Kosten kentekenplicht tractoren

Van NOS.nl

Kenteken voor tractoren gaat 450 euro kosten

De kosten voor bedrijven van de toekomstige tractorkentekens komen op gemiddeld 450 euro, schrijft minister Schultz van Verkeer aan de Tweede Kamer. Eerder ging zij uit van 600 euro. Het gaat om het inschrijven, het kopen en monteren van tractorkentekenplaten, en de uren die het bedrijf zelf kwijt is.

Deel dit topic

Reacties

dx11
Dus moet er op elke wagen ook een plaat? En als je er een andere trekker voor zet moet je weer wisselen? Wat een gedonder, hoop ik niet toch zeker?
-NEW-HOLLAND-
'De Tweede Kamer stemde voor de kentekenplicht omdat dat de controle op de weg ten goede zou komen. Met tractoren gebeuren veel ongelukken.'

Dus met een kenteken denkt men het aantal ongelukken terug te dringen? die is gek. :?
Favorit614
Quote @dx11:
Dus moet er op elke wagen ook een plaat?

Mag toch geen probleem zijn.
Dat moet je nu met de auto ook , met een kleine aanhanger.

Zal meer een kwestie van wennen zijn.

Maar het argument dat het verkeer veiliger word , vind ik zwak.
walker1
Het is vrijdagavond, ga allemaal eens bier drinken in plaats van je druk te maken over een stukje aluminium van 52 x 11 cm.
Favorit614
@walker1 ga ik doen 😃
dx11
@Favorit614 we hebben geen 7 auto's met 23 aanhangers. daarnaast heeft de aanhanger die wij voor achter de auto hebben een eigen plaat, maar dat terzeide.

Daarnaast is het dan neem ik aan ook niet alleen bij wagens noodzakelijk, maar ook bij bijvoorbeeld een maaier die voor de laat hangt noodzakelijk.

Ik lig er nog niet wakker van, maar wat omslachtig lijkt mij het wel
rickrenault
Wat een geldklopperij
Favorit614
@dx11 de extra plaat bevestig je dan toch met een klik systeem.
Dus de plaat plaatsen en verwijderen Zal je ff aan moeten denken.
Zit um meer tussen de oren.
Loeideutz
@walker1 Duur stukje aluminium. Kost het voor een auto ook zoveel?
mike_v
Quote @dx11:
op elke wagen ook een plaat

Waarschijnlijk is het in Nederland hetzelfde als in België, maar hier moet enkel achterop het trekker voertuig een officieel kenteken geplaatst worden. Voorop en op de werktuigen/aanhangers mag gewoon een duplicaat gehangen worden die een stuk goedkoper zijn. De meeste bedrijven hebben wel hun vaste combinaties. Veel omwisselen zal er dus niet bij te pas komen, gewoon even nadenken welke je waar op hangt. Of je gaat voor een magneetbevestiging. Dan heb je dat probleem ook niet.
Wat ook gedaan wordt (weet niet of het heel wettig is), is het plaatsen van meerdere kentekens boven elkaar op de aanhanger, wanneer er wel vaak gewisseld wordt tussen combinaties.
Loeideutz
@mike_v Boeren wisselen vaak, want hebben maar 2 of 3 trekkers, en veel aanhangers of machines die voor de plaat hangen. En de plaat is niet het duurste, de registratie zelf kost veel te veel.
mike_v
De boeren die ik ken, en dat zijn er toch wel wat, hebben ook vrijwel altijd dezelfde combinaties hoor @Loeideutz 😉 . Ik bedoel dan trekker x hangt altijd aan de maaier, hark, ... terwijl trekker Y altijd voor de schudder, KMS, ... hangt. Bedoel dus niet dat trekker X het ganse jaar door aan één machine hangt.
jordi 1455
De (r)overheid is weer druk bezig om boeren geld af te troggelen om weer in een bodemloze put te gooien.
Joop3
In Duitsland hebben aanhangers die boven de 40km/h zijn toegelaten hun eigen kenteken.
Daaronder dient het kenteken om de aanhanger terug te kunnen leiden naar de eigenaar, en is het een volgkenteken van een trekker op het bedrijf.
Ik rij dus ook wel in Duitsland met de ene trekker, terwijl het kenteken van de ander achter de aanhanger hangt, omdat dit gewoon is toegestaan. Als ze zoiets nou eens invoeren, dan valt het nog wel mee. Temeer omdat er in Duitsland nog verschil is in aanhangers en werktuigen, die geen kenteken hoeven te voeren. Ook bijvoorbeeld een getrokken hark niet.

