Muizen plaag

Hoi

Wij hebben bij ons In de buurt ( friesland) heel veel last van muizen hoe lijkt dat bij jullie? wij hebben on geveer 45 hectare schade alles is dood en weet iemand of er al iets is van een vergoeding? Wat denken jullie dat het beste er tegen is te doen onder water zetten is niet echt een optie ben wel benieuwd wat jullie mening er over is

Deel dit topic

Reacties

RvM96


nee geintje, geen ervaring met muizenschades 😉
mike_v
45 hectare weg door muizen? Denk dat je beter verhuisd dan 😛
rickrenault
@mike_v ik hoop dat het bij 45 hectare blijft alles is zo goed als kapot gemaakt door die beesten
Wimsumar
Beste RickRenault: Binnenkort gaat half-Nederland weer op wintersportvakantie. Begin daarom nu een kattenpension voor de tijdelijke opvang van hun geliefde huisdier."
Prijs het aan in advertenties:
"Met ruime SPEELweide. 😄
koen-hanomag
Geen bieten meer telen 😄
johndeere6506
rodenator-nederland.nl/

Grote boemm en daarna groote blij 😄
rickrenault
@Wimsumar dan zijn er heel veel katten nodig
JohnDeere5720
Quote @Wimsumar:
Prijs het aan in advertenties:
"Met ruime SPEELweide. :)

Over de 450.000 vierkante meter nog wel 😉
Met daarbij grote water partijen (Sloten) 😃
reinder-mf
Ja.. Groot probleem. Hebben al veel veehouders aan de telefoon gehad welke gras- en maiszaad bestellen omdat hun hele kavel zwart is. Moet goed gebeuren, het vernieuwen anders kan bij sommigen de 1e snede wel erg laat worden.. Sterkte aan iedereen die de muizenschade treft, en als er gras of maiszaad geleverd moet worden, stuur maar een PB'tje 😄
hobbyboer
@rickrenault

Waarom is onder water zetten geen optie?
reinder-mf
@hobbyboer Onder water zetten ben je heel veel kwijt, maar er ontkomen nog steeds erg veel muizen, en die ben je niet kwijt..
deutz3.70power
@rickrenault

Volgens mij was hier een tijd geleden iets van op tv.
Was er toen geen overleg om het scheuren van grasland in die regio uit te verlengen? Was volgens mij rond oktober dat dit op tv was.
dave 7810
Even op de Facebook van wakker dier kijken bij de foto van Robin groeneweg 😄
varken
De wet en regelgeving van ratten en muizen vergif gaat veranderen,
dus als je wat met vergif wil moet je opschieten.

per 1-01-2015 gaat die wet in dan mag de particulier niet meer hebben en als je een spuitpas hebt dan ook niet ofzo iets ik weet niet helemaal meer hoe
rickrenault
@hobbyboer omdat je bijna niet het gehele land ondet water krijgt en het bijna nooit weer droog krijgt hou je jaren last van
Husqvarna
@johndeere6506
Haha, mooi voor oudjaarsdag:
rickrenault
@deutz3.70power ik heb dit niet gezien maar dat zou wel kunnen
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
onder water zetten geen optie

Je weet, Friesland ligt er niet bepaald zo bij als de Flevopolders. Niet zelden zijn er hoogteverschillen tot wel een meter toe binnen een zelfde perceel/kavel grond. Daarnaast zijn veel percelen begreppeld, met rond liggende akkers ertussen. Gewoon onmogelijk dat onder water te zetten.
atlaspower
Beetje gif doet wonderen
rickrenault
@atlaspower dan heb je meer dan ee beetje nodig er zitten miljoenen van die krengen
deutz3.70power
@varken

Dit heb ik ook gehoord ja.
Particulieren mogen geen gif meer zetten en er worden geloof ik strengere eisen aan het vergif gesteld.
Maar ik denk dat 45 ha behandelen met gif ook niet mee zal vallen.
deutz3.70power
@rickrenault

Kun jij eens een foto bij dit topic zetten hoe de weien er bijliggen. Want ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoeveel schade dat ze nu precies aanrichten.
johndeere6506
@Husqvarna prachtig gerei of niet haha. Kun je misschien nog wel geld mee verdienen ook
rickrenault
@deutz3.70power en het probleem is het gif blijft wel op het land waar de koeien ook van eten
GD tuning Garyp
Gewoon n bom erop
rickrenault
@deutz3.70power ik zal zo even proberen een foto te posten het Is eigenlijks precies het zelfde als dood gespoten land
deutz3.70power
@rickrenault

Ja en als je het over dik een miljoen muizen hebt zal je deze met gif ook lang niet uit de weg kunnen ruimen.
atlaspower
@rickrenault dan ben je er te laat mee begonnen, ik zou een paar flinke voerplaatsen maken, en die goed bij blijven vullen,, wat je eerst kan doen is met een trillende machine (bv een trekker) die de grond aandrukt het hele perceel gaan berijden,, dan druk je de nesten stuk/plat die niet al te diep zitten, muizen gaan dan ook kapot en je vernietigd het hele nest
JohnDeere5720
Quote @deutz3.70power:
Kun jij eens een foto bij dit topic zetten hoe de weien er bijliggen

rtvnoord.nl/gemist/videoplayerod.asp/…
Zoals in het begin van dat filmpje 😞
daan knol
Mooi kloten als je daar last van hebt, hoorde bij ons op school al boeren die 35 bunder op de kop hadden gezet daardoor.
Bestrijden is wss de enige optie nu, maar kunje ze de volgende keer niet voorkomen??
basia
Jammer dat Ganzen geen muizen eten
Wimsumar
Beste GD Tuning Garyp:
Quote @GD tuning Garyp:
n bom

Ja, het moet inslaan als een bom.
Wellicht is een "High voltage bomb'' iets.
Trekker met zwaar stroomagregaat met + en - polen die over de grond slepen. Het zou ze misschien kunnen electrocuteren.

