Illustratie van:

Fendt 614 - overbrengings verhouding vooras

Heb onder mijn Fendt 614 een zf 3052 vooras zitten die er onder hoort alleen zit er de verkeerde overbrengings verhouding in namelijk een 1:10 in plaats van een 1:11.95.
wat moet er dan nu vervangen worden in de vooras?
moet er een groter of kleiner kroon of pignon wiel in?
de vooras moet iets langzamer gaan draaien zodat de originele (grotere) voorbanden er weer op kunnen.

wie heeft hier de doorkijk in of heeft er documentatie van

groet huub

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Dit is het type plaatje op de vooras onder mijn trekker

Fendt926Driver
En dit is het plaatje op de originele vooras

koen-hanomag
Kun je niet een originele vooras kopen en dezen verkopen voor iemand met het goede type die de vooras kapot/2wd 4wd maken
EA_MF
Ik denk dat die assen bijna niet te vinden zijn @koen-hanomag anders was er zeer waarschijnlijk met het vervangen van deze vooras al wel een originele as onder gezet 😉
Heb enige research gedaan, tot dusver weet ik alleen dat jouw as onder een 611/612LS heeft gezeten. Als ik het stueckliste nummer bij ZF natrek dan geven ze mij dat op. Alleen op het 2e stueckliste nummer krijg ik 0,niks resultaat. Nummer kent ie niet..... weet niet of je me misschien het serienummer van die trekker kan bezorgen, dan kan ik je denk ik wel weer verder helpen.....
Valtra-Fordpower
Alleen een kroonwiel vervangen, of alleen een pignon as vervangen heeft geen zin. Bij een andere overbrengings verhouding word namelijk, in jouw geval, de kroontandwiel groter en je pignon(aandrijving) kleiner. Als je alleen een ander kroonwiel wil, zal de as van het kroonwiel anders gepositioneerd moeten worden.

Heeft jouw as geen eind reductie waar je met de snelheden kunt spelen?
koen-hanomag
@EA_MF denk ik ook, maar er zal vast wel ergens een sloperij zijn waar er nog een ligt toch?
john deere 7810
@Valtra-Fordpower

sterker nog het kan niet eens 😉 kroon en pignon zijn altijd gepaard 😉
john deere 7810
@Fendt-Farmer-Vario

heb je daar nog tijd voor dan? 😃
Fendt 615 fan
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
weet niet of je me misschien het serienummer van die trekker kan bezorgen, dan kan ik je denk ik wel weer verder helpen.....
je kunt ook zoeken met het serie nummer van mijn trekker omdat daar origineel ook die andere vooras onder heeft gezeten.
nummer van mijn trekker is 284/21/1305
Fendt 615 fan
@Fendt-Farmer-Vario oeps account van mijn zoon gebruikt.
Favorit614
Ratio 1 op 10 in gaande as 10 x rond , uitgaand 1 x rond > "grote" voorwielen

Ratio 1 op 11.95 zelfde verhaal >kleinere voorwielen .
Maar heb je ook een chassis nr ?
kroon en pigonwielen wisselen is meestal geen optie
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
nummer van mijn trekker is 284/21/1305
dit is het chassis nummer van mijn trekker.
hoezo is kroon en pignon wiel wisselen geen optie?
is toch beide een zf 3052 as?
eicherboertje
Met een beetje geluk kan er wel een ander kroon / pignon in .Ben zelf bezig met een achterbrug ombouwen van 20 naar 28 km/h . Is een ZF A208 en die zijn er origineel met verschillende kroon / pignon , de lengte van het pignon verschilt alleen maar .
Favorit614
WP handboek staat in dat het kroon en pignonwielen gezamenlijk geproduceerd worden.
Daar staan op de zijkant 1 nr ingeslagen op de beide tandwielen
Fendt926Driver
Quote @eicherboertje:
de lengte van het pignon verschilt alleen maar
dacht ik ook als het kroonwiel groter is is de pignon kleiner en zal het in dezelfde behuizing moeten passen. gietstukken zijn duur om te maken denk dus dat zf kleine onderdelen specifiek liet gieten en alles pas maken in een vooras die bij bosjes gegoten werden. anders had er ook geen type plaatje op hoeven zitten dan was het nummer wel mee gegoten
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
Daar staan op de zijkant 1 nr ingeslagen op de beide tandwielen
. ik snap dat ik ze beide moet wisselen maar ik kan wel gaan bellen met mensen die onderdelen hebben maar waar moet ik naar vragen?
denk niet dat zij de ob=verbrengings verhouding bij de randwielen bij hebben geschreven.