Maar momenteel betaal je 40 euro voor een kentekenbewijs, en ongeveer een tientje voor een plaat. Dus waar die 450 euro vandaan komt? Daar mogen ze nog wel even naar kijken...
ford3600
Dus het gv kenteken komt dan te vervallen
majoor85
Hoe zit het dan met trekkers die nooit op de weg komen ik heb een oude majoor voor de trekkertrek deze komt nooit op de weg alleen op de vrachtwagen of op een kar
JD6930
Quote @jordi 1455:
De (r)overheid is weer druk bezig om boeren geld af te troggelen om weer in een bodemloze put te gooien.

Griekenland heeft weer om geld gevraagd. 😉
-NEW-HOLLAND-
@JD6930 Die krijgen momenteel niks meer, dus dat is eerst een probleem minder 😛
Loeideutz
@ford3600 Ja. Is enkel ingevoerd om in België en Duitsland te mogen rijden.
Loeideutz
@majoor85 Niet op de weg, geen kenteken nodig. Net als nu met auto's of vrachtwagens die op afgesloten fabrieksterreinen of zo rijden. Maar, een keer per jaar er mee naar de dealer rijden voor onderhoud, kan dus ook niet meer.
Loeideutz
@Joop3 Dat bedoel ik. Waarom moet het zoveel duurder zijn als bij een auto of vrachtwagen? Dat mogen ze mij ook nog eens uitleggen.
majoor85
@Loeideutz nee oke maar zeg ik ik laad hem altijd op
JD6930
Quote @-NEW-HOLLAND-:
@JD6930 Die krijgen momenteel niks meer, dus dat is eerst een probleem minder

Rutte kennende zegt ie nu dat ze niks meer krijgen maar eerst het geld dat nooit terug komt terug moeten geven maar stuurt ie vervolgens weer een paar miljoen - miljard erheen.

Als we het over bodemloze putten hebben....... 😞
jordi 1455
@JD6930 en ondertussen alles hier kapot bezuinigen, behalve de bodemloze putten.
Boemrang
Wees blij dat het maar €450,-- is in plaats van €600,---
Waren jullie nog duurder uit geweest...
Mooi €150,-- verdiend toch.....
SJB533
Quote @jordi 1455:
behalve de bodemloze putten.
Krijg je met SP, GL, PvdA...
Snaky Bill
GV plaat komt te vervallen nu Nl kentekenplaat en traject controle op de polder wegen, let op door rood rijden
je ken gefotografeerd worden, gaat weer klauwen met geld kosten in de landbouw
.
B - W
@Boemrang
150 euro verdiend? Ik weet niet hoe jij dat ziet, maar in mijn ogen KOST het nog steeds het DRIEDUBBELE om een plaat aan te vragen en te monteren, hou toch alsjeblieft die praatjes voor je man
Ga alsjeblieft eens nuttig reageren of reageer toch lekker niet man!
Zou eens willen weten wat jij als eigenaar van een loonbedrijf met 45 trekkers er van zou zeggen, zou wedden dat je er dan anders over praatte.
Huuuuub
En hoe zit het dan met hobby tractoren?
Moeten die ook op kenteken komen???
@Boemrang Google anders maar ff hoeveel geld 450 euro wel niet is 😉
MASSEY-MOOI
Op ons klein bedrijfje kost dat met mekaar 7200 euro
MASSEY-MOOI
@BoemrangWees blij dat het maar €450,-- is in plaats van €600,---
Waren jullie nog duurder uit geweest...
Mooi €150,-- verdiend toch.....


