Duitsland

De Bondsrepubliek Duitsland (Duits: Bundesrepublik Deutschland), kortweg Duitsland (Duits: Deutschland), is een land in Centraal-Europa. Het heeft een grondgebied van 357.022 km² en grenst in het noorden aan de Oostzee, de Noordzee en Denemarken, in het oosten aan Polen en Tsjechië, in het zuiden aan Oostenrijk en Zwitserland en in het westen aan Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland. Duitsland heeft met 81.147.265 (2013) inwoners de grootste bevolking van alle landen in de Europese Unie. De hoofdstad en grootste stad van het land is Berlijn.

De Duitse natiestaat ontstond in 1867 met de oprichting van de Noord-Duitse Bond. In 1870/1871 traden enkele Zuid-Duitse staten toe. De huidige naam van de staat, Bondsrepubliek Duitsland, dateert van 1949. Sinds 1 januari 1957 maakte ook het Saarland (weer) deel uit van Duitsland, en in 1990 kwam de Duitse hereniging tot stand, van de oude Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland) en de Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland). In dat jaar traden de zes Oost-Duitse deelstaten toe tot de Bondsrepubliek.

Als voorganger van de Duitse natiestaat kunnen de Duitse Bond (1815-1866) en het Heilige Roomse Rijk worden gezien, dat bijna duizend jaar bestond. De Duitse geschiedenis begint in zekere zin reeds in de 1e eeuw v.Chr., toen al sprake was van Germanië, een gebied dat bewoond werd door vooral Germaanse stammen.

De Bondsrepubliek Duitsland is een federatie van zestien deelstaten, in het Duits Bundesländer of Länder (enkelvoud Land) geheten. Het is een federale republiek en een belangrijk lid van de economische, politieke en militaire organisaties in Europa en de wereld. Het land is onder andere lid van de Europese Unie en de eurozone, de VN, de NAVO en de G8. Duitsland is daarnaast de belangrijkste handelspartner van Nederland en België en was in 2008 de derde economie naar nominaal bnp, de grootste exporteur en de op twee na grootste importeur ter wereld.

Duitsland agenda

EMIGRARIA - Dé agrarische emigratiebeurs

Foto's van duitsland

Duitsland nieuws

Verzet tegen lithium uit Tsjechië voor elektrische auto’s gemaakt in EU

13-03-2024 - Tegen het drielandenpunt van Tsjechië, Duitsland en Polen ligt het Tsjechische Ertsgebergte. Daar zijn mijnen die een schat verbergen die de Europese Unie graag wil ontsluiten. Het gaat om de grootste lithiumvoorraad van het continent, naar schatting zo'n zeven miljoen ton.

Lithium is het belangrijkste ingrediënt voor de batterijen van elektrische auto's, en dus van groot belang voor het streven van de EU naar een groene toekomst op basis van zoveel mogelijk eigen grondstoffen. De opening van een mijn in dit gebied zou genoeg lithium kunnen leveren voor een jaarproductie van 800.000 elektrische auto's, maar liefst 25 jaar lang. Tsjechië's premier Fiala ziet hierin een kans voor zijn land om een leidende rol te spelen in de Europese energietransitie, compleet met fabrieken voor batterijen, onderzoekscentra en een verwerkingsfabriek. Daar is vanuit Brussel €600 miljoen voor beschikbaar. De Tsjechische overheid maakt daar graag gebruik van.

Maar de inwoners van de regio waar de mijnen zich bevinden zijn helemaal zo enthousiast. Ze zijn getraumatiseerd door een verleden van zeer vervuilende mijnbouw en hebben herinneringen aan zure regen, vieze lucht en een levenloos landschap. De lokale bevolking vindt dan ook dat inmiddels herstelde natuur met rust moet worden gelaten.

De EU streeft ernaar om tegen 2030 zo'n 25 tot 35 procent van de lithiumbehoefte uit eigen bodem te halen. Tsjechië speelt hierin een potentiële sleutelrol, maar de weerstand onder de bevolking en lokale bestuurders vormt een significante hindernis.

De strijd om lithium in Tsjechië is meer dan een verhaal over grondstoffen; het is een test voor Europa's vermogen om haar groene natuur- en energieambities tegelijk waar te maken, schrijft de NRC

Nieuwsgrazer

Duitsland streeft naar 9.000 laadpunten bij tankstations in 2028

01-03-2024 - Het Duitse ministerie van Transport heeft aangekondigd dat tankstationexploitanten voor 2028 verplicht worden om een of meerdere laadpalen te installeren...

