Foto van een Bergmann Shuttle wagentje op demo 👍🏻. Foto is geplaatst door jellehoekstra op 30-06-2017 om 20:31:45, met 88 reacties.

Bergmann Shuttle

jellehoekstra
Foto van een Bergmann Shuttle wagentje op demo 👍🏻

Reacties

mdoornekamp
Ik ben niet echt een bergman liefhebber. Maar dit ziet er wel goed uit
+3
mdoornekamp
Hydraulisch aangedreven pickup, rotor aangedreven via planetair voor hoog vermogen met 53 messen en tandem met 30.5 inch banden. Dan ben je je schuitemaker zo vergeten.
jellehoekstra
@mdoornekamp zal mijn benieuwen of het wat is komt een valtra s352 voor dus die moet het wel kunnen doen 😁😁
Claas Holland
@mdoornekamp Hydraulisch aangedreven pickup, dat heeft de Claas cargos ook.
mdoornekamp
@Claas Holland ja klopt. En krone zx II ook. Maar wel leuke moderne techniek
mike_v
Dat heeft "ieder" merk tegenwoordig wel in zijn gamma @Claas Holland. Is niet zo speciaal.
Claas Holland
@mike_v klopt, is tegenwoordig niet zo nieuw meer
Baltus_steyr
@mdoornekamp vindt ik leuk haha
+1
GROENEDEERE
Kwaliteit wat daar op de kar staat.
Als je zo'n kar eenmaal door hebt dan ben je elk ander merk zo vergeten.
mdoornekamp
@GROENEDEERE dat is bij pottinger en Strautmann ook zo. Moet je even aan wennen. Bediening van schuitemaker is wel eenvoudig. Dat vinden de meesten wel prettig. En dan gewoon rammen en scheuren met die schuitemakers.
+1
cb6520
@mdoornekamp mooi dat het zo kan💪😉
+2
GROENEDEERE
@mdoornekamp
Ik ben helemaal weg van de pottinger.
Maar nadat ik in Duitsland de bergmans zag rijden.....
Daar komen ze niet tegenop.
Daar is de prijs ook naar
+1
mdoornekamp
@GROENEDEERE ja bruto prijs liegt er niet om. Deze invoer hebben ze al wat langer dacht ik.
fendt308-driver
Waarom 2 stuurstangen op een tandem? Werkt dat fijner of 2 stuurassen?
mdoornekamp
@fendt308-driver electrisch werkt ook goed
fendt308-driver
@mdoornekamp
Heb er zelf geen ervaring mee. Mij werd vertelt dat het te zenuwachtig stuurt. Maar dat valt mee dus? Die duo3 wil met volle bak zwaar gras boven de 40 graag slingeren, maar die is juist hydraulisch
mdoornekamp
@fendt308-driver zenuwachtig sturen hebben wij beslist geen last van. De stuurhoek is snelheids afhankelijk. Dus bij hoge snelheden minder sturen. Zit een snelheid s sensor op de wielen van de stuur as.
Fendt926Driver
@fendt308-driver dat doen ze allemaal wel wat. de veenhuis combi is boven de 45 ook slecht op straat te houden en mijn rapide ook.
oplossing vol max 40 kmh leeg 50 kmh
mdoornekamp
@Fendt926Driver jouw fendt loopt ook nog wel iets harder dan 50 zeker. Mijn jd 6155R loopt 54 km. Dat gaat gewoon echt te hard met volle wagen.
Fendt926Driver
@mdoornekamp teller geeft 51 aan radar borden langs de weg 50. Ik heb niet de grootste maat achterbanden dus ook niet de topsnelheid.
Maar ik moet zelf de diesel betalen dus hoeft het niet altijd volop.