€150 verdiend? Het kost nog €450! Verdienen helemaal niks moeten nog de volle pond betalen
erik9831
Nou ... de uitspraak van @Boemrang kan nog vlot door de beugel vind ik.

Dus de hevige commentaren zijn in mijn ogen weer zwaar overdreven.

Ik vind de uitspraak van Snaky Bill er eigenlijk ver over. Laat in 1 klap zien wat hij van de nummerplaat vind in Nederland. Als je jezelf aan de regels houd, dan heb je dat flitstoestel of trajectcontrole gedoe niet nodig. Maar blijkbaar zijn voor hem rode lichten of te snel rijden de normaalste zaken des levens. Zijn uitspraak legt iedereen wel langs dezelfde kant van de kam, al de landbouwers zijn wet overtreders in volle vleet.

@Huuuuub Ja ook zij moeten een nummerplaat hebben. Het is ook een trekker, of het nu voor hobby is of niet.

Maar de nummerplaat kost je geen 450€ ... Dit is een getal dat jullie regering er op plakt, waarin rekening word gehouden met:

- tijd aanvragen van nummerplaat
- de nummerplaat zelf
- duplicaatje laten maken
- tijd die je er in steekt om te monteren
- enzovoort
Boemrang
Quote @B - W:
Ga alsjeblieft eens nuttig reageren of reageer toch lekker niet man!

Hap hap hap...
Wat een grote honger heb je weer, is toch een warm en koud buffet...
En mijn antwoord klopt zeer zeker, je hebt gewoon €150,-- verdient, en anders ga je maar terug naar school....
En voor ik het vergeet, het gaat pas in 2017 in, kun je nu alvast beginnen met sparen....
walker1
Nou ik ben lekker bier gaan drinken gisteravond, wat ik jullie ook geadviseerd had, maar ja, men maakt zich op vrijdagavond liever druk over een aluminium plaatje.

Sommige doen weer net alsof ze compleet failliet gaan op die 450 euro. Wat kost een nieuwe trekker tegenwoordig? Als ik uit ga van gemiddeld 90.000 euro dan zijn de kenteken kosten slechts een halve procent. Bovendien zijn het eenmalige kosten waar ook de montagekosten en de tijd die je mee kwijt bent in meegerekend zijn. Dus als je een beetje handig bent schroef je die platen zelf wel in een rustig uurtje op je trekker. Is eigenlijk dezelfde vergelijking als met dat geld, om de trekker te poetsen, er nutteloze lampjes, michelin poppetjes, gordijtjes en weet ik wat nog meer voor rotzooi op te bouwen heeft men tijd zat, maar een aluminium plaatje vastschroeven kost blijkbaar teveel tijd.
Valtrapowerr
Lekker professioneel: "veel ongelukken" De vraag is dan: wat is veel?
walker1
Quote @-NEW-HOLLAND-:
Dus met een kenteken denkt men het aantal ongelukken terug te dringen?

Terug dringen misschien niet direct, maar in geval van doorrijden na een ongeval is het een stuk makkelijker om de dader te vinden als men een kenteken heeft genoteerd in plaats van dat men slechts aan de politie kan melden dat het een groene of een blauwe tractor was.
walker1
Quote @Valtrapowerr:
Lekker professioneel: "veel ongelukken" De vraag is dan: wat is veel?

Ook dat moet men in verhouding zien. Met de blijkbaar 430.000 trekkers gebeuren procentueel meer en/of ernstiger ongevallen dan met de 8 miljoen auto's. Dus stel dat er 43000 ongevallen zijn met trekkers is dat 10% van het aantal trekkers. Stel dat er 400.000 ongevallen zijn met auto's, dan is dat wel 10 x zoveel als met trekkers, maar het gaat slechts om 5 % van de auto's.
Daar komt bij dat trekkers ook nog eens veel minder kilometers op de weg maken dan auto's.
walker1
Quote @SJB533:
Krijg je met SP, GL, PvdA.

