Illustratie van:

Fendt 308 Holland Farmer - zwaarwerkende rijkoppeling

Mijn 308 van 1999 zijn koppeling werkt met voorladerwerk te zwaar voor mij. Nu zit ik aan een koppelings bekrachtiging te denken. weet iemand raad?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Coudkerk: Een voormalig buurman van me heeft ooit eens zo'n systeem gehad. Het werkte, geloof ik, electrisch met een (voet)drukknop op de cabinevloer. Wellicht wel bekend bij het landbouwmechanisatiebedrijf.
Misschien geeft het verlengen van het pedaal ook het gewensde resultaat.
Loeideutz
@Wimsumar Verlengen van het pedaal geeft ook een langere slag. Oftewel een gat in de vloer maken en de knie optillen tot boven het hoofd.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
knie optillen tot boven het hoofd

Nee, dat valt mee. Zo vanachter de keukentafel ehhhh,... beeldscherm/toetsenbord geschat kan het pedaal gerust pakweg 10 cm verlengd bij een Fendt 300-serie trekker.
kerstrunner
Bekrachtiging blijkt toch niet zo simpel te zijn,heb het ook ooit aangeschaft maar is nooit gemonteerd geraakt. Je kan de doorstroming wel smoren maar als je met een losse trekker wil vertrekken koppel je anders dan wanneeer je bv met een 10 tons kipper rijd,zo ook met voorladerwerk
Loeideutz
@Wimsumar Ik ga effe uit van hangende pedalen, bij staande is het anders. Laat bij mijn Deutz het pedaal ongeveer een cm of 30 zijn. Dan is 10 cm langer heel wat. Ik overdrijf natuurlijk een beetje met mijn reactie, maar onderschat de langere arm van het pedaal niet. En bij voorladerwerk, waarbij je dus vaak moet schakelen tussen voor- en achteruit, zijn dat veel extra meters die je voet moet maken.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
hangende pedalen

Ik heb even geëxpirimenteerd.
Een stripje metaal van 25 cm op het pedaal gelegd en met kuiltape vastgeplakt aan de "steel" van het pedaal. Het voetstuk is ermee de ongeveer voornoemde 10cm langer. Trap je bij een Fendt-300-serie de koppeling 'normaal' met de tenen in, met het plaatje erover kun je je hak het werk laten doen. Dat voelde eigenlijk in 1 X goed! 😄

P.S.: Ik herken het probleem van de topicvraagsteller enigszins.
coudkerk
Ik heb eerder al de hefboom van het koppelingspendaal vergroot door een extra gat ongeveer 40 procent dichter bij het scharnierpunt van het koppelingspendaal te maken en de slag ook wat vergroot het gaat nu wel lichter maar het kan beter. ik ben echt op zoek naar een bekrachtiger/versterker.
Loeideutz
@Wimsumar de hak het werk laten doen is inderdaad een stuk beter. Ik vind het fijn dat het past bij de Fendt. En ik ben niet gaan experimenteren bij mijn Deutz. Zal morgen wel eens kijken als ik tijd en zin heb.
ronald73
Hoe het bij zo'n Fendt zit weet ik niet, maar ik heb laatst bij een van m'n trekkers alle scharnierpunten los gehad, schoon gemaakt en licht ingevet. Dat koppelingspedaal gaat nu veel aangenamer.

Maar met jouw vraag loop ik sinds gisteren ook te denken voor mijn voorladertrekker 😉
Knoppert
Is de koppeling al een keer vervangen geweest? Bij mijn 308 is vorig jaar een nieuwe in gekomen met een nieuwe drukgroep. Verschil is enorm, koppeling gaat nu veel lichter....
Fendt926Driver
De koppeling van een fendt gaat via een bowden kabel. Misschien is er een draadje gaan rafelen en prikt in de buitenwand met koppelen. Misschien nieuwe kabel monteren. Kunt heel simpel even nieuwe halen bij de dealer en monteren. Is het niet beter breng je de kabel terug. Hier vij een 07c deutz vroeger elke 6 jaar nieuwe kabel
GROENEDEERE
Wat bij een boer hier in t dorp ook goed werkte en eigenlijk doodsimpel. Hij heeft een veer gemonteerd aan de koppeling pedaal wat het intrappen van dat pedaal aanzienlijk verlicht. Een trekveer zo gemonteerd dat je het pedaal met 2 vingers zonder al teveel kracht in kan drukken
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
De koppeling van een fendt gaat via een bowden kabel.

