Schlüter Super Tronic 1900TV-LS met blauw bloed?Schlüter teste in zijn goede tijden (alhoewel het midden de jaren 80 toch al minder ging met de firma) vaak nieuw ontwikkelde transmissies voor ZF. Zo

Schlüter Super Tronic 1900TV-LS

Schluterfan
Schlüter Super Tronic 1900TV-LS met blauw bloed?

Schlüter teste in zijn goede tijden (alhoewel het midden de jaren 80 toch al minder ging met de firma) vaak nieuw ontwikkelde transmissies voor ZF. Zo ook de ZF T 6535. Opmerkelijk was dat ZF deze transmissie ontwikkelde, voor en/of samen met Ford. Ford zag later af van de tranmissie.

18 Schlüter Tronic's verder besliste ZF om de tranmissie niet in serieproductie te brengen, waardoor er bij Schlüter ook ineens 2 types uit het gamma wegvielen. Schlüter was toen ook geen grote afnemer meer, in vergelijken met andere merken, en ik veronderstel dat ook zij de enigen waren die dit type versnellingsbak gebruikten.
Ze legden er echter het bijltje niet bij neer en kwamen nog dat zelfde jaar, 1988, met een zelf ontwikkelde lastschakeling, die onder ons veel bekender is, namelijk "LS". Het verschil met de Tronic is dat de LS nog altijd 6 versnellingen met 2 groepen heeft (met gebruik van de koppeling), waar daarop de elektrohydraulisch geschakelde Hoog/Laag bijkwam. Een soort uitbreiding van de gebruikelijke ZF T3 tranmissies dus.

Reacties

mklok
Jammer dat Ford afhaakte , had dan wel anders uit gezien.
+3
Schluterfan
@mklok

Ik heb er geen idee van waarom Ford er niet mee verder ging. Ze hebben wel later zelf een soort gelijke transmissie, de Powershift, in veel types ingebouwd. Misschien leek het voor hun beter om ze gewoon zelf te ontwikkelen en te produceren. Een fabriek hiervoor hadden ze al, in Antwerpen, Belgie. Al weet ik niet of die daar gebouwd werd. Ik ben in de Ford historie verre van thuis eigenlijk 😉.
mklok
@Schluterfan eind jaren tachtig waren ze al bezig met de ontwikkeling met de 40 serie . Daar zit zo'n powershift in.
a3vandiejen
Mooi verhaal, zo leer ik nog wat.
+1
olro 61
Dat was zeker een grote tegenvaller voor Anton Schlüter, daar hij al in 1984 op de DLG in Frankfurt het eerste prototype de Super 2200 TVL met deze elektronisch gestuurde transmissie werd voorgesteld. Deze werd toen bij Z-F beproefd, en vervolgens pas na vele jaren in de Super Tronic 1900 TV-LS op de markt kwamen. Kostbare jaren waren zo verloren gegaan, waarin Schlüter vele trekkers met deze unieke transmissie aan de man had kunnen brengen, als Z-F deze bak gelijk had kunnen leveren, daar de andere trekkermerken nog geen powershift met 8 gangen hadden. Hierin was Schlüter weer een voorloper, maar kon dit idee helaas niet meer in de praktijk brengen.
schluterman
@olro 61
Dan hadden ze misschien nog bestaan als toendertijd zoiets aan sloeg
+1
olro 61
@schluterman Als deze Z-F bak op iedere Schlüter trekker tot de opties toen zou behoren, waren er zeker meer Schlüters verkocht!
schluterman
@olro 61
Dat weet ik wel zeker
Schluterfan
@olro 61

Moesten ze in die tijd ook nog eens de Compact 750V4 in productie gebracht hebben, zou het ook de productieaantallen opgekriekt hebben. De lichtste trekker toen was de 950V6 met 90pk, waar andere merken toen nog zat trekkers bouwden van 80pk en minder. De Compact 850 was trouwens ook een van de meest succesvolle types die ze gebouwd hebben.
schluterman
@Schluterfan
Dat zou inderdaad ook wel geholpen hebben. Die 750v4 heb je die al een keer in het echt gezien Simon
Schluterfan
@schluterman

Ik ook, maar ik was maar 11 jaar, dus ik herinner het mij eigenlijk niet meer 😉. Hopelijk duikt hij nog eens op.
schluterman
@Schluterfan
Ik heb hem nog nooit gezien maar hij liep toch bij een verzamelaar
Schluterfan
@schluterman

Ja, hij heeft nog 2 andere Schlüters, maar komt er jammer genoeg niet mee buiten...
schluterman
@Schluterfan
Klopt maar dat waren grote
+1
mf3125
International Harvester frankrijk zou samen met Renault deze bak in licentie bouwen. Maar ook einde oefening overname IH door Tenneco

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super Tronic 1900TV-LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!