Hakelen of met opraapwagen
In het in het midden- en zuiden van Nederland wordt sinds jaar en dag mais verbouwd. In het noorden van Nederland (met name Frieland), had je 20 jaar geleden niet zoveel mais.
Omdat in het midden/zuiden van Nederland al een hakelaar bij de loonwerker in de schuur stond, werd er al snel een pickup op gebouwd.
Zo konden zei het gewas beter aan de bult verwerken en kon er beter ingereden worden.
Sins de laatste 15-20 jaar wordt er in het noorden van Nederland ook mais verbouwd.
Maar zei hadden meer opraapwagens, dus die ontwikkeling is daar nooit helemaal doorgezet.
Met een moderene opraapwagen is de snijkwaliteit tegenwoordig ook uitstekend. En de een dure hakelelaar hoeft dan niet meer op het land. Terwijl de capaciteit zo goed als gelijk blijft.
Stelling: hakselen te duur ten opzichte van een moderne opraapwagen.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden hakselen , Mais , schuur en loonwerker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
laat zelf bijna alles hakselen net als de meeste boeren hier in de buurt. soms een klein stukje met de veenhuis combi wagen.
Voor de rest wordt de capaciteit en kwaliteit van de opraapwagen zeer sterk bepaald door de chauffeur. Beetje kunnen sturen is niet zo moeilijk, maar knap werk afleveren is ander verhaal. Bij gras achter de silo en op afstand, ook voor shovel handiger, een over ver en een dichtbij, dus constante aanvoer.
Verdelen met walsen geeft ook menging van evt natte proppen en verdeeld op de bult ook een stuk makkelijker. Ook is het met opraapwagen veel makkelijker om verschillende grasbestanden door elkaar te mengen, zodat er minder verschillende lagen in de bult ontstaan.
We laten nu 1 wagen komen, die op 4 cm snijden en dan zitten we zelf op de kuil.
Voordeel van 1 wagen is dat je meer tijd heb om aan te rijden, en tegenwoordig zijn die wagens zo groot dat je in een 8 uur 30 bunder flinke 1e snee weg...
we kuilen veel zelf,maar bij veel hectares op atstand rijd de loonwerker ook mee.
Zijn we vergeten dat het misschien om het voer gaat? Dat oprapen vs. hakselen met name invloed heeft op de fysieke waarde van het gras? maw. hoe het zich gaat gedragen in die pens van die koe?
Zie nog niet eens de opmerking wanneer hakselen misschien wel zinvoller is dan oprapen en wanneer juist niet?!?!
Tot welk DS% kan je beter hakselen? vanaf wanneer is oprapen slimmer? en effect van toevoegingsmiddelen?.........
Maar als je veel tegelijk hebt wint de hakselaar het, tenminste als je dan ook gelijk laat harken met een 14 meter hark en als de loonwerker over de kuil heen kan rijden naast de verdeler.
Ik kies er steeds vaker voor om ook niet of nauwelijks te schudden zodat het onder de 40% blijft.
Kom er steeds weer achter dat het makkelijker aan te rijden is. Voorts is het makkelijker te plannen voor de loonwerker want iedereen wil graag na de middag inkuilen want dan kan de boer eerst schudden of harken.
Nee laat mij maar voor de middag inkuilen dan kan ik op tijd het zeil erover trekken voordat het warmer wordt. Kan ik s' avonds lekker genieten????????????????
Dat is een nette prijs. Wij hadden een paar uur de loonwerker voor het eerst er even bij omdat we het niet op tijd weg kregen voor de regen. De rekening..... 145,-per uur voor een schuitemaker 2085. Wij vonden dit een stevige prijs!!
plekken in nederland waar de boeren veel zelf doen zijn de loonwerkers dus een stuk duurder heb ik al wel in de gaten
Dat vind ik wel veel. Terwijl je zou zeggen dat de productiviteit in het noorden hoger ligt door de in het algemeen betere verkaveling. Of percelen 20 of 2 hectare zijn scheelt wel aardig wat diesel en geladen gras per uur, dus extra brandstof en slijtage in plaats van alleen trekker uren.