Oh, hebben we een nieuw kabinet? Ik dacht dat nog altijd VVD-PVDA was.
dx11
@walker1 wij hebben geen nieuwe trekkers. Allemaal afgeschreven zooi. Staan nog voor 900 euro op de balans. Dan kost het kenteken ons dus maar liefst 50% van de waarde van de trekker! Failliet gaan we er niet aan, maar die 3150 euro, en dan nog eens het bedrag voor de platen op de wagens, verdient zich zelf niet terug. Als je rekend dat we per liter melk hooguit 3 ct overhouden......
walker1
@dx11 Dus als je de trekker voltankt is die opeens ook het dubbele waard? 😄
walker1
Als ik naar de eigen situatie kijk: 3 trekkers, waarvan 2 oudere die weinig gebruikt worden. kan best zijn dat we er dan eentje opruimen. Wat er precies voor machines en wagens verplicht wordt is volgens mij nog onduidelijk, maar mogelijk moet je per trekker een extra plaat hebben die je op de machine hangt die op dat moment achter de trekker hangt. Een extra plaat is tientjes werk. Die 450 euro is inclusief alle adminstratie, registratie, evt. keuring. Maar dat is puur voor de trekkers en er staat nergens dat je dat geld ook voor elke machine kwijt bent.
Als het echt 450,- per machine/wagen wordt, dan denk ik dat we hier eind 2016 een paar ritjes naar de oudijzer boer gaan doen 😄
ej-van-de-voort
@Boemrang 450 ipv 600 betalen zie ik niet als extra verdiend, alleen er word iets minder afgejat.

Kenteken op zich is een goede zaak denk ik, maar waarom
Moet dit voor landbouwverkeer in een keer stukken duurder uitvallen dan voor alle overige verkeer. Het is qua registratie echt niet meer werk. Als ik een oldtimer op kenteken wil hebben is het een ritje naar de rdw en iets van 100 euro aftikken en klaar.

De kosten is gewoon weer ordinair zakkenvullen door dat stelletje apen in den haag, neem maar als voorbeeld de 7 euro administratie kosten voor een bekeuring, donder op, dat kost mss 90 cent om dat te administreren, de rest is pure winst voor de roverheid.
dx11
@walker1 die 450 per machine lijkt mij idd niet logisch. Daar ben ik ook heus niet bang voor.

En idd als wij de tank afvulen met diesel is hij 2 keer zo veel waard haha. Filters en olie vervangen kan niet meer, kosten zijn hoger als de waarde van het spul dus praktisch gezien is hij dan total loss ????
walker1
@dx11 Tja, als je een meerdere oudere trekkers hebt wat misschien ook deels hobby is, dan is het wel veel geld wat verder niks opbrengt, maar doe je het niet en gebruik je enkele trekkers alleen maar op het erf en land zonder dat ze op de weg komen, dan zijn ze later ook veel moeilijker te verkopen omdat ze geen kenteken hebben.
SJB533
@walker1 GL en SP hebben wel invloed hoor.
SJB533
Quote @erik9831:
Ik vind de uitspraak van Snaky Bill er eigenlijk ver over. Laat in 1 klap zien wat hij van de nummerplaat vind in Nederland. Als je jezelf aan de regels houd, dan heb je dat flitstoestel of trajectcontrole gedoe niet nodig. Maar blijkbaar zijn voor hem rode lichten of te snel rijden de normaalste zaken des levens. Zijn uitspraak legt iedereen wel langs dezelfde kant van de kam, al de landbouwers zijn wet overtreders in volle vleet.
Van die vent moet je je nog minder aantrekken, dan een vlieg.
Landini 6500
Wat zou een nieuwe auto aan kenteken kosten hebben ??
erik9831
@Landini 6500 Dat weet ik niet voor Nederland, maar tot enkele jaren terug was dit in België eigenlijk 'gratis' (om even een voorbeeld te hebben) Bij jullie is het zo dat de nummerplaat bij de wagen moet blijven, misschien is dit ook zo bij een trekker bij jullie... Dat weet ik niet.

