Trekker/tractor pipowagen betrouwbaarheid. keuze

Beste mede tractor gebruikers

Ik wil met een tractor oldtimer (low budget)
Naar zweden en daar gaan wonen rondrijden.

Ik heb 1000,- tot 1500 te besteden

Ik ben totaal leek.

Dus wat zijn de betrouwbare merken waar moet ik op letten bij de oldtimer aanschaf.

Heb mij ogen op massey ferguson en deutz laten vallen

En aangezien het in zweden min 40 kan zijn.
Hoe voorkom ik vorst schade.
Ik kan de tractor niet in een schuur kwijt!

Mvg pieno

Deel dit topic

Reacties

+1
ares697
Als je bang bent voor vorstschade is een oude Deutz een goede optie, deze hebben luchtgekoelde motoren.
+1
PatrickNH
Of een same minitauro/corsaro! Ook hele goede trekkers
+1
Jasperfendt
Fendt 102s ook, zijn ook luchtgekoelt
+2
ares697
Houd er wel rekening mee dat veel mensen hier hun eigen merk gaan aanbevelen..
Wimsumar
Beste Pieno: 10% van je budget gaat al in een motorverwarming zitten. 😞

wvopzeeland.nl/defa.html/
bart-van-wee
Fendt 102s is een goede trekker voor zo iets denk ik. loopt ook 35.
+2
Oldtimer-fan
Ik denk niet dat je met een tractor voor 1500 euro in zweden komt.
mc-cormick-ihc
Een fatsoenlijke keet kost al wat je opgeeft. Dus je kan kiezen om zelf de kar te gaan trekken of met alleen de trekker rond te gaan rijden;-)
Ik heb zelf ook een degelijke keet verbouwd maar daar komen wel paar euro's meer bij kijken.
tone29
@mc-cormick-ihc we weten er alles van... en dan is dit nog maar een "kleintje"

(klik om te vergroten)

Combinatie naar trekkertrek weekendje
pieno
Jah daar houd ik rekening mee;) ares

Maar vorstschade komt dus door waterkoeling heb je daar niet antivries spul voor of iets dergelijks?
Fordje4600
@pieno ja maar dat werkt niet meer bij -40
pieno
De 1000 tot 1500 is alleen voor de tractor

Drm vraag ik waar moet ik letten

En hoe zorg ik er voor dat ie betrouwbaar heb. Twee rechterhanden kan zelf btj sleutelen

Advies is welkom kritiek heb ik niks aan
newholland6640
Als je gewoon koelvloeistof gebruikt heb je geen vorstschade toch?
pieno
Dat dacht ik dus ook.

Maar zag vrij veel oldtimers met vocht schade was dus erg benieuwd hoe dat komt.
mc-cormick-ihc
Zal dan iig voor een luchtgekoelde duitser gaan. Daar zijn nog spullen zat voor te krijgen. Heb je trouwens kenteken nodig in zweden?
JohnDeere5720
Quote @newholland6640:
koelvloeistof

Een dubbele graan jenever er door mengen werkt ook. 😉 😃
pieno
Fendt 102 is idd oke

Een meisje is naar antartica mee gereden zon 18000 km
-NEW-HOLLAND-
Met -40 begin je vrij weinig met je diesel....
pieno
@JohnDeere5720

Werkt dat serieus ???
pieno
@-NEW-HOLLAND-

Dat is ook het extreemste geval

Gemiddeld zal het tussen de min 5 en min 20 en dan is min 20 al een uitschieter en min 40 extreem maar goed mogelijk

Gelukkig maar drie a vier maanden per jaar
JohnDeere5720
@pieno Dat zeggen ze van wel, enkel de alcohol verdampt wel sneller! 😛

Stukje van een website 😄
''Vroeger werd als koelvloeistof water in de radiateur gedaan en s'winters werd dit vervangen door "antivries". De samenstelling bestond uit alcohol en water , maar door de snelle verdamping van alcohol werd ook wel glycerine toegepast met een eventuele toevoeging van Sodex (soda-koolzuurzout).''
pieno
Haha zal ik goed op me trekker moeten zweden telt de meeste alcholisten in wereld per inwoners !!!
pieno
@mc-cormick-ihc

Goeie vraag zo uit me hoofd heb je geen kenteken plaat nodig.