Was vorige week aan het mestrijden en vond dat de treker niet echt trekken wou op de 500m straat die ik rijden moest. Toen keer in dashbord gewisseld van aftakas toeren naar motortoeren. Bleek dat ik maar 1150 motortoeren reed en al wel 35kmh ging.
Met aftanken gerekend en 8 liter diesel per uur verbruikt met 30 kuub per uur uitrijden.
mdoornekamp
@Fendt926Driver 8 liter is wel zuinig. Van 40 naar 50 gaat de diesel er ook gewoon te hard door.
Fendt926Driver
@mdoornekamp kan het verschil ook wel weten of ik de kleine (180pk) of de grote (260pk) voor de tank heb. De grote zuipt bijna 2 liter meer per uur en ik doe dan 2 tank per 8 uur meer. Dat kan niet uit. Maar de grote trekt op elk stukje straat de tank naar 50 waar de kleine 35 net haalt.
Maar ik trap die kleine natuurlijk niet elke tank vol op het gas
mdoornekamp
@Fendt926Driver grote trekker gebruikt meestal meer, omdat de potentie toch gebruikt wordt. Ik neem soms bewust de lichtere 6630 mee voor de opraapwagen.
Fendt926Driver
@mdoornekamp hier ook steeds meer de passende trekker voor het werk dat gedaan moet worden.
maar nu staat de grote voor de mengwagen omdat ik zo niets anders vrij had. maar stationair 4 ton mengen op de 1000 toeren aftakas kost ook niet de wereld aan brandstof
fendt308-driver
@Fendt926Driver
Wij kunnen vol gewoon 50 rijden met besturing los maar meestal zet ik hem wel vast dat rijd iets lekkerder
Fendt926Driver
@fendt308-driver ik maak daar uit op dat jij meelopend gestuurd hebt.
ik heb gedwongen gestuurd met 30 tons tandem. als die niet op druk staat zwabbert de achterste as als een malle onder de wagen als je leeg nog maar 20 kmh rijdt.
op 80 bar druk met zwaar gras of met 40 kuub mais erin ga jij echt met een opraap of dunbbeldoel wagen geen 50 kmh rijden.
fendt308-driver
@Fendt926Driver hoe werkt dat? Kan je dan een gedwongen gestuurd toch een soort vast zetten of laat je hem zwaarder sturen? Is meelopend idd heb wel eens met een sr 135 gereden meelopend maar dan zette ik hem boven de 15 al vast zo ongeveer 🙈
mdoornekamp
@fendt308-driver met electrisch hydraulisch gedwongen kun je hem wel vast zetten. Kan ook makkelijk zijn op de kuil
fendt308-driver
@mdoornekamp
Dat is goud dat mis ik echt op die strautmann
Fendt926Driver
@fendt308-driver een gedwongen gestuurd kun je niet vast zetten. de cylinder bepaalt ten alle tijde de stuur hoek. hoe meer voor druk je op het stuur systeem zet hoe harder hij is in de besturing.
maar omdat een opraapwagen de assen meer in het midden heeft staan als een silage wagen gaat heel veel gewicht op de tandem hangen en minder op de trekhaak. bij iets spoorvorming op de straat gaat hij dan zoeken/kwispelen en dat wordt bij 50 kmh steeds iets meer en dat rijdt niet echt fijn/verantwoord
+1
johndeere6230
@Fendt926Driver

