Illustratie van:

Deutz D5506 - Aftakas wil niet stoppen met koppeling

Beste forumleden,

Ik heb pas mijn deutz d5506 even voor de mixer gezet maar ik krijg de aftakas niet stil door de koppeling in te trappen. Het in de versnelling zetten moest ook door de trekker eerst uit te zetten en hem dan erin drukken. hoe komt dit? wat kan ik hier aan doen, misschien iets afstellen?

alvast bedankt,

Harmen

Deel dit topic

Reacties

Jasperfendt
Draaide de aftakas niet de andere kant op doordat de mest trugstroomde?
zitmaaierharmen
Nee er gebeurde gewoon niks als ik de koppeling helemaal intrapte. hij bleef gewoon doorgaan
Deutz dx 650
Druk lager raakt de aftakas plaat niet zou aan de onderkant van je koppelingshuis kijken luikje wegschroeven.
Deutz dx 650
Druk lager raakt de aftakas plaat niet zou aan de onderkant van je koppelingshuis kijken luikje wegschroeven.
zitmaaierharmen
Oke bedankt! zal morgen even kijken.

Groeten Harmen
Gebr dx
Is het eeb apparte aftakas koppeling of zittie bij op het pedaal. In dat geval kan je hem wel opstellen. Of je koppeling is versleten
zandvliet-120
Als ik zo lees heb je geprobeert de aftakas in en uit te schakelen met de voet koppeling? Waarschijnlijk heb deze trekker een onafhankelijke aftakaskoppeling, die zit naast het dashboard aan de linker kant. Als dit niet het geval is omdat het misschien een van de eerste is, kan het zijn dat hij een dubbeltraps koppeling heeft. Dus dan moet je hem diep intrappen voor de aftakas.
zitmaaierharmen
Beste forumleden,

Deze trekker heeft geen onafhankelijke aftakaskoppeling maar 1 die in het koppelingspedaal zit. Ik drukte hem helemaal in maar er gebeurde niks. Ik heb vanavond het luikje nog ff eraf gehaald dat ik erin kan kijken maar zal morgen wel ff iemand de koppeling in laten trappen.


Groeten harmen
Wimsumar
Beste ZitmaaierHarmen:
Quote:
in het koppelingspedaal

Waarschijnlijk is de vrije slag op het koppelingspedaal veel te groot waardoor de aftakaskoppeling bij intrappen van het pedaal niet reageert.
Wel raar dat de rij versnelling ook ineens niet meer werkt. Dan is geen slijtage maar moet er iets afgebroken zijn. Anders deed de trekker al moeilijk met erheen rijden.
deeremeneer
@Mijn-eerste-deutz hij bedoelt waarschijnlijk de aftakas in de versnelling zetten en niet de versnellingsbak. Eerste stap is inderdaad de vrije slag controleren. Ging hij al vaker moeilijk in de versnelling?
zitmaaierharmen
Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik bedoelde inderdaad de versnelling van de aftakas. Ik heb de vrije slag bekeken bij de koppeling zelf, tussen het druklager en de vingers zit 1 cm vrije ruimte. Schakelen voor de rij versnellingen gaat prima
goeiedag eem
@zitmaaierharmen volgens mij hebben de 5506 een rij afhankelijke aftakas koppeleing, deze zit naast het dashbord boven het koppelingspedaal, dit is de lange handel met een handvat er boven op .Hier op deze foto is hij ook duidelijk te zien, maar hij kan op de eersere types ook gewoon grijs zijn zonder handvat. deze trek je nar achteren en je ontkoppelt de aftakas, dan kun je hem in het werk zetten en je zet de handel voorzichtig (let op de veerspanning van de koppeling) weer in de voorste stand en de aftakas gaat draaien,
zitmaaierharmen
Die handel heb ik niet misschien dat die er op heeft gezeten?
goeiedag eem
@zitmaaierharmen maak eens even een foto van die zijkant van je trekker dan kunnen we wat keer zeggen, als hij wel met de voetkoppeling bedient moet worden moet je bij het helemaal intrappen halverwege een 2e trap/weerstand vernemen. Hoelang heb je die trekker al?? Of heb je hem pas gekocht zodat je hem nog nooit goed geprobeerd kunt hebben??
zitmaaierharmen
Ik heb de trekker sinds een paar weken, vandaar dat ik hem pas even voor de mixer zette om te kijken hoe die dat deed. Ik heb een foto gemaakt. Als het goed is staat die erbij.

Groeten Harmen
goeiedag eem
@zitmaaierharmen deze moet je dan inddereddad met de voet koppeling in en uit schakelen, als je onder in het inspectie luikje kijkt mag het druklager tov de vingers +/- 3 mm vrije slag hebben, als dit goed is moet je het pedaal helemaal weg kunnen trappen, eerst een stuk tot +/- halverwege dat ronde uitsteeksteeksel ondeer het stuurhuis en dan voel je als het goed is weer een weerstand en dat is dan je koppeling van de aftakas, dan zit je pedaal ongeveer tot aan dat giet stuk/uitsteeksel. Dan moet hij normaal ontkoppeld zijn. Wat je ook kunt proberen is om hem onder het werk de koppeling helemaal in te trappen en wat spelen met het gas, kan zijn dat hij door lang staan vast geplakt/geroest zit en dat hij zo los schiet, dit wil wel eens gebeutren doet hij dit niet kan het zijn dat je koppelings plaat opnieuw afgesteld moet worden, maar dan kun je er beter even iemand bij halen die hier kijk op heeft, dat is zo via dit forum niet te bepalen
zitmaaierharmen
Oke bedankt. Ik kan dus iniedergeval de vrije slag verstellen. Die kan zo'n 6 mm minder misschien dat dat al helpt. Maar als de koppelingsplaat afgesteld moet worden moet de trekker wel doormidden zeker?

Groeten harmen
goeiedag eem
@zitmaaierharmen let wel goed op he die 3 mm is te zien door het luikje aan de onderkant, komt echt niet op 1 mm aan maar als hij nu 10 is op het oog kun je hem eerst rustig eens de helft verstellen, en kijken wat er gebeurt, maar doet hij dan niets denk ik dat je de trekker even door midden moet doen om alles goed aftestellen en op te meten. maar je moet dus ok wel even zeer weten of je druklager ook nog wel goed is, hier kun je denk ik ook net bij via dit gat, en zit die vast of loopt die ral, dan weeet je zeker dat je hem beter midden door kan doen. En als het druklager vast zit merk je direct als je de koppeling intrapt, gaat de motor dan zwaarder lopen zit je druk lager vast en moet hij ook midden door.
Wimsumar
Beste Zitmaaierharmen:
Quote:
vrije slag verstellen

In onderstaande link de gebruiksaanwijzing van de Deutz-5506.
Op pdf-bladzijde 34 staat afbeelding 86: Bij letter D moet je 35 mm vrije slag kunnen meten. In te stellen met stelschroef 1.

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
fendt2
Op de drukgroep zitten 3 vingers met hierop elk 2 boutjes 1 is voor de rij koppeling en 1 voor de aftakas. Door deze boutjes te verstellen kun je het probleem ook oplossen. Is beter dan het druklager verstellen. De hoek van de vingers tov het druklager blijft dan goed. Heb dit voor mijn trekker ook gedaan. Kan zonder de trekker door midden te halen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
17