Funny home video: Bzzzzzz...

zandvliet-120
Een muis vangen en niet dood maken benzine er overheen dan in de fik steken en als het goed is schreeuwt hij zodat al die andere muizen niet meer in de buurt komen 😄
marc102
Dit is blijkbaar een ploeg die een tunnel maakt en er dan vervolgens vergif in legt.

maar dan heb je wel gif in je grond.
casejxu
@zandvliet-120 werkt dacht ik voornamelijk alleen bij ratten
zandvliet-120
@casejxu oh dat is heel jammer
rickrenault
...
ansems
Bovenstaande machine(VERMINATOR) werd hier vroeger gebruikt voor mollenbestrijding, je maakt een gang in de grond die dan meteen in verbinding staat met de mollengangen, en waarin je mollentabletten laat vallen die als ze in aanraking komen met vocht een giftig gas afgeven, de pillen zijn max 48 uur werkzaam en zijn dan opgelost en niet meer giftig voor ander vee, in nederland mag dit op deze manier allang niet meer(net als gif na 1 januari)
rickrenault
...
valmet 605
@rickrenault zou ik voor jou info mogen inwinnen bij een collega/ opdrachtgever van mij?
Denk dat zij mogelijk een oplossing hebben.
valmet 605
@rickrenault zou ik voor jou info mogen inwinnen bij een collega/ opdrachtgever van mij?
Denk dat zij mogelijk een oplossing hebben.
Ik heb onderweg richting sneek inderdaad ook een blok van 60ha kaal gezien, alsof het gespoten en vaste mest opgestooid is. En dan nog lopen daar muizen. Ik weet niet wat de oplossing is. Thuis hebben we als voorzorgs maatregel maar de greppelbuizen dicht late zitten. Hopen dat er een beetje water komt en daarna een gigantisch stuk vorst
rickrenault
@Deutz 8006spezial ja het word steeds erger ik woon in oosterzee vlakbij de a6 maar hier gaat langzamer hand bij iedereen ook alles dood
minkema
Enige opties zijn is vorst dan water erop en doodvriezen of ziekte erin.
Jou foto valt nog mee is tegen lemmer follega erger
@rickrenault ja daar waren omringende boeren water op het land aan pompen.
rickrenault
@minkema ja klopt daar is het nog veel erger en bij joure ook bij ons zijn ze overal al onder door geweest dus is met een paar weken ook dood
JD3010
Quote @minkema:
of ziekte erin.
Die ziekte komt vaak vanzelf, dan verdwijnen ze ook.
rickrenault
@JD3010 ik hoop dat er dan snel een ziekte in komt maar voordat ze allemaal dood zijn
JD3010
@rickrenault Dat kan snel gaan hoor, maar de schade is er al.
rickrenault
@JD3010 ja dat klopt maar e muizen moet je eerst weg hebben voordat je weer iets kan
JD3010
@rickrenault Dat is waar, maar wou je nu dan nog gras gaan zaaien? Dan kun je beter maar gewoon het voorjaar afwachten en hopen dat ze dan opgeruimd zijn.
rickrenault
@JD3010 nee nu niet meer was wel benieuwd wat anderen er tegen doen ik hoop op een hele strenge winter al vind ik het nu ook al koud
JD3010
@rickrenault Van een strenge winter gaan ze niet dood, nattigheid vinden ze niet fijn.
rickrenault
@JD3010 ja dat zou ook kunnen maar alles onder water zetten zie ik ook niet echt zitten
JD3010
@rickrenault ik bedoel dan veel regen.
rickrenault
@JD3010 ja als dat zou helpen zou mooi zijn beetje kou er bij is dan ook niet verkeerd denk ik
trean
Sleepslang met koud water en een zeil erachter aan slepen wil ook wel helpen. Hoekstra heeft al ervaring (zie hun facebook en die van dijkstra sondel). Wij hebben tot nu toe weinig last zover ik weet heeft alleen de dijk schade. Hopen dat het snel flink gaat vriezen.
mrpieter
Zit met verbazing dit topic te lezen. Ik lig hier thuis al met de buurman overhoop omdat hij met zijn vogelhobby de muizen aan het kweken is.
Ik heb net de filmpjes bekeken van het sleepslangen. Je ziet de muizen gewoon rondlopen in het water.
Is deze muizemplaag ook aanwezig bij percelen die om de 3 a 4 jaar vernieuwd worden of waar voldoende teeltwisseling is?
MASSEY-MOOI
Bij ons hebben we ook wat last van muisen veel meer als voorgaande jaren het was nog op het nieuws het komt waarschijnlijk doordat het afgeloopen een slechte winder was en er daarom veel ongedierte is
deutzpower36
@mrpieter Waar vind je dat filmpje?
valmet 605
@rickrenault pb. Oplossing is in de maak zonder water.
Wimsumar
Beste Valmet605:
Quote @valmet 605:
zonder water

Ik doe een gok: Katten hebben een hekel aan water, dus, je komt met een Forestry Tigercat?

Let op bij 55 seconden!

[url]
[/url]

AANVULLING:

Actiedag gedupeerden:

[url]nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…]
mrpieter
@deutzpower36 even de facebookpagina van dijkstra mechanisatie bv opzoeken. Daar staat het filmpje op.
sybren
Tarwe mengen met portland cement.
dit mik je in de kunstmeststrooier en strooi je over het land.
schijnt een oud recept te zijn uit de polder..
je kunt er om lachen maar wie niet waagt...
oja, en laat thieme het niet weten.
wel strooien als het land droog is, anders helpt het nog niks.
sybren
#t=13

lijkt wel een oorlogsgebied
Wimsumar
Beste Sybren:
Quote @sybren:
tarwe mengen met portland cement.
dit mik je in de kunstmeststrooier en strooi je over het land

Om het mengsel droog te houden is het maken/plaatsen van 'voerstations' beter.
rickrenault
@sybren zo ziet het land er bij mijn oom ook uit in ypecolsga
Boeloe
Wij doen thuis wel onder water zetten en het hoeft ook geen weken onder water dus dat met schade over jaren zal best mee vallen ook om dat bij ons nog grote scheuren van de droogte in het land zitten dus voor die schade ben ik zelf niet bang.
rickrenault
@Boeloe ons staat het land nu ook bijna onder water door de vele regen
Arrie94
Hier in de buurt is er meer een rattenplaag, die vreten bij ons door alle ronde balen die op de grond staan...
En misschien dat die hoeveelheid ratten ook bijdraagt aan het verspreiden van vogelgriep (waar je gelukkig niet zoveel meer van hoort).
rickrenault
@Arrie94 daar ben je ook mooi klaar mee ratten hebben wij hier ook wel maar niet heel veel
valmet 605
Bij interesse in bestrijding van muizen in het land of op andere plaatsen mag er gerust een PB worden gestuurd.
trean
Tijd om dit topic weer op de voorpagina te zetten met een paar reacties.
Arrie94
@trean Bij ons zitten ze ook, maar (nog) op kleine schaal. Ratten hebben we wel last van, bijna alle onderste balen zijn aangevreten...
a3vandiejen
@rickrenault Hier in de alblasserwaard was er in 1974 ook een muizen plaag. Heb van een boer gehoord dat je er niet veel tegen doet maar in het voorjaar dan komen er meestal ziektes onder de muizen en roeien ze elkaar uit.
Wimsumar
Beste A3vanDiejen:
Quote @a3vandiejen:
meestal ziektes onder de muizen en roeien ze elkaar uit.

Vervolgens stinkend gras door de ontbindende muizenkadavers maar wel geweldige grasopbrengst door de bemestende waarde van..............dooie muizen(!)

Video 'muizen'bijeenkomst:

nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…
rickrenault
@Wimsumar ik ben er ook geweest zal mij benieuwen of we een schade vergoeding krijgen
Wimsumar
Beste Rick-Renault:
Quote @rickrenault:
schade vergoeding

Verkeerde 'loket'.

