Illustratie van:

New Holland M 100 - Geveerd front gewicht - geveerde vooras

Misschien een al veel gestelde vraag maar ik had graag eens geweten wat de verschillen tussen beide zijn prijs voor- en nadelen van beide alle info welkom alvast bedankt! ????????

Deel dit topic

Reacties

mdoornekamp
Geveerd frontgewicht geeft ook een behoorlijke comfort verbetering. Zeker met de juiste (michelin) banden en bandenspanning. De trekker hipt ook niet meer op de weg.

Vooras vering is natuurlijk altijd mooier maar ook veel duurder. Geeft ook meer onderhoud en in het land soms een nadeel, bijvoorbeeld bij ploegen of voorladerwerk.
fendt-vario
Meeste vooras vering kun je ook uitschakelen
fendt-vario
Fendt heeft wel goeie n simpele vooras vering. Zn carrero heeft een heleboel smeertepels
mdoornekamp
@fendt-vario John deere heeft ook een goeie simpele voorasvering. Ik geloof 7 smeernippels. Cararro heeft wel 20 nippels.
JD3010
@mdoornekamp Nadeel met ploegen? Dat heb ik nooit begrepen.
DANOONTJE POWERR
@JD3010 Ik ook niet, ik heb nooit verschil gezien met of zonder.
Het zou wel iets in grip kunnen schelen maar verder maakt het niks uit.
mdoornekamp
@JD3010 @DANOONTJE POWERR ik ploeg met een 4 schaar zonder steun wiel met topstang vast. Dan moet mijn vooras niet op en neer gaan 😞
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp Dat moet je diepteregeling toch op kunnen vangen?
fastrac3155
M100 serie heeft ook een simpele voorasvering met 6 smeernippels, die carrarovoorassen met parralelogram vering zit op de tvt's en volgens mij ook alleen maar op de tvt serie, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van vooras vering omdat het naar mijn gevoel weinig toevoegt, dan heb ik liever een supersteer vooras, deze heeft een langere wielbasis welke het rijcomfort ook verbetert, en je kunt korter draaien, en heeft net zoveel nippels.
frank_mf
Quote @fastrac3155:
die carrarovoorassen met parralelogram vering zit op de tvt's en volgens mij ook alleen maar op de tvt serie, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van vooras vering omdat het naar mijn gevoel weinig toevoegt
Kwa comfort is er bijna geen betere, maar de smeernippels wordt je glad gek van ja
Renze
Quote @fendt-vario:
Fendt heeft wel goeie n simpele vooras vering. Zn carrero heeft een heleboel smeertepels

Onafhankelijke voorasvering van de 900's zal qua smeernippels vast niet onderdoen voor de Carraro. Ondanks dat nadeel wou Fendt toch niet achterblijven en is ook onafhankelijk gaan maken...
Renze
Quote @mdoornekamp:
ik ploeg met een 4 schaar zonder steun wiel met topstang vast. Dan moet mijn vooras niet op en neer gaan :(

Meer frontgewichten hangen helpt... Met een Zetor 6718 met geveerde vooras was het inderdaad net alsof je op zee zat, als de trekkrachtregeling de drieschaar Huard begon te heffen kwam eerst de voorasvering 10cm los, totdat de ploeg ondieper ging werken waarna de diepteregeling de ploeg (en dus de voorkant van de trekker) weer neer liet ploffen. 200kg frontgewicht deed wonderen 😄
Renze
Quote @frank_mf:
Kwa comfort is er bijna geen betere, maar de smeernippels wordt je glad gek van ja

Je zou toch zeggen dat er een fabrikant op het idee gekomen moest zijn om zon vet verdeelblok van een automatisch smeersysteem op te bouwen, om alles te verbinden naar 1 of twee centrale smeernippels waar je per dag een slag of wat vet in doet. Kost niet zo gek veel in verhouding tot een volledig automatisch smeersysteem maar scheelt een enorm gepulk omdat je niet iedere individuele nippel op hoeft te zoeken.
fastrac3155
@Renze dat hebben sommige mensen op een gegeven moment ook gedaan omdat ze het frotten beu waren. Mr niet af fabriek.
Renze
Quote @fastrac3155:
dat hebben sommige mensen op een gegeven moment ook gedaan omdat ze het frotten beu waren. Mr niet af fabriek.

