Zijn aftakassen soms van goud ????

Onder het mom van crisis beraad, hadden wij als boerengroepje laatst een zware discussie over aftakassen ????

Nou heb ik vandaag mijn groothoek vernield en (MIJN HEMEL) wat een geld voor een stuk ijzer dat onder erbarmelijke omstandigheden momenteel 6 cent de kilo waard is ????

Maar de vraag uit ons hoekje luidt ????

Iemand enig idee waarom een gemiddelde aftakas zo gruwelijk duur is ??? En dan vooral een groothoek ????

Alvast bedankt ????

Deel dit topic

Reacties

Siebenga
En de beschermkappem dan? Stuk plastic zalt je de broek van af! Niet bepaald aanmoedigend om ze te kopen voor die prijs
fendt-vario
Omdat het kan!!! En omdat wij niet zonder kunnen...
1046
Wat is veiligheid waard????
stannetje96
@1046 geen aftakas is veiliger 😄
trean
Weinig producenten en redelijk veel vraag. Ook veel tussenhandelaren van fabriek tot eindgebruiker.
1046
@stannetje96 doe jij et maar met wifi
Valtra-Fordpower
Ik denk dat er een groot deel van die investering rechtstreeks naar een bepaald bekend symbool gaan.

Echter leveren ze ook wel goed spul.
Patrick 2020
@Valtra-Fordpower Walterscheid? 😛
stannetje96
@1046 ja daar werk ik nog steeds aan
Valtra-Fordpower
@1046 Bestaat al, magnetisch, contactloos vermogen overbrengen.
maarten IHC 624
Ach ja van elk product is wel chineese namaakt te krijgen. maar ga eens los een auto kopen bult geld voor blik op wielen. wat is duur het gaat er vooral om dat het zich terug verdient. dan wel in geld maar er is niemand die kijkt naar arbeids vreugde neem alles is op de rug of in de hand. oons pa kan ook zo klagen. menemen tusken de 6 planken kun je ook niet geniet van wat mooi is en houd het mooi. z
jammermaarhelaas
Je hebt ook een alternatief eigen merk van Granit parts, is heel wat goedkoper en zeker niet slecht.
Deze delen passen aan de diverse buizen van Walterscheid.

En smeren is ook van belang, zal ook lang altijd niet op tijd gebeuren om wat voor reden dan ook. Wie daar liever geen tijd aan besteed moet dan gewoon meer uitgeven aan reparatie/vervanging.

En daarbij, een aftakas is niet zomaar een stuk ijzer, maar een stuk staal en gietwerk waar de nodige passingen en nauwkeurige maatvoeringen in zitten, en om dat te maken kost moeite, tijd en dus geld.
GerbertXL
Nieuwe groothoek aftakas op een wortelrooier, dik 2000 euro. Pfff.
Gelukkig heeft m'n vader eens op een blauwe maandag een pallet aftakassen gekocht van een ex mechanisatiebedrijf voor weinig. Enige wat ik weleens nieuw koop is een profielbuis of aan kruisje.

Smeren heb ik overigens mijn twijfels over, ik ben er zelf vrij trouw in maar opt werk gebeurd het praktisch niet en nooit een aftakas gesloopt door gebrek aan vet.
jannie2001
We kunnen er niet zonder net als benzine dus maken ze het maar duur
930triplemaaier
@GerbertXL ik zie tegenwoordig vaak gebeuren dat aftakasassen kapot gesmeert worden. Daar bedoel ik mee dat er te vaak te veel gesmeerd wordt. Als je smeert is het voldoende als de lucht eruit hoort knappen. Pomp je dan door totdat het vet eruit komt dan heb je kans dat je de afdichting eruit/kapot druk en dan loopt in no time je kruis kapot
930triplemaaier
@jammermaarhelaas bij het zwaardere werk heb ik toch voorkeur voor walterscheid.
vorig jaar bij mij opt werk hebben ze een paar imitatie aftakassen op de sleepslangpomp kapot gedraaid. dit jaar nog nergens last van gehad met orgineel walterscheid
Fordje4600
Kijk maar naar de michelin 1050 banden onder vervaet. Die kosten ook 6000 de stuk. Mitas is goedkoper maar die kan het gewicht niet hebben dus blijft michelin aan kop
Axeor
Zelf juist slechte ervaringen met Walterscheid groothoeken, worden snel ruim en zijn groot en zwaar. Op aanraden van de buurman nu een Weasler groothoek erop. Veel slanker, en de vetnippels zijn altijd aan de buitenkant bereikbaar. Top ding!
radium45
Comer is beter als WS. En zeker niet duurder.
jaap-paulusma
Hier heeft weer een ieder zijn voorkeur voor een merk.
Maar wat zijn nu de redenen waarvoor je een nieuwe aftakas moet aanschaffen:
weinig/slecht onderhoud (smering, ook teveel smering)
niet juist gekozen aftakas (te licht voor zijn werk hier zijn tabellen voor)
te korte stuurhoek
vuil
op de grond neerleggen na gebruik.
slipgedeelte laten afstellen door mechanisatiebedrijf die hier de juiste gereedschappen/machines voor heeft

