Merlo verreiker

Een kennis van mij heeft nu een Ford trekker met voorlader. Deze word vooral gebruikt voor het laden van de voermengwagen. De voorlader is inmiddels aardig versleten en ook de trekker is bijna afgeschreven. Hij zit er nu aan te denken om een Merlo verreiker te kopen met een hefinrichting eraan, zodat hij hem ook als trekker kan gebruiken. Merlo schijnt het enige merk te zijn dat met hefinrichting levert. Het schijnt dat er slechts enkele van deze machines in Nederland rondrijden nog. Wie heeft hier ervaring mee? en wat zijn de voor en nadelen?

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Hier in de buurt had een boer zo`n Merlo. Maar hij heeft nu weer een trekker en een gewone verreiker.
redgiant
Oké bevalt hem dat beter dan?
Loeideutz
Je moet je in eerst afvragen wat voor trekkerwerk je die verreiker wilt laten doen. Daarna kun je beoordelen of dat die daar voor geschikt is of niet.
walker1
Weinig zicht op de hef, verder minder trekkracht door de kleinere wielen als bij een trekker.
EA_MF
Voor t lichte til en trekwerk zal t prima gaan. maar die verreikers blijven wel hydrostaten en net als bij shovels met een hydrostaat mogen die maar beperkt trekken.
casejxu
Prima machines. Wij hebben er 3 in onderhoud welke het toch wel redelijk goed doen. Ze zijn wel gevoeliger als een simpele trekker maar t meeste werk kunnen ze goed aan. Zorg er wel voor dat deze machine altijd keurig zijn onderhoud krijgt dan kan het lang aan.

Voor het trek werk hoef je niet bang te zijn. Merlo vereikers kunnen dat prima handelen. Zorg er wel voor dat je versnellingsbak olie er MAX 500 uur inzit.(T is ook maar 3,5 L) Ook de pto is prima bruikbaar. Klant van ons maait er met een kuhn 3 meter schijven maaier mee en dat gaat opzich wel goed. Enigste nadeel voor gebruik als trekker is dat de aftakas via een homokyneet koppeling word aangedreven welke erg gevoelig is voor zware belasting.

(TIP: frontaftakas is optie. Neem deze niet. Dit omdat met deze optie de tandwielkast achterop de olie hoeveel heid verminderd. En daardoor stuk kan gaan. Zonder front pto geen probleem)

Wil hij een gebruikte nemen? Neem er dan een zonder MERLIN board systeem. Scheelt een hoop poespas
casejxu
@EA_MF @walker1 dat trekwerk gaat prima met deze machines 😉 20 ton is geen probleem is mijn ervaring
marc102
Een verreiker is in feite al een compromis tussen een loader en een "grote heftruck" wanneer je er dan de trekker functie bijvoegd kan dit in sommige gevallen handig zijn maar het ik denk dat je liever de trekker pakt

Je hebt zowiezo een trekker nodig om de voermengwagen aan te drijven , kan je die niet gebruiken voor het trekkker werk?
newholland6640
@EA_MF Wat is dat voor onzin. Merlo levert ze ook met mechanische aandrijving.
Wimsumar
Beste RedGiant: Ik denk dat je voor de meerprijs van hef, aftakas e.d. op de verreiker een heel knappe trekker aan kan schaffen waarmee je plezieriger (beter) het trekkerwerk doet dan met een verreiker.
walker1
Sowieso moet je maar eens afvragen waarom er maar enkele van deze machines rondrijden. Zal toch wel niet zo ideaal zijn als het lijkt. Meeste boeren kiezen denk ik toch liever voor trekker met voorlader en de grotere bedrijven voor loader en een trekker.
redgiant
De persoon in kwestie heeft nu 3 trekkers. Een NH TL 80 voor de voermengwagen,Ford 6640 met voorlader (die gaat weg) en een NH 8340. De nieuwe verreiker/trekker zal hoofdzakelijk het lichtere werk doen zoals bloten/soms een keer maaien,schudden etc. Een verreiker zonder hef is voor hem geen optie,omdat hij dan te weinig gebruikt word. Hij wil hem maximaal benutten.Waarschijnlijk zal hij een nieuwe kopen. Als het geen verreiker word dan zal hij een goede tweedehands trekker kopen met voorlader denk ik,maar die heeft dan uitteraard minder hefcapaciteit en hoogte etc.
worteljcb
Wij hebben een multifarmer 30.9 nieuw gekocht, maar hebben hier geen positieve ervaringen aan over gehouden. In de 3000 draaiuren die wij hem hadden, is er zeer veel onderhoud aan gedaan. Het was echt een fijne machine, zeer snel met optrekken en een giek die vloeiend uitschuift zonder enige hapering. Maar belast je hem goed, bijv 3 ton tillen en wagen balen erachter, dan houd hij het niet vol. Voor hetgeen wat Merlo belooft in de folder is de machine te licht gebouwd.
Ik raad het dus ook af. Echter, ik ken de nieuwe versies niet, die kunnen best verbeterd zijn. Bovendien is het werk wat jij schrijft ook niet echt het meest zware, dus dat zal misschien wel gaan.