Klop maar aan bij bestuur/directie van de zuivelonderneming met de boodschap alleen die hoeveelheid melk te willen leveren waarover dusdanige melkprijs ontvangen kan worden zodat reserve voor dit soort calamiteiten opgebouwd kan worden in plaats van stomzinnig als ''stoere boer'' c.q. zelfbenoemde "echte ondernemer" grenzeloos/tegen elke prijs zogenaamd voor de wereldmarkt denken te kunnen/willen/moeten produceren.
michaelcx100
Helaas is er niet veel aan te doen.
met gif bestrijden kan alleen als je knaagdieren-cursus gevolgt heb gevolgd of volgt.
en zelfs dan mag het niet eens buiten (alleen in je schuur). daar mag je alleen maar ratten mee bestrijden.
het land onder laten lopen is een tijdelijke oplossing, zolang de buren er niks aan doen komen ze het jaar erna weer vrolijk terug.
Arrie94
@michaelcx100 Dus wachten op strenge vorst of besmettelijke ziekte?
michaelcx100
@Arrie94 daar komt het wel op neer.
trean
Regen als het net boven nul is helpt helpt ook. Of een beetje (natte) sneeuw dat snel smelt en via de muizengangen naar de nesten loopt.
Arrie94
@trean Dan hebben we nu het goede weer, een week regen gehad en de temp. is ook al 3 dagen niet meer boven 0 geweest hier.
marc102
@Arrie94 @trean @michaelcx100 @valmet 605 Bij ons in de buurt zit een fruitteler die al jaren 2 torenvalken heeft deze zitten in een houten nest op een hoge paal. De torenvalken zijn bedoeld om de muizen tussen de fruitbomen te vangen.

Nu hebben wij hier in limburg geen muizen plaag maar dit zou toch moeten kunnen?
Het is wel een bewerkelijke methode maar het lijkt mij wel betaal/haal-baar
Arrie94
@marc102 Schiet lekker op ja.
marc102
@Arrie94 het is natuurlijk niet gezegt dat deze beesten op dezelfde muizen jagen als waar men in friesland last van heeft.
Ook kan je geld infusteren in een paar vogels die vervolgens weg vliegen...

Maar als ik er last van had dan zou ik het wel eens willen proberen in tegenstelling tot water/vriezen gaat dit dag in dag uit door
michaelcx100
@marc102 alleen dan heb je wel heel veel vogeltjes nodig. het is ideaal ter preventie van een muizenplaag. alleen ik denk niet dat het de muizenplaag kan oplossen. het zijn wel beestjes met een eigen wil he. voor dat je het weet vliegen ze weg.
marc102
@michaelcx100 Uiteraard je kunt ze moeilijk vastbinden 😄
johndeere6230
Eergisteren ook is een rondje Door het land gelopen, naast dat het erg nat was zaten er ook hier nog wel een aantal plekken met muizen. Dit was dat beperkt tot 10x10 meter maar toch op een aantal percelen meerdere van zulke plekken. Van het voorjaar die plekken dus maar doorzaaien, wat mij wel opviel was dat het perceel wat wat we hadden gekilverd en opnieuw gezaaid er geen last van had.
@johndeere6230 klopt percelen die nieuw ingezaaid zijn in deze omgeving gaan ze niet zo snel in. Maar ze duiken wel massaal in alle andere percelen. Tot 3/4 weken geleden was hier muizen schade nog een minimaal iets maar dat is nu ook voor bij. Hopen op een strenge vorst en een vroege bemestings periode ( stront kunnen ze ook niet.over)
johndeere6230
@Deutz 8006spezial

oke, dan maar hopen dat je vroeg het land over kan, maar dat zal wel iets tegen vallen als het zo blijft regenen.
Arrie94
@Deutz 8006spezial Mooi kl*te dan...
@johndeere6230 ja klopt, maar verzuipen doen ze niet. Ze gaan in de slootskanten zittn zodat het water weg spoelt en hun hol droog blijft. Dus ja we wachten het af.

@Arrie94ja dikke prak
trean
Koud water worden ze ook niet beter van. Niet dat alles weggaat maar de voortplanting vertraagd en de jongste kunnen doodgaan.
wilco12
@rickrenault waar in friesland woon jij ??
ljdekker
Misschien plat branden?
Siebenga
@ljdekker denk er maar om wat je zegt 😛 zoutzuur in de gifspuit helpt vast ook 😛
SJB533
Gewoon een paar lange palen met aan de kop een dwarslat in de grond zetten.
fendt-412
@SJB533
Wanneer op elke vierkante meter een muis zit, is er geen beginnen aan voor die vogels. Hoeven de bek maar open te doen en er springt een muis in. Voordat die de hele zaak opgeruimd hebben ben je ook een mooie tijd verder.

Het ziet er bar en boos uit. Zijn ook niet echt de grondsoorten waar een alternatief mogelijk is naast gras. Hopelijk valt er komend jaar genoeg voer te winnen om alles draaiend te houden. Hier valt niet tegenop te boeren.
SJB533
@fendt-412
Dat is een feit. Kan overigens de rest van de boeren nu zijn voordeel wel mee proberen te doen
Arrie94
@SJB533 En dan die Dijksma die gaat kijken of je je hier in de toekomst tegen kan verzekeren... Nu is hulp nodig, daarna kan je wel weer verder kijken.
SJB533
@Arrie94
PvdD zal het wel op bedrijfsrisico gooien...
Siebenga
Als je denkt dat een vogel of vos dit kan oplossen heb je geen idee wat er speelt...

Die beesten hadden mogelijk kunnen voorkomen dat er een plaag was gekomen maar ook dat wordt door onderzoek ontkracht, schijnt elke 4? jaar een over populatie te zijn of je nou hoog of laag springt. En dan wordt er van alles geroepen dat het ons eigen schuld is door het grondwaterpeil en het weg jagen van roofvogels (sinds wanneer heeft de boer dit in handen) Gelukkig ontkrachten de onderzoeken dit. Men is blijkbaar al vergeten hoe zacht de winter was vorig jaar.. Precies een jaar geleden sprak ik al met een echte natuurman die al zei dat hij bang was voor grote populatie muizen en ratten.

Wij zitten tot nu toe redelijk op de grens... maar ook ik had dit voorjaar al opgemerkt dat er meer muizen waren. Tijdens het maaien van eerste snede zag ik elke keer als ik om keek wel zo'n grote meeuw een muis naar binnen werken. Andere jaren zag je dit sporadisch

Het minste is dat er nu gejankt en gezeikt wordt over vergoeding... maar over oplossingen hoor je niks.................
Arrie94
Quote @Siebenga:
schijnt elke 4? jaar een over populatie te zijn

Wij hebben precies elke 5 jaar last van ratten, 10 jaar geleden, 5 jaar en precies dit jaar weer. Zal volgend jaar vast wel weer over zijn.
Siebenga
Siebenga
Siebenga
Hier al een filmpje van oktober vorig jaar

Siebenga
fendt-412
@Siebenga
Wanneer grasland, of wat er nog van over is opnieuw ingezaaid is wordt dit niet opnieuw geruïneerd of willen die muizen helemaal niks weten van net ingezaaid land?

