Trekker rijbewijs

Beste mede tf'ers,

ik vroeg me nou af of je als 16 jarige zonder trekker certificaat over de weg mocht rijden. Ik ben al bezig met mn rijbewijs maar in de regen is het met de trekker tog makkelijker.

Alvast bedankt,

René

Deel dit topic

Reacties

StefanZ
Nee.
JD 6430 The Best
Dat lijkt me niet he, anders zou je dat trekkerrijbewijs ook niet meer hoeven halen????
bietje
Wat een nutteloos topic dit, zijn al zoveel topics over.
ares697
Sommigen zeggen dat het mag, maar ik raad het je erg af. Grote kans dat je problemen krijgt met de verzekering als het überhaupt al mag
Deutpowerxxl
@JD 6430 The Best ja dat begrijp ik maar ik heb een keer gehoord dat je zonder rijbewijs en zonder iets aan de hef van a naar b mocht rijden
kees-steyr
Ja, maar dan mag er niks aan hangen (dus niet werken) en je mag niet sneller dan 25km per uur.
Niek123
Ik zou het ook niet doen, een verzekering is niet voor niets een verzekering. Ze proberen altijd iets te zoeken waardoor ze niet hoeven te betalen...
JohnDeere5720
Jahoor..
Als jij 16 bent, mag jij met een trekker de weg op ALS er geen werktuigen voor/achter hangen en als jij NIET betaald wordt.. raar maar waar 😄

Maar dan nog, ik weet niet of de politie dit ook weet ''als'' je aangehouden wordt 😉
JohnDeere5720
Quote @JD 6430 The Best:
anders zou je dat trekkerrijbewijs ook niet meer hoeven halen%uD83D%uDE13

Als je er bijvoorbeeld een ploeg achter hebt of een front gewicht voorin mag je al niet meer de weg op zonder rijbewijs. dus is het wel handig om te hebben 😃
boegie
Dat klopt inderdaad, het certificaat is voor de arbeid die je met de trekker verricht. Zonder iets te doe zou je in principe zonder mogen rijden. Maar ik raad het ook af......
walker1
@Deutpowerxxl Op die Deutz 4006 die ik op jouw foto's zie blijf je natuurlijk wel lekker droog als het regent... 😄
CHALLENGERfan
Je hoeft geen certificaat te hebben als je geen arbeid verricht met de trekker. Maarja, een trekker is een landbouwvoertuig en die mag je niet voor personenvervoer gebruiken. Oftewel, nee je mag niet de weg op
NijhofMovies
@merijn-de-vries toen jij 11/12 jaar oud was deden ze daar ook niet zo moelijk over, dat is ook dik 30 jaar terug
bietje
@merijn-de-vries Ja hoor, jij wel...
deutz3.70power
Je hebt een trekkercertificaat nodig als je als 16 of 17 jarige op de openbare weg wil rijden met machines, of voor derden.
Dus als je zonder machines de weg op wil en zonder dat je ervoor betaald krijgt mag het in principe.
Maar dan is er nog zoiets dat je met een trekker niet de weg op mag als je het als personenvervoer gebruikt.
En de verzekering kan moeilijk gaan doen als je brokken maakt...

Kortom haal maar snel dat certificaat want nu stelt het nog geen drol voor..
Oldtimer-fan
Zolang je geen arbeid verricht/niks eraan hebt hangen mag je zonder rijbewijs rijden. Maar volgensmij moet je volgens de tractorverzekeringen in het bezit zijn van een tractorcertificaat of autorijbewijs. Dus als je in een ongeluk verzeild raakt, ben je alsnog niet verzekerd.
marcford
Er zijn tegenwoordig verzekeringen voor jongens van 15 jaar, voor jongens die wel eens op een trekker rijden,@steyrTom weet hier meer over
barry-tukker
Mag wel heb het zelf na gevraagt het mag maar je mag geen werktuigen aan of achter de trekker hebben hangen
maikwolsink
Nu heb ik even een vraag. ik ben al jaren in bezit van een certificaat maar nu krijg ik dinsdag mijn aanhanger rijbewijs dus moet ik een nieuwe pas aanvragen.
nu heeft mijn pa laats ook een nieuw rijbewijs aangevraagd met zijn adr er op.
nu wou hij de t er ook bij laten zetten maar dit was niet mogelijk. hij heeft wel een certificaat
maar ik heb nu geen zin om nu een nieuwe pas aan te vragen van en xx bedrag om vervolgens volgend jaar weer een nieuwe te nemen met het t rijbewijs er bij.
is de gemeente gewoon verplicht om je t bij te schrijven? aangezien een t wel op de pas staat
Ritchie
Jouw trekker is voor landbouwdoeleinden verzekerd als 't goed is, naar school rijden valt daar niet onder lijkt me. En dus rijdt je dan onverzekerd rond als ik het goed heb.
Patrick 2020
*Zucht*
Hurli356
@maikwolsink Dan kun je gewoon nog 10 jaar met je B-rijbewijs trekker rijden en bij volgende verlenging erbij laten zetten.
varken
@Hurli356 precies

@maikwolsink dan gewoon ff 10 jaar wachten en dan bij laten schrijven
Om het (hopelijk voor de laatste keer) uit de wereld te helpen:

1. Het trekkercertificaat is ontstaan vanuit de ARBO wetgeving. Het gaat er dus om of je veilig en verantwoord met landbouwvoertuigen+werktuigen kunt werken. Het heeft dus niet direct met rijvaardigheid/verkeersinzicht te maken en dus het deelnemen aan het verkeer op de openbare weg. Maar hiervoor wordt vrijstelling verleend mits er landbouwgerelateerd wordt deelgenomen aan het verkeerd. Van en naar het land/boerderij/afnemer/leverancier dus.