hoopte dat iemand kon zeggen je hebt een kroonwiel in de as met 43 tanden en die moet naar 46 tanden en daar dus het pignon wiel bij die bij die set hoort.

anders zit er niets anders op dan mijn vooras helemaal open te maken en tandwielen te tellen
Favorit614
Chassis nr 284/21/1144 t/m 284/21/1464 ZF T3550 bak 40KM/H ZF 3052 vooras Ratio 11.95
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
vooras Ratio 1195
klopt daar waren wij achter maar denk dat een andere as die past rond de 1500 euro gaat kosten terwijl ik 98% van de as al heb. wou liever alleen kroon en pignonwiel vervangen.

op de site van dennis donkers staan genoeg setjes op maar weet zelf niet wat ik moet hebben.
Favorit614
Hier kun je dat weer vinden.
ff link adres kopiëren en plakken in adresbalk.
google.nl/url/…
eicherboertje
Het kroon en pignon worden altijd gepaard in de fabriek omdat er geen 2 gelijk zijn ivm het model van de tandwielen . Op het kroonwiel staat ook een inbouwmaat , echter hiervoor is speciaal gereedschap voor nodig . Google maar even inbouw kroon / pignon )dan krijg je iets van Daf . Het meest eenvoudige is het spul overzetten en goed opletten waar de vulringen zitten .
Fendt926Driver
Quote @eicherboertje:
Op het kroonwiel staat ook een inbouwmaat
wat bedoel je met inbouwmaat?

en welk speciaal gereedschap moet ik dan aan denken?
Favorit614
Je bent waarschijnlijk andere vulringen nodig .
De dikte vd tandwielen zijn waarschijnlijk net ff anders
eicherboertje
Ja die vulringen is belangrijk , als ik het goed uitleg heb je een nominale inbouw maat deze is 0 . Tijdens het paren van de tandwielen kan bepaald worden dat dit + 0,xx of - 0,xx moet zijn en dit is te meten met een speciale meter . Als je het spul uit een complete as hebt met de ringen er bij is dit niet nodig , je kunt als het er in zit met een spuitbus kopervet controleren of het goed zit , et komen dan langwerpige rondjes op het andere tandwiel en deze moeten nagenoeg in de midden staan , wel enige weerstand op de tandwielen houden dmv met de hand de andere as af te remmen .
wotan2
Ik heb nog een complete zf-as liggen van een 614 die ik ooit eens onder een andere trekker wilde bouwen. Ik wil deze wel verkopen, de overbreng verhouding weet ik op dit moment niet, zou ik morgen even naar moeten kijken.
Fendt926Driver
Quote @wotan2:
de overbreng verhouding weet ik op dit moment niet, zou ik morgen even naar moeten kijken.
als eerste in dit topic staan de type plaatjes. de tweede met 11.95 moet ik hebben.

ligt er ook aan wat die as dan zou moeten kosten.
Fendt926Driver
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
weet niet of je me misschien het serienummer van die trekker kan bezorgen, dan kan ik je denk ik wel weer verder helpen
nr van die andere trekker waar nog steeds de goede vooras onder zit is 284/21/1356
wotan2
Hoi,
Ik heb gekeken, maar ik heb dezelfde as als jij. Ik kan je dus niet verder helpen.
Als iemand anders interesse heeft kun je via een persoonlijk bericht reageren Prijs is 1000 euro vast.
Dit is incl. de spoorstang en 2 stuurcylinders en schommelas.
bikkertie
@Fendt926Driver ik meende dat ik bij mark de bresser laatst ook nog wat op internet zag staan een pigon wiel enz. ex-inter vooras , volgensmij ook een 3052 maar ik weet niet wat voor overbreng verhouding die heeft
Fendt926Driver
Quote @bikkertie:
maar ik weet niet wat voor overbreng verhouding die heeft
volgens de laatste berichten is dat ook een 10.0 overbrenging. maar er wordt aan gewerkt.
@Fendt926Driver Het blijft een raar verhaal, de 4468053103 kent ie dus helemaal niet bij ZF. Uiteindelijk geeft ZF helemaal geen as op bij de 614/615. Of dit een storing is of wat anders kom ik niet achter.