Het is wel hopeloos dat je niets mag, met handen vastgebonden op je rug moet je toekijken hoe je land een prairie wordt. Had het geen gek idee gevonden om in oktober te ploegen, maand braak laten liggen zodat er niets te vreten is en vervolgens wintertarwe zaaien en in juli hakselen. Bult voer en een mooie tijd op opnieuw gras te kunnen zaaien. Maarja regeltjes en gejank over uitspoeling. Nu is het land ook zwart, anders was het al lang weer beteelt geweest.

Niemand is zo brutaal geweest om het land maar weer in te zaaien? zwarter dan zwart kun je het niet maken.
Siebenga
@fendt-412 in een van de filmpjes verteld een boer dat ze vorig jaar het gras opnieuw hadden ingezaaid maar dat de muizen zich daar deze winter ook mee gered hebben. Gaan ook verhalen dat wanneer het land kaal is de muizen de kuilbulten opzoeken. Dit heb ik nog niet met eigen ogen gezien maar dan ben je als boer dus echt alles kwijt.

Oktober idee is inderdaad geen gek idee, Alleen wisten de boeren in oktober nog niet dat het tot zo ver zou komen. Was het trouwens niet zo dat er een verbod was vanaf september voor het open scheuren van land?
fendt-412
Quote @Siebenga:
and kaal is de muizen de kuilbulten opzoeken. Dit heb ik nog niet met eigen ogen gezien maar dan ben je als boer dus echt alles kwijt.

klei mag je heel de winter scheuren wanneer de volgende teelt geen gras is. Dan zou je tarwe kunnen zaaien. Mais kan ook maar wordt volgend najaar weer spannend met inzaaien.
Veen en zand mag dan inderdaad niet gescheurd worden. Grootste probleem speelt zich zeker af in veen gebieden?

Op NOS nieuws was wel een stukje dat een boer plastic van de bult aantrok en er muizen uit kwamen. Hoorde van vertegenwoordiger dat plastic van een maisbult een gatenkaas is geworden. Koeien wouden de mais al niet meer vreten. Het beetje voer wat ze nog hebben wordt dan ook nog om zeep geholpen.
fendt-412
op 21seconden

SJB533
Quote @fendt-412:
klei mag je heel de winter scheuren wanneer de volgende teelt geen gras is. Veen en zand mag dan inderdaad niet gescheurd worden.
Zal de overheid nog zo nauw kijken, als het vanwege muizenschade is? Goed overleg met de instanties wil ook wel helpen...
Siebenga
@SJB533 die instanties waar jij het over hebt hebben zich tot begin januari voor gehouden dat het kleine schaal was en dat de boeren in Friesland het aan zich zelf te danken hadden. Kop in het zand steken verhaal...... Wat dat betreft hoop ik dat heel Nederland binnen een maand helemaal kaal is, alle boeren gelijk behandelen.

Want ga er maar van uit dat er vieze spelletjes met voer gespeeld gaat worden komende maanden. Over lijken gaan mentaliteit
fendt-412
@SJB533
er is wel een ontheffing aangevraagd, maar niet afgegeven. Hoe het precies zit weet ik niet.
SJB533
Quote @Siebenga:
Want ga er maar van uit dat er vieze spelletjes met voer gespeeld gaat worden komende maanden. Over lijken gaan mentaliteit
Dat verwacht ik ook.
SJB533
@fendt-412
Aha. Overheid krijg je toch geen hoogte van.
Trouwens, winterkoren inzaaien lijkt wel leuk, maar dan zit je wel met een ander probleem hè 😉
fendt-412
@SJB533
vandaar ook mijn vraag of muizen niet op bouwland willen vertoeven of dat ze dit wel kunnen. Als het land een paar weken zwart is valt er weinig meer te vreten.

Sommige boeren hadden het idee om van 't najaar nieuw gras in te zaaien. Met het idee dat muizen de grondbewerking niet zouden overleven. Heb er mijn vraagtekens bij, blijven vast altijd wel wat over maar als je het niet probeert weet je zeker dat het niets wordt.
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
Want ga er maar van uit dat er vieze spelletjes met voer gespeeld gaat worden komende maanden. Over lijken gaan mentaliteit

Niks lijkenmentaliteit!
Wie z'n voervoorraden afgelopen herfst/winter sneller zag slinken dan hem lief was heeft tot nu toe voor normale prijzen bij kunnen kopen:

Bijvoorbeeld:
efarm.nl/aanbod/details.php/…

Of:
efarm.nl/aanbod/details.php/…

Daarnaast is er al vanaf april 2014 de mogelijkheid geweest melkquotum te verhuren voor prijzen, waarvoor men zelf 's ochtends echt niet voor uit bed hoeft te komen om het beslist zelf te willen melken.
trean
Er is afgelopen najaar al een gedeelte van de percelen met muizenschade opnieuw ingezaaid, maar het grootste gedeelte daarvan is niet veel geworden en het is nog maar de vraag of het nog wat gaat worden. Oorzaken: te nat, te droog waardoor het niet goed op gekomen is of verzopen. Wat wel goed opgekomen is is al weer gedeeltelijk opgevreten.

Het over lijken gaan zal nog wel meevallen als je ziet dat er al graszaad tegen kostprijs wordt verkocht. Ik denk dat fouragehandelaren uit het gebied gaan proberen om zo goedkoop mogelijk voer naar het gebied te halen en zelf weinig marge nemen omdat ze veel meer omzet draaien. Andere handelaren zullen natuurlijk wel proberen om er een slaatje uit te slaan.
Siebenga
@Wimsumar spijker op ze kop... Tot nu toe, waarom denk je dat boeren om geld staan te springen.. Vraag en aanbod heet zoiets en dat loopt nog wat achter.. Net als jij 😉

Hartelijke groeten

Zo zou het wel moeten trean, hopelijk gaat ook zo gebeuren
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
waarom denk je dat boeren om geld staan te springen..

Zoals ik al eerder in dit topic schreef: Helaas, aan het verkeerde (L.N.V.)loket.
Bij de zuivelindustrie moeten ze zijn: voor een melkprijs waaruit reserves op zijn te bouwen om dergelijke (muizen)calamiteiten op te kunnen vangen.
SJB533
Quote @Wimsumar:
Bij de zuivelindustrie moeten ze zijn:

Nee, bij de consument moeten ze zijn!
rickrenault
@wilco12 oosterzee
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
bij de consument

Forget it!
Voor boeren, die momenteel voor pakweg 30 cent/kg melk aan de zuivelindustrie leveren waar vervolgens zuivelprodukten, geschikt voor het maken van recombined milk in bijvoorbeeld Nigeria, worden gemaakt, welke in voornoemd land omgerekend > 70 cent/kg consumentenprijs moet opbrengen terwijl gemiddelde loon aldaar € 1,75/dag bedraagt, is "muizenschade" : eigen schuld, dikke bult.
SJB533
@Wimsumar
Als de consument nou meer gaat betalen, vangt de supermarkt meer, zal de supermarkt meer kunnen betalen aan de zuivelfabriek, en heeft de zuivelfabriek meer te besteden aan de leverancier. Boeren krijgen de zuivelfabriek niet op de knieën...