(Het nieuwe T-rijbewijs is dus een 'echt' rijbewijs en maakt geen verschil meer tussen landbouw en niet landbouw gerelateerd gebruik van de trekker.)

2. Als een tractor niet voor landbouwdoeleinden wordt gebruikt valt deze (nu nog) buiten de verzekering (bij de meeste verzekeraars)

3. Een onverzekerd voertuig mag zich niet op de openbare weg bevinden. Hier staan ook fikse boetes op!

4. Bij een aanrijding val je dus ook buiten de verzekeringen ga je dus zelf voor de schade opdraaien.

5. Er zijn verzekeringen voor 'jongere' (15?) tractor bestuurders. Deze verzekeringen gelden alleen op eigen terrein. Neem je deel aan het verkeer op de openbare weg, dan ben je NIET verzekerd.

6. Voorgaande verzekering geldt alleen voor het rijden op/bij het bedrijf van je ouders. Ga je naar de buurman dan kan deze je niet verzekeren als je niet over een certificaat bezit want dan valt het onder werk, of je nu betaald wordt of niet!

Conclusie: Alles mag. Is het verstandig: NEE! Je bent niet verzekerd en loopt de kans op een fikse boete!
711feldliebe
Gewoon rijden ! Kunne ze m ook nie afnemen ????
velsje
Quote @JohnDeere5720:
JohnDeere5720 - 3 uur geleden �

Jahoor..
Als jij 16 bent, mag jij met een trekker de weg op ALS er geen werktuigen voor/achter hangen en als jij NIET betaald wordt.. raar maar waar

Maar dan nog, ik weet niet of de politie dit ook weet ''als'' je aangehouden wordt

klopt. maar je mag de trekker niet voor personen vervoer gebruiken. Dus je mag er dan de weg er niet mee op 😉
Deutpowerxxl
@walker1 haha ja we hebben onlangs een andere trekker gekocht
Snaky Bill
In Canada hebben we geen tractor rijbewijs, maar mag ik als 16 jarige met en canadees auto rijbewijs in nederland met een tractor rijden bij me stage Adress in de Flevo ?? wie helpt me uit de droom
walker1
@Snaky Bill Stage lopen is arbeid verrichten en als 16 jarige mag je niet met machines werken. Het huidige trekker certificaat is eigenlijk een ontheffing op de wet jeugdarbeid. Als 16/17 jarigen dat halen mogen ze wel met machines werken. Jouw Canadees rijbewijs is is geen geldige ontheffing op de wet jeugdarbeid.
Ik betwijfel ook of jij als 16 jarige met een Canadees rijbewijs hier auto mag rijden, ik denk het niet, want om zelfstandig auto te rijden moet je hier 18 zijn. Nederlandse jongeren kunnen sinds een tijdje al wel eerder hun rijbewijs halen, maar mogen dan alleen met een begeleider auto rijden tot ze 18 zijn.
chevy v8
Zolang je geen certificaat of rijbewijs hebt mag je gewoon niet op de weg komen.
dit was 20 jaar geleden ook al zo ,en zal ook zo blijven
dus haal je autorijbewijs en laat T erbij schrijven na juli ,dan mag je gaan en staan waar je maar wilt.

zou je het op je geweten willen hebben als jij zonder rijbewijs iemand van de sokken rijdt?? betaal maar betaal maar
Snaky Bill
@ walker1,
thanks for je uitleg
, maar we mogen al met 15 jarige leeftyd een learnes driverslicens aan vragen en dan mag je rijden met iemand van ouder dan 18 jaar
je ken je rijbewijs halen met 16 jaar in werkvergunning van canada - nederland staat dat we stage mogen lopen op landbouw bedrijf en de doel treffende arbeid mogen verrichten art. 4 su7 Ik nodig je hier bij uit om eens een keer op ons bedrijf te komen kijken en me vader is gaarne bereid je rond te leiden hier in saskatchewan canada,
strandbunny1
@maikwolsink
Ik heb laats ook mijn BE gehaald en toen konden ze het ook niet bijschrijven terwijl het wel op het pasje staat.
Dikke onzin dus en puur geldklopperij want nu moeten we achter n jaar weer n nieuw pasje kopen,
Achja maar wat extra uurtjes mais rijden en nergens last van haha
Hurli356
Quote @strandbunny1:
achter n jaar weer n nieuw pasje kopen

Lezen.. Staat hierboven al dat je past T erbij op hoeft als je 'm hebt verlengd. Je mag gewoon nog 10 jaar met je B(E) rijbewijs op de trekker.
Niek123
Quote @Hurli356:
Je mag gewoon nog 10 jaar met je B(E) rijbewijs op de trekker.
inderdaad, en met alleen een B rijbewijs is het ook al goed. Alleen een trekker certificaat moet dit jaar omgezet worden naar een T rijbewijs. Over een jaar is het certificaat niet meer geldig...
walker1
Quote @Snaky Bill:
Ik nodig je hier bij uit om eens een keer op ons bedrijf te komen kijken en me vader is gaarne bereid je rond te leiden hier in saskatchewan canada

Dankjewel, ik zal het onthouden! Wil altijd nog een keer naar Canada toe. Wat is jouw achtergrond eigenlijk? Zijn jouw ouders vanuit NL naar Canada geëmigreerd?
Snaky Bill
@Walker1,
36 jaar geleden zijn mijn ouders geemigreerd van uit nederland. je bent altyd welkom,

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
4