Bij de 300-serie werkt de koppeling hydraulisch. (En niet eens beroerd zwaar, maar je bedient het pedaal eigenlijk met de tenen waarbij je dus steeds spieren in het onderbeen onaangenaam moet spannen).
deJong
Kun je er ook wel een stukje lood aan het pedaal hangen 😉
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Bij de 300-serie werkt de koppeling hydraulisch
och natuurlijk klopt. de aftakas koppeling gaat met een kabel. foutje sorry.

hierbij een goedmakertje

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…

komt van een Fendt en staat bij een Fendt dealer. dus kat in bakkie denk ik.
werkt meestal met een ketting die de koppeling aantrekker zodat je ten aller tijde met de voet bij kunt koppelen als dat nodig is
ronald73
Quote @GROENEDEERE:
Hij heeft een veer gemonteerd aan de koppeling pedaal wat het intrappen van dat pedaal aanzienlijk verlicht.

Alleen moet je dan wel oppassen dat je niet de vrije slag van het pedaal daarmee tegenhoudt. Hetzelfde dus als rijden met de voet constant op koppelingspedaal.
coudkerk
Dit was slechts een afstandbediening, geen bekrachtiger!
assink
Dat met een veer lijkt me idd niet best voor het druklager. Misschien is er iets te maken met een elektrische actuator?
Als het hydraulisch werkt, net als een rem. Is er dan niet zoiets als een rembekrachtiger te gebruiken?
assink
Misschien iets te vinden in dit artikel?
library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/…

Lijkt me dat dit vaker toegepast wordt, bijvoorbeeld bij sloot maai combi's? Misschien eens informeren bij herder of hemos?
assink
Misschien iets te vinden in dit artikel?
library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/…

Lijkt me dat dit vaker toegepast wordt, bijvoorbeeld bij sloot maai combi's? Misschien eens informeren bij herder of hemos?
assink
Waarschijnlijk is dit wat je zoekt? Een zgn "clutchmate"
traktorpool.nl/details/toebehoren-trekkers/…
Hier te koop van een new holland, misschien pas te maken?

En 1tje bij abemec, waarschijnlijk van een fendt?
machinetrack.nl/agrarische-machines/…
Wimsumar
Beste Assink:
Quote @assink:
net als een rem. Is er dan niet zoiets als een rembekrachtiger te gebruiken?

Zo'n koppelingsbekrachtiger is er wel (Redbooster). Deze werken inderdaat op het ''vacuüm'' van het inlaatspruitstuk. Vraag is of of in een trekkerinlaatspruitstuk (wegens het ontbreken van een gasregelklep) voldoende vacuüm ontstaat om dat ding te laten werken (of juist niet te veel vacuüm bij hoog toerental zodat de bekrachtiger niet terug komt).

redbooster.com/
Fendt926Driver
Quote @coudkerk:
Dit was slechts een afstandbediening,
ik was niet getagd maar ga er vanuit dat jou reactie op mijn reactie slaat.
er staat clutch mate dat was altijd een electro hydraulische koppelings bediener. lijkt me ook dat er een cylinder in de doos ligt op de foto.
maar als je gebeld hebt en ze zeggen afstands bediening dan geloof ik dat ook.
Fendt926Driver
Deze is de link naar het product clutch mate

sterk.com/nl/onze-producten/…
Wimsumar
Beste Coudkerk: Nu, 1 maand later, heb je al een bekrachtiging?

Ik kwam onderstaande foto nog tegen. Het is een TRIMA (zelfde als voorladerfabrikant) electrohydraulisch koppelingbekrachtingssysteem.

Klik op de foto voor uitvergroting en bijbehorende reacties:

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 Holland Farmer ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
8