Dit was onze verreiker:
worteljcb
Trouwens Landini/Mc Cormick heeft ook een verreiker met hefinrichting. En Weidemann ook, maar dan wel een midiverreiker.
redgiant
Die Weidemann is idd te klein.bij Landini/Mc cormick kan ik niet veel info vinden hierover. Ik denk dat een Merlo toch de meest logische optie is.Een wagen met balen zal er waarschijnlijk weinig of niet achter komen.
Kukel
@redgiant Dieci heeft ook verreikers met 3-punts hefinrichting en pto.
Deze hebben zowel hydrostatische bakken als mechanisch.

dieci.com/en/Agri-Tech/
casejxu
@Fendt615LSA geen pto
EA_MF
@newholland6640 dat is dan al weer 1 probleem minder.
case-inter
@Edwin-Lely heeft ook een merlo, volgens mij hebben ze daar geen slechte ervaringen mee. Zij doen al het voorlader werk met de verreiker maar hebben er geen pto achter dit is niet nodig want ze hebben 2 trekkers. Het grote voordeel van deze machine is dat je bereik om ergens te komen groter is. Dit is bijvoorbeeld handig bij het optillen van een koe aan de andere kant van de voerhekken en de balenstapel kan net even een baal hoger.
worteljcb
@Kukel Ik dacht al dat er nog een was, maar kon er niet meer op komen. Maar het was Dieci idd 😉
jd4050
Maar van dieci word je ook niet altijd gelukkig..
casejxu
@jd4050 klopt buurman heb ook zo.n ding. Monteurs vinden de koffie wel erg lekker debk ik daar
jd4050
fendt2
Zal wel een ver-armer worden.
ilja
Zou zo een verreiker een rotereg van 3 meter met een zaaimachine kunnen bedienen? of zou het te zwaar zijn hebben ook interesse in zo een verreiker.
9115
Denk dat zo'n verreiker het werk van een 80 pk trekker wel kan doen. De vraag is of je dit wil. Een verreiker weegt toch al gauw 6,5 ton en staat op relatief kleine banden die vaak ook nog eens hard opgepompt zijn om de last te kunnen hebben. Hebben zelf nu 6 jaar een jcb verreiker met inmiddels 4200 uur maar nog geen grote problemen mee gehad. We komen er echter zo min mogelijk mee in het land omdat je de sporen toch wel lang blijf zien.
ilja
This ook te zien hoe groot je het model neemt niet?
kheb gisteren 1 gezien en de banden zijn zo groot als de achterste van een 100pk trekker.
9115
Die zal ook wel iets meer als 6,5 ton wegen! Maar zeg niet dat het niet kan. Maar iedereen wil steeds bredere en grotere banden vanwege de bodem verdichting en dan ga je met zoiets het land in. In de zomer zal het goed gaan maar in voorjaar/ najaar heb ik mijn twijfels.
9115
Ik heb geen ervaring met zand grond daar kan het misschien wel daar zie je ook 3 asser giertanken met 30 kuub over het bouwland rijden
walker1
Quote @9115:
Die zal ook wel iets meer als 6,5 ton wegen! Maar zeg niet dat het niet kan. Maar iedereen wil steeds bredere en grotere banden vanwege de bodem verdichting en dan ga je met zoiets het land in. In de zomer zal het goed gaan maar in voorjaar/ najaar heb ik mijn twijfels.

Inderdaad, leuk om zomers gras me te schudden of zo, maar als het eenmaal wat natter is moet je met zo'n machine niet in het land komen.
boereke
Volgens de verkoper die in het voorjaar bij ons over de vloer kwam, kost een gewone-boeren-merlo 50.000 €. Wil je daar dan nog een PTO en hefinrichting bij, komt er nog eens 20.000 € bij, daar kan je al een mooie tweedehandse trekker van kopen...
redgiant
Wij zitten hier op zware kleigrond. Hij zal vooral in de zomer gebruikt worden,denk ik bij mooi weer. Dus over het kapotrijden van het land hoeven we ons geen zorgen te maken. Het is een trekker voor erbij. Voor het echte zwaardere werk pakken ze toch de 8340. Maar die prijs van zo'n 70.000 euro is best pittig ja!
worteljcb
Denk dat 70.000 euro nog bescheiden is voor het nieuwste type. Alhoewel, ligt ook het type en de luxe natuurlijk.
arnoba
Wat is er nu gekocht? Is de beslissing reeds gevallen of wordt er nog gewacht. Ik heb nog een ander merk gevonden dat ook verreikers met hefinrichting produceert, namelijk Faresin.
arnoba
@jd4050 vaak in panne of wat?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
33