Illustratie van:

Renault 461 - hoe kan ik de brandstofpomp van mijn Renault 461 opschroeven?

Ik wil hem iet hoger in de toeren laten lopen en er misschien een paar meer pk's uit halen.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Bas Roodbeen: Het heveltje voor het 'gasgeven' (zie op de brandstofpomp) wordt door een schroefje geblokkeerd. Om dit schroefje zit een buisje, met een draadje vastgemaakt (garantieverzegeling).
Knip het draadje door om, na wegnemen buisje, het schroefje zover te kunnen verdraaien tot de motor het door jouw gewenste toerental kan halen.
erik9831
Besef dan wel, dat wat er hier uitgelegd word door wim, de begrenzing van je motor overschreden word.

Dit stelschroefje is bedoeld om de motor te beschermen tegen vroegtijdige slijtage. Nu gaat hij hoger in toeren gaan, waardoor onderdelen die 'eventueel' al uitgesleten zijn het nog harder te verduren krijgen. Hierdoor kan je motor stuk springen.

Dit is altijd iets wat je zelf de moeite waard moet vinden ... Als je slim bent, blijf je er gewoon met je vingers vanaf en laat je alles zoals het is.
Wimsumar
Beste Erib9831:
Quote @erik9831:
Als je slim bent, blijf je er gewoon met je vingers vanaf

Bas Roodbeen (topicvraagsteller) zit nu eenmaal op een leeftijd ( 15 ) waarop hij graag wat wil expirimenteren. 😉
Hij knijpt 'm straks als een ouwe dief' als hij "zijn" (z'n pappie's ) Renault 100 toeren extra heeft gegeven. Laat 'm z'n gang gaan. Dan kan hij in z'n vriendenclub lekker zwetsen dat de trekker een stuk harder loopt. 😄

@Bas Roodbeen:
In onderstaande fotoreportage wordt stap voor stap (door, hééé, dat is ook toevallig: een Renaulteigenaar die ook al vindt dat z'n Renault niet bijster sterk is 😃 ) uitgelegd, hoe 'er meer peekaas uit zijn te halen'.

Klik 1 voor 1 de foto's aan om de omschrijving eronder te lezen:
Boemrang
Quote @erik9831:
Als je slim bent, blijf je er gewoon met je vingers vanaf en laat je alles zoals het is.

Laat hem toch lekker opdraaien, ze doen toch graag wat ze zelf willen....
Alleen het opdraaien zal niet veel uithalen en niet veel pk's extra opleveren....
En over een aantal weken komt de vraag, hoe komt het dat mijn Renault 461 meer diesel verbruikt...
Kunnen we weer een oplossing gaan geven.... 😃 😃
walker1
@Boemrang Blijkbaar is het een heel project, die 461! Eerder had hij al gevraagd of en hoe er een turbo op kon en hoe hij de 461 harder kon laten rijden.
Als ik binnenkort op de snelweg door een Renault 461 ingehaald wordt dan zal het Bas Roodbeen wel zijn.
Boemrang
Quote @walker1:
Als ik binnenkort op de snelweg door een Renault 461 ingehaald wordt

Die kans is dan zeer groot aanwezig....
Maar als je daar gelukkig van wordt!!!!!
Heeft hij wel eventjes plezier van zijn tractor gehad.... 😃
Hoi Bas.hoeveel vermogen heeft je trekker. ??
Als je dat weet dan kan je ook precies bekijken hoeveel vermogen er bij moet.
Door het toeren te verhogen komt er geen een PK bij , begrijp dat goed.
Een luchtgekoeld motortje in jou 461 moet niet te veel toeren draaien omdat hij dat niet zo goed tegen kan.
De motor is tenslotte ook al meer dan 30 jaar oud.
erik9831
Quote @Wimsumar:
waarop hij graag wat wil expirimenteren.

Daar kan ik je 100% gelijk in geven, iedereen is jong geweest. Maar moest het mijn zoon zijn, kreeg hij toch een paar lappen rond zijn oren 😃 Kregen wij ook vroeger (allé ik toch als ik de boel in de fik wou steken) 😄
paulusmahandel
@Boemrang zullen de motormuizen wel moeite hebben hem bij te houden.
Wimsumar
Beste Erik9831:
Quote @erik9831:
paar lappen rond zijn oren

Is dat moderne opvoeding of zo? 😛
Dan was inderdaad vroeger alles beter, man-man-man, 3 dagen hoofdpijn, zoveel Klappen kreeg je rond de oren. 😄
erik9831
@Wimsumar Ja, is zo weer een dialect woord uit België die lappen 😃
Wimsumar
Beste Erik9831:
Quote @erik9831:
dialect woord uit Belgi�

