Ad-Blue

Een vraag aan de technici onder ons.
Laatst sprak ik met een bedrijf die geen ad-Blue meer tankte maar gewoon water, zodat het alarm niet afging.
wat is het voordeel en nadeel van Ad-blue niet of wel tanken

Deel dit topic

Reacties

GROENEDEERE
Water tanken om ad bleu te besparen is het domste wat je kunt doen. Het wat zal enorme roetaanslag veroorzaken in t uitlaatsysteem.
6400 fan
Je kunt ad bleu ook gewoon uitschakelen.
paulusmahandel
@GROENEDEERE kun je uitleggen waarom, er zijn toch nog steeds tractoren zonder ad-blue en hebben ook geen enorme roetvorming
NHtvt135
@paulusmahandel maar daar tank je dan ook geen water in he....
paulusmahandel
@NHtvt135 Ik vraag me gewoon af of het in de praktijk wel echt zo is dat er meer roetvorming is.
En waar blijven dan de gevaarlijke stoffen.
JD6930
Quote @GROENEDEERE:
Water tanken om ad bleu te besparen is het domste wat je kunt doen. Het wat zal enorme roetaanslag veroorzaken in t uitlaatsysteem.

Een trekker kan sowieso niet echt tegen water in de tank volgensmij. Weet niet waar dat Ad Blue en de Diesel samen komen maar ons pa heeft in ieder geval ervaring er mee dat de trekker het na hooguit een paar honderd meter er voorgezien houd als je water mee tankt.
NHtvt135
@JD6930 wou je pa het es proberen? 😉
GROENEDEERE
@JD6930 ad bleu gooi je ook niet in de gasolie tank pijpebekje ????
RobDeutz104
Gewoon onzin, dat er gezegd word, dat er water in gegooid word, in de uitlaat zitten sensoren die de uitstoot meten, en als er dan geen ADblue meer in de uitlaat verneveld word, dan gaat de uitstoot omhoog, en regelt de motor zich zelf terug, dus mis je een heleboel vermogen.
Er zijn van die bedrijven die ADbleu uit kunnen schakelen, maar pas er maar mee op, want het is een economisch delict, en er gaat een keer een tijd komen dat daar flink tegen word opgetreden, met gigantische boetes.
GROENEDEERE
Hoe het gehele systeem werkt weet ik ook niet maar ad bleu bevat een stof dat roet tegengaat en dus ook de schadelijke uitlaatgassen
SJB533
@GROENEDEERE
Bij hem thuis zijn ze al op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen 😃 Bij EGR komt t immers ook door de motor 😉

Maar ik vermoed eigenlijk, dat hij zo verschrikkelijk op een bedrijf is gefocust, dat hij zich nulkommanul interesseert in andere technieken...
GROENEDEERE
@SJB533

Jaah?
radium45
radium45
A-B komt in het uitlaatsysteem terecht. Niet in de motor.
GROENEDEERE
@RobDeutz104

Er zijn waaghalzen geweest net vrachtwagens die t met water hebben geprobeerd. Foute keus in no time zat t uitlaatsysteem vol met een dikke plaklaag roet. Die nieuwe systemen hebben idd weer een sensor die snuffelt of er werkelijk blauw goedje in gaat
GROENEDEERE
@radium45

Slappe lach?
SJB533
@GROENEDEERE
Ging wat mis 😉 Nu klopt t
GROENEDEERE
@SJB533

Ahaaaa
paulusmahandel
@GROENEDEERE iets klopt er niet want hij rijd al zolang er ad-blue is met water erin en nog steeds geen roet in de uitlaat als je met je vinger erdoor gaat.
En had volgens de testbank 5pk meer dan fabrieks opgave
RobDeutz104
@paulusmahandel
Dan heeft die waarschijnlijk ook een bedrijf met de software laten stoeien, anders kan het niet
paulusmahandel
@RobDeutz104 tja dat zou kunnen dat vertellen ze natuurlijk er niet bij.
Maar als ik het goed begrijp dan kun je beter een tractor kopen die geen ad-blue gebruikt, mits je de economie wilt opkrikken.
want het is een prijzig goedje
GROENEDEERE
@paulusmahandel