enz enz.

als men op tijd controle uitvoert op speling op de kruisjes, kan men erger voorkomen.
bij speling zet ik er altijd een nieuw kruisje met lagers in
Dit verlengt de levensduur aanzienlijk
walker1
@stevenb Tja, je kan een staaf ijzer gaan halen voor 6 cent de kilo en er zelf een aftakas van proberen te maken.

Je die dingen zijn duur, maar die hebben ze ook ooit moeten ontwikkelen, ze moeten geproduceerd worden, dus behalve de inkoop van ijzer komen daar ook de kosten van een fabriekspand bij, metaalbewerkingsmachines, personeel, energie, enz.

Verder gaan aftakassen net zo lang mee als de machine waar ze bij horen. Tenminste, ik kan me hier niet herinneren dat er een nieuwe aftakas bij een machine moest komen omdat de aftakas kapot was. Er liggen hier zelfs nog wat oude aftakassen die van machines komen die al lang bij de oud ijzer handel liggen.

Als ze kapot gaan is het of te weinig smeren, slordig mee om gaan, bv in buiten in de modder laten liggen. Dat is vooral versnelde slijtage. Echt kapot draaien kan mijn inziens alleen maar door het maken van een te grote hoek, te lichte aftakas gebruiken op zware machine en/of trekker, geen aftakas met vrijloop gebruiken, of deze verkeerd om aankoppelen.
stevenb
@walker1 haha ???? ik kan een poging doen ???? maar 1000 euro voor een groothoek is nogal een forse investering ???? maarja wat doe je eraan ???? de melkprijs moet eerst eens wat beter worden ????
spotmelker
@stevenb Er zijn ook goede 2e hands te krijgen, o.a. bij Mussche in Staphorst.
krolsteyr
Die kruisjes smeren heb ik ook m'n twijfels bij, voorheen altijd met een Steyr 6195 voor een getrokken grimme rooier met xxl reinigingssysteem gerooid, de kruisjes van die aftakassen verbranden gewoon in het vet
Welgerap52
Wat te denken van mest mixers !
Met een grote hoek mag een groothoek ook weinig vermogen overbrengen en gaan deze ook snel kapot ( vaak gaan zware recht toe recht aan aftakassen langer mee!)
( aftakassen is wel goede handel)!
Wimsumar
Beste KrolSteyr:
Quote @krolsteyr:
Steyr

Wat heeft het trekker-/machinemerk er mee te maken dat een aftakaskruisje zou 'verbranden'?

Twijfels over het smeren van aftakaskruisjes die daaardoor toch maar kapotgaan ligt aan de manier van smeren: waarschijnlijk wordt de vetnippel eerst niet schoongemaakt.

B.T.W.: Zorg bij montage van een (nieuw) kruisje dat de vetnippel "naar de buitenzijde" wijst.

P.S.: Ik heb een tiental aftakassen op het bedrijf. Een keer een "versleten" kruisje gehad waarbij bleek dat bij de fabrieksmontage een naaldje achter in het dopje was gedrukt.
Theoretisch komt dan 10% van de aftakassen met fabrieksfout bij de eindgebruiker(!)
Loonwerker_Erwin
Tijd van walterscheid is ook wel beetje voorbij, merk dat veel machinefabrikanten overstappen op Bondioli & Pavesi. Monopoly posities in de aftakassen word wel minder
GerbertXL
+1 vor weasler. Aftakassen smeren vanaf de buitenkant is de bom.
Alle andere fabrikanten die nog te eigenwijs zijn om vetnippels aan de buitenkant van een kruisje te zetten verdienen uberhaupt geen klanten.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
waarschijnlijk wordt de vetnippel eerst niet schoongemaakt.

