Elektrische fietsen in het verkeer

Wat vinden jullie van die elektrische fietsen op de weg? En dan voor mijn gevoel de vooral wat oudere mensen...

Ik vind dit een groter gevaar dan de wielrenners..., is dit persoonlijk? Volgens mij is het echt wachten op doden tussen deze weggebruikers en de landbouwvoertuigen.

A. Snelheid veel te hoog
B. Inzicht en reactie te beperkt
C. Vertrouwen in hen zelf en de fiets?

Ik heb nu een paar keer de situatie gehad dat ik op een smalle weg achter op (vaak een stelletje) fietsers kwam. De weg en de snelheid liet het niet toe in te halen. Maar de fietsers voelen zich wel opgejut! Op de rand van de weg fietsend omkijkend wat er gaat gebeuren met een snelheid van 30 km/h?

Het op en af stappen schijnt ook lastig verhaal te zijn? de fiets gaat al rijden of blijft rijden? Ook hier een paar keer gezien dat mensen ongewild het kruispunt al opschieten met de fiets en dan van de fiets springen om te stoppen.

Als er doden vallen ruimt het natuurlijk mooi op en komt dit onze ziektekosten en misschien aow potje wel ten goede, maar ik wil geen dodelijk ongeluk mee maken. Hoe zien jullie dit hele verhaal?

Deel dit topic

Reacties

JD6930
Voor wie niet helemaal goed ermee om kan gaan zijn het levensgevaarlijke dingen. Maar dat geldt voor alles met een motor.

Wielrenners kunnen zo hartstikke goede mensen zijn maar op de wielrenfiets gaat bij vele een knop om....
ares697
Er achter blijven hangen met inhalen is inderdaad niet fijn, voor zowel fietser als trekker.

Ook altijd zo jammer als je heel hard aan het trappen bent op de fiets en dan ingehaald word door een oude opa.
jammermaarhelaas
Er schijnen dus fietsen met electrische trapondersteuning te zijn gemaakt en verkocht die al gingen rijden op de elektromotor wanneer er enige druk op een trapper werd gezet. Zoals bijvoorbeeld bij het uitkijken of er overgestoken kan worden.

Dit is in mijn ogen absoluut ontoelaatbaar (hoe heeft een dergelijk systeem van aansturing ooit goedkeuring kunnen krijgen om ermee op de openbare weg toegelaten te worden?), en er zijn al verschillende ongelukken mee gebeurd.

De andere elektrische fietsen, welke dus niet uit zichzelf gaan rijden, zijn wat mij betreft een zegen voor menigeen, maar net als met alles waarmee je deelneemt aan het verkeer: Uitkijken!
Loeideutz
Fietsers in het verkeer blijven moeilijke momenten. Pas achter een troep wielrenners gereden die bijna de hele weg nodig hadden. Op het 3 meter brede stuk had ik daar wel vrede mee. Toen we naar het 5 meter brede stuk gingen zwierde de troep heel vrolijk naar links, zodat er nog steeds niks langs kon. Na de bocht moesten ze wel op hun eigen weghelft blijven omdat het een wat drukkere weg werd. Maar aangekomen bij de verkeerslichten reed de hele zooi vrolijk door het rood.
Als er geen plaats is, blijf ik er achter hangen totdat onze wegen scheiden, of tot ze ergens langs de weg gaan stilstaan. Waar ik wat moeite mee heb is dat ze vaak slecht achterom kijken, en zoals hierboven al gezegd, op het randje van de weg gaan wiebelen. Pas nog meegemaakt met een paar fietsers, ik had al 500 meter het knipperlicht aan staan, en net waar ik wilde afslaan, wilde zij gaan stilstaan om mij voorbij te laten.
Het is iets waar we mee moeten leren leven. En de meute zal alleen maar groter worden.
CaseCS130
Als je het niet vertrouwt ruim afstand houden zodat ze zich zo min mogelijk opgejaagd voelen.
Het is simpel, veel mensen die anders allang niet meer zouden fietsen begeven zich nu nog tussen het verkeer dankzij de elektrische fiets. Aangezien er geen rijbewijs of keuring nodig is mogen de bestuurders zelf bepalen of ze het nog veilig achten. Maar de fiets aan kant zetten is een grote stap voor de meesten en zullen dit daarom zo (te) lang mogelijk uitstellen.
Dat dit frustraties met zich mee zal brengen voor landbouwverkeer is helaas onontkoombaar.
Quote @jammermaarhelaas:
Er schijnen dus fietsen met elektrische trapondersteuning te zijn gemaakt en verkocht die al gingen rijden op de elektromotor wanneer er enige druk op een trapper werd gezet.

Op een soortgelijke manier is mijn grootvader een tijd geleden overleden... Spijtige zaak zoiets en het zou idd niet mogen.
old man jose
@Siebenga

Quote als je al weet wat het betekend:

Als er doden vallen ruimt het natuurlijk mooi op en komt dit onze ziektekosten en misschien aow potje wel ten goede, maar ik wil geen dodelijk ongeluk mee maken. Hoe zien jullie dit hele verhaal?

Uit bovengenoemde tekst kun je de verstandelijke vermogens van topic-schrijver al inschatten iemand die dit neer schrijft
heeft geen enkele normen en waarden. In het verkeer met een tractor zal dit dan wel net zo zijn waar haalt dit individu de gore moed vandaan om dit te schrijven sorry dat ik zo uitpak maar dit raakt wal noch kant, wat een verschrikkelijk blaaskaak zonder enig greintje fatsoen in zijn donder. Als bestuurder van een motorvoertuig ben JIJ verantwoordelijk voor de veiligheid van medeweggebruikers ook al zit deze op een E fiets, als je gaat inhalen moet JIJ er ZEKER van zijn dat dit zonder ongelukken gebeurt, en niet de stoer kl.........k uit gaan lopen hangen ga je diep schamen man en blijf voorlopig van de openbare weg met je troep.

Wegwezen.

P.S.
Als je al ballen hebt ga je dit verhaal ook zo aan je ouders vertellen. Of voel je je daar ook te stoer voor.
mike_v
Quote @Siebenga:
Het op en af stappen schijnt ook lastig verhaal te zijn? de fiets gaat al rijden of blijft rijden? Ook hier een paar keer gezien dat mensen ongewild het kruispunt al opschieten met de fiets en dan van de fiets springen om te stoppen.

Dat lijkt mij eerder een kwestie van de persoon die er niet geheel mee om kan gaan, wat logischer wijs de al wat oudere personen zijn die vaak al wat minder snel kunnen reageren op een verkeerd manoeuvre.