Nu moet je hier 30€ betalen voor je nummerplaat en papieren. Als je nu reeds een nieuwe nummerplaat hebt en je koopt een nieuwe wagen en behoudt de oude nummerplaat, dan moet je voor de papieren alleen 26€ betalen. Heb ik zelf al meegemaakt met het wisselen van trekker. (gewone witte nummerplaat)

Hier kost een duplicaat van de nummerplaat toch al snel 20€ in plaats van de 10€ die hier circuleert.

Men neef heeft een 2-tal weken geleden een andere trekker gekocht, alleen weet ik nu niet of hij zijn landbouwnummerplaat heeft mogen houden of een nieuwe moest aanvragen. Weet wel dat hij aan het wachten was op zijn nummerplaat of papieren.

@SJB533 een vlieg is ook storend 😃
deJong
Ze hebben de kosten van het plaatsen van de kentekens er ook bij gerekend. Dat maakt het zo duur. hadden jullie ff moeten lezen op het origenele bericht.
ej-van-de-voort
@deJong

De laatste keer had ik een oldtimer auto voor iets van 120 euro op kenteken staan. 450 min 120 is dus 330 voor het plaatsen van het kenteken?

Voor dat geld wil ik ook wel ff een plaatje op de trekker zetten waar het kenteken op kan. Uurtje werk, 8 per dag, hoppa...2500 voor een dagje werk, niet slecht????
deJong
@ej-van-de-voort ???? moet je een fendt kopen daar zitten wel plaat houders op????
JD5620
Hahaha 450 euro voor zo n .... ding volgens mij zijn ze een comma vergeten en ist 45 euro
mike_v
Exclusief de registratiekosten en alles wat er gebeurt maar jij niet ziet kost ook geld @JD5620. De plaat zelf kan misschien neerkomen op 45,- EUR.

Die 'hoge' kost zal dus ook maar éénmalig zijn. Zodra en trekker geregistreerd is en hij wordt verkocht, heb je die kosten niet meer.
Arrie94
Hoe zit dit bij handelaren die 100 oudere trekkers in de loods hebben staan?
Boemrang
Quote @Arrie94:
Hoe zit dit bij handelaren

Die worden pas geregistreerd bij verkoop....
Zelfde wijze als bij auto handelaren/garages....
Arrie94
@Boemrang Dus dan kost je trekker bij aankoop ook een stuk meer, dus zal er wat van de prijs moeten in veel gevallen... Maar als de trekker niet voor 2017 verkocht is? En verzamelaars?
Boemrang
Quote @Arrie94:
Dus dan kost je trekker bij aankoop ook een stuk meer

Als je een personenauto koopt zitten ook aflevering kosten op...
Dus zal na 2017 dan ook wel doorberekend worden....
En de verzamelaars, zullen waarschijnlijk ook gewoon mogen betalen...
radium45
Quote @Arrie94:
dus zal er wat van de prijs moeten in veel gevallen..

Waarom dan?
mike_v
Quote @Arrie94:
verzamelaars

75% van de trekkers van verzamelaars komt niet op de baan. Dan is ook geen kenteken nodig.
Valtrapowerr
@walker1 Dat bedoel ik dus, jouw verhaal is een stuk professioneler onderbouwd dan: 'veel' ongelukken.
Een fout die ik zelf ook veel maak, maar ik ben geen overheidsinstantie.
julian2003
[quote="@B - W"] Zou eens willen weten wat jij als eigenaar van een loonbedrijf met 45 trekkers er van zou zeggen,[/quote kost zeker 20250 euro
julian2003
@walker1
ze kunnen ook nog melden of het en fendt 310 of een deutz 62006 is en ls lsa c vario
JD6930
Quote @B - W:
Zou eens willen weten wat jij als eigenaar van een loonbedrijf met 45 trekkers er van zou zeggen, zou wedden dat je er dan anders over praatte.