Of de overheid moet een minimumprijs instellen
ej-van-de-voort
De grote supers hebben een te veilige positie in het handels spel, als die weer es goed hard moeten werken kant het beter worden.

Het is toch van de zotte dat een supermarkt de producenten de wet voor kan schrijven met de productieprijzen. Net zo'n soort klote geintje probeert v&d nu met het personeel en de verhuurders van de panden waar ze zitten te doen.
Jasperfendt
Quote @Siebenga:
Wat dat betreft hoop ik dat heel Nederland binnen een maand helemaal kaal is, alle boeren gelijk behandelen.

En dan? Alle koeien naar de slager om dat er nergens meer voer is? Slaat dus nergens op 😞
Arrie94
@Jasperfendt Je snapt best wat hij bedoelt hoop ik?
Jasperfendt
@Arrie94 Ja, maar dat heel nederland kaal moet slaat nergens op,0 maar ut is ook van der zotte dat er geen schadevergoeding komt/is voor de gedupeerde boeren. Want ze zijn er mooi klaar mee al het land naar de klooten en dan ook nog ale kuil en maisbulten aan de broei door die verekte muizenbende 😞
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
Als de consument nou meer gaat betalen

Dat is voor de Nederlandse consument niet problematisch. De buitenlandse (ruim de helft van de Nederlandse zuivel is immers voor export bedoelt) heeft daar geen boodschap aan, laat staan dat ze überhaupt het besteedbaar inkomen hebben waaruit de Nederlandse melkveehouder een kostendekkende melkprijs kan worden uitbetaald. ( "We" zijn gewoon veel te duur).
SJB533
@Jasperfendt
Wees niet bang, Jasper. Een schadevergoeding komt er vast, maar kostendekkend zal hij vast niet zijn. Precies zoals in 1998 was.
jordi 1455
Gewoon een hoop onzinnige regels en wetten afschaffen, zodat er gelijk speelveld met het buitenland ontstaat en de kosten dalen.
dx11
Quote @SJB533:
Of de overheid moet een minimumprijs instellen

Of de boeren moeten niet massaal over het quotum heen melken. Iedereen kan bedenken wat er gebeurt wanneer men een overschot creëert. En dan denkt men dat ze straks massaal kunnen verdubbelen, en dat de melkprijs gemiddeld 40ct wordt? Ga toch gauw weg. De komende 5 jaar wordt het kaf wel van het koren gescheiden verwacht ik. Als ik hoor dat er nu al tientallen boeren hun edenkapitaal opvragen bij de melkfabriek, dan vraag ik mij sterk af hoe men er over een jaar denkt bij te zitten. 27ct supperheffing betalen ze zomaar al is de melkprijs 30ct, nee, dat kan altijd uit. Ja vanaf 1 april gaan we massaal geld verdienen
Siebenga
Quote @dx11:
Arrie94
En jij denkt dat wij in Nederland wat in de melk te brokkelen hebben kwa liters op de wereldmarkt? :lol: Als wij hier als een gek over de gek gaan melken ga jij dat nog niet terug zien in de melkprijs op wereld.

Probleem wat ik persoonlijk zie is dat iedereen maar klaagt en doet dat er oneerlijke concurrentie is met landen waar minder regels gelden enz... In heel veel sectoren gaat het zo en is het zo gegaan. Die spijkerbroekjes en voetballen worden niet meer gemaakt in dure landen als Nederland omdat de consument er niet grof meer voor wil betalen. Wat zou het toch mooi zijn dat de Nederlandse boer een product kan leveren waar men wel voor wil betalen. Ik denk dat de nederlandse boer in deze positie staat.....
fendt-412
@SJB533
het is in NL nog steeds zo dat de kostprijs de opbrengstprijs volgt bij 3/4 van de melkveehouders. Maar dit hoeft niet te betekenen dat dit direct problematisch is wanneer het niet de vaste kosten zijn die zo oplopen.

In goede jaren worden een aantal investeringen, onderhoud etc. naar voren gehaald of ingehaald. Nederlandse belastingstelsel is erg gericht op investeren om belasting betalen te beperken. Kun je dit beter in goede jaren doen dan in de mindere. Aantal crisis maatregelen hebben ook nog meegeholpen, kon zaken direct voor 50% afschrijven.
Een jaartje met 30cent en niet te gek doen wordt ook wel weer overleefd. In begrotingen wordt gerekend met gemiddelde opbrengst van 32cent, zaten er afgelopen jaar twee 8cent boven. Moeten er nog gekke dingen gebeuren om dat gemiddelde te behalen.

Wanneer je de opbrengstprijs vast gaat zetten op minimaal 35 of 40cent weet je ook direct dat de kostprijs ook net onder dat niveau gaat zitten. Dan stijgt de grondprijs of andere producten wel zoveel dat binnen een aantal jaren weer geprotesteerd wordt voor een hogere melkprijs.
Siebenga
@-NEW-HOLLAND-

haha droevig niveau, zal iets met de leeftijd zijn.

Wat heeft de voorstander van afschaffing quota in godsnaam te maken met een "natuurramp"?? Als jij mij dat aan het verstand krijgt kom ik bij jou thuis een taart bakken om het te vieren!
-NEW-HOLLAND-
@Siebenga Las er veel te snel door bij nader in zien 😛
valmet 605
Al schade in andere gewassen als gras? Bijvoorbeeld granen of bollen. In bijvoorbeeld de NOP of Groningen
jordi 1455
@dx11 ook al melken boeren onder het quotum is het geen garantie voor goede prijzen.
suggs 73
Wel ironisch , las net dat in de provincie Friesland , de meeste roofvogels vergiftigd en afgeschoten worden , door vermoedelijk jagers en boeren, die voor de lol aan het jagen zijn en geen concurentie dulden , nu de klos zijn door een muizen plaag waarbij de hulp van roofvogels nu zeer gewenst is om de boeren te kunnen helpen . Iets van boontje komt ............. het gaf me wel iets om over na te denken , als je jacht maakt op de natuurlijke vijanden van de muis , tja dan kan een andere schade om de hoek komen kijken zoals nu , als je iets in de natuur verstoort kom je dat altijd weer tegen , maar dit is mijn mening , zonder iemand tegen het hoofd te stoten
Siebenga
Quote @suggs 73:
suggs 73
Jammer dat als jij iets leest het ook meteen voor waar aan neemt. Zoals eerder aangegeven is de over populatie van muizen een terugkerend iets. En daar gaat een roofvogel of andere vijand van de muis niks aan veranderen. Komt bij dat wanneer je met (wat oudere) mensen praat in Friesland je juist het tegenovergestelde hoort wat betreft roofvogels. "Vroeger zag je met geluk een op een dag" of "als je er nu om zoekt komt je met het tellen handen te kort".

