens.
GROENEDEERE
@Fendt 615 fan

Neen maar van mij aan dat radium wel weet wat hij zegt.
Boemrang
Quote @radium45:
jij leest niet,

Dat is vaker een zeer groot probleem hier....
Hebben maar half opgelet op school.... 😉
Fendt926Driver
Quote @GROENEDEERE:
Neen maar van mij aan dat radium wel weet wat hij zegt.
heb zelf nu 12 jaar een 690 weet heel goed waar ik over praat. zat achter de computer waar mijn zoon als laatst had ingelogd zodoende kwam mijn bericht via zijn account op tf.
Fendt926Driver
Quote @radium45:
als de rollen op zijn en dus het bovengenoemd probleem zich voordoet, moet je de kneuzer verder los zetten om de oogst gedaan te krijgen
in dat licht oke. maar denk eerder naar de werkplaats kooi met bek en al er voorheen en die korrelkneuzer eruit om een goed product af te leveren. de nu doodrijpe mais hakselen zonder korrelkneuzer betekend in ieder geval dat je bij die klant volgend jaar niet weer hoeft te komen
Fendt926Driver
Quote @Boemrang:
Hebben maar half opgelet op school....
toch blij dat jij er iets zinnigs over te vertellen hebt...
vast op google gevonden....
Wimsumar
Beste Cornelus: Laat 'korrelkneusrollen' gerust geheel achterwege. De hakselkooi moet het werk doen en zorg dat ieder korrel doorsneden is. Een korrelkneuzer voegt daar niets meer aan toe.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
De hakselkooi moet het werk doen en zorg dat ieder korrel doorsneden is.
zooo dat werpt een geheel nieuw licht op de zaak. laatst mais gezien die door een new holland 2305 gehakseld is en vond in een hand vol mais 4 korrels die niet kapot waren. hoezo moet de kooi het werk doen? en hoe stel je die dan wel af? invoer op zijn zachtst en varkensvoer maken?
weurding
Haha, in frankrijk een keer bij een boer geweest die maaide met de messenbalk de mais en voerde het zo op aan de koeien, hoezo korrelkneuzer? hoezo hakselen?? 😃
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
werpt een geheel nieuw licht op de zaak.

Nee, je moet je geen zand in de ogen laten strooien over het effect van een korrelkneuzer.

Filmpje New Holland 2305 Crop processor:

tractorfan.nl/movie/35503/
cornelus
Ik denk inderdaad dat de rollen van de korrelkneuzer te ver versleten zijn ik zal ze losser stellen en vanmiddag proberen
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
je moet je geen zand in de ogen laten strooien over het effect van een korrelkneuzer.
ben niet iemand die zich laat leiden door anderen. maar een jaar geleden bij een boer mest gezeefd om te kijken hoie het rantsoen verteerd werd en hele korrels gevonden in de mest. er werdt gehakseld met een new holland 1900 met beukerplaat. de hele mais korrels uit de mest weer in een bak potgrond gezet in een kas en met 11 dagen kwam er weer een maisplantje uit de grond.
mag jij zeggen hoeveel die koe uit die korrel heeft gehaald.
bij ons met een korrelkneuzer in de hakselaar nog nooit een hele korrel gevonden met mest zefen
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
maisplantje

De kiemkracht van een uit mest gezeefde maiskorrel moet je eerst zelf zien/ervaren, anders geloof je het niet. 😉
Natuurlijk, mest zeven/uitspoelen is een echte eye-opener om te beoordelen of onder andere een gehele maiskorrel al of niet (gedeeltelijk) verteerd is. Het bepalen van het zetmeelgehalte (uit fijngehakselde, -gekorrelkneusde, - gebeukte maiskorreldelen) in mest zal een minstens zo schokkende ervaring kunnen zijn.
radium45
Quote @Fendt926Driver:
in dat licht oke. maar denk eerder naar de werkplaats kooi met bek en al er voorheen en die korrelkneuzer eruit om een goed product af te leveren. de nu doodrijpe mais hakselen zonder korrelkneuzer betekend in ieder geval dat je bij die klant volgend jaar niet weer hoeft te komen

