Foto van een John Deere 6630. Met licht trekkende Strautmann. Vol messen. Geplaatst door mdoornekamp op 08-08-2017 om 17:04:21, met 85 reacties.

John Deere 6630

Foto van een John Deere 6630. Met licht trekkende Strautmann. Vol messen

Reacties

+1
hoest
Och er zijn series van strautmann met een dusdanig waardeloze messenbalk dat dat niks zegt 😀
+1
mdoornekamp
@hoest dat is een kwestie van onderhoud. Die messen balk met omkeerbare messen moet je jaarlijks smeren en schoon maken. Dat doet bijna niemand. Na 5 jr kun je er dan met de brander op.

En dagelijks messen slijpen
mklok
@mdoornekamp Daar hoor ik Poldervaart ook over. Messen scherp houden dat werkt sneller en zuiniger.
+1
mdoornekamp
@mklok ja klopt. Er zijn gebruikers die zo lang doorrijden met stompe messen, dat de cilinders van de messen balk afbreken.
mklok
@mdoornekamp Dan is goedkoop dan ineens duurkoop. Met een bot mes kan ik het vlees ook niet snijden.
hoest
@mdoornekamp geen idee welke precies weet alleen dat eeniet maat van mij een splinternieuwe strautmann kocht en met 3 jaar al mopperde dat de messen veel te lossen zaten en het gras er dus zo bij langs kon. Weet jij zo vanaf wanneer de goede balken erin zitten?
mdoornekamp
@hoest de nieuwere messenbalk gebruiken ze al meer dan 10 jr.
hoest
@mdoornekamp dat zou wel kunnen ze hebben dat ding 8 jaar gehad en draaien nu al weer een paar jaar schuit. Zullen ze wel een van de laatsten gehad hebben
930triplemaaier
@mdoornekamp elke merk ladewagen met individuele messenbeveiliging heeft er wel last van dat messen vast gaan zitten als je ze niet regelmatig (jaarlijks) onderhoud/schoon maakt/ want is het toch wel allemaal fijn spul. Vooral als je aan stal voeren is de kans groter dat je de messen vast gaan zitten omdat je toch ook wel eens gras haald als het geregend heeft of als het gras nog vochtig is
mdoornekamp
@930triplemaaier ja klopt. Onderhoud bepaalt eigenlijk bij alle moderne opraapwagens of de snijkwalitiet en capaciteit goed zijn. Dus blijven slijpen, reinigen, smeren en controleren.
930triplemaaier
@mdoornekamp mijn ervaring is dat vooral bij boeren messen vaak te weinig of te laat geslepen worden. Loonwerkers hebben dat over het algemeen vaak beter voor elkaar
rickboer blija
@930triplemaaier @mdoornekamp ik denk dat ze nu daarom ook een compleet automatisch messen slijper hebben geïntroduceerd
930triplemaaier
@rickboer blija even setje messen slijpen ben je zo 2 uur mee bezig dus alleen al voor de tijdswinst zo ik het al doen.
mdoornekamp
@930triplemaaier een automatische messen slijper zoals pottinger en krone hebben zie ik helemaal niks in. Meestal zijn een aantal messen beschadigd door een schudder tand oid. Die messen krijg ik sowieso niet scherp met de slijp automaat. En de rest van de messen ben ik dan onnodig aant slijpen.