Persoonlijk zijn in mijn ogen alle elektrische voertuigen minder veilig dan een conventioneel voertuig (verbrandingsmotor), en dan om de heel simpele reden: Geen geluid. Klinkt heel stom maar zeer veel voertuigen merk je gewoon op door het geluid en daarna zie je ze. Hier dus niet meer ...

---

Quote @jammermaarhelaas:
Er schijnen dus fietsen met electrische trapondersteuning ...

Volgens mij zijn dat juist enkel de modellen zijn die wettelijk zijn toegestaan. Het is een Elektrische fiets, een voertuig dat voortbeweegt door menselijke bewegingen. Heb je een elektrische "fiets" waar je niet moet trappen, dan heb je een scooter. Weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik meen me te herinneren dat er hier in België wel eens discussie is geweest daarover.
Boemrang
Een bekend spreekwoord is....

"Wees een heer in het verkeer"

En de weg is niet voor ons alleen, iedereen mag er gebruik er van maken.
weurding
@old man jose tja, het begint met een goede opvoeding hè
Siebenga
@old man jose oei iemand op zijn verschrompelde kleine pikkie trapt, zal met de leeftijd te maken hebben! Zelf ook een elecktrische fiets zeker?
bartjuh
@Siebenga
Een e bike geeft alleen ondersteuning als de trapas rond gaat. Stoppen met trappen betekend dus geen aandrijving meer.
En 30 km/h fietsen ze vast niet want boven de 25 moet je t allemaal zelf doen. Dan valt ondersteuning ook weg.
Ik weet dat toevallig omdat ik zelf ook liever lui dan moe ben
jammermaarhelaas
@mike_v

Uit persoonlijke ervaring met diverse E-fietsen (als ik de kans krijg er op te fietsen laat ik me dat geen tweede keer zeggen omdat ik gewoon in de techniek geïnteresseerd ben) kan ik zeggen dat die E-fietsen waar ik mee gefietst heb, allen pas vooruit gaan op het moment dat je als fietser zelf de trappers in beweging brengt, de trapas, en het achterwiel gaan dus werkelijk draaien, en daarna pas gaat de elektromotor meehelpen. Dit is zoal het volgens mij hoort te zijn. Zoals de E-fiets van @bartjuh.

Er zijn er echter ook die je met het rechter handvat aan het stuur, als bij een brommer, "gas kunt geven", de fiets gaat daarmee al vooruit zonder dat je zelf trapt!
En er blijken er te zijn die bij een lichte druk op een van de trappers al vooruit gaan. Dus reeds zonder dat de trapas of het achterwiel door je eigen spierkracht in beweging worden gebracht)
Beide laatstgenoemden zijn in mijn ogen levensgevaarlijk. Je weet als fabrikant en overheid dat deze fietsen door Jan en alleman gekocht gaan worden. Het is dan dus zaak dat deze voor en ieder veilig en betrouwbaar te gebruiken zijn zonder ongewilde bewegingen te maken. Mensen die een gewone fiets gewend zijn zullen hierdoor vroeg of laat verrast worden, en helaas is dit soms met de dood te betreuren geweest. Zie het betreurenswaardige voorbeeld van @tractorquintentje.
Siebenga
@bartjuh ah oke! Is dat bij allemaal zo? Las hier dat verhaal met opstappen ook al dat verklaard al een deel!

Zelf woon ik in een gebied waar veel fietsers omtrappen, heeft niks met niet gunnen of ergernis te maken! Het valt mij gewoon op dat het vaak voor gevaarlijke situaties zorgt! Ook fietsers onderling
Quote @jammermaarhelaas:
En er blijken er te zijn die bij een lichte druk op een van de trappers al vooruit gaan

Dat klopt. M'n grootvader was toen gestopt op een kruispunt en was waarschijnlijk zijn trapper aan het goedzetten om makkelijk te kunnen vertrekken. Hierdoor schoot de fiets vooruit met een ongeluk tot gevolg. Eigenlijk levensgevaarlijk maarja, daar staan veel mensen niet bij stil.
jammermaarhelaas
Quote @tractorquintentje:
M'n grootvader was toen gestopt op een kruispunt en was waarschijnlijk zijn trapper aan het goedzetten om makkelijk te kunnen vertrekken. Hierdoor schoot de fiets vooruit met een ongeluk tot gevolg. Eigenlijk levensgevaarlijk maarja, daar staan veel mensen niet bij stil

Ja, en wat mij betreft is dit voor 100% te verwijten aan de fabrikant en de toelatingsinstantie (overheid) die dit systeem hebben toegelaten om verkocht te worden voor gebruik op de openbare weg. Wat mij betreft wordt dit systeem ook per direct verboden, wat het allicht ook al wel zal zijn.
@jammermaarhelaas Zo goed als elke elektrische fiets werkt op dit principe en het is moeilijk het op een andere manier te maken. Voor veel oudere mensen is dit een oplossing om opnieuw actief aan het verkeer deel te nemen. Ik denk dat in dit geval het een taak moet zijn van verkopers van dergelijke fietsen om de boodschap door te geven, wat de risico's (of gevaarlijke situaties) zijn, die verbonden zijn aan het rijden met een dergelijke fiets.
jammermaarhelaas
@Siebenga

Er is een soort (geweest, nu hopelijk niet meer te koop?) dat al vooruit ging bij licht aanraken van de pedalen, en een soort wat je als het ware met het handvat "gas kon geven", waardoor je reeds zonder te trappen vooruit ging.

De in mijn ogen echte E-fietsen doen dit geen van beide. Deze worden alleen elektrisch ondersteund wanneer de trapas en de wielen rond gaan als gevolg van spierkracht van de fietser (trapas rotatiesensor en of momentopnemer op achterwiel-as). Deze gaan dus niet onverwacht rijden, en gaan ook niet door wanneer je zelf geen kracht meer op de trappers zet tijdens het fietsen.
jammermaarhelaas
@old man jose

Mee eens dat @Siebenga te ver ging met "Als er doden vallen ruimt het natuurlijk mooi op en komt dit onze ziektekosten en misschien aow potje wel ten goede, maar ik wil geen dodelijk ongeluk mee maken."

En dat iedere bestuurder zelf moet uitkijken, rekening houdend met de fouten die een ander kan maken, anticiperend deelnemen dus.