Heb wel kunnen nakijken dat alle ZF APL3052 dezelfde eindvertraging hebben. Verschil zit dus inderdaad in KPW (kroon-pignonwiel). Bij ZF is verder over KPW niks meer te achterhalen.

Via Fendt heb ik nog kunnen achterhalen dat er wel een ander KPW onderdeelnummer is vanaf 284/1144. KPW van 1143 en eerder is niet meer leverbaar, van 1144 en verder wel. De as onder jouw 614 heeft een vrij laag serienummer en die andere as een vrij hoog serienummer (16982 vs 50016). Hierdoor denk ik dat jouw as wel van een 600 serie komt, maar van een vroege 600LS of misschien zelfs een 600S. Maar echt duidelijkheid krijg ik hier dus niet over, omdat onderdeelnummers van niet meer te leveren onderdelen worden verwijderd en ik ze dus ook niet kan vergelijken.

Heeft jouw as eigenlijk al een dubbele kruiskoppeling tussen as en eindvertraging? Dit zou het verhaal duidelijker kunnen maken.... Goedkoopste oplossing naar mijn idee: complete as zoeken en die van jou inruilen/verkopen. Of het zo laten, nog goedkoper haha.

Al met al blijft het een beetje een raar verhaal. Hebben de 600 series (S,LS,LSA) eigenlijk andere verhoudingen in banden?!?!
Fendt926Driver
@Fendt-Farmer-Vario ben al wel iets verder. heb een pdf bestand gekregen van favorit614 en daar staat in dat de 614 met serie nummer beginnend met 284 deze 3052 as hebben met overbrenging 11.95. een paar 615 ook maar die hadden daarna een overbrenging van 12.00 in een zf 4053 vooras.

kan nu een complete klok kopen van een inter met overbrenging 12.0. ligt vlak bij 11.95 dus denk dat ik dat moet doen.

als je kijkt bij de reactie van favorit614 op de vorige bladzijde en die link aanklikt zie je heel veel van Fendt staan in de onderbalk 600 serie aanklikken en je krijg van allerlij typen met de assen aantal bouten versnellingsbak type enz.
misschien heb jij er ook nog wat aan
fiatfan
@Fendt926Driver ben je hier al uit?ik heb namelijk ook pas een topic geplaatst, en ik wil net naar kleinere voorwielen. maar dan voor een 380. weet bij god niet of die assen hetzelfde zijn. ga morgen eerst eens naar een typeplaatje zoeken..
fiatfan
@Fendt-Farmer-Vario kun jij dan zien welke overbrenging/as een gewone 380GTA heef?
fiatfan
@Favorit614 Ratio 1 op 10 in gaande as 10 x rond , uitgaand 1 x rond > "grote" voorwielen

Ratio 1 op 11.95 zelfde verhaal >kleinere voorwielen .
volgens mij is het net andersom. onze 380 hochrad had 1 op 13,67 en hele grote voorwielen..
Favorit614
@fiatfan zal ook nog wel te maken hebben met de aandrijfing vanuit de versnellingsbak dat je grotere banden moest hebben .
Daarbij geven grotere bamden een groter koppel op de vooras

Om de aandrijflijn te sparen zalen wel ee groter verzet gemonteerd hebben.
fiatfan
@Favorit614 dedealer zeg dat de overbrengverhouding 0,89149 is. daarmee bedoelt hij dan de versnellingsbak, of alles samen?
Favorit614
@fiatfan geen idee.
Meestal word de vooras er mee bedoeld.
Kan zijn als je voorwiel 1x rond gaat , dat dan de aandrijfas 0,89149 x rond gaat.
deep-digger
Waarschijnlijk allang niet meer nodig maar ik weet iemand die een vooras heeft liggen zoals je zoekt met de juiste overbrenging en ligt in nederland
Fendt926Driver
@deep-digger klopt. Is niet meer nodig.
Maar wel bedankt voor je reaktie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 614 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
13