Nou, mooi ut is dan dat Belgische dialect om de 'K' weg te laten. 😉
Hurli356
@Wimsumar misschien dat het dan in Nederland ook nog is toegestaan, als het geen klappen maar lappen zijn 😃
Rega
Schitterend zulke topics.
walker1
@Wimsumar inderdaad, daar hoefde ik vroeger echt niet mee aan te komen van: "Pa, zal ik even aan de brandstofpomp draaien, dan maakt die meer toeren en gaat die sneller."
Dan was het: "jij draait helemaal nergens aan, pats!"
Vroeger voerde je gewoon een brommer op, vervolgens was het een keer de boel vastgelopen en kapot of oom agent had je te pakken en dan had je je lesje wel geleerd. Tegenwoordig wil iedereen blijkbaar alleen maar oude trekkers die gemaakt zijn voor hooguit 30 km/h zo opvoeren dat ze de 50 km/h halen.
Zo'n Renault 461 is tegenwoordig een leuke oldtimer, houd em origineel en dan gaat die nog lang mee en behoud dan ook zeker zijn waarde.
fiatfan
Gouden trekkertjes. luchtgekoeld, stuurbekrachtiging. zeer behendig in gebruik en ook nog eens sterk met een motor die zonder dit sleutelen 20000 draaiuren kan maken zonder revisie!
fiatfan
En dan telt een renault nog zeer langzaam met die mechanische tellers!
ErDee
Quote @Ferdinanddijkstra:
Door het toeren te verhogen komt er geen een PK bij , begrijp dat goed.

Fout!
Wimsumar
Beste Erdee:
Quote @ErDee:
Fout!

Zonder nadere uitleg van jou, is jou antwoord ook fout. 😉
Je zal wel doen willen beweren dat meer toeren meer p.k. betekend, maar kijk in onderstaande link wat de motortestgrafieken doen bij maximaal toerental.

(Naar beneden scrollen voor de grafieken): konedata.net/Traktorit/fendt303b.htm/
walker1
@ErDee Er zal met toerental verhogen best iets meer pk's uit te halen zijn, maar zeker geen meer koppel.
De snelheidswinst is ook maar gering, tenzij je belachelijk veel toeren gaat maken.
JD3010
@walker1 Nee dat is meestal zo. Vermogen=koppel x toerental.
ErDee
@Wimsumar trust me, i'm an engineer 😉
Vermogen=koppel×hoeksnelheid (is een maat waarin het toerental in radialen wordt aangegeven, de tijd dat de krukas over een bepaalde hoek beweegt).
Max. toerental verhogen heeft enkel geen nut meer als de koppelkromme zover instort dat er geen vermogen meer gewonnen wordt.
Wimsumar
Beste Erdee:
Quote @ErDee:
engineer

Okee, en leg dan Bas Roodbeen (topicvraagsteller), in begrijpelijke taal, eens uit dat toerentalverhoging geen extra PK (daar ging het in de discussie met FerdinandDijkstra over) geeft.
JD3010
@Wimsumar Bij veel motoren ligt het max. vermogen niet bij het max. toerental. Het heeft weinig zin om daar meer brandstof in te doen, omdat de motor bij een hoger toerental zuurstof tekort krijgt.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
Het heeft weinig zin om daar meer brandstof in te doen

Niet met je eens. Niet zelden wordt hier op het forum beweerd dat men door een andere afstelling van de brandstofpomp (lees: meer brandstof inspuiten) tot tientallen p.k.'s weet te winnen.

P.S.:1 De engineer onder ons zal het kunnen bevestigen/zal het kunnen voorrekenen hoeveel brandstof er maximaal ingespoten kan worden overeenkomstig met de zuurstof die een motor bij een bepaalde cylinderinhoud aanzuigt.

P.S.2: Je ziet inderdaad bij met name moderne motoren dat het aantal peekaas afneemt bij bereiken van het maximum toerental. Volgens mij gewoon een trucje van de fabrikant om hetzelfde motorblok/zelfde cylinderinhoud voor verschillende p.k.-klassen te kunnen gebruiken door de brandstofinspuiting electronisch min of meer af te knijpen.
JD3010
Quote @Wimsumar:
Niet met je eens.
Dat verwachte ik al. Alles wat hier op het forum beweerd wordt, is niet altijd waar.

Je kunt niet onbeperkt extra diesel in blijven spuiten in de motor, want als het niet volledig verbrand wordt, heb je er niet veel aan. Door een turbo en evt. intercooler te monteren, komt er meer zuurstof in de cilinders, waardoor er meer brandstof in kan wat meer vermogen levert.

Het trucje wat je aanhaalt met de moderne, electronisch geregelde motoren kan wel waar zijn, maar dat gebeurde in het verleden ook al.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 461 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
14