Maar ik hoop, en verwacht eigenlijk, dat verreweg de meeste mensen deze dingen wel inzien, er geen woorden aan wijden en het in hun gedrag van alledag tonen.
walker1
Quote @Siebenga:
A. Snelheid veel te hoog
B. Inzicht en reactie te beperkt
C. Vertrouwen in hen zelf en de fiets?

Nou, puntje A geld ook voor 95 % van het landbouwverkeer. Als ik nog een deel van jouw tekst quote dan houd jij je zelf ook niet aan de max. snelheid.
"Ik heb nu een paar keer de situatie gehad dat ik op een smalle weg achter op (vaak een stelletje) fietsers kwam. De weg en de snelheid liet het niet toe in te halen. Maar de fietsers voelen zich wel opgejut! Op de rand van de weg fietsend omkijkend wat er gaat gebeuren met een snelheid van 30 km/h?"
Nou, die fietsten dus harder als wat jij met een tractor zou mogen rijden. Bovendien, als de weg het al niet toelaat om veilig in te halen, dan moet je het ook vooral niet doen, gewoon even geduld hebben en er achter blijven.

puntje B en C geld zeker ook voor een xx % van de bestuurders van landbouwvoertuigen. Met name te weinig inzicht en teveel vertrouwen in zich zelf.

In het algemeen is het in het verkeer vooral een kwestie van rekening houden met elkaar. Mensen op een electrische fiets hebben niet meer of minder rechten om aan het verkeer deel te nemen dan landbouwverkeer. Wij hebben zelf wat percelen grond in de uiterwaarden liggen en we maaien 2x per jaar de dijken. Die dijken zijn autoluw en moet mooi weer is het daar altijd druk met fietsers en wandelaars. Tja, dan kan je daar niet met 40 over die dijk gaan jagen met bv een schudder er achter. Bovendien is een deel van de fietsers en wandelaars heus wel bereid om even aan de kant te gaan bij bv een wat breder stuk dijk, een inrit e.d.
walker1
@Siebenga Zoals ik het lees heb jij het met die 30 km/h over die electrische fietsen.
Siebenga
Valt me op dat er weinig mensen begrijpend lezen..

Ff alle aannames van tafel vegen

- 30 km/h is met een ? ... Een vraagteken dus
- Ik zeg nergens dat ik ging inhalen
- Reacties uitlokken met een shockerende allinia zegt niks over mijn normen/waarden/opvoeding (Lees de allinia anders nog 3 keer zonder je eigen emotie! Nog steeds woede? Links stemmer zeker!?)
- Van mij mag iedereen in de blote reet op een eenwieler de weg op, zal mij een zorg zijn! Het valt mij gewoon op dat ik meerdere keren een situatie gezien heb waarbij het net goed ging!
walker1
@Siebenga Als jij schrijft dat de fietsers zich opgejut/ogejaagd voelen, dan zal dat wel komen omdat jij er continu kort achter rijd, waardoor het overkomt alsof je er langs wilt, inhalen dus.
Het topic gaat over electrische fietsen, dus die lijkt mij logisch dat je met die 30 km/h die fietsers bedoeld, te meer omdat 30 km/h makkelijk haalbaar is met een electrische fiets.
Je kan het wel over begrijpend lezen hebben, maar evengoed kunnen we het ook over begrijpend schrijven gaan hebben. In plaats van ergens een vraagteken te typen, kan je ook gewoon het voertuig noemen wat je bedoeld.

Of iemand nou links of rechts stemt, die laatste allinia is gewoon een stuk botte tekst. Dat heeft totaal niet met enige politieke voorkeur te maken.
Landini 6500
Mijn buurvrouw is gevallen met zo,n ding en loopt nu achter
de rollater
zetorfan
Normaal heb ik bijna geen last van die elektrisch fietsen en scholieren op de fiets maar wielrenners is een drama die denken dat ze alleen zijn op de weg en vaak in dode hoeken van machines kruipen.
Siebenga
@walker1 botte tekst of door emotie zo blind als een stier voor een rooie lap!
walker1
Quote @Landini 6500:
mijn buurvrouw is gevallen met zo,n ding en loopt nu achter
de rollater

Die voelde zich vast opgejaagd door een 27 jarige Fries die er zo nodig kort achter moest rijden met een NH.
walker1
@Siebenga Nee, ik ben er totaal niet door geëmotioneerd. Het is gewoon bot.
Siebenga
Onze old man doet anders vermoeden! Maar kijk eens naar de feiten! Als er oudere mensen met een elektrische fiets dodelijk verongelukken! Wat voor gevolgen heeft dat op ziektekosten en aow/pensioen! Die benoem ik en dat dit als bot ervaren wordt heeft dit blijkbaar zijn effect want men ziet zich genoodzaakt hier op te reageren!

VOOR DE DUIDELIJKHEID: ik hoop juist niet dat er doden vallen, daarom dit topic!
walker1
@Siebenga Vreemd, ik stem ook rechts, maar vind niet dat we alle bejaarden met een electrische fiets maar plat moeten rijden.
Zijn sowieso rare denkbeelden, kan je ook alle kinderen wel plat rijden, onderwijs kost ook alleen maar geld, net als de kinderbijslag.
SJB533
Quote @walker1:
maar vind niet dat we alle bejaarden met een electrische fiets maar plat moeten rijden.
Zegt hij dat? Nee! Tekst had wellicht anders gekund, maar het staat er nou eenmaal zo. BASTA.
walker1
@SJB533 Wat nou BASTA??
Het is gewoon een botte tekst waarbij ik ook totaal niet begrijp wat het met enige politieke voorkeur te maken heeft.
Siebenga
Haha het gaat totaal de andere kant op in dit topic! Hou het even bij het onderwerp

Walker ook graag! Wat het met politieke voorkeur te maken heeft? Mag je zelf invullen waarom werkt dit ook als een rode lap bij jou? Zoals ik eerder aangeef ik reageer soms misschien wat TE en daar kan jij blijkbaar niet zo goed mee om gaan!
walker1
Quote @Siebenga:
Haha het gaat totaal de andere kant op in dit topic! Hou het even bij het onderwerp

Dat zou ik ook zeggen als ik de discussie niet gewonnen kan krijgen.

Ik ben er even uit voor de lunch, tot zo 😄
ej-van-de-voort
Ik lees de laatste alinea als een stuk donker cynisme, en gezien de verdere reactie van @Siebenga vermoed ik dat die ook zo bedoeld is?