Vind het ook maar een vuile streek om via de media dit soort dingen te roepen.
A: zet kwaad bloed
B: het is geen oplossing voor het probleem

Is het uberhaupt waar? ik wil het artikel wel eens lezen

artikel over de plaag
groenmonitor.nl/sites/default/…
jehan
800ton graszaad met er gezaaid worden om de muizen schade weer te herstellen .graszaad word duurder dus
suggs 73
@Siebenga of het waar is weet ik niet , en tuurlijk via de media kun je alles als waar brengen , heb er zelf niet mee te maken , maar het is heftig als je het betreft , en er zullen er ook verschillende oorzaken van zijn , val ook niet iemand aan of zo hoor !!!!!!!! laat dt ook duidelijk zijn , maar toen ik het las de commentaren had ik wel iets van ja zit wat in , je krijgt meer roofvogels naar mate er meer voedsel is en minder als er minder is , dat is de noemer de natuur past zich aan en als je dat onnatuurlijk gaat verstoren , tja komt er vroeg of laat een probleem boven , altijd zo geweest . dit stond in de telegraaf btw , maar je zult begrijpen als er roofvogels afgeschoten en vergiftigd worden wat dat een imago schade geeft voor de boeren bij de burger en denk dat vele boeren dat niet door hebben
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
Vind het ook maar een vuile streek om via de media dit soort dingen te roepen.
A: zet kwaad bloed
B: het is geen oplossing voor het probleem

Is het uberhaupt waar?

Tja, het blijft een kat-en-muis-spel.

Zo ook met de (vanuit de sector) in de media circulerende schadebedragen.

Een boer somt (op een ander forum) op:

( Begin citaat)Ik lees nu over grote schadebedragen van 80.000 per bedrijf en 70 miljoen euro, mijn schade schat ik ook maar even.

Voeraankoop 70 ton x 200 14.000

Sleepslangen water 1.800

Pompen water 40 uur 150 6.000

Mensen voor doodslaan 40 uur x 3 x 15 1.800

Doorzaaien 5.000

Dan is de grond nog zeer verslempt, die schade is moeilijk te schatten. 80.000 per bedrijf is hoog getaxeerd. (Einde citaat).

Daarbij merkt hij op:
(Begin citaat)
"Toen ik afgelopen winter in februari waarschuwde dat het een muizenplaag zou worden werd ik uitgelachen en niemand wilde er aandacht aan besteden.

En het allermooiste is dan nog dat iedereen er mee bezig wil en dat het gewoon zinloos is want………… de muizenplaag is weer OVER.

De meeste mensen lopen altijd overal achter aan.

(einde citaat).
valmet 605
@Wimsumar helaas is het probleem niet voorbij. De muizen zijn verder gegaan. Als dit zo doorgaat hebben we over een maand een bericht :muizenplaag in Overijssel.
Wimsumar
Beste Valmet 605:
Quote @valmet 605:
Als dit zo doorgaat

Frappante is, dat van tientallen jaren, zoniet eeuwen, geleden verhalen over muizenplagen worden aangehaald. Helaas is in de geschiedenis nooit duidelijk opgetekend wanneer en vooral waardoor de plaag op z'n eind kwam ( om maar te zwijgen welke actie getroffenen hebben ondernomen ter voorkoming van en/of zich voor schade te verzekeren).
De door mij geciteerde 'voorspellende' boer heeft altijd gelijk (al was het ook alleen maar voor z'n eigen situatie).
valmet 605
@Wimsumar dankjewel voor de info beste Wim
dx11
Quote @Wimsumar:
Voeraankoop 70 ton x 200
voor die prijs mag een ieder zich komen melden bij ons.
Wimsumar
Beste DX11:
Quote @dx11:
prijs

Als ik me niet vergis was het ( een extra hoeveelheid) citruspulp.

eurokoeidee.nl/pdf/prijsvergelijking.pdf/
Angelo368
@dx11 Reken er maar op dat het voor jullie een winst jaar kan worden 😃 of hebben jullie zelf ook skade?
dx11
@Angelo368 zitten wel veel muizen, maar schade, nee. Dit jaar het meeste gras al af land verkocht. Maar als er iemand in hoge nood zit, en grof geld wil geven....
Angelo368
@dx11 ''ping ping'' Hier zelfde verhaal, wel een hoop kale vlekken in het land.. hier en daar wat doorzaaien en 1 perceel omzetten naar maisland ,natste percelen zijn nog 100 % intact...
Siebenga
Muizen rukken gewoon per dag op! Enige wat schijnbaar helpt is dat het goed vriest of dat het ijs uit de lucht komt vallen 😉

Elke dag verschijnen er weer ingezonden verhalen in de krant van mensen die iets denken te weten maar gewoon maar wat roepen., zo ook in de lc van maandag 2 februari, en dan als aftiteling "de logische denker" ik wordt er spontaan misselijk van.

Als er onzin verteld mag worden doe ik graag mee:
Als er in nederland ergens een dag geen stroom is dan praat je over een aantal maanden ook over een babyboom.. Zoals het in nederland bijna geen winter is geweest de muizen zich vergrijpen aan elkaar! Denk je dat er bij die stroomstoring geen condooms of spiraaltjes genoeg zijn gebruikt? Die waren er niet genoeg? Onzin het is net zoals er bij die muizen geen genoeg predatoren zijn geweest? Door weersomstandigheden kon er goed gefokt worden, ook de populatie van de ratten is namelijk dit jaar extreem hoog! De winter van 2013-2014 is er niet geweest en dat heeft het omgedierte goed gedaan! Dat mensen dan nog steeds durfen te beweren dat het komt omdat de vijanden van de muis zijn omgelegd zien de schaalgrote van het probleem niet!

Voor die vijanden is er al jaren genoeg voedsel
valmet 605
@Siebenga goed om nu een tegengeluid te laten horen. Op dit moment keert de opinie tegen de grondgebruiker.
Siebenga
Kan het nog sterker vertellen..

Er wordt geroepen dat er nog nooit zo veel roofvogels zijn vergiftigd en nesten vernield. Laat ik voorop stellen dat ik het beslist niet eens ben met het vernietigen van nesten en uitmoorden van de roofvogels (een onderzoek heb ik hier nooit van kunnen vinden). Maar dit geeft wel aan dat er dus meer en meer van dit spul komt. Het lijkt mij dat wanneer er een grotere populatie komt van roofvogels er dus meer mensen zich gaan storen en mogelijk doden van deze roofvogels. Een gevolg dus..
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
Als er onzin verteld mag worden doe ik graag mee:

Inderdaad, een fraai stukje onzin van je. 😄
Kijk, in tegenstelling tot mensen, paren muizen niet voor de lol/tijdverdrijf maar is dit zoals bij vrijwel alle dieren gericht op voortplanting en zal dan ook alleen op de daarvoor geschikte momenten plaatsvinden.
Dit is ook de uitleg van "logische denker".