Beste bevalt mij een systeem met omkeerbare messen zodat je in het veld evt wat om kunt draaien. En zorgen dat je thuis een extra set hebt zodat je savonds even snel kan wisselen.
+1
Fendt926Driver
Vandaag vastgereden bij een lossende strautmann. Gisteren bij onze schuitemaker. Wat zijn wij dan verwend met onze schuitemaker.
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver hier net andersom. Als ik bij collega met schuitemaker op de bult rijd, wat een drama die lange troep.
+1
casejxu
@mdoornekamp kan ook heel goed een stukje afstelling zijn 🤔🤔
mdoornekamp
@casejxu te weinig druk op de messen, te veel pk's en stompe messen. Maar meestal ook niet vol messen omdat dan te zwaar gaat.
+2
cb6520
@mdoornekamp wanneer er bij de cilinders en achter de messenbalk veel gras/stof zit kun je de messen wel op de juiste druk zetten. Maar dan snijden ze niet goed omdat de messen er dan niet helemaal inzitten. Dan zie je bij het lossen van het gras dat niet alles op de zelfde lengte gesneden is. ( net als bij een strautmann😉😉)
mdoornekamp
@cb6520 ik kan de messenbalk er met draadspindels verder in draaien
GerbertXL
Kinders geen ruzie maken 😂
+1
mdoornekamp
@GerbertXL ik stel voor om het duel in het veld uit te vechten. Schuitemaker vs strautmann
hoest
Mag hier wel heb ik het mooi goedkoop aan de bult 😀
mdoornekamp
@hoest dan moet je de aanvoer wel aankunnen als @Fendt926Driver en ik samen aant laden zijn😂
+2
casejxu
@mdoornekamp gaat mij dan vooral op. 1 vracht. En dan moet je gaan kijken naar alles. Beide met nieuwe messen! Wel de eigen combi en dan kijken naar brandstofverbruik. Laad snelheid. En vooral hoeveel kg gras er in de wagen zit. Wat je dan terug zou kunnen rekenen naar kg/m3. En dan daar t brandstof verbruik bij met de volgens jullie beste combinatie. Strautmann John Deere VS rapide fendt
johndeere topper
@casejxu als strautmann net zo goed als pottinger snijd durf ik de strijd wel aan
johndeere topper
@casejxu als strautmann net zo goed als pottinger snijd durf ik de strijd wel aan
hoest
@mdoornekamp
Overijdbult dus dat gaat lukken mag mijn eigen loonwerker ook nog wel meespelen met mufpowers voor een pottinger
mklok
@mdoornekamp weet wel wie er wint. Hier bij ons op in de buurt op hetzelfde veld een schuitemaker en een strautmann . Die strautmann reed de schuitemaker helemaal zoek. Ze reden met de strautmann minimaal 7 km harder.
mdoornekamp
@mklok ik weet het. Ik heb qua laad snelheid nog nooit verloren van een schuitemaker. Zelfs niet als de concurrentie 40 pk meer heeft.
Fendt926Driver
@mdoornekamp ik hoef niet te winnen op snelheid. Wel op kostprijs. Ik rij met maaien nooit harder dan 15kmh en met laden ook nooit. Ik wil mijn eigen spul heel houden.
casejxu
@Fendt926Driver vind ook niet dat capaciteit altijd t beste is. Liever kwaliteit als kwantiteit
Fendt926Driver
@casejxu klopt ik rij mijn eigen race.
Mijn gras moet goed en netjes en goedkoop aan de kuil.
En als ik tussen de 10 en 15 kmh kan laden moet je eens kijken wat ik in een dag weg kan rijden.
casejxu
@Fendt926Driver jaa vind ik ook. Op een perceel achter de kuil van 9 ha sta ik al regelmatig te wachten voor ik mag lossen
hoest
@Fendt926Driver
Zo'n 140 heeft die al een grotere invoer dan want bij onze 125 haal je de 10 km/ uur niet als er een beetje op staat. Moet wel zeggen dat wij niet schudden dus dat laadt altijd wel wat zwaarder.
+1
Wilting NH
@Fendt926Driver wat een slakken gang ja
Fendt926Driver
@Wilting NH ja met wiersen van 6 m hark met bijna geen gras erop kan ik ook harder.
Maar geef eens op hoeveel diesel jullie nodig zijn per uur en per ha weg gewerkt gras?
Wilting NH
@Fendt926Driver poe dat kan ik je zo niet zeggen, want dat hou ik niet bij
+2
Wilting NH
Brandstof verbruik? nou dan wint de kluitemaker niet 😛
casejxu
@Wilting NH het gaat om de combinaties van he. En dan brandstof per kg gras. Zal t je dan erg verbazen.
+2
Fendt926Driver
@Wilting NH maar de fendt die dr voor rijdt wel. Tegen een dorstige johny durf ik wel te rijden
casejxu
@Fendt926Driver even een linkje van deze conversatie op Facebook pagina van schuitemaker plaatsen😊😊😊 ze willen vast wel mee doen😃😃
+1
mdoornekamp
@casejxu meinderts durft mij niet eens een demo wagen te sturen
rickboer blija
@mdoornekamp wat voor wagen zou je dan willen proberen?
mdoornekamp
@rickboer blija 580 op 26.5 inch tandem
rickboer blija
@mdoornekamp oke, zn een hadden ze vorig jaar als demo. Dit jaar rijd er een 6600-30.5 rond