De één kan daar tegen, de ander niet, doet er verder ook niet toe, dat er regelmatig ongevallen gebeuren met elektrische fietsen is al erg genoeg. Smijns inziens worden die te makkelijk en regelmatig zonder instructie erbij verkocht, ik zie liever dat ze met name de ouderen er een paar uur 'les' op geven, zodat ze iig weten wat de fiets kan doen
walker1
@Siebenga Ja, zoals je zelf al schrijft reageer je misschien wat TE. Het komt dan erg zwart-wit denkend over. Beetje als alle fietsers op een electrische fiets kunnen niet fietsen.
Probleem met internetfora is dat men elkaar over het algemeen niet kent en er hier alleen platte tekst getypt wordt. Als men elkaar persoonlijk kent en een gesprek voert dan zegt de toon van het gesprek ook veel, kent met elkaars humor en dan kan een opmerking over die ziektekosten en AOW al heel anders over komen.
bartjuh
@walker1
30 op zo'n fiets valt niet mee hoor. bij 25 stopt de ondersteuning
old man jose
@Siebenga Ik vind dat je alleen maar een grote bek hebt en geen spatje hersenen maar dat kun je al zien aan de manier hoe je reageert, verder ga ik aan dit soort onzin van jou geen aandacht meer schenken want als je niets zinnigs te doen hebt doe het dan in de kleuterklas waar je zeker thuishoort, je moet je wel heel erg vervelen en barsten van de vrienden om je heen NIET dus. O ja ga de volgende keer eerst eens uitzoeken waarover je praat want het fenomeen E Bike is bij jou net zo onbekend als normen en waarden.
De groeten .
walker1
@bartjuh dan hoef je maar voor 5 km te trappen 😄 Zelf heb ik gelukkig een normale fiets en daar haal ik met gemak al 20 tot 25 km/h mee. Mijn ouders, beide 66, hebben beide een E bike, als ik die pak en ik trap zelf ook vol mee kom ik met gemak over de 30 km/h.
Zeemees
@bartjuh

Ligt volgens mij ook aan het type fiets, net zoals de manier van ondersteunen.
jd user
Beste mensen,

Iedereen heeft altijd een uitgesproken mening naar een ander toe wanneer we ons begeven op de openbare weg.

En rijd je op de weg ,dan kun je binnen vijf minuten je wel boos maken om kleine stommigheid van ander.

Let wel....je moet altijd je verstand blijven gebruiken als je boos word in een bepaalde verkeerssituatie.

Mensen zijn nu eenmaal in dit drukke tijdperk snel opgefokt.Twee minuten wachten bespaar jij je veel energie en een lage bloeddruk en een tevreden medeweggebruiker die jou gaat waarderen .doordat je netjes degene passeerd /of de gelegenheid geeft om af te stappen.En denk maar zó.....dan maar vijf minuten later thuis!.....Das toch ook geen ramp.
SJB533
@old man jose
Zeg 's, oude forumvervuiler, waarom zo'n reactie, als je zelf de laatste paar jaar nagenoeg alleen maar onzintopics post?
Siebenga
@old man jose oei iemand met mensen kennis!
GD tuning Garyp
@old man jose Het is nog altijd 'het gore lef' of 'de moed'.

Ontopic, ben het wel met siebenga eens, onverantwoord die krengen met die ouwelui erop.

En voor de rest, leuk om te lezen :lol:
hobbyboer
Haha, @Siebenga wat is dit? Een experiment, kijken wie er reageerd op je laatste alinea?

Maar, even on-topic: Nee, ik heb me nog niet gestoord aan fietsers op een elektrische fiets. Hier rijden ze ook bijna allemaal op het fietspad naast de weg.
jehan
@Siebenga ik kan me er iets bij voorstellen .had vanmiddag bijna 2 oudjes tegen de frontmaaier reed heel langzaam de weg op vanuit een wei .had geen zicht naar rechts of links allemaal bomen ..komen er een paar aan racen ging te snel voor die mensen ..moeders de vrouw kwam aardig aan het tuntelen .tging wel goed maar ze had de schrik er goed in zitten ..ze zouden een examen af moeten leggen als ze een e bike kopen
newholland6640
@jehan

Even heel erg dom gezegd mss? Maar is het veilig met een frontmaaier? Moet je deze theoretisch deze niet afkoppelen voordat je de weg opgaat?
GD tuning Garyp
@newholland6640 Das wel.erg dom ja, koeboer zeker?
jehan
@newholland6640 ja das heel dom gezegd ja .hoe wil je de maaier dan naar een ander perceel krijgen ..
Favorit614
@jehan ik koppel hem af .
zet de trekker op de weg.
neem de maaier op de nek ,zet um voor de trekker weer neer , koppel um weer an en rij dan netjes maximaal 25 km/h naar het volgende perceel ????
Landini 6500
@walker1 nee afstappen zonder dat ding uit te zetten
Boemrang
Quote @Favorit614:
neem de maaier op de nek

Wat bende gij sterk dan... 😃 😃
Die oude man Jos. Is echt een oude man. Hij klaagt steen en been. Dat doen alle oudjes hoor.
newholland6640
@jehan

Op een karretje achter de trekker ofzo. weet ik veel. Ik snap ook wel dat het praktisch lastig uitvoerbaar is en het was ook niet volledig serieus bedoelt 😛
GD tuning Garyp
@newholland6640 Dat zeg je nu; fappi was het wel met je eens trouwens. Die koeboeren begrijpen elkaar op één of andere manier :lol:
newholland6640
@GD tuning Garyp

Hahahahaha, je bindt de maaier zo vast met ijzerdraad en een stro touw aan de achtermaaier 😃
Favorit614
@Boemrang zeker .
Je wilt nie weten hoe sterk ik ben 😃
Dr Fendt
Mensen mensen, wat een haat en nijd hier weer...
zijn de afgelopen dagen topics over geweest, gedraag je. De kracht van reageren op t internet is dat men kan zeggen wat hij wil, zonder sociaal (face-to-face) op je vingers getikt kunnen worden. Houd hier nou eens rekening mee.

reacties zoals @old man jose geeft zijn over de top reacties. je kan zoiets ook anders verwoorden, of het gewoon compleet negeren.

Wij wonen aan een drukke fiets route. Wij als veehouders hebben een (eigen)geasfalteerde landweg. deze weg hebben wij in overeenstemming met de gemeente een fietspad van gemaakt. Als ik naar onze landerijen rijd met mesttank/opraapwagen, noem maar op, kom ik regelmatig fietsers tegen. Van fatsoenlijke tot onfatsoenlijke, en natuurlijk mensen die minder te been zijn.

