Illustratie van:

International 745 XL - oliedruk

Wanneer we tractor bijvoorbeeld 15 of 30 min. stationair laten draaien gaat oliedruklampje aan. Wanneer we tractor stilleggen, gaat oliedruklampje - uiteraard - uit. Wanneer we dan starten is lampje nog uit om 500m verder weer aan te gaan. Na dit een 3-tal keer herhaald te hebben, blijft lampje uit. Wanneer we dan 14 dagen of maand later tractor opnieuw stationair laten draaien begint het volledig verhaal weer opnieuw. Wat kan hier aan de hand zijn ?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste KareldePress: Hoogstwaarschijnlijk is de druksensor op de motor defect.
Kareldepress
@Wimsumar Hallo , oliedrukzender werd vervangen...
Wimsumar
Beste KareldePress:
Quote @Kareldepress:
werd vervangen

Dan zou de draad ergens doorgesleten kunnen zijn en vals contact maken.
jo845xl
Dan zou ik de oliedruksensor eruit halen en daar dan een mechanische drukmeter erin zetten , als dan het probleem hetzelfde blijft kun je de electrische kant al uitsluiten , draad is 1/8 .
snuitje
Of hij heeft gewoon te weinig oliedruk. Dat kan natuurlijk. dus wat jo845xl zegt is niet verkeerd.
Kareldepress
Wanneer we hel s morgen starten onmiddellijk lampje uit, en ook voor de rest van de dag gaat het lampje niet aan, ook niet wanneer tractor zeer zwaar belast wordt zoals gisteren. Maar telkens wanneer hij 15 of 30 min. stationair draait, om hem bijvoorbeeld af te spuiten, staat lampje van oliedruk aan. En wanneer we trekker dan een 3 tal keer na elkaar hebben stilgelegd en opnieuw gestart blijft het lampje uit tot dat hij weer stationair draait... Zou dit slecht contact kunnen zijn ? Zo is hij teruggekomen van de werkplaats, toen we enkele dichtingen hadden laten plaatsen, voorheen deed hij dat niet !!
Wimsumar
Beste KareldePress:
Quote @Kareldepress:
Zo is hij teruggekomen van de werkplaats, toen we enkele dichtingen hadden laten plaatsen, voorheen deed hij dat niet !!

Dit waren reparaties aan de motor neem ik aan?
De "werkplaats" heeft de motorolie vervangen? Met een dunvloeibaarder soort?
Kareldepress
@Wimsumar We weten niet welke olie ze erin hebben gedaan, ze praten er niet over. Op de factuur staat seal oil... voorheen nooit probleem, sinds dij in werkplaats is geweest dus wel! Wat dar gebeurd is weten we - uiteraard - niet.
Wimsumar
Beste KarelDepress:
Quote @Kareldepress:
ze praten er niet over.

Welke dichtingen zijn hersteld/vervangen?
Hoeveel toeren maakt de motor stationair?
Welke olie (S.A.E.-waarden) gebruik je normaal zelf?
Hoeveel draaiuren (slijtage) heeft de motor gemaakt?
Kareldepress
@Wimsumar Hallo,
- krukaskeerring;
- 600 toeren;
- 10w40 (KroonOil);
- 6000 uur.
Wimsumar
Beste KareldePress:
Quote @Kareldepress:
- 600 toeren;- 10w40 (KroonOil);- 6000 uur.

Het is met deze combinatie van draaiuren (slijtage), oliedikte (10) en niet al te hoog (600) stationair toerental goed mogelijk dat het oliedruklampje gaat branden.
Het toerental op 700 à 750 afstellen en iets dikkere olie (15W40) zou garant kunnen staan voor beter smering bij warme motor/stationair toerental.
Echter, hieraan voorafgaand is het meten van de motoroliedruk met een mechanische drukmeter (zoals Jo845XL eerder al adviseerde) het beste wat je kan doen.
Kareldepress
@Wimsumar Allicht is dit allemaal 100% juist, doch de tractor doet dit sinds hij terug uit de werkplaats is gekomen. Wat doen we dan daarmee ?
Wimsumar
Beste KareldePress:
Quote:
100%

Bij twijfel is het toch maar het beste de oliedruk op te (laten ) meten.

P.S.: Je schreef:
Quote:
oliedrukzender werd vervangen

Is dat ding gelijktijdig met de andere reparaties vervangen?
Kareldepress
@Wimsumar Hallo, dat "ding" is inderdaad gelijktijdige met de andere reparatie vervangen. Sterker nog: wij hebben daarvoor geen opdracht gegeven. Dit was ook niet nodig, want lampje was steeds meteen na starten uit. Men heeft voor deze vervanging ook helemaal niets aan ons gevraagd of gezegd. Wij zien het gewoon op de factuur staan. Nu stellen we dus vast dat het lampje na te trekker 15 tot 30 min. te hebben laten draaien aan is. Wij denken dat men de herstelling van de keerring heeft willen controleren op dichtheid en de trekker daarvoor urenlang heeft laten draaien en dat er toen enige schade is opgetreden?
Wimsumar
Beste KareldePress:
Quote @Kareldepress:
urenlang heeft laten draaien en dat er toen enige schade is opgetreden?

Dat is wantrouwig ver gezocht. Ga in overleg: spreek je ongerustheid uit over het functioneren van het oliedrukcontrolelampje. Met een drukmeter is snel uitsluitsel te geven.

P.S.: Welke keerring is vervangen? De voorste of die bij het vliegwiel?
Is de motor nog verder uit elkaar gehaald geweest?
Kareldepress
@Wimsumar Weten het, maar tegenwoordig begin je van alles te denken. Welke verhalen we al hebben gehoord...

De keerring bij vliegwiel werd vervangen en voor zover wij weten is motor niet verder open geweest.

Wat er ook van is, feit is wel voor herstelling nooit lampje van oliedruk aan, na herstelling na 15 / 30 min. stationair draaien van trekker.
nhmonteur
Ik zal als ik jou was direct morgen contact opnemen met degene die de trekker gerepareerd heeft en zeggen wat het probleem nu is, en dan gelijk vragen waarom die zender vervangen is. Laat ze de oude zender er maar weer in zetten. Misschien zit er nu wel 1 in die op verkeerde waardes schakeld en dus het lampje laat branden

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 745 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
10