Daar noem je idd een aandachtspunt.

Daarnaast behoort ook de spuitmond van de vetspuit schoon gehouden te worden, dient er netjes gewerkt te worden bij het wisselen van de vetpatronen en is het ook aan te raden de vetpatronen schoon te houden tijdens de opslag (zolang mogelijk in de doos laten en de doos ook weer dicht doen)

Echter heb ik in de praktijk meerdere malen zien gebeuren dat er meer aandacht is voor het schoon houden van de eigen handen en kleding.
hobbyboer
Vergeet verder ook niet om de profielbuizen te smeren, iedere! keer als de kruisjes gesmeerd worden.

Dat is zeker niet alleen voor het makkelijk aankoppelen, maar vooral tijdens het werk belangrijk, omdat een aftakas vele malen zwaarder schuift als hij kracht moet overbrengen.
GerbertXL
Word je betaalt om duur te praten?
jehan
@GerbertXL heb toch mn twijfels over de vetnippel opzij aan het kruis ..krijg weleens het idee dat het vet de weg van de makkelijkste weerstand kiest en niet op de exakte plaatsen komt waar het hoort ..
hobbyboer
@GerbertXL Sorry, dat ik misschien iets te correcte zinnen formuleer 😉

Niet al te serieus nemen die reactie's van mij, doe ermee wat je wil, zelf doe ik ook niet alles goed.

Dat van die profielbuizen smeren is iets waar ik achter ben gekomen door het zelf weleens iets te zuinig te doen.
selten
1 keer aftakas kspot gedraaid door niet smeren... De kruisjes waren blauw...
Dat was bij de frees, geen groothoek erin...
Valtra-Fordpower
@jehan Volgens mij is dat ook precies de reden waarom cupsmering nog niet standaard is.
JD3010
Quote @krolsteyr:
de kruisjes van die aftakassen verbranden gewoon in het vet

Dan is die te licht, zoals vaak. Kijk maar eens welk vermogen er doorheen mag volgens de fabrikant.
casejxu
@hobbyboer en wij smeren de aftakas buizen nooit! En hebben daar ook nooit problemen mee...
jammermaarhelaas
@930triplemaaier

Dan zal een Walterscheid ook niet voor niets meer kosten in aanschaf.
jammermaarhelaas
Quote @Wimsumar:
waarschijnlijk wordt de vetnippel eerst niet schoongemaakt

Precies, even de vetnippel schoonvegen is stap 1. Zoals elke vetnippel op een machine of tractor voordat je er weer nieuw vet door pompt.
jammermaarhelaas
Quote @hobbyboer:
Daarnaast behoort ook de spuitmond van de vetspuit schoon gehouden te worden, dient er netjes gewerkt te worden bij het wisselen van de vetpatronen en is het ook aan te raden de vetpatronen schoon te houden tijdens de opslag (zolang mogelijk in de doos laten en de doos ook weer dicht doen)

Precies.

En het smeren van de buizen doe ik persoonlijk nadat ik de binnenbuis eerst even met wd40 of dieselolie heb ontdaan van oud vet, zand en grond, en dan insmeren met een beetje dunne olie. Vet is vaak al te dik en dus te traag.
Daarna loopt de aftakas weer als nieuw.
varken
Zijn aftakassen ook aangesloten op automatische vetsmering? Indien aanwezig?
jannickmarmix
@Welgerap52 nu is een groothoek aftakas ook niet geschikt om hier volcontinu vermogen mee over te brengen bij meer dan 25 graden hoek.(groothoeken met een schijf in het huis zoals de 80 graden uitvoering van waltersheid).
fastrac3155
Kiest vet bij de middensmering niet ook de weg vd minste weerstand?
Loonwerker_Erwin
@varken zou mooi wezen als dat zou kunnen!
fendt2
90% van de prijs voor Kramp ed.
jd user
En moet er ook speciaal vet in?...Want ik vind dat de ene vet de andere niet is.
goeiedag eem
@stevenb op deze site www.amacoo.com staan ook groothoekaftakassen, die zijn stukken goedkoper als walterscheid en dergelijke, hoe de kwaliteit is weet ik niet maar als je het netjes smeert en onderhoud kan er volgens mij weinig mis gaan. En is dit misschien een keer het proberen waard.
krolsteyr
@Wimsumar heeft er idd niks mee te maken maar was om aan te duiden dat t zwaar werk is, tractor met 250pk werd ooit koest.