Een elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die wat minder te been zijn. Ze kunnen namelijk van A naar B komen met minder inspanning. Echter gaan deze apparaten veel te snel. Men durft niet meer te stoppen, omdat ze moeilijk van de fiets af komen. Als mensen willen fietsen met een elektrische fiets, zouden ze naar mijn mening medisch gekeurd moeten worden.
Het gebeurt mij te vaak op onze landweg dat mensen op een elektrische fiets niet aan de kant durven gaan. Hoe zeer ik ook mijn best doe, aan de kant gaan, stoppen, of wat dan ook. Dit heeft al meer dan eens een gevaarlijke situatie op geleverd, waar ik als bestuurder er alles aan gedaan heb om t veilig te houden.

ik ben van mening;
Elektrisch fietsen? Medisch keuren.
Wimsumar
Beste Dr Fendt:
Quote @Dr Fendt:
Elektrisch fietsen? Medisch keuren.

Daarmee zeg je ook: '' Transportwerk met agrarisch materiaal op de openbare weg? Dan ook voldoen aan de normen (breedte(!) ) voor wegtransport..
SJB533
@Wimsumar
Wat is er mis met het aan de normen voor wegtransport voldoen, als je agrarisch materieel gebruikt?
weurding
@SJB533 de 3 meter wordt nogal eens overschreden zonder men daarvoor vergunning heeft, neem maar eens een frontmaaier van bv2.80 waarvan de zijkappen niet zijn opgeklapt omdat men te beroerd is even af te stappen of een 3 meter culti met rol van 3.25 😉
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
Wat is er mis met het aan de normen voor wegtransport voldoen, als je agrarisch materieel gebruikt?

Voor wie kritiek heeft op mede-gratis-weggebruikers (of niet met de "eigen" privileges om kan gaan, zoals Weurding bovenstaand opmerkt) is er niets mis mee mee, ook aan bepaalde doelgroepnormen te (worden ge)houden.

Breedte trekker/aanhanger:

rdw.nl/SiteCollectionDocuments/…
radium45
Ken er hier ook 1, heeft zon frontmaaiertje van 2.60 mtr. Heeft altijd bewust de zijkappen naar beneden zodat die breder lijkt..
Dr Fendt
@wimsumar de weinig wetten die het landbouw verkeer heeft in Nederland horen nageleefd te worden.
Gebeurt dit niet, beboeten.
Helaas is oom agent 9 van de 10 keer niet op de hoogte van alle wetten van het landbouw verkeer.
Jij maakt naar mijn mening een verkeerde vergelijking. die redelijk off topic is.
Ik ben van mening dat mensen met een elektrische fiets een potentieel gevaar is op de weg. Vooral als ze al op leeftijd zijn.
Wimsumar
Beste Dr Fendt:
Quote @Dr Fendt:
Ik ben van mening dat mensen met een elektrische fiets een potentieel gevaar is op de weg.

Ja, dat zeg ik, ook het gratis-van-de-weg-gebruikmakende landbouwverkeer behoort tot dezelfde catagorie "overstekend wild"
dus om er maar een paar spreekwoorden op los te laten: Gelijke monniken, gelijke kappen/De pot verwijt de ketel dat ie gekleurd is /Don't criticize a farmer with your mouth full.
inspecteurfendt
Normaal stopt de motor als je remt.
erik9831
Mijn moeder heeft ook een E-bike ...

Hier is het niet zo dat hij al vertrekt bij het minste kracht op de pedalen.

Waarom heeft zij deze fiets gekocht, omdat ze ooit is aangereden geweest door een auto, toen ze met een bromfiets reed. Ze heeft een paar operaties gehad aan haar knie, waardoor ze eigenlijk niet genoeg kracht meer kan zetten na een bepaalde periode om nog degelijk te kunnen fietsen.

Ze hebben de bromfiets weggedaan, omdat ze zichzelf niet meer veilig voelde en daarom de E-bike genomen. Nu rijd ze bijna dagelijks met haar fiets rond en is er zeer tevreden over.

Je moet jezelf ook in de plaats stellen van deze oudere medemensen. Vele willen nog wel buitenkomen, maar hebben misschien teveel schrik om nog met een auto te rijden. Oudere mensen willen of hebben dikwijls ook nog een sociaal leven in deze tijden. Waarom hen dit ontnemen ...

Hoe gaan wij later zijn ? Eisen dat er Wi-Fi op onze rusthuis kamer is, dat we TV on demand hebben, enz ...

Mijn vrouw heeft ook een E-bike, maar deze is van het werk en is een proefproject momenteel. Ik kan zeggen dat we vorig jaar 7000km hadden gereden met de auto in de eerste 7 maanden van het jaar. Momenteel staat de teller dit jaar op 4000km ... Wat dus een aanzienlijke besparing is op vlak van brandstof.
weurding
@erik9831 haha, wel een aanzienlijke besparing op brandstof maar voor de aanschaf van een beetje e-bike koop je al gauw over de 1000 liter brandstof, en de vaste kosten van een auto blijven wel 😃
ares697
@weurding maar die e-bike doe je wel een aantal jaar mee als het goed is
zetor4ever
Quote @Siebenga:
Als er doden vallen ruimt het natuurlijk mooi op en komt dit onze ziektekosten en misschien aow potje wel ten goede,

dit kan je naar mijn mening niet maken, ik vind dat je best een goed punt hebt met die elektrische fietsen, maar jammer dat je het zo afsluit
erik9831
@weurding Dat klopt, dat de aankoopprijs toch snel tussen de 1000 en de 2000€ zal zijn, voor een deftig model.

Maar deze is gratis, van haar werk ... Dus is er wel een effectieve besparing. Moesten we hem gekocht hebben dan was het inderdaad anders.
fordje3600
Als er al een iets gevaarlijk is op de weg dan zijn het wel de steeds maar groter geworden machines en tractors op de smalle wegen. Meestal bemand door een jonge knaap die amper de verkeersregels kent laat staan normen en waarden heeft.
Meestal denken deze dat de hele wereld alleen om hen draait en dat de rest zich maar aan hen moet aanpassen.
Misschien dat de topic steller hier eerst eens naar zich zelf moet kijken hoe hij zich gedraagt in het verkeer, voordat hij een andere groep op de korrel neemt.
SJB533
@fordje3600
Ik spreek uit ervaring, dat heet: ik was ook zo'n klootzakje, maar de schooljeugd is gevaarlijker, dan het groter wordende materieel.
@fordje3600 die ervaring komt vanzelf wel. Je moet ergens beginnen. Maar ik ben ook van mening dat de oudere mensen of te wel gepensioneerden ook een gevaar op de weg worden met die snelle e-biks. Vooral als deze mensen ergens op vakantie zijn en de weg niet weten.
Maar vergeet ook die achterlijke wielrenners niet die ook menen alleen op de wereld te zijn.
Siebenga
Ik heb geen problemen met fietsers in het verkeer, wind me ook totaal niet op als een fietser voor mij in de weg rijd. Dit zorgt over het algemeen ook niet voor gevaarlijke situaties!

