Illustratie van:

Same Centauro 70 - lekt aan buisjes kleppenstoters

Hallo iedereen, ik zal misschien best gans men verhaal doen.

Nog niet zo lang geleden heb ik een Same centauro 70 gekocht. Na enkele uren werken hadden we snel door dat de motor ver op was. Dus heb ik gekozen om de motor te laten reviseren. Ik ben met men probleem bij aerts in zottegem geweest ( same verkooper) Geen probleem ik mocht de trekker binnenbrengen en dat heb ik ook gedaan. een weekje later belde hij me om te zeggen dat hij klaar was.
Ik vol spanning naar zottegem gereden.
Alles zag er goed uit, starte goed, reed goed, rookte niet meer...
ik dus naar huis 25km rijden
Kom ik thuis toe en merk dat de motor lekt aan de kleppenbuisjes van de eerste cilinder onderaan.
ik bel dus om dat te melden, en mocht eens binnenbrengen om naar te kijken.
Heb ik dan ook gedaan maar toen bleek het van een leiding van men stuur te zijn. die heb ik dan ook moeten betalen. kom ik terug thuis, wat blijkt dat de leiding niet stuk was wand het lekte nog altijd aan de 2 buisjes.
ik weer gebeld: breng nog maar eens binnen.
Ze gingen er naar kijken en op aanvraag van mij ook de koppelingsplaten vervangen, en eens kijken naar de druklager( die maakte lawaai had ik hen verteld )en de dichtingen( kant motor en kant versnellingsbak ). De trekker was klaar, ik terug naar daar. niks aan op te merken tot ik thuiskwam. de eerste 2 buisjes waren eindelijk mooi afgedicht, nu waren wel de 6 andere aan het lekken,
onderaan de trekker ter hoogte van de koppeling is er een klein gaatje. lang daar lekt hij kleine druppeltjes olie ( dit kan volgens mij enkel omdat de dichtingen niet vervangen zijn ) de druklager maakt lawaai als ik de koppeling ingetrapt hou.(elke keer ik de trekker binnenbracht heb ik zen werkuren moeten betalen, volgens hem zijn de dichtingen vervangen en lawaai aan de druklager heeft hij nooit gehoord zegt hij. nuja die problemen ben ik momenteel zelf aan het oplossen trekker is momenteel in 2 en inderdaad druklager stuk dichtingen niet vervangen geweest.

nu is men grootste zorg nog de lekkage aan de kleppenbuisjes. wat kan de oorzaak zijn?
is het slecht om zo verder te rijden- werken ?
is het lang werk om dit allemaal te demonteren en terug te monteren ? alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Beste Kris,

Lekkage aan de kleppenbuisjes? Wanneer de O ringen binnenin en buitenaf de stoterbuisjes vervangen zijn mag er geen enkel probleem optreden. Ikzelf doe telkens wat hittebestendige vloeibare pakking aan de stoterbuisjes die in de motorblok zelf zitten. Vandaar dat het volgens jou onderaan lekt... Dus stel ik me de vraag, ben je zeker dat het olie is? Want de resten van de pakking die niet gekneld zitten tussen de buisjes smelt gewoon weg. Dus logischer wijs dat je denkt dat het olie is. Had ik de eerste keer ook. Perfect herkenbaar als het gewoon een zwarte vaste brij is. Olie lijkt me vrij onmogelijk, toch als alles vervangen is. Het kan echter geen kwaad om zo verder te rijden. Tenzij het echt om olie gaat en de lekkage enorm is.

Ben je zeker dat het gaat om motorolie? Zo niet, dan zou ik zeker nog wat wachten.

Het demonteren voor de stoterbuisjes zelf is opzich amper een uur of 2 werk. Het enige wat je moet doen is bovenaan je culassen eraf halen en je buisjes uit de stoters halen. Zo zul je zien dat er buitenaf en binnenin een Oringetje zit.

