Beregeningsboom

Zijn er mensen die ervaring hebben met beregenen met een spuitboom ivp traditioneel kanon? Wat zijn de voor en nadelen? Welke merk werk je mee of weet je iemand mee werken? Welke breedte? Capaciteit, hectare per uur, kuubs water per uur, eigen gewicht van de boom..

Ik hoor graag jullie ervaringen...

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Volgens mij is het tot 10 mm beter dan een kanon maar daarna is het ook niet helemaal halleluja meer omdat het dan neerkomt als een onweersbui zeg maar 😄
stannetje96
Boom is veel beter maar je pakt een kleinere breedte mee.
Met een boom kan je met lagere druk op de pomp toe wat scheelt in toeren en dus ook in brandstof. Met een boom komt het water ook egaler en rustiger op het gewas
hendrikopstaele
@valmet6400power

Hoe bedoel je? Het vernevelt toch meer het water, moet toch beter zijn dan die kletsvlaag van water door een kanon..
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power Op zandgrond kan het wel meer dan op klei.
Het beregenen met een boom is minder windgevoelig en dus beter verdeeld en komt vaak zachter op het gewas neer.
6920 JD
Plaatsen is meer werk dan werken met een kanon.
hendrikopstaele
@stannetje96

Er zijn bomen van 70meter en meer, meer heel ik nu ook niet met mijn kanon.. De capaciteit schijnt wel lager te liggen met een boom..
stannetje96
@hendrikopstaele ja maar 70 m haal je makkelijk met een kanon
hendrikopstaele
@stannetje96

Hier aan de kust, waar er altij wind staat, halen wij dat meestal niet. En zeker niet gelijk verdeeld..
Heeft een boom hier last van bij vrij veel wind? Dat de waternevel wegwaaid?
stannetje96
@hendrikopstaele een boom is minder gevoelig voor wind!
JD3010
@stannetje96 Bij een boom komt er veel meer water in een korte tijd op het land. Op kaal land kan het dan goed plenzen.
fiatfan
Je moet ook mooie rechte percelen hebben, want even een sector instellen is er niet bij. het plaatsen is wat meer werk, maar het resultaat is vele malen beter. en dan nog het prijskaartje hè.......
JD3010
@hendrikopstaele Ik heb er nog 1 in de schuur staan. Ik gebruik die niet meer.
stannetje96
@JD3010 wie gaat er dan ook kaal land beregenen 😛
Sowieso heeft het geen nut om er veel water op te gooien, dat kan de plant toch niet opnemen
fiatfan
@stannetje96 wij beregenen vaak leeg land vlak voor het planten. zeker met het stuiven van dit voorjaar..
hendrikopstaele
@fiatfan
Vandaag bij een verkoper geweest maar die kon ng geen prijs geven zo onmiddelijk. Heb je een idee van het priijskaartje? Rechte percelen zijn hier wel voor handen.
fiatfan
@hendrikopstaele weet ik zo niet meer. is al een tijdje terug dat ik het overwogen heb. als je een hele brede wilt is het toch wel een zware constructie en best kostbaar. ik denk bijna zo duur als de haspel..
hendrikopstaele
@JD3010
Wat is de reden dat je hem niet meer gebruikt? Is het een dichtplooibare? Of moeten de elementen telkens afgebouwd worden?
JD3010
@stannetje96 Uien, bieten, groentes etc boven beregenen. En dan hoef er ook helemaal niet zo veel op.
hendrikopstaele
@fiatfan
Ik denk dat je gelijk heb, ik koop wss ook een nieuwe haspel ipv de oude aan te passen, 450m met diameter 110 zit rond de 25000euro, voor een brede boom, dichtplooibaar verwacht ik ook zoiets. Maar het is dat of nooit kunnen beregenen want er is altijd teveel wind en met kanon op blote grond is helemaal nieks
fiatfan
@hendrikopstaele welk merk haspel denk je aan?
hendrikopstaele
@fiatfan
De mensen dat ik vandaag bij was werken met idrofoglia voor de middelgrote haspels.. De mijne nu is een nettuno. Niet echt bekende merken denk ik.. Zouden de bekende merken als bauer, irrifrance,... Veel duurder zijn?
fiatfan
@hendrikopstaele ik denk het wel ja. Wij hebben Irrifrance omdat ze zo'n fijne computer hebben. Ik heb vroeger ook wel eens een offerte van idrofoglia gehad en die zijn niet zo duur. onze dealer is nu importeur van Ocmis en die zijn ook best goed tegenwoordig. en heel scherp in prijs. ik weet zeker dat je voor een 110-450 dat geld niet kwijt bent. ik denk rond de 17000. maar het ligt eraan hoe intensief je hem gebruikt. voor een beetje grasland is het niet zo belangrijk denk ik, aar in de akker- en tuinbouw heb je een uitgebreidere computer zo terugverdiend..
hendrikopstaele
Heb nog geen concrete prijs gehad, je kan wel gelijk hebben.. Ook te zien welke opties je allemaal neemt. Wat zijn de voordelen van een computer? Wat kan je er allemaal mee? Werk jij met een boom?
B4CaseIH
Wij hebben twee jaar terug een goed gebruikt spul gekocht van een bollenboer. Met boom en al. Hiermee doen we ons gras beregenen in droge perioden om de groei er in te houden. Zo groeit het gras in een keer door bij een bui regen en hoeft het niet op te starten