Helaas doen de fietsen met trapondersteuning dit wel. Aangezien ik in zeer korte tijd meerdere keren een vreemde situatie mee heb gemaakt. Wat mij vooral aan de oudere mensen doet twijfelen is dat deze mensen zich al niet zo al te zeker in het verkeer voelen. En dan gaan ze de snelheid ook nog eens opvoeren door een fiets te kopen die met minimale inspanning hun vermogen om mee te komen ver te boven stijgt. Dan mogen de mensen met het inzicht en vermogen om gevaarlijke situaties te voorkomen het oplossen, dit gaat echt niet altijd goed.

Dit angstige gedrag ruik en zie ik al van ver aankomen. Vaak ook de wat kleinere auto's die de raarste dingen uithalen bij enkel al het passeren van elkaar op een 80 km/h weg. (weg is standaard 5,25 breed, ik maximaal 3 meter en een auto waar ik over praat komt niet buiten de 1,70, dan blijft er meer dan 50 cm passeer ruimte over..) Dit zijn 9 van de 10 keer de 60+'ers en die enkele die dat niet is wordt dan opgevuld door een vrouw van jongere leeftijd. Geen benul hoe groot het voertuig is wat ze besturen, en al helemaal geen benul van het materiaal waar ik mee rijd, hebben ze de tijd ook niet voor want het levend overkomen van a naar b is voor dit soort mensen al een uitdaging op zich.

Fietsers zijn kwetsbaar, maar dan moet je dit niet erger maken door ook nog eens onzeker te zijn in het verkeer. Maak je zelf groot door de ruimtes te nemen voordat een andere je het kaas van het brood eet en er gevaarlijke situaties ontstaan. Het volgens van een cursus wat hier geopperd wordt lijkt mij zo slecht nog niet. Aangezien de oudere mensen vaak de verkeersregels en het rijden geleerd hebben rond 1950 toen er nog weinig verkeer was. En hierin beslist niet zijn opgefrist
deJong
@fordje3600 ik denk dat iemand van 27 geen schooljeugd meer is...
atlaspower
@Siebenga Beste, ik heb ook een E bike en mijn vrouw en zus en moeder, en wat wil je nu ?? Totaal geen verstand heb jij van het verkeer, en ik sluit me helemaal bij Jose aan,, als je achter een stelletje E biks rijd met je trekker en je rijd al 30 (al te hard voor jou rijstijl) en de weg is smal dan blijf je er toch gewoon achter, zoniet ben je een grote .... die op zoek is naar ongelukken,, wat een LUL verhaal zeg, pas je eigen snelheid aan in het verkeer, vooral als achter op komend zwaar verkeer, Straks krijgen we weer een topic van je als je eindelijk eens je autorijbewijs hebt,, mijn auto gaat 200, en dan rijd er zon lul 80 voor je op een smalle weg,, en de rest ...
atlaspower
Quote @Siebenga:
Fietsers zijn kwetsbaar, maar dan moet je dit niet erger maken door ook nog eens onzeker te zijn in het verkeer. Maak je zelf groot door de ruimtes te nemen voordat een andere je het kaas van het brood eet
en hier spreek je je eigen al tegen, als fietsers zich breed maken door naast elkaar te fietsen begin jij er weer over te zeiken dat het eikels zijn waar jij niet langs kan,, verplaats je eigen eens in je mede weg gebruiker inplaats van je eigen een kei in het verkeer te vinden die denkt dat ie alleen op de weg mag rijden omdat ie beter kan antisiperen op voorkomende situatie's omdat ie 3 meter breed is, een grote lul ben je
Siebenga
@atlaspower Weet niet waarop jij wilt baseren wat ik wel en niet kan in het verkeer, maar mijn kaartje genaamd rijbewijs staat vol hoor dus blijkbaar heeft deze ...... wel iets van inzicht.

Over jou verhaal van tegenspreken is niks van waar.. Ik geef aan dat ik achter fietser reed die helemaal het randje gingen opzoeken van de weg, terwijl ik al lang en breed door had dat inhalen geen optie was. Juist toen werd de situatie gevaarlijk omdat deze mensen bij het omkijken het hele lichaam al moeten draaien en dan swiepers gaan maken. Ik heb nergens gezegd dat ik deze mensen ging inhalen. Waarom wordt hier zo door gezeikt op deze ene situatie!? Is enkel EEN van de situaties

Dat breed maken heeft ook niks te maken met met zijn 2en naast elkaar gaan fietsen. Wel door duidelijk aan te geven wat je gaat doen. Wil je linksafslaan, mogelijk wat meer op het midden van de weg gaan fietsen of goed de berm in! Niet hier precies tussenin, wees duidelijk bij een besluit wat je gaat doen.

Maar snap al waar de felle en vooral persoonlijke reacties weg komen, met de oudere mensen en elektrische fietsen had ik meteen twee vliegen in een klap wat betreft het op de pik trappen! Blijkbaaar nog in een ontkenningsfase :lol:
@atlaspower daar heb je allemaal wel gelijk in. Maar Sieb en ik proberen ook duidelijk te maken dat sommige oudere mensen echt niet meer in het verkeer thuis horen. Daar komen ongelukken van. En helaas is daar dan vaak een landbouwvoertuig bij betrokken en die worden daar vaak op aangekeken.
Boemrang
Quote @JoriskleinGunnewiek:
dat sommige oudere mensen echt niet meer in het verkeer thuis horen. Daar komen ongelukken van.

De grootse onzin is dit weer, laat die oudere lekker fietsen en genieten, nu kunnen ze nog....
En over ongelukken gesproken, dit gebeurt in elke leeftijd- categorie....
ej-van-de-voort
@Boemrang

Dat is geen onzin, mijn opa hebben we ook z'n auto onder dringend advies laten verkopen omdat de beste man een gevaar op de weg werd.

