Meer info over Same trekkers gevraagt

Hallo
Ik zit hier al tijdje ingeschreven en volg af en toe wat topics en nu open ik er zelf ook eens eentje.

Ik werk zelf als zzp'er/loonbwerker bij verschillende bedrijven en heb op veel trekkers ervaring.
Maar een Same? nee totaal niet.
ik zie hier ook nooit rijden in mijn omgeving.

Nou zie ik er 1 op MP staan (SAME RUBIN 150)
En zit er erg keurig uit zo op het eerste gezicht.
naar zou meer info/meningen erover willen hebben.
Dus ik vroeg me af, zijn hier mensen ervaring hebben met een Same?
De combine lijkt mij van Deutz(?) maar het is een Italiaanse trekker als ik het goed hebt.
En is dit type een vario ofzo? want zie nergens een versnellingspook, wel een rare hendel op de vloer.
Gezien ik er hier nooit 1 zie rijden heb ik me twijfels of het wel goede trekkers zijn.

link: marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…

Groeten.

Deel dit topic

Reacties

martijn1998
Schijnt dat deze trekkers voor geen meter willen trekken voor hun pk klasse.
poech prut
Wij rijden thuis nog de oude luchtgekoelde same's, en die bevallen ons redelijk goed, alleen wel vaak schakelproblemen gehad ook mis je wel comfort en dingen als powershift. Met Same Rubin heb ik geen ervaring maar wel regelmatig gelezen dat er vaak problemen met elektronica zijn. Ook valt het me op dat er vaak same rubin's voor hele lange tijd te koop staan, blijkbaar zijn ze niet zo gewild. Aan de andere kant lijkt 13,5k me wel een realistisch prijsje en over het algemeen kun je zeggen dat same een ondergewaardeerd merk is.
Renze
Oudere same's (jaren 70/80) waren taaie krengen, sterk en duurzaam, alleen ze rotten je onder de kont weg. (net als Italiaanse autos uit die tijd 😉 )

De 9 traps powershiftbakken zijn totaal niet gewild, ook de Renault 160-94 en 180-94 met deze bak zijn niet gewild, het was een bak die gruwelijk ruw schakelde en misschien wel daarom niet erg duurzaam was. Hier in de buurt liep een Deutz bij een loonwerker met die bak.

De Rubin heeft deze bewuste 9 traps powershiftbak, die dus een slechte naam had, met een Same motor. Alleen de cabine is Deutz.

konedata.net/Traktorit/SameRubin120.htm/

Ikzelf zou er dus hard bij weglopen, de meeste Renaults en Deutzen met die 9 traps Same bak zijn naar polen gegaan, brachten ook minder op in vergelijk met "echte" Renaults en Deutzen. (tik op Youtube Renault 180-94 in en je vindt haast alleen Poolse filmpjes: Tweedehands zijn ze in het Westen net zo duur als een Ursus van die leeftijd, die nieuw toch de helft minder gekost heeft) Ook de Zetor 11641 en 11741 met Same motor is moeilijke handel, ik zie er eentje al drie jaar lang van dealer naar dealer gaan, en de vraagprijs is inmiddels meer dan 10.000 gezakt. in de tweedehands markt verkoos men de viercilinder 11441 alhoewel die een enorm turbogat had.
Niet iedere koper van een Duitse Franse of Tsjechische trekker ziet dus Same erg zitten (hoewel deeveneens Italiaanse Carraro voorassen toch algemeen gebruikt worden)

Latere types Same motoren hadden een kwaaltje waarbij een oliekanaaltje in het blok niet bij ieder gietwerkstuk de juiste opdek dikte had, bij sommige blokken werd het oliekanaaltje dus geboord in te weinig vlees, dus begon met verloop van tijd de oliedruk weg te lekken waardoor de lagers kapot liepen.

Ikzelf heb eigenlijk niets met Same, hier in de buurt zie je ze helemaal niet meer. Er liep een Explorer 80 die later is ingeruild voor een Silver 90 maar die boer rijdt nu Deutz, en een andere boer had een Centurion 75 die inmiddels ook wat anders rijdt. Alleen mn buurman schijnt nog het een en ander in de schuur te hebben uit de jaren 60-70

Volgens mij vindt de huidige Same-Deutz-Fahr importeur het ook wel prima, veel Same rijders rijden nu Deutz en in Zuid Europa worden ze als Same verkocht, terwijl het technisch steeds meer gelijk getrokken wordt.

Oja en vroeger toen Fendt importeur De Vor een poosje Same geimporteerd heeft, eind 80 begin 90, heeft de lokale loonwerker een Antares 130 (dacht ik??) gehad.