Onderstaand het door jou gewraakte ingezonden stuk:

Natuurlijk evenwicht
In zijn artikel over de muizenplaag
(LC 29 januari) geeft Jan Schulp aan
dat hij gebukt gaat onder het voortschrijdend
inzicht over natuurlijk
evenwicht.
Ik zou in zijn plaats toch niet zo
snel inzichten en overtuigingen, in
het verleden gekoesterd, overboord
gooien. Want het evenwicht in de
natuur bestaat wel degelijk, van
macro- tot microniveau. Ons biologische
bestaan berust op nauwkeurig
gereguleerde evenwichten, de
homeostase; in ons lichaam worden
zout, kalium, zuurgraad enzovoort
binnen nauwe grenzen in evenwicht
gehouden. En in de prachtige weidse
natuur is het niet anders.
Dat Schulp van zijn a propos
gebracht is van zijn vroegere overtuiging,
komt omdat hij een verkeerd
rekenmodel hanteert over de
muizenstand. Het klopt dat het
handjevol roofvogels die aan het gif
ontsnapt zijn bij lange na de muizenstand
niet zullen decimeren,
maar het gaat om de situatie hieraan
voorafgaand. De muizenplaag is
te vergelijken met een nuclaire
reactie: pas bij het overschrijden
van de kritische massa zal het tot
een uitbarsting komen. De muizentoename
is niet exponentieel, maar
logaritmisch. Ook voor muizen
geldt dat ‘it takes two to tango’ en
pas wanneer een heleboel muizen
bij elkaar zitten het tot een bevolkingsexplosie
zal komen.
Dus voordat de muizenstand
explodeert moet de natuur kunnen
ingrijpen, met vossen, roofvogels,
dassen enzovoort en als deze predatoren
onvoldoende aanwezig zijn
loopt de zaak uit de hand, dit alles
gefaciliteerd door de gunstige leefomstandigheden
voor de muis, met
dank aan de boeren. Het is dus
simpel een kwestie van het geweer
in de kast en het vergif op de plank
houden, wil het in de toekomst niet
weer misgaan.
Chris Weijer, logisch denker.
Tjalleberd
----------------------------------------------

P.S.: Inmiddels 995(!) bedrijven hebben schade gemeld.
trean
Als de 12 jarige schoolkinderen 5 km omgaan fietsen omdat er een roofvogel (buizerd) nestelt in overhande takken boven de weg. Dan wil je daar wel wat aan doen, zeker als er afgelopen jaren al meerdere fietsers met een bebloed hoofd aanbellen omdat ze aangevallen zijn door een vogel. Daarnaast zijn de roofvogel mede verantwoordelijk voor de daling van het aantal weidevogels. Als je als boer alles doet om een nest te sparen dan worden de eieren of kuikens alsnog gepakt door die vogels.
Wimsumar
Beste Trean:
Quote @trean:
om een nest te sparen

Zo is de uil in/bij menig boerderij verbannen doordat het uilenbord dichtgespijkerd is. De iets meer aaibare zangvogeltjes en zwaluwen tieren er zeer wel bij. Maar ook de muizen dansen op tafel omdat de kat, ehhhh,... de uil van huis is.
Siebenga
@Wimsumar

Jij hebt zeker het stuk gemist dat de uilenstand met een 5de part is verhoogt in het jaar 2014?

dat de natuurlijke vijanden er niet zijn is gewoon een kul verhaal
Siebenga
Ah kijk eens aan, een artikel van natuurmonumenten..

natuurmonumenten.nl/over-natuurmonumenten/…

Die beste man in LC heeft natuurlijk een punt dat de natuur in evenwicht is, maar dat evenwicht kan net zo goed verstoord worden door klimaatveranderingen of toevalligheden in het weer enz enz enz.. Nou zal niet iedereen het kunnen vinden in de evolutie theorie, maar daaruit zou je wel kunnen concluderen dat de mens niet overal de schuld van hoeft te zijn.
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
kul

Kul of niet, het maakt me niet uit. Feit is dat muizenplagen regelmatig voordoen en bepaalde gebieden er gevoelig voor zijn. Kul is dat men er juist daar nog geen strategie tegen heeft ontwikkeld.
@Wimsumar ik heb anders de laatste 2 jaar nog nooit zoveel roofvogels en uilen hier gezien.

Ook mijn opa zei dat dit wel een uitzonderlijke gebeurtenis is.

Vroeger moest hij er zelf om denken om geen haas mee te maaien, tegenwoordig zijn ze al van de grond gepikt eer jij ze als maaier gezien hebt 😃
Wimsumar
Beste Deutz 8006Special:
Quote @Deutz 8006spezial:
zoveel roofvogels en uilen

Klopt. Broedresultaten (= aantal nakomelingen) gaat evenredig op en neer met het voedselaanbod voor de soort.
jordi 1455
Zuid-nederland kampte in 1949 met een muizenplaag.
beeldengeluid.nl/en/media/…
Siebenga
@Wimsumar Je praat wel makkelijk met de wind mee beste man... eerst is de muizenplaag er omdat er geen predatoren zijn en nu ineens is het weer anders,,
Wimsumar
Beste Siebenga:
Quote @Siebenga:
eerst is de muizenplaag er omdat er geen predatoren zijn en nu ineens is het weer anders

Dat zijn jouw woorden/Dat is hoe jij het wilt lezen.

Een muizenplaag kan ontstaan als het evenwicht tussen de muizenpopulatie en de (altijd aanwezige!) predatoren, om wat voor reden dan ook, uit balans is.
Draag liever oplossingen aan ter voorkoming/beperking/verhelpen van schade.
Arrie94
Ik heb op school geleerd dat je eerst altijd het probleem goed moet analyseren voordat je oplossingen kan aandragen. Als je dit topic doorleest blijkt dat dat nog niet helemaal het geval is. Bovenstaande reactie is dan weer een beetje met de wind mee praten, (en het probleem bij de ander te leggen)...
Wimsumar
Beste Arrie94
Quote @Arrie94:
Ik heb op school geleerd dat je eerst altijd het probleem goed moet analyseren voordat je oplossingen kan aandragen.