Ga er niet vanuit dat t steeds fabrieksfouten waren, zoon aftaksje ging steeds maar hooguit 300 uur mee
weurding
Waar ik me wel eens over verbaas is dat op de kruizen van bv oldtimer auto's zoals bij onze simca van 1968 geen vetnippel zit en nooit iets stuk gaat, ik weet dat hij in grote lijnen altijd recht loopt maar toch
newholland6640
Normale smeerinterval is acht werkuren voor een aftakas. Wie houd zich daar echt aan??
claasenfendtfan
@newholland6640
Die smeerintervallen houden we ons wel aan maar zegt niet alles.
Nu zitten er onder de voermengwagen ook aftakassen om de vijzels aan te drijven, deze maken nagenoeg geen hoek. Deze aftakassen zijn bij de huidige en vorige voermengwagen nog nooit gesmeerd omdat je er heel erg slecht bij kunt, eigenlijk niet zonder kappen weg te snijden.

Bij de vorige voerwagen is dat ook 8jaar goed gegaan, wordt elke dag toch wel ongeveer een uur gebruikt. Op de kappen zelf staat wel dat ze elke 8uur gesmeerd moeten worden, valt allemaal nog wel iets mee dan in de praktijk.
JD3010
@claasenfendtfan Als de assen in lijn staan, gaan de kruizen juist eerder kapot door de puntbelasting. Het vet wordt dan niet verdeeld.
newholland6640
@weurding

Bij de aandrijving van de verreiker zit ook vetnippel. Zit nu alleen wel behoorlijk speling op...
newholland6640
@claasenfendtfan

Daar verbaas ik me ook weleens over inderdaad, dat het zonder smeren zolang goed gaat. Nu heb je het over een aftakas die niet heel zwaar belast wordt denk ik?

Kan me voorstellen als de tussenas met het maximale vermogen wordt belast wat is toegestaan het dan anders is.
newholland6640
Komt trouwens bij dat de meeste machines verkeerd geconstrueerd zijn! In 9 van de tien gevallen staat het kruisje aan de kant van de machine stil en maakt het kruisje aan de kant van de trekker een veel te grote hoek!!
claasenfendtfan
@newholland6640

Assen worden wel aardig belast, 95pk heeft toch aardig werk voor de voermengwagen.

Tussenas van de motor naar de versnellingsbak en hydropompen van de shovel is ook bijna niet te smeren. Monteur zegt dat 1x per jaar smeren voldoende is. Gaat ondertussen ook al 10jaar goed. Ook zon 120pk die over moet brengen en vaak ook wel gevraagd wordt. Denk dat grote hoeken, kapot smeren en zand van de nippel de gaffel in pompen de belangrijkste oorzaken zijn van stuk lopen van aftakassen.
claasenfendtfan
@newholland6640

Assen worden wel aardig belast, 95pk heeft toch aardig werk voor de voermengwagen.

Tussenas van de motor naar de versnellingsbak en hydropompen van de shovel is ook bijna niet te smeren. Monteur zegt dat 1x per jaar smeren voldoende is. Gaat ondertussen bij ons ook al 10jaar goed. Ook zon 120pk die over moet brengen en vaak ook wel gevraagd wordt.

