Onder het mom van crisis beraad, hadden wij als boerengroepje laatst een zware discussie over aftakassen ????
Nou heb ik vandaag mijn groothoek vernield en (MIJN HEMEL) wat een geld voor een stuk ijzer dat onder erbarmelijke omstandigheden momenteel 6 cent de kilo waard is ????
Maar de vraag uit ons hoekje luidt ????
Iemand enig idee waarom een gemiddelde aftakas zo gruwelijk duur is ??? En dan vooral een groothoek ????
Alvast bedankt ????
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Echter leveren ze ook wel goed spul.
Deze delen passen aan de diverse buizen van Walterscheid.
En smeren is ook van belang, zal ook lang altijd niet op tijd gebeuren om wat voor reden dan ook. Wie daar liever geen tijd aan besteed moet dan gewoon meer uitgeven aan reparatie/vervanging.
En daarbij, een aftakas is niet zomaar een stuk ijzer, maar een stuk staal en gietwerk waar de nodige passingen en nauwkeurige maatvoeringen in zitten, en om dat te maken kost moeite, tijd en dus geld.
Gelukkig heeft m'n vader eens op een blauwe maandag een pallet aftakassen gekocht van een ex mechanisatiebedrijf voor weinig. Enige wat ik weleens nieuw koop is een profielbuis of aan kruisje.
Smeren heb ik overigens mijn twijfels over, ik ben er zelf vrij trouw in maar opt werk gebeurd het praktisch niet en nooit een aftakas gesloopt door gebrek aan vet.
vorig jaar bij mij opt werk hebben ze een paar imitatie aftakassen op de sleepslangpomp kapot gedraaid. dit jaar nog nergens last van gehad met orgineel walterscheid
Maar wat zijn nu de redenen waarvoor je een nieuwe aftakas moet aanschaffen:
weinig/slecht onderhoud (smering, ook teveel smering)
niet juist gekozen aftakas (te licht voor zijn werk hier zijn tabellen voor)
te korte stuurhoek
vuil
op de grond neerleggen na gebruik.
slipgedeelte laten afstellen door mechanisatiebedrijf die hier de juiste gereedschappen/machines voor heeft
enz enz.
als men op tijd controle uitvoert op speling op de kruisjes, kan men erger voorkomen.
bij speling zet ik er altijd een nieuw kruisje met lagers in
Dit verlengt de levensduur aanzienlijk
Je die dingen zijn duur, maar die hebben ze ook ooit moeten ontwikkelen, ze moeten geproduceerd worden, dus behalve de inkoop van ijzer komen daar ook de kosten van een fabriekspand bij, metaalbewerkingsmachines, personeel, energie, enz.
Verder gaan aftakassen net zo lang mee als de machine waar ze bij horen. Tenminste, ik kan me hier niet herinneren dat er een nieuwe aftakas bij een machine moest komen omdat de aftakas kapot was. Er liggen hier zelfs nog wat oude aftakassen die van machines komen die al lang bij de oud ijzer handel liggen.
Als ze kapot gaan is het of te weinig smeren, slordig mee om gaan, bv in buiten in de modder laten liggen. Dat is vooral versnelde slijtage. Echt kapot draaien kan mijn inziens alleen maar door het maken van een te grote hoek, te lichte aftakas gebruiken op zware machine en/of trekker, geen aftakas met vrijloop gebruiken, of deze verkeerd om aankoppelen.
Met een grote hoek mag een groothoek ook weinig vermogen overbrengen en gaan deze ook snel kapot ( vaak gaan zware recht toe recht aan aftakassen langer mee!)
( aftakassen is wel goede handel)!
Wat heeft het trekker-/machinemerk er mee te maken dat een aftakaskruisje zou 'verbranden'?
Twijfels over het smeren van aftakaskruisjes die daaardoor toch maar kapotgaan ligt aan de manier van smeren: waarschijnlijk wordt de vetnippel eerst niet schoongemaakt.
B.T.W.: Zorg bij montage van een (nieuw) kruisje dat de vetnippel "naar de buitenzijde" wijst.
P.S.: Ik heb een tiental aftakassen op het bedrijf. Een keer een "versleten" kruisje gehad waarbij bleek dat bij de fabrieksmontage een naaldje achter in het dopje was gedrukt.
Theoretisch komt dan 10% van de aftakassen met fabrieksfout bij de eindgebruiker(!)
Alle andere fabrikanten die nog te eigenwijs zijn om vetnippels aan de buitenkant van een kruisje te zetten verdienen uberhaupt geen klanten.
Daar noem je idd een aandachtspunt.
Daarnaast behoort ook de spuitmond van de vetspuit schoon gehouden te worden, dient er netjes gewerkt te worden bij het wisselen van de vetpatronen en is het ook aan te raden de vetpatronen schoon te houden tijdens de opslag (zolang mogelijk in de doos laten en de doos ook weer dicht doen)
Echter heb ik in de praktijk meerdere malen zien gebeuren dat er meer aandacht is voor het schoon houden van de eigen handen en kleding.
Dat is zeker niet alleen voor het makkelijk aankoppelen, maar vooral tijdens het werk belangrijk, omdat een aftakas vele malen zwaarder schuift als hij kracht moet overbrengen.
Niet al te serieus nemen die reactie's van mij, doe ermee wat je wil, zelf doe ik ook niet alles goed.
Dat van die profielbuizen smeren is iets waar ik achter ben gekomen door het zelf weleens iets te zuinig te doen.
Dat was bij de frees, geen groothoek erin...
Dan is die te licht, zoals vaak. Kijk maar eens welk vermogen er doorheen mag volgens de fabrikant.