Maar ik zou niet snappen waarom ze jou geen demo zouden geven?
mdoornekamp
@rickboer blija ok. Zo'n wagen is veel te groot. De meesten beseffen niet eens wat daar in kan. Dan moet je het op de bult ook wel goed voor elkaar hebben. En voor zo'n wagen heb ik ook geen trekker.
rickboer blija
@mdoornekamp die 6600-30.5 is kleiner dan een normale 6600, die 30.5 heeft een din inhoud van 39 kub. De 580 heeft een din inhoud van 38 kub
mdoornekamp
@rickboer blija ja klopt. Maar ik kijk meer naar de lengte van de bak. De hoogte zegt me niet zo veel. Dat hangt toch van het product en je vermogen af. Ik denk dat er in die 6600 met groot tandem practisch net zoveel kan als een gewone 6600
rickboer blija
@mdoornekamp oke, ik vind persoonlijk de din inhoud een mooie manier om wagens te vergelijken
casejxu
@rickboer blija en een rapide van 36m3 neemt meer mee als een andere wagen van 36m3 aan gewicht. Kost iets vermogen maar persen wel veel meer
mdoornekamp
@casejxu klopt. Schuitemaker kan meer in. Maar als je het vermogen niet hebt, of het product is te zwaar, dan is je winst weg.
+2
casejxu
@mdoornekamp t zal op tractorfan.nl altijd een eeuwige discusie blijven. Maar als je de degelijkheid inruilprijs dubbeldoel mogelijkheden en de grote bodemvrijheid neemt tegen over t mindere vermogen wat andere wagens vragen wegstreept zal je per saldo op t zelfde uitkomen. Pas na 5 of 10 jaar zal je weten wat t beste was is of had geweest. T belangrijkst en dat is met elk werktuig zo is de dealer erachter en zijn onderdelen voorziening want elke machine heeft zo zijn onderhoud liefde of reparaties nodig.
+1
cb6520
@casejxu maar de eeuwige discussies zijn wel interessant zo leer je altijd weer iets bij over een ander merk
mklok
@casejxu denk dat ze nauwelijks reageren .
Wilting NH
@Fendt926Driver voor zon opraapwagen is zon fendt ook alles behalve zuinig
casejxu
@Wilting NH dat kan je beweren maar verwacht dat de eigenaar wel beter weet
+2
Wilting NH
@casejxu echte fendt mannen zullen het toch nooit toegeven
casejxu
@Wilting NH ze blijven t zuinigste bij transport. Dat is een feit.
Wilting NH
@casejxu transport ja , maar niet op aftakas werk
casejxu
@Wilting NH gecombineerd met rijden niet nee... dat komt door de efficiëntie van een hydrostatische transmissie.
mdoornekamp
@casejxu hoe kan die hydro bak dan wel zuinig zijn met transport.........
casejxu
@mdoornekamp bij 50kmh zijn ze volledig mechanisch
Ruben-Wind
@Wilting NH wat doet die van jullie aan verbruik voor het rapen?
mdoornekamp
@Ruben-Wind ik met de jd 6630 gemiddeld 18 liter per uur als we flink doorrijden. Met laden 25 tot 30 l/u
fendt308-driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
ik met de jd 6630 gemiddeld 18 liter per uur