Die Italianen hadden ook gewoon onderhoudsvrije lagers van www.igus.de kunnen gebruiken. Die gaan niet zo lang mee als een conventioneel lager dat iedere dag gesmeerd wordt, maar het kost geen drol en smeren gebeurt toch niet dus vervangen moet je ze dus zowieso een keer.
casejxu
@Renze Nadeel van zo'n verdeel blok je weet nooit 100% of alles genoeg vet krijgt. En de voorasophanging(de pen) gaat bij een deutz bijv veel meer vet in als de draaipunten van de wielnaven. T zal niet mee vallen hier een goedkoop en goed geschikt systeem voor te vinden. T grote voordeel van de deutz is dat je de vooras met 1x per 50 draaiuren smeren in goede staat houd. En t zijn !! maar !! 7 nippels.
Renze
Quote @casejxu:
Nadeel van zo'n verdeel blok je weet nooit 100% of alles genoeg vet krijgt. En de voorasophanging(de pen) gaat bij een deutz bijv veel meer vet in als de draaipunten van de wielnaven.

Mooie van die verdeelblokken is dat je hoeveelheden per smeerpunt kunt varieren... Je moet dan alleen wel regelmatig smeren om te voorkomen dat de boel indroogt.
fastrac3155
Opzich is de stap naar een automatisch smeersysteem dan ook niet meer zo groot, de verdeelblokken zijn het duurste deel. Een simpele pomp met klein reservoir is niet extreem duur meer.

En trouwens zon verdeelblok blokkeert op het moment dat 1 nippel niet meer smeert dus weet je dat er iets aan de hand is.
Fendttrisixfan
@fastrac3155 maar als er een leiding is losgekomen merk je het niet?
fastrac3155
@Fendttrisixfan dat is gewoon een kwestie van observeren veel mensen denken och ik heb automatische smering dus ik hoef niets te doen. Maar je moet ook zoiets regelmatig controleren. Als je een melkrobot hebt betekent dat ook niet dat je niet meer naar je koeien hoeft te kijken.
frank_mf
Quote @fastrac3155:
Mr niet af fabriek.
Mf had ze op een gegeven moment gegroepeerd naast de motorkap (3 stuks, soort centrale.) Hoef je er ook niet meer onder te liggen 👍 Denk dat wel meer merken dat hebben toch?
SJB533
@frank_mf
Hoef je alleen de kruizen nog te smeren, als dat al gedaan moet worden....
frank_mf
@SJB533 Die van ons zijn onderhoudsvrij 😃
SJB533
Quote @frank_mf:
onderhoudsarm
😉
JD3010
@mdoornekamp Zo heb ik het ploegen niet geleerd. Op deze manier gaat de ploeg heel onrustig lopen, daar kan een geveerde vooras niks aan doen.
mdoornekamp
@JD3010 als je bij ons op de zware klein zit leer je dat wel. Daarnaast loopt het steun wiel soms vol en wil niet eens draaien.
JD3010
@mdoornekamp Klei ken ik niet zo. Als je dan een stalen loopwiel neemt dan ben je van een hoop problemen af. Ik heb ooit 1,5 uur geploegd met demoploeg met een luchtband, maar toen zat gauw mijn eigen wiel er weer aan. Een luchtband is leuk al loopwiel op de weg, maar verder niks.

Maar nou begrijp ik nog steeds niet waarom je niet met een voorasvering ploegen kan. Ik vind het een genot, dat rijdt veel rustiger.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland M 100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
12