Als je rond deze tijd bijvoorbeeld nog maar een ha of 10 hoeft te hakselen ga je geen andere rollen meer monteren, die duizenden euro,s kun je beter een winter in de zak houden. Oja, je hoeft niet zo grommerig te reageren op iedereen.
Fendt926Driver
Quote @radium45:
Oja, je hoeft niet zo grommerig te reageren op iedereen.
oh kom ik grommerig over dat is niet de bedoeling alleen voor boemerang wel
radium45
@Fendt926Driver Mischien moet je de glazen van jouw bril even oppoetsen, ziet alles er fleuriger uit.. 😛
Fendt926Driver
Quote @radium45:
ziet alles er fleuriger uit..
heb je het weer buiten gezien?? gaat vandaag niet meer fleuriger worden.
maar zal mijn best doen. (met bril poesten dan he....)
Boemrang
Quote @Fendt926Driver:
oh kom ik grommerig over dat is niet de bedoeling alleen voor boemerang wel

Als je denkt het hier mee te winnen ga dan lekker door met je opmerkingen...
Enne kijk eens vaker in het spiegel....
radium45
@Fendt926Driver haha, Suc6. Tis hier nu droog... voor het eerst vandaag trouwens.
Fendt926Driver
Quote @Boemrang:
Enne kijk eens vaker in het spiegel....
hoezo heb ik mijn haar niet gekamt ?
JD3010
Quote @Fendt926Driver:
hoezo heb ik mijn haar niet gekamt ?
Heb je dat nog dan? 😄
Boemrang
Quote @Fendt926Driver:
heb ik mijn haar niet gekamt ?

Als je het met een zeem af kunt vind ik het ook prima.....
Zolang het spiegel het maar volhoudt.....
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Heb je dat nog dan?
geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om het eraf te scheren 😃
JD3010
@Fendt926Driver Dat hoeft ook niet, bij sommige verdwijnt het vanzelf. 😃
Boemrang
@JD3010 En dan heeft hij wel een zeem nodig.... 😃
newholland6640
@Boemrang Hm, volwassenen die gaan jouw dus ook al vervelen....
Boemrang
@newholland6640 Wees gerust, ik ben niet de enige....
En je weet hou een voor een jaar of twee terug ging met jou....
Over vervelen gesproken....
GROENEDEERE
@Fendt926Driver

Dat radium gelijk heeft heb ik vorig jaar zelf ervaren toen ik met de kipper onder de pijp reed van een claas 690 die hetzelfde probleem had en op radium zn manier opgelost. Eerst de laatste bunders eraf en dan thuis oplossen.
Fendt926Driver
Quote @GROENEDEERE:
die hetzelfde probleem had en op radium zn manier opgelost
is ook zeker een optie maar wij hebben zelf het probleem dit jaar ook 12 keer gehad. je wordt er op het laatst ook bedreven in. geen haar op mijn hoofd heeft er aan gedacht om de korrelkneuzer uit te schakelen. gewoon uit eronder plaat onder open en goed leeg halen daarna weer aanzetten als pijp open is weer dicht maken en met iets meer snelheid de eerste paar meter de mais in en daar liep het weer heen.
hakselaar staat al weer op gras dus kan nu in alle rust kijken wat we met die rollen gaan doen. misschien wel weer met haakse slijper tussen de lagerblokken door en nog een keer opstellen
Loeideutz
@Wimsumar @Fendt926Driver Dat van het zetmeel is wel een goeie. Een paar jaar geleden gelezen/gehoord: in verse maïs komt de zetmeel minder goed tot zijn recht. De maïs moet een paar weken ingekuild zijn om de zetmeel te laten weken. Anders is hij te droog om goed verteerd te kunnen worden.
CaseCS130
Dat maakt een korrelkneuzer nog steeds niet onbelangrijk. Snap niet dat iemand het belang van kapotte pitten niet ziet. New Holland is overigens bij de FX niet voor de show overgestapt van beukerplaat naar korrelkneuzer.
Een beukerplaat werkt het beste bij niet volledig rijpe mais en om zoveel mogelijk pitten te raken met de messen moet je zo kort mogelijk hakselen. Dat is niet het product wat ik nastreef.
newholland6640
@Boemrang fouten zijn er om van te leren. Blij dat ik dat zo te horen gedaan heb.
cornelus
Bedankt voor de hulp allemaal.ik had nog een korrelkneuzer liggen met kapotte lagers maar nog goede rollen.heb hier nieuwe lagers op gezet en heb hem gemonteerd.machine werkt weer als vanouds
radium45
@cornelus Graag gedaan
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
de hele mais korrels uit de mest weer in een bak potgrond gezet