Bij een boom heb je veel minder last van de wind. Waar het kanon stopt, gaat de boom verder.
De boom verneveld het vocht beter zodat het minder hard aankomt op de grond/gewassen
Nadeel is wel dat als je de boom door een gat heen trekt en hij pikt in de grond, je flink schade kunt oplopen.
En met een kanon kun je vaak een groter oppervlakte beregenen.
Ik dacht dat wij een boom hadden van 60 meter, maar ik kan het fout hebben

Wij gebruiken een Irrifrance Optima 1035 haspel met irridoseur computer en een Golden Rain (nu silver rain als t goed is. Anders andersom :p) boom
radium45
@JD3010 Wat voor geld had je in gedachten?
hendrikopstaele
@B4CaseIH

Oke, opletten geblazen dus. Bedankt voor de reactie.
JD3010
@radium45 Ik dacht dat die 700-800 kg zou moeten wegen.
radium45
@JD3010 keer €0.18?
JD3010
@radium45 Euh, het is van aluminium. 😉 Dat gaat meer richting 1 euro.
radium45
@JD3010 Kun je zoiets ook in lang gewas zoals de tarwe gebruiken?
JD3010
@radium45 Ja hoor, ik denk dat de buis al gauw op 1m van de grond hangt.
radium45
@JD3010 Met een gewoon kanon ga ik altijd uit van 10 bar op de haspel, hoeveel druk is met zon boom wenselijk?
JD3010
@radium45 Daar hoeft niet zoveel druk op. 3bar op de boom is meer dan genoeg
newholland6640
@radium45

10 bar op de haspel, hoeveel houd ever op het kanon?
JD3010
@newholland6640 ligt aan de slanglengte -dikte en kuubs wat er door de slang moet.
newholland6640
@JD3010

Ja logisch natuurlijk. Maar was wel benieuwd naar.
radium45
@newholland6640 Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de bron en welk gewas ik natspetter, meestal een nozzle van 27 mm dacht ik en hou dan rond de 5 bar over. Spuit dan een breedte van 100- 110 meter. Ik ben al wel heel snel geneigd om alleen in de avonduren en in de nacht te beregenen dit i.v.m. de wind.
newholland6640
@radium45

Ja inderdaad... Snachts is wel het meest ideale!

Wij beregenen zelf op stroom. Heel stukje minder capaciteit natuurlijk. Maar dat is snachts ideaal met nachtstroom en geen wind
radium45
@newholland6640 Op stroom is een mooi stukje goedkoper dan op diesel, probleem hier is dat ik voor derden beregen en dan is stroom niet aanwezig, zelfs een bron is vaak een probleem. Aanvoerbuizen/slangen leggen van 500 meter ben ik ondertussen redelijk ervaren in 😃
newholland6640
@radium45

Das een heel stukje goedkoper inderdaad... 😄

Hm altijd handig als je ervaring hebt... 😃

in jouw omgevin zijn er sowieso weinig sloten aanwezig, of sloten waaruit je mag beregenen?
radium45
@newholland6640 Alles uit de bron.
hendrikopstaele
Heeft er iemand ervaring met een klein haspeltje op de trekker om slangen af te rollen? Ipv met de hand buizen en slangen leggen van de pomp naar de haspel?
newholland6640
@hendrikopstaele

Lijkt me alleen handig als je aak dezelfde lengte gebruikt. anders houd je elke keer over of kom je tekort.
wibe
@newholland6640 zo'n haspel voor de slangen had ik ook gedaan. Een simpel oud ding is al genoeg. Scheelt een hoop gesleept. Op het werk hebben we er ook 2
radium45
@newholland6640 Nee valt mee, ik gebruik bij de haspel altijd een slang van een meter of 10. Plus het feit dat er aan alle kanten een aansluiting zit kom je meestal goed uit.
Wimsumar
Beste HendrikOpstaele:
Quote @hendrikopstaele:
altijd teveel wind

Dan is een beregeningsboom zeker in het voordeel.
De beregenintensiteit van een boom is wel hoger (in korter tijd dezelfde hoeveelheid als met kanon). Daarintegen is de druppelgrootte van het kanon vaak in het nadeel.
Als ik me niet vergis kan met een beregenboom met (aanzienlijk) lager druk gewerkt worden hetgeen minder motorvermogen vraagt en/of meer waterverplaatsing oplevert.
fiatfan
@hendrikopstaele aanvoerslang geeft wel meer drukverlies dan buizen...
hendrikopstaele
Heb vandaag verkopers op bezoek gehad. Heb veel bijgeleerd. De ene constructie al wat steviger en eenvoudiger dan de andere lijkt mij... Ik kijk verder uit, liefst had ik iets dat handig blijft en degelijk is.
Er zijn ook haspeltjes voor de aanvoerslangen die bv 4x 20m op de rol zitten hebben, zo hoef je niet telkens de hele rol af te rollen..
johndeerefiat
@hendrikopstaele Je moet eens kijken op de internet site van Maliepaard bloembollen. Zij hebben veel ervaring met bergeningsbomen.
hendrikopstaele
@johndeerefiat

oke, bedankt voor de tip.
FerreV
Bij van den borne hebben ze een bauer met boom en die kan 1.5x meer beregenen als met een kanon in de zelfde tijd. Boom 66 meter en sproeit 75 geloof ik, verzetten is wel lastiger. Info,is op de site van van den borne ook wel te vinden. Bij fasterholt hebben ze ook leuke haspels trouwens. Komt ook op demo als ik het goed heb.
hendrikopstaele
@FerreV

ik heb die zien werken in een filmpje van hen. Heb ook al geinformeerd bij bauer...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
10