Dan heeft hij ten eerste geen puur water of een mengsel met bv methanol oid.
En bij een bedrijf/persoon geweest om effe in de software te klieren.
met puur water hoopt het roer zich oo.
GROENEDEERE
@paulusmahandel

De prijs van ad bleu valt reuze mee. En een tank ad bleu is meestal na 2 a 3 diesel tankbeurten pas leeg. Ook onzin dus.
RobDeutz104
@paulusmahandel
Adbleu heeft meer voordelen als nadelen, net zoals Groendeere zegt, en het grote voordeel er van is, je motor blijft veel schoner als bij de vorige situaties, bij de oudere situaties, daarvan ging er uitlaatlucht hergebruikt weer de motor in, waardoor er erg veel vervuiling in de motor komt, en EGR kleppen die vaak stuk gaan, dus geef mij maar Adbleu, vooral omdat de motoren er aanzienlijk zuiniger door worden!
JD6930
Quote @NHtvt135:
@JD6930 wou je pa het es proberen?

Nee, dieselton met gaatje, water in gelopen. Toen een keer getankt zonder het in de gaten te hebben. 😉

Quote @GROENEDEERE:
@JD6930 ad bleu gooi je ook niet in de gasolie tank pijpebekje %uD83D%uDE02

Nee, snap ik.
GROENEDEERE
@JD6930

Van een liter water of 4 gaat een trekker echt niet direct uit. Of zat er in een vat water een klein gaatje waar diesel in lekte.
SJB533
Quote @GROENEDEERE:
Of zat er in een vat water een klein gaatje waar diesel in lekte.

dat zal t zijn
JD6930
@GROENEDEERE

Een dieselton of vat of hoe wil je het noemen. Die vol laten tanken met diesel, die stond in de regen denk, zat scheur of gat in en zo is er veel regenwater in gekomen denk.
Husqvarna
Ik heb wel ervaring met EGR, maar dan op terreinauto's, en die blokken we direct af anders roet je hele inlaat en intercooler dicht en word ie minder efficiënt.
1066
Er zijn bedrijven die maken er gewoon weer een tier 1 motor van een tier 4 dan is al die ellende niet nodig
SJB533
Quote @RobDeutz104:
Er zijn van die bedrijven die ADbleu uit kunnen schakelen, maar pas er maar mee op, want het is een economisch delict, en er gaat een keer een tijd komen dat daar flink tegen word opgetreden, met gigantische boetes.

@1066...
JJ
Maar tussen zeggen dat ze er water in doen. En het daadwerkelijk doen zit ook nog een verschil.
Seend
Ad-Blue smeert of koelt het systeem ook nog. Meen dat je pompje kan verbranden als die droogdraait, water smeert sowieso praktisch niet. Ik snap de hele aversie tegen dat spul niet zo goed (waarschijnlijk onkunde/onwetendheid), het kost iets van 60 cent per liter bij een verbruik van nog geen 10% van je dieselverbruik. Daarnaast kan je motor efficienter (hoeft geen rekening te houden met milieunormen etc) afgesteld worden wat een gunstiger brandstofverbruik als gevolg heeft. Ook is de temperatuurhuishouding beter te managen waardoor je motor minder onderhoud behoeft.

Het is niet voor niks dat een groot Zweeds vrachtwagenmerk er jaren mee schermde dat ze zónder ad-blue aan de milieunormen konden voldoen en er nu opeens mee schermen dat ze aan de jongste milieunorm voldoen met uitsluitend ad-blue en geen EGR waar ze eerst het volste vertrouwen in hadden...

