Illustratie van:

Fordson Super Dexta - Krukaskeerring lekt

Goededag iedereen,
Ik heb een super dexta die steeds meer begint te lekken op de krukas keering. Deze wil ik gaan vervangen. Heeft iemand tips waar je rekening mee dient te houden?
Bijv. 1) Als je hem toch open hebt liggen doe dan meteen dit en dat vervangen!
2) Wat zijn kritische zaken waar je op moet letten!
Wil me goed voorbereiden dus alle tips zijn welkom.

Deel dit topic

Reacties

albert-fendt
Ik neem aan de voorste? Dat is niet zo spannend, bij de achterste moet de krukas eruit, zorg dat de krukas op tijd blijft staan
jannie2001
Wij hebben daar ook last van
lutje-ford
De voorste keering kun je van buiten af vervangen.
De achterste bij het vliegwiel moet de motor los van de versnellingsbak vliegwiel verwijderen pas op hij is zeer zwaar dan de 2 aluminiumblokken die om de krukas eind zitten los draaien en de krukas koorden vervangen maar vergeet niet deze 2 koorden een nacht of een dag in het olie te leggen.
Wat ook vaak voorkomt is carterpan pakking gaat lekken.
Voor verdere info zie [url]www.lutje-ford.nl[/url]
Veel succes.
Wimsumar
Beste PetervC: Mijn Fendt 304 liet ook wel eens een drup vallen. Ik vul nu het oliepeil niet tot maximumniveau (halverwege tussen min.-max.), en het is over.
Perfect
@lutje-ford in wat voor olie moet je dat koord leggen?
lutje-ford
Daar kun je motorolie wat in de dexta gaat voor gebruiken.
lutje-ford
Welke keering ga of wil je vervangen
Perfect
@lutje-ford die achter het vliegwiel het is geen trekker van mij.
Er is mij gevraagd of ik wil helpen.
Peter vC
Het is een tractor die zeker 15 jaar niet meer gelopen heeft. We hebben die motor rustig aan de praat gekregen. Maar nu lekt hij zowel vooraan bij de motor als in het midden. Dus vandaar dat we genoeg tips / idee wilden hebben waar het aan kan liggen.

@Wimsumar het is ook niet dat het eruit stroonmt maar druppelt met regelmaat. dus het zal wel echt aan de pakking liggen.

Maar de voorste lekt het meeste. het vervangen van deze pakking kan wel mee gaan vallen dus?

@lutje-ford Bedankt van alle info via jou site. Heb alles netjes uitgeprint en geplastificeerd in mappen gedaan. vooral die met de onderdelen lijst is heel duidelijk.
Peter vC
We hebben de krukas keering bij het vliegwiel geprobeerd om te vervangen. De koorden zaten zeer strak om de as heen. We moesten de 2 helften van de houder met 2 tangen naar elkaar toe trekken.Zo strak zit het. Tussen de keeringhouder en motor zit een pakking + vloeibare pakking. Alles weer in elkaar gezet lekte hij nog meer. Van te voren hebben we eerst alles zuiver gemaakt en ontvet met remreiniger.

Gister avond de tractor weer gesplitst. Maar niet echt duidelijk kunnen zien waar hij heeft gelekt. Iemand tips???

@lutje-ford
pakking van de carterpan lekt? Stroomt het dan ook uit het gaatje bij de achterste keering naar buiten?
lutje-ford
Dat kan zeer zeker.
Peter vC
Maar dan moet hij ook lekken als de motor niet loopt / heeft gelopen. Hij lekte alleen als de motor draaide. Nu staat hij uit en lekt hij niet meer.
SuperDexsta 91
Het olie niveau is niet zo hoog dat hij kan lekken bij de caterpan of de krukas koorden,bij een stilstaande motor
Ik hoop voor je dat je niet te veel krukas lager speling hebt,het
word dan heel moeilijk voor de krukas koorden om de olie binnen boord te houden,bij
een draaiende motor
Peter vC
Hoe zou je de krukas speling kunnen controleren? Als ik met de hand aan de as trek en duw voel ik geen tik of iets van speling.
SuperDexsta 91
Je kunt het controleren door er een micrometer klok je op te zetten het gaat om de radiale speling
Het klokje zet je vast aan het motorblok,vervolgens ga je met een koevoet kijken of er radiale speling aanwezig is
Tip; als je de motor van de versnellingsbak hebt gescheiden ga je eerst kijk of er olie resten bij de caterpan of krukas koord vandaankomt,voordat je begint schoon te maken
RPCounty
Dit heeft niks met de keering te maken. Het is zoals in 90% van deze gevallen de kurkstrippen die tussen het carter en de hoofdlagerkappen. Krukaskeerring vervangen is verspilde moeite
Peter vC
Een micrometer kan ik morgen wel eens mee meten. Maar als jullie eens willen kijken naar mijn foto's in album krukas keering zie je dat het er echt op lijkt dat het van de keering komt.
Peter vC
@RPCounty en @SuperDexsta 91 hebben jullie die foto's gezien in mijn foto album. Want je ziet niet duidelijk waar het vandaan komt. of raden jullie me aan de kurken pakking ook te vervangen? En als de Carter er toch af ligt hebben jullie nog tips?
Peter vC
We hebben de carter eraf gehaald. De kurkenstrippen waren inderdaad hard geworden. Ik heb gisteren alle restanten van de oude pakkingen verwijdert en morgen avond weer in elkaar zetten.
Peter vC
We hebben de kurkenstrippen, achterste krukas keering en voorste krukas keering vervangen. Hij is bij die motor helemaal olie en diesel lek vrij. Nu hebben we problemen met de hef inrichting. Maar daar ga ik eerste de andere topics lezen. iedereen bedankt voor de informatie en tips

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
43
TREFWOORDEN