Hoezo ga je dan geen 50 rijden? Kan zat, als er maar voldoende druk op het systeem staat.... doe dit vaak ook alleen op stukken waar het kan en waar het nut heeft, anders is 40 inderdaad hard zat 😉
Fendt926Driver
@johndeere6230 met 50 kan ik hem niet netjes op straat houden. En als ik het niet verantwoord vind doe ik het niet. Loonwerker in de buurt met jd 7530 heeft de achterbanden van de trekker al met water gevuld om meer massa voor de wagen te hebben. Hielp weinig. Andere loonwerkers die ik vragen kon kunnen maximaal 40 kmh.
Hoeveel druk zet jij dan op de besturing?
johndeere6230
@Fendt926Driver

Dat is iets wat je inderdaad zelf moet weten, zoals ik aangeef doe ik het ook alleen als het kan en niet na 200 meter 50 te hebben gereden weer moet afremmen.

Dat zou ik niet exact weten, als ik ze zelf uitlijnd pomp ik net zo lang tot het niet meer gaat, dan gaat het daarna wel goed 😉
+1
930triplemaaier
@Fendt926Driver luchtdrukwissel doet wonderen.
vaak komt het geslinger door te zachte banden en het zogenaamde dwijlen. Zachte banden kan wel maar wekt ook dwijlen in de hand.
Ik heb 1 keer gehad met met een volle bak mais dat de compressor met 2,5 bar in de banden van de wagen afgeslagen was ipv 4 bar en dat kon je goed merken in het rijgedrag. De combinatie was slecht te houden.
+2
GROENEDEERE
@fendt308-driver
Heeft bergman niet twee enkelwerkende cilinders ipv een dubbelwerkend.
Ooit eens gehoord dat zo de krachten verdeeld worden
deutz dx 610
Mooie wagen, toch geen lely drie assers meer?
jellehoekstra
@deutz dx 610 nee lely is verkocht he dus straks geen service onderdelen meer verkijgbaar dus dat is dan geen verstandige keus
Claas Holland
@jellehoekstra ik denk dat nog wel even duurt voor dat op is, en ik denk dat agco dat wel in stand houd anders raken ze bestaande klanten ook kwijt die al een lely hebben.
jellehoekstra
@Claas Holland lely verdwijnt en dan heb je 2 verouderde wagens en ook weinig inruilwaarde als ze er aan toe zijn om weg te gaan dus kunnen beter om wat anders kijken zoals krone of deze bergmann bovendien de dealer die ze zou leveren heeft intussen twee van de drie vestigingen gesloten dus daar kun je ook niet op rekenen
+1
mdoornekamp
@jellehoekstra lely is ook nog niet zo'n bijzondere wagen.
jellehoekstra
@mdoornekamp zouden eerst 2 van die lely 3 assers komen zijn opzich wel mooie wagens
mdoornekamp
@jellehoekstra kuilen jullie altijd met 350 pk?
jellehoekstra
@mdoornekamp nee normaal niet maar deze wagen kan dat hebben dusja
mdoornekamp
@jellehoekstra hoeveel vermogen normaal dan?

Nieuwe pottinger torro combiline is ook erg mooi. En beproeft concept. Is iets lichter dan dit.
jellehoekstra
@mdoornekamp normaal voor de schuitemakers 200/250 pk de s serie mag niet eens voor de rapides te veel vermogen
Fendt926Driver
@jellehoekstra zijn wel mooie wagens. Maar nu nog kopen terwijl het merk en kleur verdwijnt is niet echt vooruitzien. En als ook de dealer nog vestegingen schrapt is de keuze wel makkelijker.
Hoever is de bergman dealer van jullie af?
jellehoekstra
@Fendt926Driver dijkstra in sondel is uurtje rijden met trekker
fendt308-driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
lely is ook nog niet zo'n bijzondere wagen.

Sommige dingen wat lely aan die kar heeft veranderd is klote, maar zijn ook dingen verbeterd zoals lagers van de rotor. Die ouwe mengeles waren voor de rest goede karren. Hebben in 9 jaar tijd geen last gehad van pick ups die afscheuren of bakken die krom gaan, kleppen die slecht sluiten, Curverbaan van pickup die gewoon finaal in 2 is. En dat was bij die strautmannen iets anders
mdoornekamp
@fendt308-driver ok. 9 jr zonder grote problemen is wel netjes. Maar jullie gebruiken de lely alleen thuis of ook loonwerk. Dat is wel een heel verschil.
fendt308-driver
@mdoornekamp
300 uur per jaar per kar thuis en loonwerk. Ieder merk heeft wel eens wat. Heb ook het idee dat het meer aan de gebruiker ligt als het merk
mdoornekamp
@fendt308-driver ok. 300 uur is wel veel. Vorig jaar met 1 wagen 340 uur gedaan. Maar dan moet je wel bijna altijd rijden met mooi weer.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Ja klopt, wij hebben ook veel lang land dus gebeurd zat dat je maar 2 vrachten per uur doet
john deere 7810
@jellehoekstra

De wagen al gebruikt? hij had anders hier gestaan maar er stond geen gras meer ivm de droogte...
Fendt926Driver
@john deere 7810 ik dacht nog bij jullie heeft ook een demo bergmann gestaan. Maar die was volgens mij niet met beweegbare voorwand.
Is ook niet zo heel spectaculair veel als demo gebruikt door de loonwerkers in de buurt
john deere 7810
@Fendt926Driver

Nee klopt ja, Heeft bij boeren gelopen. dat was ook een boerenwagen 😉 Deze wagen is samen met de importeur en 3 of 4 dealers samengesteld voor demo. De wagen is ook nog niet officieel in productie als ik het goed heb.