Wel registratie papieren en verzekering

Bedankt voor je tip daar zocht ik naar dus onderdelen zijn er veel en vrij goedkoop te krijgen ?
mc-cormick-ihc
@pieno als je een veel voorkomend type neemt zijn er vaak ook veel gesloopt voor onderdelen. Aangezien Duitsland korter bij zweden ligt dan Italië is de keuze voor een deutz logischer dan een same oid
+1
Balky
Even een paar praktische zaken: hoe wil je naar zweden ? over Denemarken of Duitsland ? hou rekeningg met dat de overtocht voor 12 meter lengte minimaal 800 euro kost, in Zweden moet je wegenbelasting betalen per KM voor een trekker, je moet minimaal een GV kenteken hebben, maar dat accepteert Zweden weer niet,
dus bij binnenkomst in Zweden moet de trekker gekeurd worden, en krijgt een Zweeds kenteken !! kosten ongeveer 800 euro !!
Verzekeren van een landbouwtrekker die voor niet agrarische doeleinde in het buitenland gebruikt wordt is een probleem, als het je lukt om een groene kaart op het GV kenteken te krijgen ben je al een stuk verder.
Als je met min 40 graden op een OPEN trekker gaat rijden, zit je binnen 10 minuten in een gesloten psychiatrische inrichting
Kortom bereid je eerst goed voor
pieno
@mc-cormick-ihc

En heb ik dan voor 1500,-
Iets degelijks en betrouwbaars

Moet ik meer uitgeven.

Of iets reviceren beter goedkoper
pieno
@Balky

Het zijn maar vragen balky.

Wat wegenbelasting betreft heb ik me anders laten informeren wat betreft de A en Epa tractor die wegenbelasting vrij zijn voor niet agraische doel einden. Dus ik zou niet weten wrm je voor een echte tractor wel wegenbelasting moet betalen. Met de boot van kiel naar oslo is 400euro
+1
Balky
Ik probeer maar aan te geven wat de problemen KUNNEN zijn, en dat een goede voorbereiding noodzakelijk is.
Ik had Noorwegen vwb de overtocht buiten beschouwing gelaten omdat Noorwegen NIET tot de EEG behoord, en je daat dus helemaal problemen kunt verwachten als je met een niet gekentekend voertuig komt.
De meest handige route is Travemunde Trelleborg of Malmo met TT line of Nordoe, en voor deze moet moet je met bunkertoeslag ongeveer rekenen op 65 euro per meter.
Als je als BUITENLANDER een voertuig wilt binnenbrengen en gebruiken onder de A of EPA regeling moet je toch goed Zweeds kunnen lullen !!!
Ikzelf heb ruim 30 jaar transportervaring op de scandinavische landen en weet dat het belangrijk is om voor dit soort gevallen een goed Zweeds contact te hebben die kan helpen met de papierwinkel.
Belangrijk is een KENTEKEN !! en een groene kaart
rickrenault
Voor 1500 euro kan je wel een redelijke trekker kopen maar dan is meestal wel de bedrading verot verlichting enz en meestal veel uren als ik jou was zou ik een trekker of unimog met cabine zoekken met goede verwarming. Wij hebben zelf ook een cabrio trekker maar daar wil je niet oo rijden als het min 10 is of kouder want hoeveel kleren je ook aan doet het blijft koud. Ik zou ook zorgen dat de trekker vlot wil starten en goede gloeierij op zit en een moter verwarming anders krijg je de meeste oudere trekkers niet aan de gang onder de min 10 en meestal verzwakt de accu ook met die temparuur
pieno
Bedrading en verlichting vervangen is toch niet heel ingewikkeld?
eicherboertje
Dit lijkt me een mooi avontuur .Ik rij zelf ook met een pipowagen , als je 30 met een klein trekkertje wilt rijden is het heel fijn als de wagen geremd is . Weet niet hoe heuvelachtig de weg is maar als je een noodstop moet maken kunnen er rare dingen gebeuren .Zou zelf gewoon iets luchtgekoeld kopen , die bevriest nooit en die motorverwarming ben je toch niet nodig denk ik want onder de -20 rij je er toch niet mee . Een bus ether / startpiloot kan in extreme gevallen ook wel uitkomst bieden . Als je een trekker in Duitsland koopt werkt meest alles nog wel qua remmen en verlichting , daar hebben ze immers al APK waar je in Zweden dan ook aan zult moeten voldoen .
Landini 6500
@JohnDeere5720 niet doen,stuur dan maar mij vind ik lekker
pieno
@eicherboertje

Waar rijd jij mee kan je me paar foto s laten zien

Ben ook erg benieuwd naar je pipowagen

Mvg
pieno
@eicherboertje

En als je uren achter elkaar rijd met warm weer. Geeft luchtgekoeld geen over verhitte motor?
pieno
@Balky

Thanxs balky zo keek ik er nog niet tegen aan.