Denk dat grote hoeken, kapot smeren en zand van de nippel de gaffel in pompen de belangrijkste oorzaken zijn van stuk lopen van aftakassen.
lukasbelarus
12 cent de kilo momenteel voor ijzer als aftakassen
930triplemaaier
@newholland6640 de duurdere walterscheid aftakassen hoef je maar eens in de 250 uur te smeren volgens de gebruiksaanwijzing. Dan praat ik over een flinke die continu 200 pk over brengt. Bij intensief gebruik smeerde ik die 1x per week
varken
Zijn aftakassen soms van goud ????

het enige juiste antwoord is nee. het is hedendaags nog 'gewoon' staal
john deere 7810
Tja waarom gaan ze kapot? Dat moet menig gebruiker zich eens even afvragen. Niet smeren of onjuist smeren.... Aftakas hoeft helemaal niet zo vaak gesmeerd te worden maar wel goed. Maak de nippel en de mond van de spuit goed schoon en pomp het vet er niet uit 😉 dan is de keering kapot en kan er ook vocht en rotzooi inkomen. Buizen moeten makkelijk schuiven. Doen ze dat niet dan krijgen de kruisjes ook extra krachten te verduren. Beschermkappen duur? Ja waarom niet? bij goed en normaal gebruik is er niks aan de hand en heb je een levenslange beschermbuis om je aftakas. Maar het werkt niet als die net over een ijzer heen draait of dat je aftakas van de mixer kapot is en die van de schudder of maaier er even aan wordt geprutst ook als is de plastic kap net te kort..... Bij goed gebruik is er niks aan de hand 😉 Gebruik en onderhoud zo'n ding! Ook al blijft en een vet klote klusje.....

oja, Haal je aftakas er even af als je de machine schoonmaakt ipv het vet er uit te spuiten 😉
Casecx
@john deere 7810 Hoeveel slagen vet doe jij dan in een aftakas? Ik smeer meestal totdat ik het vet zie, is dit onjuist?
spotmelker
Bij stationair aftakaswerk zoals beregenen laat ik de (al decennia oude) kap gewoon meedraaien, dan blijft ie heel. Bij aanraking/vasthouden staat hij meteen stil. Verder bij machines aanbouwen goed opletten dat ze zo recht mogelijk lopen door afstellen van top en hefstabilisatiestang.
valmet6400power
Quote @spotmelker:
Bij aanraking/vasthouden staat hij meteen stil

Dat moet je ook niet altijd willen proberen denk 😃
steyrlanzboy
Dat meen je niet hoe heel karats
newholland6640
Quote @spotmelker:
ze zo recht mogelijk lopen

Niet helemaal mee eens, een hoek van een paar graden is juist goed. Aftakassen die helemaal recht lopen functioneren niet zoals het moet. Vet verspreid zich dan niet goed. Heb ze een keer los gehad. Je kunt dan precies zien op de plek waar de pennetjes stil staan aan het kruis.
john deere 7810
@Casecx

als het vet er uit komt dan ben je eigelijk al te ver 😉 je moet zover pompen todat je de lucht er uit hoort knappen... de aantal slagen is altijd verschillend omdat ik de meeste aftakassen voor een ander smeer 😉 en de ene klant smeert netjes en de ander iets te weinig 😛
john deere 7810
@newholland6640 @spotmelker

zoals newholland6640 al aan geeft is dit inderdaad ook niet goed. een aftakas/tussenas met kruisjes moet iets onder een hoek lopen voor een goede smering
spotmelker
@john deere 7810 Zo'n hoek heb je al gauw. Het valt mij op dat bij regenhaspels de pomp gaat janken (resonantie) als de aftakas (te) scheef staat.
jehan
Toch wel een interresant topic dit ..
john deere 7810
@spotmelker

ook zowiezo waar 😉 ze lopen bijna nooit helemaal recht. Maar weet dat bij john deere ook een paar type's zijn waarbij je de tussenas zelfs moet vervangen omdat ze te weinig onder een hoek lopen.
spotmelker
@john deere 7810 Waar zit die dan? Ik heb op mijn 61100 alleen de tussenas naar de Zuidberg-fronttandwielkast een keer vervangen. Dit lag m.i. aan een te bruusk aangrijpende koppeling. Hij loopt wel kaarsrecht als hij stil staat maar als de (in rubber gehangen) motor draait zal hij wel iets hoeken.
john deere 7810
@spotmelker

tussen de motor en transmissie 😉
spotmelker
@john deere 7810 Dan houdt ie het al ruim 7000 uur vol, hoop dat ie dat nog een keer doet. 😄
john deere 7810
@spotmelker

normaal wel 😉
930triplemaaier
@john deere 7810 wat jij zegt had ik ook al gezegd en dat bedoelde ik ook met kapot smeen
radium45
In het volgende filmpje wordt uitgelegd wat een hoek in een pto aandrijflijn doet evenals een verkeerde montage van de kruisstukken.
hobbyboer
Quote @radium45:
verkeerde montage

Doel je daarmee op het niet "in face" staan zoals ze aan het eind van het filmpje vertellen?