De laatste paar dagen (ruim een week nu na het hakselen) zie ik op het niet afgedekte deel van de maiskuil (ik voer direct door met verse mais na het hakselen) maisplantjes in het kiemplant-/"spijker"stadium staan. 😄
Zo ook een aantal (vrijwel) onbeschadigde (?) korrels uit de ("verse") maissilage voor het voerhek gezocht en in potjes uitgepland om ook hiervan de kiemkracht te bepalen.
jehan
Niet herplanten ..zaad leveranciers zien de bui al hangen haha
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
maisplantjes in het kiemplant-/"spijker"stadium staan.
en mag ik zo vrij zijn om te vragen met wat voor een machine bij u de mais is gehakseld?
jehan
@Fendt926Driver ja daar ben ik ook benieuwd naar
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
machine

Een (trekkergedragen/-gedreven) P.Z. QUATTRO.
JD3010
@Fendt926Driver @jehan Een reactie van pagina 1, Dit maakt wel iets meer duidelijk. 😉

Beste Cornelus: Laat 'korrelkneusrollen' gerust geheel achterwege. De hakselkooi moet het werk doen en zorg dat ieder korrel doorsneden is. Een korrelkneuzer voegt daar niets meer aan toe.
radium45
Quote @JD3010:
De hakselkooi moet het werk doen en zorg dat ieder korrel doorsneden is.

De grootste onzin die je bedenken kunt, of je moet op 2 mm hakselen en dan nog.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Een (trekkergedragen/-gedreven) P.Z. QUATTRO.
ok. had er nog wel oren naar om zoiets te kopen als de claas er mee op houdt, maar denk dan nu meer in een 4 rij kemper hakselaar aan de trekker. dan dus wel voorzien van een korrelkneuzer.
JD3010
@radium45 Ik heb niet veel ervaring met mais hakselen, maar als de hakselkooi als korrelkneuzer moet gaan werken, krijg je wel heel fijn spul. En waarom zou er eigenlijk een korrelkneuzer uitgevonden zijn. 😉
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
4 rij kemper hakselaar aan de trekker

Veel te (nutteloos, niet alleen vanwege de korrelkneuzer) zwaar!
Een Challengerrupstrekker met 4-rij Kemper heeft bij mij ook eens een halve hectare (natte plek) gedaan. Afspraak was: "zo fijn mogelijk". Ik had de 'houtspanen' beter over het land kunnen laten blazen. 😞
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Een Challengerrupstrekker met 4-rij Kemper heeft bij mij ook eens een halve hectare (natte plek) gedaan. Afspraak was: "zo fijn mogelijk". Ik had de 'houtspanen' beter over het land kunnen laten blazen
hoop ook dat mijn claas nog menig jaar over de akker blijft lopen zonder noemenswaardige storingen. want onze claas compleet met mais en gras uitvoering kost hetzelfde als alleen een 4 rij kemper achter de trekker. ben ik met de hakselaar veelzijdiger in gebruik
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
kost hetzelfde

Daar heb je helemaal gelijk in. (En voorlopig zijn er nog steeds zelfde Claas-vervangers te koop).
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
En voorlopig zijn er nog steeds zelfde Claas-vervangers te koop
met allemaal dezelfde dingen versleten. waar je je eigen voor weg doet heeft de nieuwe ook met 1 a 2 jaar of je moet echt een 10 a 15 jaar nieuwere machine
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
2 mm

Meet de hart-op-hart afstand van de korrels op een maiskolf eens A.U.B..