Probleem bij bergmann is ook dat het in nederland niet echt bekend is, Maar wel een product wat erg goed in elkaar zit.
mdoornekamp
@john deere 7810 ze hebben toch een poosje niet zo veel gedaan in opraapwagens. En toen zo'n systeem met 2 rotors. Dat liep ook niet echt
casejxu
@mdoornekamp 2 rotors? 1 snij en 1 invoer rotor?
mdoornekamp
@casejxu ja zoiets. Maar dat was toch niet het gat in de markt.
@mdoornekamp volgens mij hebben ze dat nog steeds. Dat is de kleinste serie, boerenwagen. Die van ons heeft gewoon 1 rotor. Draaien er nu voor het 5e seizoen mee en hij bevalt prima. Messenwissel gaat ook erg makkelijk
+1
john deere 7810
@mdoornekamp

we hebben vorig jaar een repex gehad en die deed het prima, Mooie en degelijke wagen, heeft ook een john deere 6600 voor gestaan en die kon hem nog makkelijk baas 😉

En vooral de silagewagen zit heel goed in elkaar 😉 ligt als een huis op de weg. Alle gebruikers waren vol lof over de wegligging en het ligt trekken van de wagen.
jellehoekstra
SJB533
Quote Reactie van @jellehoekstra:
lely is verkocht he dus straks geen service onderdelen meer verkijgbaar dus dat is dan geen verstandige keus

Onzin. AGCO is verplicht om een minimale periode in acht te nemen, waarin onderdelen leverbaar zijn. Weet niet zeker, hoe lang die periode is, maar ik heb al eens gehoord, dat dat 20 jaar na het stoppen van een serie is. Daarnaast schrapt AGCO de Lely producten niet volledig, maar alleen de naam. De wagens gaan onder de naam Fendt verder.
Fendttrisixfan
@SJB533
De hooibouw lijn stopt wel bij lely
+1
GROENEDEERE
@Fendttrisixfan
Dan blijft er weinig over.
Of worden de melkrobots straks poepkleur?
SJB533
@Fendttrisixfan
Lely stopt met grasland ja, maar mij is nog niet echt duidelijk, wat er met maaiers, harken en schudders gebeurt.
Fendttrisixfan
@SJB533
Die zullen niet meer gemaakt worden
930triplemaaier
@SJB533 dat geld voor consumentenverkoop. Als je aaan bedrijven verkoopt zijn de regels veel minder streng
john deere 7810
@SJB533

volgens mij zelfs 25 jaar. Maar als je bijv kverneland kan het na 10 jaar al lastig of onbetaalbaar worden 😉
cb6520
@john deere 7810 Ik heb bij een bezoek aan krone fabriek gehoord dat er voor minimaal 7 jaar onderdelen moeten zijn als een bedrijf stopt met het maken van een machine.
930triplemaaier
@cb6520 hoe moet dat dan als ze failliet zijn? want ook dan stopt een bedrijf
wat ik me wel voor kan stellen is dat bij overname de onderdelenvoorziening voor een bepaalde periode geeist kan worden op straffe van een boete
cb6520
@930triplemaaier als ze failiet gaan moet er voor 7 jaar onderdelen zijn maar hoe het precies zit weet ik niet
930triplemaaier
@cb6520 dat kun je dus mooi vergeten.
Als je geluk hebt wordt het failliete bedrijf/activiteiten/garantie over genomen of maakt het een doorstart en is daarmee de onderdelenvoorziening gewaarborgt. Vaak worden onderdelen dan wel een stuk duurder. En anders mag je het lekker zelf uitzoeken want van een kale kip kun je niet plukken
casejxu
@cb6520 bij faillissement heb je pech. Dan kan je een probleem hebben. Bij een bedrijf dat blijft lopen is t naar mijn weten sowieso 10 jaar. Bij overname ook nog denk ik
john deere 7810
@cb6520

kan, Maar mag toch hopen en er van uit gaan dat het altijd langer is dan 7 jaar? Zou er wel naar kijken bij aankoop van een machine.
+1
deutz dx 610
@jellehoekstra Aha, dit zal ook wel mooi zijn
oanejorrit12
@jellehoekstra vandaag opgehaald?
jellehoekstra
@oanejorrit12 vandaag heeft ie voor jet eerst gedraait ja
Hurli356
@jellehoekstra en hoe beviel dat?
jellehoekstra
@Hurli356 lijkt opt eerste oog goed maar stond niks op benieuwd hoe ie het doet met een dikkere snee gras
oanejorrit12
@jellehoekstra zag hem vanmorgen rijden tussen Woudsend en Spannenburg?
+1
jellehoekstra
@oanejorrit12 dat zou kunnen ja
hoest
Bij zulke wiersjes kan ik met mijn 21 jaar jonge rapide ook nog wel jagen
jellehoekstra
@hoest daar zitten geen 53 messen in
hoest
Zulk kort spul is dat ook niet nodig 😀 maar zonder gekheid mooie wagen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bergmann Shuttle ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!