Foto van een Massey Ferguson 6616Dubbellucht er op gemaakt.. Foto is geplaatst door DANOONTJE POWERR op 15-09-2017 om 16:44:31, met 80 reacties.

Massey Ferguson 6616

DANOONTJE POWERR
Foto van een Massey Ferguson 6616
Dubbellucht er op gemaakt.

Reacties

1046
11.2???
+1
DANOONTJE POWERR
@1046 Dat weet je toch! 😄
1046
MaxxuM4ever
Is het bij jullie in het zandgebied zo nat dan?
DANOONTJE POWERR
@MaxxuM4ever
Valt mee, vandaag nog aan het fresia's rooien geweest.
Had hem net klaargemaakt voor Julianadorp JPF. 😢
bartjuh
Als je daar een dag mee over de weg rijd zijn je bandjes glad. Rolomtrek is niet gelijk en dus zal de band met minste weerstand constant 'slippen'. Heb ik ook ooit eens gehad met een aanhanger waar dubbellucht onder zat
GROENEDEERE
@bartjuh
Goed gelezen wat er staat?
De dubbele montering is kleiner.
Dus het zal allemaal wel meevallen.
bartjuh
@GROENEDEERE
Dus dan zal dubbellucht bandje zo glad zijn. Maar die foto zien we misschien oven een paar dagen wel
GROENEDEERE
@bartjuh
Leg dan eens uit hoe een band dat kleiner is en dus de weg niet of nauwelijks raakt hard gaat slijten.
bartjuh
@GROENEDEERE
Zie reactie stukje naar beneden
1046
@bartjuh hoe kan et dan , dat de jongens hier in de buurt met dubbellucht naar tt rijden, soms een paar uur, meerdere wedstrijden per jaar, nog steeds genoeg profiel hebben???? dussss......
bartjuh
@1046
Zullen die banden wel gelijk aan hoogte zijn zeker?
1046
bartjuh
@1046 wat heb je er dan eigenlijk aan als de hoogte bij tt niet gelijk is?
1046
@bartjuh je moet nog een hoop leren in de praktijk
+1
bartjuh
@1046
Omdat? Banden met verschillende hoogtes naast elkaar is extra wrijving en kost dus extra vermogen.
1046
@bartjuh zucht , successss met je theorieen
bartjuh
@1046
Wel eens geprobeerd met gelijke hoogtes wielen dan? Reed eerder ook een case met 3 cultuur wielen naast elkaar in trekkertjes. Waren alle 3 even groot
1046
@bartjuh wel eens gehoord van de 3 meter regel????
bartjuh
@1046
Jawel. Dat betekend dus zoeken naar wielen met gelijke rolomtrek. Je hangt er dan toch voor de sier geen klein wieltje aan die de grond niet raakt? Tis niet verplicht om 3 meter te zijn
1046
@bartjuh als je 650 hebt , en je wilt met dubbellucht rijden is et max 3 meter bij de ntto en dan heb je niet veel keus meer, dus dan is alles beter dan niets
bartjuh
@1046
Geloof ik wel. Maar geloof jij nou niet dat een band met gelijke rolomtrek beter helpt dat een kleiner wiel?
1046
@bartjuh dat ben ik wel eens, maar tis vaak zo dat je met je breedte dan niet uitkomt, en dan zoek je iets wat in de buurt komt, dat is gewoon zo, en die case met 3x cultuur, bunte power , zit ook aan de 3 meter
trean
@bartjuh rolaftrek is afhankelijk van bandenspanning en belasting.
Jasperfendt
@bartjuh Die band gaat niet vaker rond ofzo hoor dus slipt niet.
GROENEDEERE
@Jasperfendt
Fout.
Door t verschil in de bochten zal het buitenste wiel behoorlijk harder draaien dan het binnenste
Daarom is t diferentieel uitgevonden.
Maar met dubbele montering is er meer wrijving.
Tenzij je de dubbele montering kleiner hebt zoals hier....
geerts 88
@GROENEDEERE dan zou een brede band van bv een meter breed aan de buiten kant harder slijten??
GROENEDEERE
@geerts 88
Dat is zijn theorie.
Maar ik heb t nog nooit gezien jij wel?
geerts 88
@GROENEDEERE nee ik niet
Als de dubbel lucht nou onafhankelijk kon draaien tov wiel van de tractor. Maar zitten vast aan elkaar.