Mais hakselen is in het noorden duurder dan in oost en zuid nederland. Opbrengsten zijn in het noorden gemiddeld ook nog eens lager, maar kunnen hier denk ik veel minder hectares hakselen.
met aanrij trekker mag ik hopen....
zoveel?? man dat is schandalig... Hier zit je op een 125 euro (zo uit mijn hoofd) voor trekker met een schuitemaker 6600 en alle messen erin, met de helft is het nog lager! Wel zonder verdeler, maar dat doen wij toch zelf..
alleen de loonwerker heeft hier toch een uur of 22 nodig met een wagen om het gras van de eerste snede weg te werken dan kan zelf doen wel uit.
oke, hoeveel bunder heb je weg dan?
dat redden wij ook, maar als het z'n end op afstand is dan snap ik het ook wel iets.... al vind ik het alsnog lang
pfft wat een werk (en kosten) voor die 12 ha. Kun je die kavel op afstand niet verhuren?
maaaarrrrr....
wij rijden erheen met de rapide 140 de claas 690 met gras pick up de siwa 130 de veenhuis 14 tonner en de veenhuis 10 tonner. en de kleine rapide blijft thuis laden dan met rapide laden en vol maken met de hakselaar wagens ook vol hakselen en dan met 4 uurtjes gras op afstand bij huis. dan met alles thuis laden en 4 uur later is het gras thuis ook weg. als je zelf doet is het te realiseren maar een loonwerker is dan niet te betalen
ja idd, opzich valt die 4 uur wel mee dan.... zou thuis graag ook zelf willen rapen, maar dan krijgen we het nooit zo snel weg als de loonwerker nu...
van het voorjaar eerste paar uur 6820 ging te langzaam volgens mijn baas die kwam kijken, toen fendt 820 ervoor. Keer daarna stond de 1 van de 7530's ervoor
dacht ik ook niet! 7530 is perfect ervoor eigenlijk, wagens zelf hebben al aardig eigen gewicht...
klopt, en dat gewicht is ook wel lekker anders sta je zo gauw te gummen....
in de mais 2 dagen mee mogen rijden, maar dan krijg je hem aardig aan het brullen tegen de brug op met 18 ton mais in je kar...
Wij schrokken ook wel een beetje van dat bedrag, toen we zelf begonnen met kuilen 10 jaar terug rekende ze 100,- voor een veenhuis combi.
Hoho! Niet zo minderwaardig over ons Claasje hè! Onze wagen is 32m3 en de schuitemaker 42m2. Op perceel van 480 meter lang kreeg ik er 3 in en hun 3,5... Maargoed, we waren blij dat we geholpen waren, anders had er 10 ha in de regen gelegen..
Was 5e snede volgens analyse 2400kg ds/ha, we harken 8,5 mtr bijelkaar.
Idd DIN volume. Met een beetje aanpassen kan je hem met laadautomaat ook goed vol krijgen. Eerst de sensor van 'vol'een ander plekje geven scheelt al veel!
De belangrijkste man , is degene die op de bult zit. Die bepaalt eigenlijk alles. Al zijn er helaas toch te weinig goede shovel chauffeurs. Vaak worden het snel van die piramide kuilen....
Kwam in dit geval op 100,- per ha voor een 5e snede....
100euro alleen voor het laden? Veel transport?
Bij huis moet dat ook nog wel voor het helft van het geld kunnen inclusief een shovel/trekker op de bult.
Zon wagen rijdt toch wel meer dan 2hectare per uur weg?
Hebben hier 200pk voor een schuitemaker 145staan, rijden tussen de 4 en 6ha per uur weg. Beperking zit hem dan nog in wiersen na de 2e snede, zou wel breder mogen, vermogen hebben ze genoeg.
Was een opraapwagen combi en een shovel om vast te rijden, zelf waren we op een andere kuil bezig. Het land ligt allemaal rond de boerderij.. Wij zijn dus niet de enige die hiervan schrikken... Goede leer voor de volgende keer! Op het moment van kuilen waren we blij dat ze snel konden helpen (ze waren bij de buren bezig) zodat het droog onder plastic kwam, maar als je de rekening krijgt ben je toch wat minder blij...