Weet niet waar jij woont, maar een gemiddelde Nederlandse loonwerker met de helft aan trekkers is al een erg grote. Denk niet dat er veel loonwerkers zijn met 45 trekkers. Hier aan de andere kant vant dorp zitten ook 2 grote waarvan 1 echt grote, maar denk niet dat die de 40 haalt kwa aantal trekers.... Vrachtwagens vast wel, maar trekkers, heb ik mijn twijfels over....
B - W
@JD6930
Ik noem ook maarzo een zijweg. Met 25 stuks is het ook een leuk bedrag.
deJong
@Arrie94 wat niet op de weg komt hoef je niet te registreren.
gkgerbengk
@JD6930
Als je Gebr. Poppink hebt hier in Reutum, die heeft al snel 50 trekkers, 6 vervaet's, 8 hakselaars, en hand vol shovels en 100 kranen. Dat is zeg maar 190x450= €85.500,-
Dat vind ik toch best veel geld voor een 'kentekentje'.
Arrie94
@Boemrang @radium45 Handelaren zitten vaak tegen de bovengrens met de prijs, want alles wat ze meer krijgen is winst. Als je dan een hobbytrekkertje wil kopen van €1500, en er komt nog een paar honderd bij, dan is dat gauw een reden om m te laten staan, dan nog maar effe verder kijken. Wil je dan je klant wat tegemoet komen, zal het vast voor gaan komen dat de prijs moet zakken.
Arrie94
@deJong
Quote @mike_v:
75% van de trekkers van verzamelaars komt niet op de baan.

Is een beetje uit de lucht gegrepen misschien, maar er zijn er zat tussen die er een stuk of wat hebben, die meerijden met toertochten en trekkertrek. Als je er 5 hebt, dan zit je al zo op de €2000, en dat vind ik veel geld, maar dat vind niet iedereen natuurlijk.
julian2003
@gkgerbengk
kun je ook nog een trekker voor kopen niet heel groot niet heel klein
radium45
@Arrie94 dus een ander moet lijden wat jij niet wilt betalen
Arrie94
@radium45 Nou ja, als het boven je budget gaat houdt t op. Als je bijv. een andere kan kopen die al wel voorzien is, dan is dat verschil aanzienlijk.

Maar ik vernam van 1046 dat trekkers voor '78 in een speciale regeling vallen.
deerecase
@gkgerbengk honderd mobiele kranen? of ook rups er bij geteld? anders moet je de rupskranen er vanaf trekken, want ik neem toch echt aan dat die geen kenteken hoeven te hebben.
jordi 1455
@SJB533 niet alleen die partijen D66 en de PVDD kunnen er ook wat van, zelfs de VVD want er moest geld naar Griekenland van onze mp om de euro te redden.
gkgerbengk
@deerecase Geen idee, denk een stuk of 20/30 rups. Maar ik zeg ook niet dat ze exact 100 kranen hebben. Dit is een globale schatting. Ben niet van plan ze te gaan tellen. 😛
deerecase
@gkgerbengk haha nee. dan ben je nog wel even bezig.
Boemrang
deeremeneer
Als ik het dus goed begrijp kost dat kenteken dus helemaal geen €450,00. Neemt niet weg dat het voor een gemiddeld loonbedrijf nog aardig in de papieren kan lopen.
deeremeneer
De minister gaat uit van gemiddeld 4 trekkers per bedrijf en acht tot tien getrokken werktuigen. Dat is dus 450/14=32 euro per object. Dat valt nog wel mee dus. Iedereen telt hier €450,00 per object of zie ik dat nou verkeerd.
JD3010
@deeremeneer Nee, dat zie je goed. Zo had ik ook gerekend, alleen met 10 stuks.
In die 450 Euro zitten ook nog uren in verrekend. Dat hoeven dan geen betaalde uren te zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
80
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
7