Niet dat die ouderen allemaal zo beroerd rijden, maar er zijn er die gewoon niet meer mee kunnen komen in het hedendaagse verkeer. Als mensen hun rijbewijs gehaald hebben volgens standaarden die toen vele malen lager lagen, en nooit veel gereden hebben, zijn ze vaak slecht op de hoogte van actuele regels en veiligheid.

Mijn pa heeft een paar jaar geleden een opfriscursus gedaan, en die zat eerst te mopperen dat hij nog nooit een ongeluk gehad heeft, en dat het heel niet nodig was. Maar naderhand gaf hij toch aan er weer goed wat opgestoken te hebben mbt tot het huidige rijden en rijgedrag. Dan zijn die cursussen dus geen overbodige luxe.

Tegenwoordig rijd ik een 50k per jaar tegen eerder rond de 120, en genoeg op de weg zien gebeuren, maar ouderen zijn vaak wel een extra kwetsbare groep omdat ze minder mee kunnen komen in het huidige verkeer, en vaak een verminderd zicht/ reactievermogen hebben.
@Boemrang dat is geen onzin. Dat is de werkelijkheid. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt. Ook binnen mijn eigen familie.
Boemrang
@ej-van-de-voort & @JoriskleinGunnewiek Dus elke oudere man of vrouw mag niet meer deel nemen in het verkeer, en elke oudere man of vrouw zijn het zelfde in het verkeer, sorry hoor, jullie nemen de oudere mensen die het nog wel kunnen wel wat af...
En maken jullie nooit een fout in het verkeer????
@Boemrang jij moet beter lezen. Ik zei sommige oudere mensen.
ej-van-de-voort
@Boemrang
Quote @ej-van-de-voort:
Niet dat die ouderen allemaal zo beroerd rijden

wat zeg ik nou net? waar haal jij dan vandaan dat ik vind dat alle ouderen zo beroerd zouden rijden?

Net als dat de meeste verkeersaso's zich in de categorie van 18 tot pakweg 50/60 bevinden, bevinden zich in de groep 65 plussers significant veel mensen die zich niet meer helemaal fijn voelen in het verkeer. Smijns inziens zou dit eerder opgepakt moeten worden met wat extra scholing, want ze hoeven van mij echt niet gelijk het rijbewijs in te leveren, zoals waar jij op zinspeelt.

en tuurlijk maak ik fouten, anders was ik geen mens. Maar het hedendaagse verkeer, dat veel meer gemotoriseerd, groter en sneller gaat dan 40 jaar terug, is voor veel ouderen, die vaak toch wat langer nodig hebben om een situatie in te schatten, een behoorlijke opgave. Dit brengt voor ALLE verkeer dus een verhoogd risico met zich mee, en dat is wat mij zorgen baart. Waarom jij je dat zo aantrekt als je nog niet tot die groep behoort en meent dat ze van mij niet meer aan het verkeer deel mogen nemen is me een raadsel
atlaspower
@JoriskleinGunnewiek IK denk eerder dat er meer jongere niet in het verkeer thuishoren, die met overmoed en onervarenheid de weg onveilig maken, of met trekker, of met auto, te hard rijden, en gewoon denken dat de weg van hun is zonder/te kort aan andere weg gebruiker denken,, maar daar hoor ik niemand over hier, en die groep is veel groter. getuige de vele boom aanrijdingen en trekker ongelukken
@atlaspower ja oke. Maar trekker ongelukken komen niet alleen door jongeren.
jammermaarhelaas
Maar hoe krijg je iedereen die niet goed rijdt van de straat? Met zijn of haar auto, tractor, enz.

Ik denk dat dat niet mee zal vallen. Volgens mij heb je dit altijd al gehad sinds er verkeer is en is de kans dat het toeneemt naarmate de drukte en de afmetingen van de voertuigen toenemen aanwezig.
Boemrang
Quote @jammermaarhelaas:
Maar hoe krijg je iedereen die niet goed rijdt van de straat?

Bij je eigen afvragen, ben ik nog wel goed bezig!!!
En iedereen denkt toch van zich zelf dat hij goed bezig is in het verkeer....
Dus zal wel een probleem blijven en de juiste oplossing komt er toch niet....
jammermaarhelaas
Quote @Boemrang:

Bij je eigen afvragen, ben ik nog wel goed bezig!!!
En iedereen denkt toch van zich zelf dat hij goed bezig is in het verkeer....
Dus zal wel een probleem blijven en de juiste oplossing komt er toch niet....

Nou, dat bedoel ik, en zo blijft het bij de enkeling die teveel gedronken heeft of dusdanig roekeloos is met als gevolg een dodelijk ongeval die (tijdelijk) een rijontzegging krijgen.

En een verbeterde rijopleiding.
Siebenga
Het ging hier over ouderen en die fiets! Dit viel mij op in het verkeer binnen een week! Wil je kafferen op andere weg gebruikers maak je zelf maar een topic aan! Jeugd die jaagt op landbouwvoertuigen is met het nieuwe rijbewijs hopelijk voorbij! Persoonlijk kan ik asociaal rijgedrag beter verdragen dan twijfelend rijgedrag! Dat haalt bij mij het bloed onder de nagels vandaan! Zoals het altijd stoppen voor een rotonde! Ook 9/10 keer oudere mensen! Het invoegen op een snelweg met 70 km/h of trager? Ook weer die ouderen! Die opfris cursus lijkt me zo raar nog niet! Met vrachtwagen wordt ik er ook toe verplicht! Wat zouden de ouderen er minder van worden?! Tijd hebben ze vaak wel en het verkeer is in 30+ jaar natuurlijk enorm anders geworden!

Ik waardeer het geduld van @ej-van-de-voort steeds wordt er vol op de man aangevallen en hij blijft kalm en zegt eigenlijk niks anders dan joris en ik!
fordje3600
Wat weer leuk om al die reactie te lezen, en wat schieten we er mee op???
Blijkt maar weer dat een ieder van zich af kijkt en nooit bij zichzelf te rade gaat als het om het verkeer gaat.
Volgens mij is het nog steeds geven en nemen in het verkeer.
Anticiperen heet dat geloof ik ook wel, op de fouten van een ander, Doen ze vast ook wel eens bij jou.
Verder vraag ik mij ook af wat voor zin deze topic op tractorfan heeft, je weet van te voren de uitkomst al.
Siebenga
@fordje3600 Ik had van te voren niet gedacht dat hier vooral de ouderen 50+ zo fel zou reageren! Verder tussen alle onzin door dus meer mensen hier zien reageren die dit ook opvalt. Geeft dus aan dat dit niet alleen mijn perceptie is..

