Hallo
Ik zit hier al tijdje ingeschreven en volg af en toe wat topics en nu open ik er zelf ook eens eentje.
Ik werk zelf als zzp'er/loonbwerker bij verschillende bedrijven en heb op veel trekkers ervaring.
Maar een Same? nee totaal niet.
ik zie hier ook nooit rijden in mijn omgeving.
Nou zie ik er 1 op MP staan (SAME RUBIN 150)
En zit er erg keurig uit zo op het eerste gezicht.
naar zou meer info/meningen erover willen hebben.
Dus ik vroeg me af, zijn hier mensen ervaring hebben met een Same?
De combine lijkt mij van Deutz(?) maar het is een Italiaanse trekker als ik het goed hebt.
En is dit type een vario ofzo? want zie nergens een versnellingspook, wel een rare hendel op de vloer.
Gezien ik er hier nooit 1 zie rijden heb ik me twijfels of het wel goede trekkers zijn.
link: marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
Groeten.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De 9 traps powershiftbakken zijn totaal niet gewild, ook de Renault 160-94 en 180-94 met deze bak zijn niet gewild, het was een bak die gruwelijk ruw schakelde en misschien wel daarom niet erg duurzaam was. Hier in de buurt liep een Deutz bij een loonwerker met die bak.
De Rubin heeft deze bewuste 9 traps powershiftbak, die dus een slechte naam had, met een Same motor. Alleen de cabine is Deutz.
konedata.net/Traktorit/SameRubin120.htm/
Ikzelf zou er dus hard bij weglopen, de meeste Renaults en Deutzen met die 9 traps Same bak zijn naar polen gegaan, brachten ook minder op in vergelijk met "echte" Renaults en Deutzen. (tik op Youtube Renault 180-94 in en je vindt haast alleen Poolse filmpjes: Tweedehands zijn ze in het Westen net zo duur als een Ursus van die leeftijd, die nieuw toch de helft minder gekost heeft) Ook de Zetor 11641 en 11741 met Same motor is moeilijke handel, ik zie er eentje al drie jaar lang van dealer naar dealer gaan, en de vraagprijs is inmiddels meer dan 10.000 gezakt. in de tweedehands markt verkoos men de viercilinder 11441 alhoewel die een enorm turbogat had.
Niet iedere koper van een Duitse Franse of Tsjechische trekker ziet dus Same erg zitten (hoewel deeveneens Italiaanse Carraro voorassen toch algemeen gebruikt worden)
Latere types Same motoren hadden een kwaaltje waarbij een oliekanaaltje in het blok niet bij ieder gietwerkstuk de juiste opdek dikte had, bij sommige blokken werd het oliekanaaltje dus geboord in te weinig vlees, dus begon met verloop van tijd de oliedruk weg te lekken waardoor de lagers kapot liepen.
Ikzelf heb eigenlijk niets met Same, hier in de buurt zie je ze helemaal niet meer. Er liep een Explorer 80 die later is ingeruild voor een Silver 90 maar die boer rijdt nu Deutz, en een andere boer had een Centurion 75 die inmiddels ook wat anders rijdt. Alleen mn buurman schijnt nog het een en ander in de schuur te hebben uit de jaren 60-70
Volgens mij vindt de huidige Same-Deutz-Fahr importeur het ook wel prima, veel Same rijders rijden nu Deutz en in Zuid Europa worden ze als Same verkocht, terwijl het technisch steeds meer gelijk getrokken wordt.
Oja en vroeger toen Fendt importeur De Vor een poosje Same geimporteerd heeft, eind 80 begin 90, heeft de lokale loonwerker een Antares 130 (dacht ik??) gehad.
Het is wel een merk met een interessante geschiedenis, ze hebben alles gebouwd wat er is: eencilinders in het begin, tweecilinders, driecilinders vier, vijf, zes, en in dezelfde tijd ook V4, V6 en V8 motoren. De V8 uit eind jaren 60 is echter nooit het prototypestadium uit geweest want men besloot toch een turbo aan de zespitter te hangen. Ook qua transmissies hebben ze van alles geprobeerd, transmissies met tot 72 versnellingen... ik zou niet weten waar je ze voor nodig bent, maar Same verkocht het
Je zou kunnen zeggen dat Same een merk is waar je van houden moet... Behalve die 9 traps powershift is de originele Same van 15 jaar terug niet echt slecht, maar.... Italiaans... en daar moet je van houden
idd mooi verhaaltje. thanks
Hoe de nieuwe(re) trekkers zijn durf ik niet te zeggen.
Eerste met diepteregeling was Ferguson toch?
FWA waren ze wel de eerste mee, uitgaande van de kleine wielen voor en grote achter, met in/uitschakelbare voorwielaandrijving. En CFWD was volgens mij ook Same de eerste mee.
@Renze
Mooi en duidelijk verhaal.
Wie was dan de eerste met diepteregeling via de trekstangen?
Er werd zelfs geschreven, dat als je met de Deutz transferrer werkte, 5 minuten van een uur hem uit moest zetten om de olie af te laten koelen.
Volgens mij was ook Same de eerste met trekkrachtregeling op de hefarmen, en ze waren ook de eerste met het kopakkermanagement
Welk jaar was dat?
Kopakkermanagement zat zeker op de Rubin?
Klopt, weet zo even niet welk jaar, maar dat ga ik straks even opzoeken
Heb van het weekend oude papieren doorgebladerd, en daar stond het toch echt in
Serieus ?? ik dacht dat je met me zat te dollen omdat je het verhaal over warmte ontwikkeling niet serieus nam... Deutz zelf nam dus de moeite om er een opmerking over in de papieren te zetten ? (5 minuten in het uur is natuurlijk niks, maar goed als boer was je tenminste gewaarschuwd dat je bij 35 graden niet volop door kon doen op de cilinderdrukregeling...)
Ik heb van het weekend allemaal oude documentatie doorgelezen, en daar stond het in, zal het opzoeken en inscannen.