Persoonlijk zou ik nog wat afwachten... Ikzelf ken Aerts vrij goed, en heb persoonlijk geen slechte ervaringen met hun. In tegendeel, ze kennen hun vak wel. Dus eigenlijk sta ik een beetje versteld van uw verhaal.

Groeten.
joop-same
Hallo Kris, olielekkage aan de stoter pijpjes is in bijna alle gevallen een foutieve montage, en ze lekken aan de onderkant bijna nooit:
De volgorde van montage: de onderste en de BOVENSTE O ring
eerst monteren 1x onder in de bus en 1x bovenin de cill.kop
dan de pijp netjes schoonmaken en met heel weinig kit voor zichtig in de O ringen drukken tot de bovenste rand op de bovenste O ring zit, als dit goed doet lekt hij niet meer.
Let wel op de O ringen zijn niet hetzelfde, de onderste is
13,95x2,62 en de bovenste is 12,37x2,62 mm groot.
@Same Minitauro 60 de trekker heeft verleden zaterdag gans de dag gebrekerd. En zo is te zien dat het zeker olie is, het liep van het blok naar beneden. Je kan goed zien dat het langs de onderzijde naar buiten komt. Kga het zelf oplossen wand alsk gem terug breng gaak weer moeten betalen voor iets waarvoor ik spijtig genoeg al 2 keer heb betaald. Kwil hun zeker niet slecht maken maar vind toch dat zoiets niet kan. Mag ik zo blijven verder rijden tot bij de volgende motoroliewissel ? Ik pijl elke keer de motorolie voor ik hem de eerste keer start.
Wimsumar
Beste kris-van-Driessche:
Quote @kris-van-driessche:
wand alsk gem terug breng gaak weer moeten betalen voor iets waarvoor ik spijtig genoeg al 2 keer heb betaald.

Toch moet je er mee teruggaan naar Aerts en (in overleg) je recht (op een goed uitgevoerde reparatie waarvoor je inmiddels ruim betaald hebt) opeisen.
Heb ik ge probeert maar hij zegt ni te erg is van da zo te laten. Dan begint hij over alsk alles in orde wil dak beter ne nieuwe had gekocht. En da ne massey fergusson ook olie lekt. Aleja alles om van onderwep te veranderen
filipsame
@kris-van-driessche Dag kris je mag aders eens langkomen
+1
basia
@filipsame
Na 7 jaar zal het probleem toch wel een keer opgelost zijn , hoop ik ?
Wimsumar
Beste Kris-van-Driessche:
Quote @kris-van-driessche:
hij zegt ni te erg is van da zo te laten

Gezien het montage-advies wat JoopSame bovenstaand heeft gegeven, heeft Aerts 'prøtswerk' geleverd.
Met de mototrrevisie hebben ze een heel mooie klus aan jouw trekker gehad de lekkage dienen ze nu kosteloos te verhelpen, of, jouw een evenredig bedrag terug te betalen.
filipsame
@Wimsumar dag wim hij is altijd welkom maar zijn tractor is niet tweemaal maar driemaal versleten de olie liep van de motor af en mr kris mag eerst onderdelen betalen die hij besteld heeft
a3vandiejen
@joop-same Hoi Joop,
Gisteren heb ik voor het eerst de hele dag gereden na dat de Same de afgelopen 3 jaar maar een paar uur gedraaid heeft. Was een mooie test rit om te kijken of hij lekte. Hij loopt mooi maar hij lekt bij drie stoter pijpjes onder. Dan heb je na een paar uur rijden een streepje olie naar beneden. Kunnen deze zonder de cilinders er helemaal af te halen vervangen worden. Heb al wel 5 pakkingen voor de koppen omdat ik de kleppen wou laten stellen.
Maar nou zij er gisteren een bij de club dat je dan de cilinders er allemaal moet afhalen en allemaal nieuwe pakkingen moet doen?.

Lang verhaal Joop, weet U het juiste antwoord.

Alvast vriendelijk bedankt, Adrie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Centauro 70 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
13