Nieuwsgrazer

5000 Chinese elektrische auto's in Vlissingen: neemt China automarkt over?

22-02-2024 - Symbolischer kan bijna niet: het Europees kampioenschap mannenvoetbal in nota bene Duitsland wordt dit jaar gesponsord door BYD, een Chinees automerk. Bij de vorige editie werd de bal nog op de middenstip gebracht door een radiografisch bestuurbaar autootje van Volkswagen, de trots van de Duitse auto-industrie.
Dat de Chinese elektrische auto de Europese markt betreedt, was gisteren duidelijk zichtbaar in Vlissingen. Daar meerde het eerste megaschip van BYD met 5000 auto's aan, om vervolgens door te varen naar het Duitse Bremerhaven.
Wat is de Chinese auto-strategie? Hoe kijkt Duitsland hiernaar? En wat betekent dit voor Nederlandse autokopers?
Is Volvo nog Zweeds?
Maar eerst: welke automerken noem je Chinees? Zo heb je duidelijke Chinese merken als abonnementsauto Lynk & Co en BYD (Build Your Dreams), maar ligt dat bij andere merken ingewikkelder. Want los van dat sommige merken (een deel van) hun productie aan China uitbesteden, zijn er inmiddels ook wat moederbedrijven Chinees.
Zoals Volvo en Polestar, die net als Lynk & Co eigendom zijn van het Chinese Geely. Smart is voor de helft van Mercedes (Duits) en voor de andere helft ook van Geely. En MG, de trots van Engeland, is niet meer Brits te noemen: het is eigendom van de Chinese holding SAIC.
Uit een eerdere marktverkenning in opdracht van autobrancheclub BOVAG bleek dat de Europese afzetmarkt aantrekkelijk is voor Chinese makers. Hier wordt namelijk al langer ingezet op elektrisch en daardoor is er ook een betere laadinfrastructuur.
Europese regels zijn volgens Roy Kleijwegt van tijdschrift Autoweek zo streng dat als een auto hier is goedgekeurd, die per definitie veilig is om in te rijden.
Hetzelfde geldt voor privacy. "Ik maak me niet zo'n zorgen. De Chinese merken willen zo graag op de Europese markt, is het het voor hen dan waard om risico's te nemen?" Toch is het moeilijk voor Chinese bedrijven om dataverzoeken van de eigen overheid te weigeren, stellen critici.
'Nederlandse consument pragmatisch'
Volgens Kleijwegt is het niet zo dat de Europese markt al wordt overgenomen door Chinese merken: "Kijk maar naar de cijfers. Maar bedenk wel: Tesla was tien jaar terug ook een onbekend nieuw merk en nu de bestverkochte elektrische auto. Auto's concurreren op prijs en op uniekheid in bereik of gebruik. Als je net als Tesla een uniek aanbod hebt, kan het hard gaan. De Nederlandse consument is heel pragmatisch."
Tegelijkertijd is de Europese automarkt een kritische, ziet Kleijwegt, en lukt het veel merken niet een plekje te veroveren. "Dus áls het je lukt, maak je goede auto's. De Chinezen innoveren veel sneller, waardoor hun prijzen snel zouden kunnen dalen. Als dat gebeurt, kan de automarkt er over drie jaar totaal anders uitzien. De markt wordt dus nog niet overspoeld, maar zorgen van Duitse merken zijn er niet zonder reden."
Financieel persbureau Bloomberg melde eerder deze week dat gezworen vijanden als Volkswagen, Renault en Stellantis (Peugeot, Opel) mogelijk aan een samenwerking denken om goedkopere elektrische auto's te gaan maken. De hoogste baas van Stellantis zei eerder dat de Europese auto-industrie wordt geconfronteerd met een 'bloedbad' als die zich niet aanpast.
Chinese elektrische auto's kunnen volgens BOVAG-woordvoerder Paul de Waal helpen bij de klimaatdoelstellingen. "We moeten het ook van de Chinezen hebben als het gaat om versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Het aanbod wordt groter en veelal tegen relatief lagere prijzen."
Voor autokopers kunnen die prijsverlagingen interessant zijn, de gevolgen voor het milieu ten spijt. Verder is het ook afwachten wat er gebeurt, mocht de Chinese overheid plots een andere weg inslaan met de auto-industrie. Want de markt vertoont tekenen van oververhitting. Bloomberg meldde in augustus dat er, net als eerder met elektrische fietsen, in een aantal Chinese steden massa's onverkochte elektrische auto's staan te verstoffen.

Nieuwsgrazer

Nog meer Duitsland nieuws

Datum Onderwerp Reacties
15-09-2023 Volkswagen schrapt bijna 300 banen bij Duitse fabriek voor elektrische auto’s vanwege dalende vraag 0 reacties
15-08-2023 China binnenkort de grootste exporteur van auto’s wereldwijd 0 reacties
27-06-2023 Volkswagen schroeft EV-productie terug: 'vraag valt tegen' 0 reacties
05-06-2023 E-truck Mercedes rijdt via publieke laadpalen van Duitsland naar Turkije 0 reacties
19-05-2023 Wel klimaatmiljoenen voor de elektrische auto, niet voor het OV. Waarom maakt Nederland trein en bus niet veel goedkoper? 0 reacties
03-05-2023 Namaakbenzine moet Duitsland en het klimaat redden 0 reacties
25-03-2023 Duitsland en Brussel leggen ruzie over verbod brandstofauto bij 0 reacties
21-03-2023 Duits verzet verkoopban ‘vieze’ auto’s dreigt EU-top te verstoren 0 reacties
07-03-2023 Duitsland zet hakken in de grond tegen afschaffen benzineauto 8 reacties
03-03-2023 Duitsland gooit zich plotseling voor Europees verbod op benzineauto 0 reacties
15-08-2022 Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland 0 reacties
27-07-2022 Duitsland snijdt in subsidie voor elektrische auto's 0 reacties
26-07-2022 Elektrische auto te koop bij Duitse supermarkt, opladen is gratis 0 reacties
28-06-2022 Duitsland toch voorstander van EU-verbod verbrandingsmotor 0 reacties
22-03-2022 Tesla-fabriek bij Berlijn gaat vandaag eindelijk officieel open 0 reacties
20-02-2022 ‘Duitsland onderzoekt of zelfrijdende Tesla wel is toegestaan’ 0 reacties
18-02-2022 Volkswagen e-Up komt officieel terug op de markt 0 reacties

Duitsland video's