Wie daar als veehouder met muizen nu nog mee bezig is (analyseren) kan er in ieder geval van geleerd hebben veel te traag te zijn geweest.
Adekwate oplossingen heb ik al genoemd. Daarbij sta ik zeker open voor andere mogelijkheden. (Dat is wat anders dan het probleem bij een ander leggen c.q. met ieder wind mee waaien).
Arrie94
@Wimsumar Ik zie dit een beetje hetzefde als noodweer in de glastuinbouw, enorm probleem als het je treft en een hoop schade, maar er is niet veel aan te doen (dus niet niks)... Je maakt het misschien 1x mee, dus meeste boeren maken zich er niet druk om, totdat het je treft. Misschien dat er nu wat aan gedaan wordt...
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
Misschien dat er nu wat aan gedaan wordt...

Wat en door wie? :?
Arrie94
@Wimsumar Daarom de woorden 'misschien' en 'er'.
valmet 605
@rickrenault @trean mooi topic voor jullie. Ook makkelijk als er mensen met het probleem zelf mee praten en denken.

tractorfan.nl/topic/76373/

Alvast bedankt.
trean
@valmet 605 De muizenplaag is nog niet voorbij. Wat is naast waterpompen een effectieve goedkope manier om de muizen te bestrijden?
Tim-MF3080
Hoe is het ondertussen met de plaag?
valmet 605
@trean afgelopen vrijdag overleg gehad over muizenbestrijding. Het concept van het winter is inmiddels aangepast en denk dat we iets moois hebben.

ruvoma.nl/bio-bestrijding/muizenbestrijding/

je mag gerust via PB contact opnemen.
trean
@valmet 605 dan is een grote waterpomp huren en het land bevloeien effectiever in onze situatie. De muizen die omhoog komen worden opgevreten door de natuurlijke vijanden en de rest verzuipt. Daarnaast wordt het land nat en door het nat worden van de klei zet de kleigrond weer uit en worden scheuren en muizengangen gedicht als je geluk hebt en je ook een beetje bagger meepompt. Verder lijkt het mij goedkoper omdat er minder arbeid voor nodig is. Kost waarschijnlijk wel meer brandstof in vergelijking met vergassen.
valmet 605
@trean is al erg veel gedaan. Is effectief maar het % dode muizen is niet altijd duidelijk.
trean
@valmet 605 als je elke vijf weken maait en daarna bevloeid ben jij ze kwijt en je buurman heeft er een paar meer als hij er niks aan doet.
valmet 605
@trean daar ga ik niet tegenin omdat ik niet kan bewijzen dat dat niet klopt!
trean
@valmet 605 klopt, maar bedankt voor de moeite en informatie.
rickrenault
@valmet 605 gaat er met vergassen niet veel meer dood dan alleen muizen?
valmet 605
@rickrenault ik ben er van overtuigd dat er met watergeven veel meer dood gaat als met gassen. Ben alleen wel bang dat de mollen ook dood gaan...
rickrenault
@valmet 605 oke mollen is niet erg dat die doodgaan
Siete
Hoe zit het eigenlijk momenteel met de muizen overlast? Is het ergste geweest, is er nog overlast of wordt die nog verwacht? Hoor er niet heel veel meer over, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat de stand van zaken is momenteel...

Mvg,

Siete
trean
@Siete ik ben bang dat het ergste nog moet komen. De percelen met ernstige muizenschade van vorig jaar zijn door het koude droge voorjaar slecht hersteld. En op de randen van het gebied en in de akkerbouwgebieden met veel tarwe en graszaad zitten veel muizen die nog te weinig bestreden worden omdat akkerbouwers bang zijn voor oogstverlies en structuurbederf. Waardoor het aantal muizen gigantisch hard groeit.
Siete
@trean Bedankt voor de reactie. Klinkt niet echt positief. Ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt. Bij ons in de regio (ten Noorden van Leeuwarden) valt het allemaal nog wel wat mee als ik de verhalen van bijvoorbeeld rond Bolsward hoor, en van wat ik daar zelf afgelopen Januari gezien heb. Maar aan jou verhaal te horen mogen we nog niet te vroeg juichen dus..

Mvg,

Siete
Siebenga
Door heel Friesland weer geluiden van grote populatie muizen!

Ook ik merk op dat er tijdens het maaien veel muizen gepakt worden door roofvogels en van die grotere meeuwen. Denk persoonlijk dat de plaag nu niet opvalt omdat er voedsel zat is voor de muizen. Dit zal in het najaar wel weer eens kunnen zorgen voor vele zwarte velden
Dr Fendt
@siebenga hier zie je ook veel roof vogels achter de trekker aan vliegen en zo nu en dan muizen op schrokken. Ben idd bang dat t weer drama wordt..
-NEW-HOLLAND-
Normaal gesproken vliegen er altijd meeuwen en een buizerd mee met maaien afgelopen x zag ik tot mijn verbazing zelfs meeuwen naar de grond toe duiken en weer op komen met een muis in de snavel, nog nooit eerder gezien.
Dr Fendt
T is hier meer dan normaal om 30 meeuwen en 20 kouwtjes kraaien of roeken achter je aan te hebben die allemaal de dooie muizen op eten achter de trekker..
daan knol
Is er nou ook al een idee hoe een muizenplaag kan worden voorkomen?

Hopelijk krijgen we een strenge winter
valmet 605
@daan knol Het voorkomen is een moeilijk verhaal. Het lijkt erop dat "kunstweides" als eerste ten prooi vallen.
Kwa voeding voor de koeien het beste maar dat vinden de muizen ook.

Zelf denk ik dat in muizengevoelig gebied hier eens echt over nagedacht moet worden. Zelf heb ik hier al energie in gestoken, helaas met onbegrip en ongeloof.

Kruiden en andere grassen door de weide zou mogelijk helpen. Mocht er behoefte zijn denk ik wel een Slootkant mengsel te kunnen ontwikkelen om daar mogelijk iets te kunnen doen!
Hielke93
Hier was het even wat rustiger geworden met de muizen, maar er lijken er nu wel weer meer te komen...
Siebenga
En het wordt alleen maar erger, Duitsland is machines aan het ontwikkelen om muizenplaag te lijf te gaan

Wimsumar
Beste Siebenga e.a.:
Quote @Siebenga:
muizenplaag te lijf

:shock: Met een loopgravenoorlog? Dat is lachen. Een beetje muis klimt sneller tegen een muur omhoog dan een gewoon mens (snel) lopen kan. 😄
Siebenga
@Wimsumar Ow ik begreep dat de jagers hier met de geweren in gingen liggen om dat grut tot gehakt te schieten 😉

Ik denk dat de muizen hierdoor wel minder geneigd zijn naar het veld te verkassen. Dan zijn er eerst wel andere velden waar ze gaan zitten. Het typische verplaatsen van problemen
fendtjuh
@Siebenga

Zo houdt iedereen elkaar weer mooi aan het werk.
Wimsumar
Beste Siebenga e.a.:
Quote @Siebenga:
jagers hier met de geweren

De Duitsers de loopgraven, wij het gas.
De jagers kunnen met hun 'geweren' de mollentabletten in de grond 'schieten'.

nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
200
DEELNEMERS
53
WEERGAVES
9