Het is wel een merk met een interessante geschiedenis, ze hebben alles gebouwd wat er is: eencilinders in het begin, tweecilinders, driecilinders vier, vijf, zes, en in dezelfde tijd ook V4, V6 en V8 motoren. De V8 uit eind jaren 60 is echter nooit het prototypestadium uit geweest want men besloot toch een turbo aan de zespitter te hangen. Ook qua transmissies hebben ze van alles geprobeerd, transmissies met tot 72 versnellingen... ik zou niet weten waar je ze voor nodig bent, maar Same verkocht het 😉

Je zou kunnen zeggen dat Same een merk is waar je van houden moet... Behalve die 9 traps powershift is de originele Same van 15 jaar terug niet echt slecht, maar.... Italiaans... en daar moet je van houden 😉
Minitauro
@Renze Mooi verhaaltje 😉
hugo-vbnnop
@Renze

idd mooi verhaaltje. thanks
Patrick 2020
@Renze Mooie info! Ter aanvulling, ze hadden ook een V2 motor. 😉 Ze waren (een van) de eerste met diepteregeling en voorwielaandrijving. Die oude trekkers zijn wel goed, maar toch allemaal net niet. Beetje licht gebouwd, kwaliteit van plaatwerk en lak hield niet over, daarom zie je ze veel met verrot plaatwerk (zoals wel meer Italianen, o.a. Fiat). Toch hadden ze ook wel dingen (technieken) die wel aardig goed bedacht waren.

Hoe de nieuwe(re) trekkers zijn durf ik niet te zeggen.
Renze
Sja net niet... Jij zegt het. Same heeft een interessante geschiedenis, met soms best interessante technieken, dat staat buiten kijf. De rest is vooral een kwestie van smaak.... 😉
SJB533
Quote @Patrick 2020:
Ze waren (een van) de eerste met diepteregeling en voorwielaandrijving.

Eerste met diepteregeling was Ferguson toch?
FWA waren ze wel de eerste mee, uitgaande van de kleine wielen voor en grote achter, met in/uitschakelbare voorwielaandrijving. En CFWD was volgens mij ook Same de eerste mee.

@Renze
Mooi en duidelijk verhaal.
Renze
@SJB533 Same was inderdaad de eerste met een "modern" 4wd systeem af fabriek, zoals we dat nu nog kennen. diepteregeling was Ferguson idd de eerste mee, maar Same was de tweede.... In die tijd moesten ze nog de Ferguson patenten omzeilen, dus je had de Deutz Transferrer (gewoon ordinaire cilinderdrukregeling met een drukreduceerventiel, dus reteveel vermogensverlies op de hydrauliek) David Brown en Fortschritt hadden diepteregeling met een taster, enzovoort.
SJB533
@Renze
Wie was dan de eerste met diepteregeling via de trekstangen?
jordi 1455
Same trekkers konden in de jaren 90 geleverd worden met camera op de cabine die naar achteren keek, zo hoefde je niet achterom te kijken om de werkzaamheden in de gaten te houden.
RobDeutz104
@Renze
Er werd zelfs geschreven, dat als je met de Deutz transferrer werkte, 5 minuten van een uur hem uit moest zetten om de olie af te laten koelen.
RobDeutz104
@SJB533
Volgens mij was ook Same de eerste met trekkrachtregeling op de hefarmen, en ze waren ook de eerste met het kopakkermanagement
SJB533
@RobDeutz104
Welk jaar was dat?

Kopakkermanagement zat zeker op de Rubin?
RobDeutz104
@SJB533
Klopt, weet zo even niet welk jaar, maar dat ga ik straks even opzoeken
SJB533
@RobDeutz104 1999, Rob 😉
Renze
Quote @RobDeutz104:
Er werd zelfs geschreven, dat als je met de Deutz transferrer werkte, 5 minuten van een uur hem uit moest zetten om de olie af te laten koelen.
Zal wel meevallen, de D50 hefinrichting werkte met een werkdruk van maar 80 bar... 😛
RobDeutz104
@Renze
Heb van het weekend oude papieren doorgebladerd, en daar stond het toch echt in
Renze
Quote @RobDeutz104:
Heb van het weekend oude papieren doorgebladerd, en daar stond het toch echt in

Serieus ?? ik dacht dat je met me zat te dollen omdat je het verhaal over warmte ontwikkeling niet serieus nam... Deutz zelf nam dus de moeite om er een opmerking over in de papieren te zetten ? (5 minuten in het uur is natuurlijk niks, maar goed als boer was je tenminste gewaarschuwd dat je bij 35 graden niet volop door kon doen op de cilinderdrukregeling...)
RobDeutz104
@Renze
Ik heb van het weekend allemaal oude documentatie doorgelezen, en daar stond het in, zal het opzoeken en inscannen.
jordi 1455
De Galileo cabines was ook een goede vinding van SAME
SJB533
En waarom zie je die dan praktisch nooit?
jordi 1455
@SJB533 omdat in Nederland geen stijle heuvels zijn.
SJB533
Alsof ze ergens anders wel veel verkocht zijn.
joop-same
@SJB533De eerste Rubin is in 4/98 uitgekomen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
13