Voedingsdruk (AVR) Riecam 1989

Hallo TF'ers

onze AVR ARB 230 Riecam uit 1989 (monster machine) met een hydrostatische aandrijving heeft een probleem met de voedingsdruk op de rijmotoren.

De voedingsdruk voor de werkdruk (rijmotoren) hoort naar mijn weten rond de 20 bar te zijn.

de laatste tijd fluctueert deze voedingsdruk tussen 17 en 19 bar. bij zwaarder trekken is de druk al eens naar 14 bar gezakt.

op internet is niets te vinden over dit onderwerp, wel over een riecam RBM bietenrooier met een vergelijkbare aandrijving. de druk mocht niet onder de 18 bar komen stond er, maar er stond niet waarom dit niet mag.

mijn vraag is dan ook:
kan dit kwaad?
kan er iets aan gedaan worden zonder dat de pomp gereviseerd hoeft te worden?

er is vast wel iemand op TF die aan dit soort machines sleutelt.

Deel dit topic

Reacties

JJ
Contact opnemen met AVR zelf? Agrimaas in Elsloo (L) kan je ook helpen.
ronald73
Precies antwoord op jouw vraag heb ik niet, alleen een paar stukjes uit het instructieboek van de RBM300 bietenrooier:

Voedingsdruk rijtracie:
Deze manometer geeft de voedingsdruk aan in het gesloten rijsysteem. De manometr moet stilstaand en rijdend een druk van 18 tot 20 bar aangeven, bij 2000 rpm.

Voedingsdruk:
De voedingsdruk is de druk, waarmee het gesloten systeem gevuld blijft en waardoor het circuit ververst wordt. Deze druk moet altijd tussen de 18 en 20 bar blijven. Bij het overschrijden van deze drukken, moet direct worden gestopt en de firma Riecam worden geraadpleegd.

Als je wil kan ik een scan doorsturen van een hydrauliekschema van de rijpompen en de rijmotoren.
fahrm
In een gesloten systeem zit een zo geheet spoel systeem. hiervoor is het van belang dat er een goede voedingsdruk is.
dus ja het kan kwaad dat de voedingsdruk te laag wordt want dan spoelt het gesloten systeem niet meer en wordt de olie niet meer afgevoerd voor koeling en filtering.
dit zou je kunnen ondervangen door een open systeem pomp via speciale kleppen olie bij te laten vullen in het gesloten systeem.
vraag me niet hoe het werkt maar Amazone heeft dit op de Pantera spuiten zitten.
als het een linde systeem is zou je ook naar Motrac Hydrauliek kunnen gaan, daar komen de AVR aandrijvingen uiteindelijk vandaan.
vanmeij
@ronald73 ok, mooi. dit gesloten systeem gaat vanaf de rijmotoren niet terug naar de centrale hydrauliekolietank? (t68) daar is de enige vorm van oliekoeling aanwezig.

zou je dat hydrauliekschema willen doorsturen? wij hebben alleen een onderdelenboek. die riecam machines zijn bijna allemaal hetzelfde.
vanmeij
@fahrm ok bedankt
JD3010
@vanmeij Meestal heb je een gesloten systeem daarmee, waarbij de lekolie aangevuld wordt door de lagedrukpomp. Mijn maaidorser heeft dit systeem van Linde ook.
ronald73
Quote @vanmeij:
zou je dat hydrauliekschema willen doorsturen?

Niet iets om bijzonder over opgewonden te raken, maar toch...



In het boek staat niet zo zeer aangegeven waar dan een vulpompje zou moeten zitten voor dit systeem.
vanmeij
@ronald73 bedankt, idd niet heel erg verduidelijkend maar ik kan nu wel zien dat de lagedrukpomp de olie kruislinks verdeeld. rechtsvoor met linksachter. ik denk nu al te weten waar de vulpluggen zich bevinden. deze zijn afgebeeld als de onderste twee kranen. ziet er in ieder geval schematisch erg simpel uit.
vanmeij
@JD3010 ok bedankt
vanmeij
Natuurlijk laat ik de boel door een dealer uitvoeren, vooral omdat iets kapot maken binnen dit systeem een dure grap word.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
8