Dan zal een Walterscheid ook niet voor niets meer kosten in aanschaf.
Precies, even de vetnippel schoonvegen is stap 1. Zoals elke vetnippel op een machine of tractor voordat je er weer nieuw vet door pompt.
Precies.
En het smeren van de buizen doe ik persoonlijk nadat ik de binnenbuis eerst even met wd40 of dieselolie heb ontdaan van oud vet, zand en grond, en dan insmeren met een beetje dunne olie. Vet is vaak al te dik en dus te traag.
Daarna loopt de aftakas weer als nieuw.
Ga er niet vanuit dat t steeds fabrieksfouten waren, zoon aftaksje ging steeds maar hooguit 300 uur mee
Die smeerintervallen houden we ons wel aan maar zegt niet alles.
Nu zitten er onder de voermengwagen ook aftakassen om de vijzels aan te drijven, deze maken nagenoeg geen hoek. Deze aftakassen zijn bij de huidige en vorige voermengwagen nog nooit gesmeerd omdat je er heel erg slecht bij kunt, eigenlijk niet zonder kappen weg te snijden.
Bij de vorige voerwagen is dat ook 8jaar goed gegaan, wordt elke dag toch wel ongeveer een uur gebruikt. Op de kappen zelf staat wel dat ze elke 8uur gesmeerd moeten worden, valt allemaal nog wel iets mee dan in de praktijk.
Bij de aandrijving van de verreiker zit ook vetnippel. Zit nu alleen wel behoorlijk speling op...
Daar verbaas ik me ook weleens over inderdaad, dat het zonder smeren zolang goed gaat. Nu heb je het over een aftakas die niet heel zwaar belast wordt denk ik?
Kan me voorstellen als de tussenas met het maximale vermogen wordt belast wat is toegestaan het dan anders is.
Assen worden wel aardig belast, 95pk heeft toch aardig werk voor de voermengwagen.
Tussenas van de motor naar de versnellingsbak en hydropompen van de shovel is ook bijna niet te smeren. Monteur zegt dat 1x per jaar smeren voldoende is. Gaat ondertussen ook al 10jaar goed. Ook zon 120pk die over moet brengen en vaak ook wel gevraagd wordt. Denk dat grote hoeken, kapot smeren en zand van de nippel de gaffel in pompen de belangrijkste oorzaken zijn van stuk lopen van aftakassen.
Assen worden wel aardig belast, 95pk heeft toch aardig werk voor de voermengwagen.
Tussenas van de motor naar de versnellingsbak en hydropompen van de shovel is ook bijna niet te smeren. Monteur zegt dat 1x per jaar smeren voldoende is. Gaat ondertussen bij ons ook al 10jaar goed. Ook zon 120pk die over moet brengen en vaak ook wel gevraagd wordt.
Denk dat grote hoeken, kapot smeren en zand van de nippel de gaffel in pompen de belangrijkste oorzaken zijn van stuk lopen van aftakassen.
het enige juiste antwoord is nee. het is hedendaags nog 'gewoon' staal
oja, Haal je aftakas er even af als je de machine schoonmaakt ipv het vet er uit te spuiten
Dat moet je ook niet altijd willen proberen denk
Niet helemaal mee eens, een hoek van een paar graden is juist goed. Aftakassen die helemaal recht lopen functioneren niet zoals het moet. Vet verspreid zich dan niet goed. Heb ze een keer los gehad. Je kunt dan precies zien op de plek waar de pennetjes stil staan aan het kruis.
als het vet er uit komt dan ben je eigelijk al te ver je moet zover pompen todat je de lucht er uit hoort knappen... de aantal slagen is altijd verschillend omdat ik de meeste aftakassen voor een ander smeer en de ene klant smeert netjes en de ander iets te weinig
zoals newholland6640 al aan geeft is dit inderdaad ook niet goed. een aftakas/tussenas met kruisjes moet iets onder een hoek lopen voor een goede smering
ook zowiezo waar ze lopen bijna nooit helemaal recht. Maar weet dat bij john deere ook een paar type's zijn waarbij je de tussenas zelfs moet vervangen omdat ze te weinig onder een hoek lopen.
tussen de motor en transmissie
normaal wel
Doel je daarmee op het niet "in face" staan zoals ze aan het eind van het filmpje vertellen?
Is het mogelijk om dat fout te doen?
Ik dacht altijd dat het maar op 2 manieren past, ook 'toevallig' de 2 juiste manieren.
Ja sommigen krijgen alles voorelkaar. Dat is ook de reden dat bij cardan assen deze ook maar op 1 manier in elkaar willen schuiven. En anders altijd een streepje zetten voor je ze uit elkaar trekt.
Dan zijn de profielbuizen iets krom (in geval van citroenvormigen welke normaal gesproken altijd goed zitten). Bij driehoek-, of stervormige profielbuizen is inderdaad maar 1 mogelijkheid om in filmpje genoemde reden.
Oooohw, ik dacht dat je Belgisch schreef.
Maar hebben die tussenassen met fijne vertanding ook niet 1 afgevlakte tand/spiebaan zodat er slechts 1 montagemogelijkheid is?
Stervormig met 1 mogelijkheid? Dat zal een vergissing zijn, denk ik, hier passen die ook op 2 manieren.
Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit heb geprobeerd om de as 180 graden te draaien en het nogmaals te proberen nadat ik een passende mogelijkheid heb gevonden. En dat ga ik nu ook niet proberen misschien bij de eerst volgende keer dat ik er 1 in handen heb.
Gelukkig kunnen we er van uit gaan dat alle Landbouw tussenassen er tegen beveiligd zijn dat ze verkeerd in elkaar kunnen.