Dat doet een 820 al gauw 2 liter zuiniger 🙊
mdoornekamp
@fendt308-driver ook als je 5 ha/ u doet?
Fendt926Driver
@mdoornekamp ik kan wel 10 ha per uur.
Het ligt ook aan wat erop zit.
fendt308-driver
@mdoornekamp ha zegt me weinig gewoon 3 4 vrachten per uur met een km of 15 laaien en 50 rijden waar mogelijk is
Fendt926Driver
@fendt308-driver als ik zo ga rekenen met 4 vrachten per uur is 15 minuten per vracht is 7.5 minuten voor het laden en 7,5 minuten voor naar de kuil lossen en weer naar het land. betekend dat je een half uur per uur laadt met 15 kmh bij een wiers van een 8m hark komt dat uit op 5.6 ha per uur laden.
dat vindt ik heel netjes.
bij mij houdt het met 3 vracht per uur wel op en iets zachter rijden krijg ik maximaal 3 ha per uur weg. maar als eerder vermeld is de verkaveling in twente niet ideaal
john deere 7810
@casejxu

Dat zowieso!! haha
Fendt926Driver
@Wilting NH ik heb net getankt. Moest 123 liter bij in voor 8 draaiuren. En 15 ha gras aan de kuil. Gemiddeld 2 vracht per uur. Soms 5 km transport (2.5 heen en 2.5 terug) komt op iets meer dan 15 liter per uur. Vindt ik niet tegen vallen.
Wat verbruikt jou new holland?
En dan liters getankt delen door de draaiuren of ha. Geen cijfers uit een boordcomputer. Per ha kom ik op 8.2 liter.
Transport komt omdat ik niet met de lege wagen 700m heen en 700m terug met volle wagen door mijn weide wil rijden maar via de weg achterlangs rij om bij het op te rapen gras te komen.
Doornenkamp kan ook zo uitrekenen wat zijn john deere per ha en per draaiuur nodig heeft
deutzisthebest
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best geïnteresseerd zou zijn in deze wedstrijd!
massey8690
Trekker en werktuig even tippen dat er vraag is naar een onafhankelijke ladewagentest, zou idd erg interessant zijn.
Met verschillende vermogens voor de wagen en verschillende grassoorten, met goede beoordeling op snij kwaliteit en proppen persen.
Ik zeg strautman, bergmann, poettinger, schuitemaker en claas.
( lely komt toch in de oudijzerbak na de overname?)
zettelmeyer
@massey8690 dat is een aantal jaar geleden toch al gedaan, ik zal wel ff opzoek gaan heb nog wat oude ligge
mdoornekamp
@zettelmeyer @massey8690 in die test MOCHT het vermogen niet gemeten worden. 3 keer raden wie daar achter zit.😉
+2
valmet6400power
@mdoornekamp

Van het blad Fendt Trekker & Werktuig? 😅 Eeeeh Trekker & Werktuig!
rickboer blija
Een paar weken geleden had ons loonbedrijf (die normaal schuitemaker gebruikt) een krone wagen op demo en daar hadden ze zn grote prop in gehad dat ze de frontaftakas nodig hadden om de rotor vrij te krijgen
zettelmeyer
@mdoornekamp @massey8690 deze test

(klik om te vergroten)

Fordje6500
Vliegt hij niet door de slipkoppeling met vol pakket messen? Afgelopen maandag meegeweest en alle messen er in gedaan om egaler te lossen (wagen heeft geen doseerwalsen) maar als je dan op een dikke wiers 17 rijd vliegt de slipkoppelling er door.
Fendt926Driver
@Fordje6500 bij mijn rapide wel veel last van gehad. Veel lang gras in een dikke wiers en met 12 kmh laden als de trekker dan onder de 1050 aftakas toeren komt vliegt de slipkoppeling erdoor. Dus meestal bij 1070 toeren snelheid minderen zodat het niet gebeurt. Toch op 15 ha wel 10 keer erdoor.
Aftakas is bij schuitemaker op de testbank geweest en gaat er exact op de juiste newton meters door.
Waarschijnlijk te veel pk ervoor. Een kleinere trekker toert terug en dan schakel je ook terug en rij je zachter waardoor de koppeling er wel in blijft
hermanjohndeere
@Fendt926Driver bij de pottinger op het werk geen last van. Gaat alleen door de slipkoppeling bij een dikke prop Of onder de 900 aftakas toeren.
mdoornekamp
@Fordje6500 wat voor wagen dan en hoeveel pk? Bij schuitemaker staat de aftakas standaard wat lichter omdat de aandrijving het anders niet aan kan
Fordje6500
@mdoornekamp kijk mijn nieuwste foto op mijn account, daar zie jij hem

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!