Ik weet dat er bij vrachtwagens sensoren zitten die het motorvermogen terugschroeven wanneer de uitlaatgassen niet aan de normen voldoen, en dit ook opslaan in de boordcomputer en dat dit door een controlerende agent mag worden opgevraagd om fraude hiermee op te sporen. Dit was bij de eerste generaties met ad-bluetoevoeging niet zo, bij mijn weten, en aangezien de normen bij trekkers aardig parallel lopen kan het maar zo zijn dat de eerste trekkers met ad-blue óók geen alarm gaven wat het verhaal van de topicstarter onderstreept.
fastrac3155
Ad blue is een nabehandelings systeem dat schadelijk stikstof (nox) in de uitlaatgassen tegen gaat.

grote voordeel hier van is dat je motor naar een optimale afstelling kan gaan waardoor hij minder verbruikt, nadeel is wel dat je ad blue moet tanken en dat je uitlaat waarschijnlijk eerder versleten is door het zuur van de ad blue (dit was in het begin bij de vrachtwagens iig zo)

egr heeft een veel groter nadeel, namelijk dat het roetvorming veroorzaakt door de lagere verbrandings temperatuur, en dit is behoorlijk veel, als je de trekker 10 min met de uitlaat bij een muur zet is hij behoorlijk zwart, en je trekker zuipt meer doordat je een deel uitlaatgassen moet verbranden waar minder zuurstof in zit, en je spuit ook nog te vroeg in om maar aan de eisen te kunnen voldoen.

probleem is gewoon dat als jij roet wilt bestrijden moet de temperatuur omhoog, maar dan krijg je meer nox en zul je daar iets aan moeten doen.

dus egr is lagere temperatuur, dus minder nox, maar wel meer roet en vuil in je motor en een hoger verbruik

bij ad blue kun je de motor met een hogere temperatuur laten werken, dus minder roet, maar meer nox, nox los je op door ad blue in je uitlaat toe te passen, voordeel is een schonere motor en minder verbruik, maar je moet wel ad blue tanken, en ad blue komt op geen enkele manier in je motor terecht, dus je motor kan gewoon zijn ding doen zonder allerlei rare constructies om aan de eisen te voldoen.

normaal gesproken, kun je ook geen water in de adblue tank doen, want deze heeft een massa meter, en adblue is zwaarder dan water (1,07 kg per liter tegenover 1 kg per liter voor water dacht ik zo), de massa meter zou dit verschil moeten registreren, mits er niet mee geknoeid is.
valmet6400power
@Seend

Niet alleen een Zweeds vrachtwagenmerk, ook een Amerikaanse trekkerproducent 😄
paulusmahandel
@Seend @fastrac3155 hier heb ik dus wat aan.
Een discussie voeren met iemand is leuk mits je ook praktijk voorbeelden hebt.
En dit is mooi vergemakkelijkt uit gelegd zodat ik ook met de desbetreffende loonwerker in discussie kan gaan.
Brouwerdk
Blijkbaar weet niemand dat ad blue uit ureum bestaat. Dit wordt in kunstmestfabrieken geproduceerd.(????!!)
Dit wordt in het uitlaatsysteen ingespoten om de nox(nitraat,nitrit) om te zetten in gewoon stikstof (lucht) en water.Bij verbranding in een motor bij hoge temperaturen bind de stikstof uit de lucht zich met zuurstof tot stikstof oxides waaruit ook stikstof meststoffen bestaan. door ureum (een vorm van ammoniak)toe te voegen in het uitlaatsysteem wordt dit proces omgekeerd. Alleen door tussenkomst van sensoren en de motorsturing dat meet of er ad blue aanwezig is word de kracht van de motor gereduceerd. Het wordt niet in de motor zelf ingespoten dus heeft geen invloed op de verbranding en is hiervoor ook niet nodig. Of het het syteem dicht koekt met roet hangt alleen af van hoe volledig het verbrandingsproces in de motor is.(zwarte rook)
SJB533
@Brouwerdk
Klopt, AdBlue is de handelsnaam voor AUS32, een oplossing van 32% ureum in water. Ureum produceren we zelf trouwens ook. In feite kun je ook 'de sik verzetten' in de AdBluetank op de trekker, truck.
JD3010
@SJB533 Dan heb je een wc aan boord. 😄
JohnDeere5720
@JD3010 Altijd handig, hoeft het niet meer tegen de voorband 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
5