Fendt 916

528 video's van @nagd2010

nagd2010
Loonbedrijf Fa Fokkert (Den Ham) aan het zodebemesten met hun Fendt 916 Vario TMS en hun nieuwe Kaweco Double Twin Shift tank met Vredo bemester.
De Kaweco DTS tank vervangt bij Fokkert de Vredo VT3306 zelfrijder waar ze tot en met vorig jaar mee bemestten.

Reacties

+1
CaseCS130
Mooie video's maak je, kijk ze regelmatig op youtube. Hadden ze veel problemen met de oude Vredo dat ze over gestapt zijn op een getrokken tank?
+1
ford8630power
@CaseCS130
Helemaal niet zelfs, die was nog piekfijn. Maar deze tank is 21 jaar jonger dan de vredo. Mooier voor op de weg en in het bouwland. En hier kun wat harder mee opschieten.
CaseCS130
@ford8630power mooier voor op de weg en bouwland? Heeft een Vredo dan zulk slecht comfort? Ik dacht dat een zelfrijder het neusje van de zalm was qua capaciteit en comfort. Vind onze dubbeltwin geen echte tank voor transport, je bent erg breed en een tandemasser rijdt comfortabeler. En ze waarschuwden mij dat bouwland bemesten slecht zou willen al hebben wij daar tot nu toe geen problemen mee. Denk wel dat als de tank vast staat je ook echt vast staat.
ford8630power
@CaseCS130
Dit is zuiniger en neemt 4 kuub meer mee. Ze hebben er ook een oude 20 kuuber veenhuis bij ingeruild dus hebben ze ook heel wat minder onderhoud.
CaseCS130
@ford8630power Dat geloof ik graag. Een nieuwe Vredo zal ook wel niet te vergelijken zijn qua prijs tov deze tank.
guus hiddink
@CaseCS130 dubbeltwin is ook helemaal geen fijne tank voor transport en vooral op wegen die rond liggen
CaseCS130
@guus hiddink De stabiliteit valt me tot nu toe mee, we bemesten er zelfs een behoorlijk schuine dijkhelling mee. Bouwland bemesten gaat ook prima met 110pk. Zolang je er maar overheen loopt, als de banden grond moeten verplaatsen wordt het al snel problematisch denk ik.
Voor ons is het een prima tank maar we hebben maar één perceel bouwland en weinig transport en dan alleen over een buitenweg.
Als ik veel transport had, had ik liever een tandemasser.
guus hiddink
@CaseCS130 oke vorige baas heeft 2 van die dubbel twins 16m3 en daar staat een getunde trekker van 260pk voor en die heeft er de handjes vol aan
ford8630power
@guus hiddink
Deze kwam nieuw ingezaaid grasland ook over dus bouwland komt ook wel goed. Deze trekker is ook wat bijgegeven voor de vorige 20 kuuber.
CaseCS130
@guus hiddink Het is denk ik ook wat lastig vergelijken. Wij nemen maar 10 kuub mee en rijden met bemesten rond de 8-11 kmh met een 5 meterse schijvenbemester. Zo'n kaweco neemt al 60% meer mee op praktisch dezelfde banden met bredere en zwaardere bemesters. Als je dan ook flink harder wil rijden ben je vast die pks al aardig nodig die jij noemt.
arjanvw
@guus hiddink ik vind het zwaar trekken van een dubbel twin wel een beetje overdreven dat er meer dan 300 pk voor moet.. heb jaren bij iemand gewerkt met een 14m3 dubbel twin met een New holland TM 155 ervoor en dat liep als een speer over bouwland.
+1
nagd2010
@CaseCS130 Dankje. Ik denk dat de reden is wat Ford8630power aangeeft.
arjanvw
Mooi filmpje, snap alleen dat extra gerij rond de 3 min niet helemaal... Hij kan de wielen toch ook uitschuiven tijdens de start van bemesten?
jehan
@arjanvw wielen uit schuiven moet tijdens het rijden ..kan niet in stilstand
arjanvw
@jehan had ik idd wel verwacht, maar waarom niet uitschuiven als je begint met bemesten? Nu rijdt hij eerst 2 keer met de volle tank heen en weer terug achteruit. Vervolgens nog een keer met banden uitgeschoven. Dus 3 x over hetzelfde stuk met volle tank... nu hebben we een redelijk droog voorjaar, maar dan nog....
jehan
@arjanvw net wat a gezegd is ..tijdens bemesten heb je de olie nodig voor andere dingen
+1
B - W
@arjanvw denk dat dat uitschuiven ook wel in een korter stukje kan, maar bij schuitemaker moet je het niet tijdens het injecteren in of uitschuiven want dan blijft de drukmeter op maximaal staan, denk dat dat niet bevorderlijk is voor je verdeelmolen
guus hiddink
Als je een zelfrijder gewend bent is een getrokkentank een ramp lang niet zo wendbaar en zeker een vredo is enorm wendbaar
jehan
@guus hiddink ja dat geloof ik graag
B - W
@guus hiddink kan met een 13 kuubs getrokken tank de vervaet 19 kuuper niet bijhouden, en dan neemt ie ook nog eens 6 kuub meer mee elke keer...
guus hiddink
@B - W ja dat zal best daar breng je veel meer mee in t uur weg
jehan
@B - W maar waarom gaan de zelfrijders dan op zn retour als ik dat zo hoor
B - W
@jehan geen idee, maar bij ons vragen de meeste klanten al om dat ding, terwijl het met de getrokken tank ook altijd prima is gegaan, hier is ook veel interesse voor de sleepslang, en dat kan ik dan weer niet matchen samen met de vraag naar de vervaet..
En dat dan bij dezelfde boeren
CaseCS130
@jehan Denk dat niet veel loonwerkers een nieuwe zelfrijder rendabel kunnen maken. Ook omdat de sleepslang bijna de hele eerste snede doet bij de meeste loonwerkers die ik ken.
guus hiddink
Voor op t bouwland laten die dubbeltwin zich gigantisch zwaar trekken en met 6m bouwlandinjecteur zet er maar 300pk voor dat gaat met die fendt van hierboven niet lukken wil je een beetje capaciteit halen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden bemesten , kaweco , trekker , giertank , vredo , loonbedrijf , landbouw , tractor , mest injecteren , gier , zodebemesten , drijfmest , zodenbemester en farming geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!