Messen Claas opraapwagen

Hallo,

Ik ben op zoek naar de handleiding van een Claas Autonom 542 opraapwagen uit 1984. De wagen lijkt op de Sprint 335. Ik wil de messen eruit halen maar ik krijg het niet voor elkaar door trial en error. Er zitten 2 rijen messen in. Boven en onderin, de bovenste messen worden stuk voor stuk vastgehouden en de onderste rij lijkt met 2 veren vastgehouden te worden.

Iemand die mij kan helpen aan een handleiding of kan uitleggen hoe het werkt wordt alvast zeer bedankt.

Deel dit topic

Reacties

spotmelker
Als de messen (zoals bij de meeste merken) individueel met 1 of 2 veren vastgehouden worden moet je de veer uitrekken waardoor het asje uit de uitsparing van het mes gelicht wordt. Hier bestaan speciale sleutels/levelers voor. Soms lukt het ook wel met een grote bandenlichter. Als je de veer uitrekt kan het mes naar voren/achteren bewegen. Op moment dat deze door roest of ouderdom vast zit en je een hamer gebruiken moet heb je een hand te kort.
deutzisthebest
@spotmelker

Wij kregen met zijn 2en met de de messensleutel de veer niet ver genoeg vrij om het mes eruit te halen. En wij zagen ook niet waar de onderste messen mee geborgd zaten. Enig idee hoe dat zit?
boerontour
Dan zit er waarschijnlijk rommel (zand,gras,etc.) boven het mes waardoor je deze niet vergenoeg omhoog kan drukken, wat ook kan helpen, hij heeft zo in de winter gestaan ga ik van uit, is de messen eerst inspuiten met diesel of kruipolie (cola wil ook werken), die zitten vast geroest door het vocht van waarschijnlijk de laatste keer gebruiken, uit ervaring weet ik dat dit een vervelend klusje kan zijn.
spotmelker
@deutzisthebest Probeer bij één mes de veren zo ver mogelijk te liften en laat een ander met een staaf ijzer tussen de afstrijkers door en een (liefst grote)hamer het mes proberen terug te tikken. De ijzeren staaf kan je op een invoerbalk laten rusten die net ca 5 cm onder de top/punt van het mes staat. Bij overbelasting in het werk door b.v. een schuddertand horen ze ook terug te kunnen klappen. Staan de onderste messen over het gehele perskanaal heen of slechts tot circa halverwege? Dan kan het zijn dat deze een vaste 'pen' verbinding hebben. Er kan dan immers een schuddertand bij langs waardoor er voor die messenrij geen individuele veerbeveiliging nodig is. Als de zaak erg roestig is kan je beter een gedoseerde tik met een voorhamer geven dan hard met een gewone hamer losslaan.
deutzisthebest
@spotmelker @boerontour

Bedankt voor de tips. Ik ga hiermee aan de slag!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
2