In duitsland zijn tractoren al kenteken plichtig zo ook apk plichtig. Kan ik dan wel met duits kenteken zonder problemen rond tuffen in zweden

En je mag in zweden toch met brommerrijbewijs op de tractor rijden.iig op epa tractor (omgebouwde auto)
Bedankt voor je info
GD tuning Garyp
Deutz. Luchtgekoeld dus kapot vriezen gebeurt niet. Heel betrouwbare motoren.
+1
Balky
Maar... hoe krijg je een duits kenteken op je naam als je in nederland staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie ? Hetzelfde geldt voor een zweeds kenteken, krijg je alleen maar op naam als je daar een vast adres hebt,en hoe krijg je een verzekering /groene kaart als nederlander op een duits kenteken het lijkt misschien dat ik voor elke oplossing een probleem veroorzaak, maar ik probeer alleen maar aan te geven wat en hoe
eicherboertje
Ik rijd met een Eicher ED 16/2 bouwjaar 1950 , een 1 cil 16 pk luchtgekoeld en loopt 26 km/h op navigatie . De wagen is 2,5 ton denk ik . De temp loopt alleen op als het begint te klimmen . Heb er de 7 heuvelenweg mee gereden tussen Nijmegen en Groesbeek en dan liggen de 16 paarden er languit voor en moet er wel een tandje terug maar warmlopen doet ie niet . Heb geen foto van de combinatie . GV kenteken aanvragen kan bij RDW veendam en koste mij in 2009 rond de 35 euro + de kenteken platen , rijd er zelf probleemloos mee in Duitsland , zelfs in omgeving van Munchen .
jasper01
Rijbewijs in duitsland is niet zon probleem met de.nieuwe regels die eraan zitten te komen met die oudere trekkers niet gaan rinden met bv een unimog oid of je moet al een vrachtwagen rijbewijs hebben anders t laten bijschrijven weet alleen niet of het mogelijk is met een nl adrez een trekker op naam tekrijgen hou er ook rekening mee dat het uren kost om in duitsland iets op naam te krijgen slechte ervaringen met het Straßen verkehrs ambt
eicherboertje
eicherfreunde-wassenberg.de/img/akt/…
Het is de middelste trekker , foto gemaakt bij Eicherhof van de familie Eicher , zittend op de trekkers , nabij Forstern bij Munchen , de geboorte plaats van de trekkers . De rechter op de foto is ook van mij een Tiger 2 32 pk bj 65 .
pieno
Jah zelf. Dacht ik in eerste instantie. Ik rijd gwn de grens over en ik zie wel hoever ik kom. Als ik heen ga verhuis ik ook daadwerkelijk en heb ik praktisch al bijna een vast adres in zweden. En omdat we open grenzen hebben leek het me niet direct zon probleem. En anders maar de domme tourist uithangen en zien hoever me dat brengt soms moet je btj risico nemen. Tot zover lijkt het me dus onmogelijk om met legaal voertuig het land in te rijden moeizaam. Eenmaal aangekomen op eind bestemming zon 1000 km rijden door alleen zweden. Kan ik alles op me gemak regelen heb Ik ook inschrijf adres etc. Maar vanaf nl lijkt het helaas niet te kunnen.
pieno
@eicherboertje die rechter ziet er gaaf uit mooi man

