Record Silagewagen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
+1
Komaan, één hij raakt er anders niet op en twee mee het te proberen rij je heel die kuil naar de knoppen. Zo op het gemak met tractie de kuil op is het best.
Waar is dat gefilmd dat eerste deel met die John Deere?
Domme nederlanders die het niet snappen waarmee ze bezig zijn als der 3 trekkers van 250 pk voor een kar van 8 ton staat, uurloon *3, dieselverbruik *3, maiskwaliteit veel lager omdat ze steeds blijven wachten op droog weer, ... en lasagnekuil is nog eens veel beter ook voor een gelijkmatig rantsoen gedurende gans het jaar.
Zever! Heeft al een 11000 uren op de klok en aan die motor mankeert nog niet. Het is natuurlijk weer uit de regio waar het begrip tractiekar nog niet bekent is. Het is gemakkelijk om mee 5 trectuers voor enen te trekken als het nat is. Om dan tot de conclusie te komen dat je alles in frieten trekt. Om nog maar te zwijgen van het brandstof verbruik en de structuur van de grond.
Zover was ik ook al dat het Peter De Smet was . Kvroeg mij gwn af waar het gefilmd was.
Misschien niet. Tractiekarren hebben ook hun grenzen, het is een hulpmiddel om verder te geraken. Ik betwijfel sterk of ze die er zelfs uit gekregen hebben op de eerst foto wetend dat er twee trecteurs gebruikt worden van rond de 200 pk. Dan MOET je, je afvragen wat je aan het doen bent! Waarom zijn Nederlands zo tegen de tractiekarren?
Ik ben beslist niet tegen die karren, maar kan er niet zo goed tegen dat jullie belgen het zo een geweldig systeem vinden. Ik weet niet op wat voor grondsoort jullie boeren? Ik denk dat ik hier op het veenland liever hele grote brede banden onder mijn wagen heb dan kleine aangedreven wielen.
Het is zelfs beter om helemaal niet in het land te komen als je niet gewoon met een trekker en kar er over kan rijden. Dan ga je dus gigantische sporen trekken (als er iets structuur bederf is) Als het zo nat is worden hier al snel rupsvoertuigen ingezet
Wij belgen stoefen nu niet heel hard op die tractiekarren, dit komt misschien zo over omdat
jullie er vierkant tegen zijn .
Sinds wanneer zijn tractiekarren uitgerust met kleine, smalle banden? Niets is minder waar. Ik heb al meer situaties gezien waar 'niet aangedreven' karren op kleinere smallere banden stonden.
Als het te nat is blijf je er inderdaad beter af. Dat gaat niet altijd. En eerlijk gezegd, als
ik sommige foto's hier zie wordt er bij jullie toch ook altijd nauw gekeken over 'hoe nat
het op het land is'. Beetjn rondkijken bij bloopers 'vast zitten' en je ziet hier veel niet
aangedreven karren vast zitten op Nederlandse bodem, waar de grond
het helemaal niet toelaat om over te rijden. En jij spreekt nu dat je er dan beter af blijft?
Dan zal het misschien toch zo slecht niet zijn zoals het merendeel hier beweert . Rupsen is idd de beste oplossing, het probleem is echter dat het niet ieder jaar zeer nat is en dus een investering is die zich moeilijk terug betaalt . Tractiekarren is daarom de middenweg en in mijn ogen de beste oplossing
De reden waarom hier bij ons (Oost Vlaanderen) bijna elke silagewagen van tractie voorzien is ten eerste omdat hier in laagjes op de kuil gelost wordt en naarmate die hoger wordt heb je tractie nodig om er op te geraken.
En ten tweede bij ons dicht tegen de Schelde is het hier in het najaar snel nat maar we hebben wel meestal een harde ploegzool tot waar de banden dan opzakken en je zo met de tractie verder kan rijden. Soms duwt de tractor de hakselaar zelfs gewoon vooruit met zijn frontgewichten. Je kan wel zeggen dat je dan niet op een akker moet komen maar wachten is vaak geen alternatief. Is die harde ploegzool niet aanwezig, dan zak je erdoor tot op het chassis van je kar en zit je met tractie ook vast hoor.
Van heel groot belang bij die wagens is de trekker, bodemvrijheid, banden, hoeveel wielen er aangedreven zijn, gewicht, differentieelslot aanwezig of niet
Als je de tractie op de kar zitten hebben is het dan ook het verstandigst om die te gebruiken bij het oprijden van de kuil i.p.v der volle snelheid op te vliegen en dan toch de kuil los te krabben. Waarom prutsen als het zo goed gaat?