Is het mogelijk om dat fout te doen?
Ik dacht altijd dat het maar op 2 manieren past, ook 'toevallig' de 2 juiste manieren.
radium45
Quote @hobbyboer:
Is het mogelijk om dat fout te doen?

Ja sommigen krijgen alles voorelkaar. Dat is ook de reden dat bij cardan assen deze ook maar op 1 manier in elkaar willen schuiven. En anders altijd een streepje zetten voor je ze uit elkaar trekt.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
de reden dat bij cardan assen deze ook maar op 1 manier in elkaar willen schuiven.

Dan zijn de profielbuizen iets krom (in geval van citroenvormigen welke normaal gesproken altijd goed zitten). Bij driehoek-, of stervormige profielbuizen is inderdaad maar 1 mogelijkheid om in filmpje genoemde reden.
radium45
@Wimsumar Bij cardan assen doel ik op die assen die bv onder een shovel of een 4x4 zitten met die fijne vertanding.
Wimsumar
Beste Radium 45:
Quote @radium45:
cardan assen

Oooohw, ik dacht dat je Belgisch schreef. 😛
Maar hebben die tussenassen met fijne vertanding ook niet 1 afgevlakte tand/spiebaan zodat er slechts 1 montagemogelijkheid is?
radium45
@Wimsumar Ja veelal wel, maar... heb het meegemaakt dat dit niet altijd het geval is. Vast een as uit een russisch voertuig..
jehan
@radium45 dat probeem hebben wij gehad ..cardan aandrijving onder de shovel heen gehad en stagaire had hem weer in elkaar gezet ..kruisstukken niet in 1 lijn zitten ..eerste keer rijden met de shovel dacht ik dat ie kapot liep toen ik op snelheid was ..wat een raar geluid kwam er af ..cardan aandrijving los gehaald en weer in 1 lijn gemonteerd en tprobleem was opgelost
radium45
@jehan Het komt dus inderdaad voor in de praktijk. Mooi voorbeeld Johan..
jehan
@radium45 ja net als gewone aftakassen ..hebben bij de vorige stobbenfrees aan beide kanten groothoek gehad ..was geen succes ..zat constant iets trilling in ..nu weer aan 1kant groothoek en draait als een tierelier
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Bij driehoek-, of stervormige profielbuizen is inderdaad maar 1 mogelijkheid

Stervormig met 1 mogelijkheid? Dat zal een vergissing zijn, denk ik, hier passen die ook op 2 manieren.
radium45
@hobbyboer Nee, het profiel van een stervormige buis is zo dat 1 nok hoger is als de ander en zo dus maar op 1 manier in elkaar te schuiven is.
hobbyboer
@radium45 Oh? Ik was altijd in de veronderstelling dat er 2 van de 6 nokken iets lager zijn, eigenlijk ben ik dat nog steeds.
Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit heb geprobeerd om de as 180 graden te draaien en het nogmaals te proberen nadat ik een passende mogelijkheid heb gevonden. En dat ga ik nu ook niet proberen 😉 misschien bij de eerst volgende keer dat ik er 1 in handen heb.
mdoornekamp
@hobbyboer als je 2 aftakas helften in elkaar wilt schuiven, moet je de gaffels van beide helften gelijk zetten. Dan past ie in 1 keer.
Valtra-Fordpower
@mdoornekamp Met de kap erop kun je dat vaak wel beroerd zien.

Gelukkig kunnen we er van uit gaan dat alle Landbouw tussenassen er tegen beveiligd zijn dat ze verkeerd in elkaar kunnen.
a3vandiejen
Half jaren 70 reed mijn broer[ toen 16 jaar] met de welger pers draaiend door een greppel en de aftakas krom. Mijn vader is twee weken pis nijdig geweest omdat ze in die tijd ook al prijzig waren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
92
DEELNEMERS
44
WEERGAVES
43