En wat weegt de pipowagen beladen
pieno
@eicherboertje in duitsland moet je een tractor rijbewijs / certificaat hebben ?
b450
Jij kan gewoon in nl een trekker kopen en er mee de grens over rijden hoor. Je hoeft een trekker niet op naam te zetten... als je een verzekering afsluit krijg je een groene kaart. Als je het helemaal goed wil doen zet je er een GV kenteken op en klaar.
eicherboertje
@pieno Ik schat de wagen op 2,5 ton . Rijbewijzen zijn /worden internationale regels T kun je laten bijschrijven als je minimaal B hebt hier in Nederland , heb je niets dan moet je T snel halen want ook dit gaat veranderen . Het GV kenteken WEL doen , Herr Schreuder , de Duitse politie zet je zo aan de kant als je geen kenteken hebt en zet je trekker aan de ketting naast zijn politie bureau , kun je vervolgens daar een kenteken aanvragen , TUV keuring doen en wegen belasting gaan betalen . Heb je gewoon de boel voor elkaar dan is er niets aan de hand , heb je dat niet ga je voor de bijl ...
pieno
En wat zweden betreft. Met gv kenteken zal dat ook wel loslopen.
Had even gekeken hoe gv kenteken er uit ziet ik geloof het allemaal wel.
Rijbewijs T halen leek me ook wel handig. Was al aan het leren.

Wat houd het theorie examen in gwn 50 abc vragen ofzo
pieno
@b450

Kan je er ook zweden mee inrijden?

Zonder problemen als je aanhouden.

Niet dat ze daar erg moeilijk zijn ofzo vergeleken met duitsers.
jasper01
@eicherboertje moet heel eerlijk wezen dat ik uit het grensgebied kom en met en zonder gv kenteken gereden heb met nlse trekkers en nog niet aangehouden ik woon trouwens net 2 km de gres over maar is het iet beter om dat spul daar te kopen ivm bepaalde regels ik begrijp uit dit topic dat hij daar wil gaan wonen geeft op termijn problemen met de nlse verzekering je kunt een voertuig max 3 mnd verzekeren in nl als je geëmigreerd bent
thomas-renault
Als het echt min 40 mocht worde laat de trekker dan gewoon stationair lopen zo voorkom je vries schade en neem grote accu zorg dat je altijd extra motor olie en achter brug olie bij Jr hebt mocht het onder pijl komen ...... ik raad aan een Renault 56 of een Renault 461 kijk maar is op www.mascus.nl en dan Renault 56 dat zijn luchtgekoelde 3 cil motoren. .. en die kunnen makkelijk zo'n reis maken
b450
@pieno Of je er mee in zweden kan rijden durf ik niet te zeggen. Als je zo'n kenteken hebt voorkom je eventueel problemen in Duitsland. Je zou ook in zweden een kenteken aan kunnen vragen als je daar wilt gaan wonen. Ik ben wel benieuwd hoe je reis gaat verlopen... lijkt mij onwijs mooi om te doen!
eicherboertje
Het trekkermeisje Manon Ossevoort werd na 2 dagen van de weg geplukt in Belgie omdat ze geen kenteken had .
Wimsumar
Beste Eicherboertje:
Quote @eicherboertje:
na 2 dagen van de weg geplukt

"Kenteken"? :? Was het niet omdat ze de weg kwijt was? België is immers binnen 2 dagen te doorkruisen. 😉
eicherboertje
@Wimsumar haha denk het niet , ze was niet blond
pieno
Jah ik ga haar ook maar wat vragen stellen aangezien ze naar kaapstad is gereden zal ze wel meer weten
Ha Pieno!

Ik zag toevallig deze conversatie van 2 jaar geleden en ben uitermate benieuwd, met name hoe het jou bij de grensovergangen vergaan is. Ik ga met een oldtimer deutz 6005 tractor uit 1968 en een circuswagen van 10 meter naar lapland via oa duitsland, zweden en Finland, in mn hoofd rij ik al door naar mongolie, maar met name de kenteken-paperassen zullen veel voorbereiding vergen.
Alle tips zijn welkom!
Hartelijke groet, Jacqueline
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg
Als je pieno een persoonlijk bericht stuurt dan krijgt hij een mail. Hier is hij al 2 jaar niet meer geweest.
+6
walker1
@Gerron oftewel , niemand heeft ooit nog iets van hem vernomen sinds hij met trekker en pipowagen richting Noorwegen is vertrokken...,
fendt2015
@walker1 naar zweden 😂
DANOONTJE POWERR
@fendt2015
@walker1 bedoelde de noorderzon denk ik. 😉
+1
Ahhh, misschien is ie wel helemaal niet gegaan 😀 Dankjulliewel! Heb inmiddels zelf de zweedse rijksdienst voor wegverkeer gesproken en ik ben hartelijk welkom met een GV.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
61
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
17