Mij moet je niet proberen te overtuigen, ik weet de voordelen van tractiekarren . Er zijn er hier die ze precies niet willen inzien .
we hebben bij ons idd 'klapzand', dat geeft niet zo snel problemen, maar als je een paar kilometer richting beltrum/eibergen gaat, daar is het in het najaar heel anders, daar zijn ze altijd een paar weken later, en is de grond veel en veel natter. elk jaar weer.
maar vergeet niet het voordeel van het lostrekken van de rijkuil met het oprijden, heel vaak komt de trekker er nog net op, maar wel met 30-40% slip, dat is allemaal voer wat los is gekrabt. Of met 'tegenaan'kuilen, hoevaak zie je niet een trekker er haaks voor staan slippen?
Als je een trekker met gps hebt, kun je mooi zien hoeveel % slip je hebt, daar schrik je van.
Dus ook bij lagere kuilen heeft het wel degelijk zin, al zie je dat voordeel niet zo snel, want dat zit in de kuil.
Maar dan heb ik het wel over kuilen van 1,5m of hoger.
Het is een stukje investering die zich weer moet verdienen door rustig werk, en een stukje kwaliteit in de kuil en op nattere grond.
Ik heb het een paar keer zien werken, en vooral de rust bij de kuil valt op.
Dus stel ik koop van die aangedreven Radiums, dan kan ik de prijs verhogen en ik krijg er een hoop klanten bij?
Want dat is het hele punt, wie betaald die meerprijs?
Wat is eigenlijk de meerprijs bij bv. Kaweco voor een aangedreven silagewagen? Hier is aandrijving standaarduitrusting. (bv. dezeure, record, dewa)
Ik schat toch wel een €25 tot €30.000.
nee hoor, van mij hoef je helemaal niks.
ik denk dat je een stukje directe kosten kunt weerverdienen door het rustigere werk, (diesel), en tijdens een nat jaar heb je minder stilstand. Maar dat is per jaar maar een fractie van de extra rente en afschrijving ben ik bang.
indirect zouden de klanten moeten zien dat het een stukje meerwaarde is. Maar dat is zoals met alle goeie machines, het is erg moeilijk om dat op waarde te schatten, want wat was er gebeurt als je de machine niet had?? waren de klanten dan weggegaan of niet? of had je die laatste 2 nieuwe klanten er dan wel of niet bij gekregen?
moeilijk.
ik denk wel dat het een feit is dat het goed werkt en voor grond en kuil een meerwaarde heeft.
iedereen kent hier ook wel de beelden van 3 of 4 trekkers die 1 wagen door het land sjorren. dan hoef ik niet te beginnen over structuurbeschadiging, ik vind dat je dat in grote delen van drenthe en friesland al kunt zien, daar is jaar op jaar de grond verkl**t. Ik denk dat het beter was gegaan met een aangedreven wagen, al is er maar 1 goeie oplossing; geen mais verbouwen op zo'n grond....
Ik ben trouwens TEGEN trekkers en karren op de bult
Waarom?
Ik denk dat ik hier het andwoord heb ?
Wat voor een baan? trekkertrek baan ?
Dit staat dus al een discussie in de weg.. Belgen eigenwijs? tuurlijk niet
Het is idd geen discussie, het is een debat
Dat is een synoniem, of is dat woord ook al te moeilijk voor je?
Ik ga hier niet eens op ingaan... En het is allesbehalve een synoniem. Google maar eens! Gezien je leeftijd vergeef ik het je , je ziet nog veel te groen achter je oren.
Jij ziet veelste belgs achter je oren...
...
Ik ben het niet met siebenga eens hoor. Maar ik vind dat hele tractie verhaal ook maar onzin!
Dus even een ander voorbeeld van aangedreven wagens.
Kraker bouwde in de jaren 60 5 tons landbouwwagens met aandrijving.
In 1963 was het erg nat , werden de bieten met de hand getrokken en op hoopjes gelegd en dan met de hand op wagens geladen.
De buurman met zijn AC van 30 pk deed dat alleen met zijn aangedreven wagen , terwijl verder iedereen met 2 tractoren voor de wagen stond.
Inderdaad . Wij hadden vroeger ook nog een 5 tons mestkar van record en daar zat ook tractie op.