(P.S.: Ik tel hier aan tafel ongeveer 19 à 21 korrels in 10 cm verticaal in de rij en 12 rijen korrels bij 13 cm omtrek).
radium45
Quote @Wimsumar:
Meet de hart-op-hart afstand van de korrels op een maiskolf eens A.U.B..

Lastig, hier is in de wijde omtrek geen maiskolf meer te vinden. Allemaal vernietigd door een korrelkneuzer.
radium45
@Wimsumar bijkomend voordeel van een cracker is dat je die spil kwijt bent, die damschijven die normaal gesproken altijd van de zijkant van de kuil afrollen, aan deze schijven kun je trouwens wel precies de haksellengte bepalen.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
voordeel van een cracker

Bij ieder 'maisminded' maisteler/-loonwerker steken maiskolven in de trekkerfrontjes, en/of ligt de cabine, en/of de keukentafel er mee bezaaid. 😉
(Ook zal er nog vast wel ergens een zakje maiszaaizaad liggen om daarvan een korrel te kunnen meten).
Met de QUATTRO gehakselde mais heb ik vrijwel geen damschijven welke voorheen wel de dagelijkse hoeveelheid maisvoerresten vormden ten opzichte van wat er nu een week bijeengeveegd is.
Maar ook vooral nogmaals opgemerkt hoe mooi zo'n 'lichtgewicht' trekker/hakselaar over het land loopt. Dat is doorslaggevend. 😄

B.T.W.: Met damschijven op de kuil/voor het voerhek, kun je ook wel raden wat die 'veelgeprezen' korrelkneuzers met de niet-doorsneden maiskorrels doen.
Daarnaast, buiten alle kift om, ook zijn er doorsneden/gekneusde/geplette maiskorreldelen in de koeienmest terug te vinden waarin nog veel (zoniet alle) zetmeel zit. Een zetmeelgehaltebepaling in het voerrantsoen én in de mest zou een ware eyeopener kunnen zijn in welke spagaat je zit wat betreft voederdeeltjesgrootte en voerbenutting bij een in beginsel ruwvoervreter als een koe. De droger/harder maiskorrels waarbij de laatste 10 jaar wordt geadviseerd te oogsten (hoger d.s.-gehalte) doen hier vast geen goed aan.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
bij een boer mest gezeefd om te kijken hoie het rantsoen verteerd werd en hele korrels gevonden in de mest. er werdt gehakseld met een new holland 1900 met beukerplaat. de hele mais korrels uit de mest weer in een bak potgrond gezet in een kas en met 11 dagen kwam er weer een maisplantje uit de grond.

Ik heb hetzelfde proefje gedaan maar dan met op het oog onbeschadigde maiskorrels gevonden voor het voerhek.
In ieder potje ook een maiszaadje met Mesurol gedaan (restje zaaizaad van afgelopen seizoen).
Een week bij kamertemperatuur: kiemplantjes zichtbaar.
Na 2 weken de potjes uit elkaar gepeuterd en alleen het "nieuwe'' zaaizaad bleek gekiemd. De korrels uit de maiskuil lieten geen enkele kiemactiviteit zien en waren allen tussen duim en wijsvinger te verpulveren.

(N.B.: Laat onverlet dat mogelijk veel zetmeel onverteerd/onbenut met de mest de koe verlaat. 😞 )

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 690 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
16