Als we elk topic met die insteek in zouden moeten gaan heeft geen enkel topic nut
ej-van-de-voort
@Siebenga

Dank u????

Over het algemeen is het simpel in te delen.

Onder de jeugdigen zit het meest onervarenheid en overmoed.

Onder de 'volwassenen' is het percentage niet opletten of huftergedrag aanwezig

En onder ouderen is een percentage onervarenheid danwel onzekerheid aanwezig

Het soort voertuig wat men bestuurd zal me nu even aan m'n derrière oxideren, het gaat me er ook niet om om mensen een rijbewijs af te nemen, meer; wat kan een eventuele oplossing zijn.

Jeugd: meer aandacht besteden op anticiperen in het verkeer, onder toezicht rijden vanaf 17 kan hierbij helpen.

Volwassenen: strenger straffen. Handheld bellen? Twee weken rijbewijs kwijt. Rijden zonder rijbewijs? Twee weken brommen, gewoon meer overtredingen naar het strafrecht halen.

Ouderen: bijscholen van theorie en praktijk, als eerste zodat ze zichzelf zekerder voelen, en om te zorgen dat ze op de hoogte blijven van de veranderende regelgeving.

Zouden deze maatregelen de oplossing zijn? Vast niet, maar het kan wel een stap in de goede richting zijn om mensen ervan bewust te laten worden dat met name landbouwverkeer in 40 jaar tijd exponentieel gegroeid is qua grootte en snelheid. We gaan basisscholen af met de truck of trekker om kinderen de dode hoek te leren, waarom verplichten we dat niet gewoon voor alle verkeersdeelnemers? Ik denk dat niemand er slechter van word om eens vanuit een truck of trekker cabine te kijken met de ogen van een chauffeur.

Ik had een kameraad van't dorp af die dacht dat dat allemaal wel mee viel, en die vrij veel risico's nam met zaken als inhalen van landbouwverkeer. Heb hem een avondje mee laten rijden op de hakselaar.....het resultaat was dat hij een stuk voorzichtiger ging rijden tov landbouwverkeer.
En die praktijk kennis, al is het maar een paar uur, zou ik iedere automobilist van harte
toewensen.

En wat betreft het start onderwerp fietsers. Het zijn zwakke verkeersdeelnemers, hier moeten we als gemotoriseerd verkeer wat extra rekening mee houden. Aan de andere kant mogen de wouten daar ook wel wat strenger op controleren, want het gedrag van fietsers loopt gedurig de spuigaten uit.

En.....bij aankoop van een elektrische fiets boven de 55 verplicht een gratis cursus voertuigbeheersing cadeau doen????
JD5620
Wimsumar
Beste E.J.-van-der-Voort e.a.:
Quote @ej-van-de-voort:
Aan de andere kant mogen de wouten daar ook wel wat strenger op controleren, want het gedrag van fietsers loopt gedurig de spuigaten uit.

Ja, voor straf zouden ze, net als vele andere 'foute' weggebruikers voortaan op de trekker(!) moeten.

De titel van onderstaand nieuwsbericht doet in eerste instantie anders denken, maar,...... des te verrassender wordt het:

nieuweoogst.nu/scripts/edoris/…
Siebenga
Had hem lopend ook kunnen krijgen wimpie!
ej-van-de-voort
@Wimsumar

Tja, iedereen een paar keer mee laten rijden zou al heel verhelderend kunnen werken denk ik.

En wat betreft de staande gehouden fietser, ik zou vermoeden dat die in kennelijke staat de halve danwel hele weg nodig had, als je een beetje recht kunt fietsen kijken ze er meestal niet naar.

Met meer controle op fietsers heb ik ook eerder groepen wielrenners in gedachten, die de hele rijbaan of fietspad opeisen, savonds zonder licht fietsen ivm minder luchtweerstand. En mensen die zo slim zijn een 60 weg zonder op of om te kijken oversteken of linksaf slaan zonder richting aan te geven. Hier pas nog een situatie meegemaakt dat een tegemoet komende bestelbus een slinger naar mijn weghelft moest maken om de afslaande fietser nog te kunnen ontwijken.
atlaspower
Quote @Siebenga:
Maar snap al waar de felle en vooral persoonlijke reacties weg komen, met de oudere mensen en elektrische fietsen had ik meteen twee vliegen in een klap wat betreft het op de pik trappen! Blijkbaaar nog in een ontkenningsfase
Als je hier mij persoonlijk mee bedoel, ik heb een E bike ja, alleen omdat ik te lui ben om zelf te fietsen, en mijn vrouw niet meer bij kon houden omdat die er eerst 1 had (zodat zij svonds nog energie over had voor je weet wel (het zal je wel verbazen maar ja daar doen 50+ mensen ook nog aan), Zelf heb ik een klein loonbedrijf en rij (met ontheffing) ook met 3,50m breed over de weg met landbouw voertuigen en kom ook over kleine b weggetjes dus je hoef mij niks te vertellen, met je 25 jaar begin je net ook al heb je je boekje vol staan met stempels je bent gewoon een beginnende weg gebruiker die aan het lezen nog heel veel moet leren over mede weg gebruikers, Maar als jij straks de 60 heb bereikt hoop ik dat je achter een hek moet blijven en daar steevast niet uit mag zonder begeleiding omdat er eens een eikel was die dacht dat oudere mensen levensgevaarlijk zijn langs de weg,, zelf ben ik gelukkig nog maar 50 dus ik mag nog 10 jaar rond crossen voordat ik gevaarlijk en onberekenbaar thuis moet blijven zitten,, of eerst een certificaat moet halen om op mijn fiets op een binnen verblijf een rondje te mogen rijden, vast niet daarbuiten want stel je voor dat ik eens twijfel als er een landbouw voertuig met veel kabaal achter me rijd ,, (ps ik vloek ook wel eens op oudere van schiet nou toch eens op, Maar je leef nu eenmaal niet alleen op deze wereld, en iedereen is god zijdank anders ook met zijn weg gedrag,, accepteren en tolereren
Boemrang
Quote @atlaspower:
ik heb een E bike

Heb vandaag ook maar een E-Bike gekocht voor mijn vrouw....
Zij kon mij niet meer bijhouden, en dan heb ik nog maar een gewone fiets... 😃 😃
Siebenga
Quote @atlaspower:
(zodat zij svonds nog energie over had voor je weet wel (het zal je wel verbazen maar ja daar doen 50 mensen ook nog aan)

Dat op een e-bike, respect

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
102
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
17