Anders zou je op het veld ook zien aan het profiel dat de dubbel lucht slipt

Als de tractor band 1 keer rond is geweest dan is dat de dubbel lucht ook

Of ben ik nou gek?
+1
bartjuh
@geerts 88
of je gek bent weet ik niet, maar als je gewone wiel een omtrek heeft van bijvoorbeeld 3.5 mtr en je dubbellucht heeft een omtrek van 3.3 mtr en je wielen staan beide na 1 ronde 3.5 mtr verderop dan heeft er toch 1 wiel 'geslipt' ofnie?
DANOONTJE POWERR
@bartjuh @JD3010
De brede banden platten veel meer af dan de dubbellucht.
Daardoor wordt het verschil al een stuk kleiner.
Een platte band maakt minder meters dan een ronde.
De belaste straal van de banden liggen veel dichter bij elkaar dan de afrolomtrek.
JD3010
@DANOONTJE POWERR De meeste begrijpen er ook werkelijk niks van. Sinds wanneer wordt de omtrek van een radiaal band kleiner als die afplat?
Verdiepen jullie er eerst maar eens in, om te voorkomen dat iemand zulke onzin gaat geloven.
+1
DANOONTJE POWERR
@JD3010
Ga maar eens echte snelheid meten met slappe banden en met harde banden, wedden dat je verschil hebt?
JD3010
@DANOONTJE POWERR O nee hoor, wedden hoeft van mij niet, je kan toch niet tegen je verlies.. 😎
MaxxuM4ever
@DANOONTJE POWERR dit klopt precies, de stralen van beide banden zijn zelfs gelijk als ze beide de grond raken, de afstand tot het hart is immers gelijk. De afrol omtrek is wel groter van de binnenste band, maar ieder punt van deze band heeft ook langer contact met de grond.
+1
JD3010
@MaxxuM4ever Kun je mij dan uitleggen waar het verschil in afrolomtrek blijft? Het loopvlak van de band zit aan elkaar, dus het verschil moet ergens blijven als beide wielen aan elkaar vast zitten.
MaxxuM4ever
@GROENEDEERE ik heb dat al talloze keren gezien, vaak onder zelfrijdende mestverpreiders. Ik vroeg me altijd af hoe dat kon maar dit is een zeer plausibele verklaring. Rol de deegroller van moeders maar eens in een bocht over de keuken tafel, die gaat ook slippen aan de uiteinden
geerts 88
@MaxxuM4ever ik zou dat eerder wringen noemen
+1
trean
Dat doen de 1050's ook. Te lage bandenspanning of niet goed uitgelijnd worden over het algemeen als oorzaak aangeduid.
fendt308-driver
Quote Reactie van @geerts 88:
@GROENEDEERE dan zou een brede band van bv een meter breed aan de buiten kant harder slijten??
Reageer @geerts 88

Rijd hier een valtra met 1050 met sleepslangen en die band loopt ook rond qua slijtage. Ik dacht dat het van de lage spanning kwam maar jou theorie kan ook nog
bartjuh
@Jasperfendt
En dat is het net. Die kleine band moet voor zeg maar 100 meter 25 keer rond. Terwijl de grote maar 23 keer rond hoeft. Doordat de dubbele wielen aan elkaar vast zitten heeft je kleinere wiel na 100 meter dus 2 rondjes gemist...
(afstanden en aantal rondes als voorbeeld)
1046
@bartjuh dus minder moe
1046
@bartjuh maar hij zit aan dezelfde as vast en aan het wiel , dus draait evenveel rondjes als et grote wiel
JohnDeere5085
@1046
Quote:
maar hij zit aan dezelfde as vast en aan het wiel , dus draait evenveel rondjes als et grote wiel

Dat is ook juist het probleem, ik snap wat @bartjuh bedoeld en denk inderdaad dat die dubbellucht band snel gaat slijten.
+1
1046
@JohnDeere5085 zuchttt, niet denken , aan een paard overlaten , hahahaha
bartjuh
@1046
Klopt. Draait evenveel rondjes maar legt meer afstand af dat dat de omtrek zou don na de afgelegen afstand. Dus slijtage
1046
@bartjuh ervaring?????
+1
bartjuh
@1046
Jup... Bij een aanhanger met dubbellucht. Na week rijden kwam draad erdoor bij t 2 cm lagere wiel
1046
@bartjuh wielen even groot zeker????
bartjuh
@1046
Nee. Niet even groot. Dat was juist t probleem
+3
GROENEDEERE
@bartjuh
Het doel van dubbele montering.
Het creëren van meer draagvermogen.
Het creëren van meer trekkracht.
De meeste mensen die trekker rijden met dubbele montering weet dat de extra band altijd kleiner dient te zijn.
Waarom?
Juist slijtage.
Op verharding zal de dubbele montering niet de grond raken of nauwelijks.
Op het grind zullen ze huiswerk gaan doen.
De eigen banden van de trekker zal wat in de grond zakken waarna de dubbele montering de grond raakt.
Heey zo heb je extra draagkracht.
Voor meer trekkracht tja de eigen band zal zich in de grond iets ingraven waardoor de dubbele montering de grond raakt en mee gaat helpen.
Dat de omtreksnelheid daar verschillend is doet er niet toe en slijtage is er niet.
Dat jou banden zo snel versleten zijn komt puur door
Verkeerde maat dubbele montering
Of verkeerde bandenspanning van eigen band.
Dan over trekkertrek
Daar moet je ook nog erg veel over leren.
Succes
bartjuh
@GROENEDEERE
Hier rijden we alleen op cultuur met dubbellucht. Dus 2 gelijke maten naast elkaar. Kleinere wielen ernaast geeft wel meer draagkracht maar pas als de gewone wielen al insporing dus bij jullie? Als wij extra draagkracht moeten hebben pakken we of een andere trekker op brede banden of we monteren brede banden.
Dat van mijn aanhanger was inderdaad een verkeerde band ernaast. Die was kleiner dan de andere en raakte net de grond. Nu is dat hier ook t geval en dus zal het gevolg waarschijnlijk t zelfde zijn.
En wat tt betreft.... Soms kom je op cultuur verder dan brede banden dus dat is ook verschillend per baan en trekker.
Maar jullie doen t maar zoals jullie t willen.
+3
JD3010
@GROENEDEERE Wat een hoop flauwekul kraam je weer uit zeg. Je spreekt jezelf wel erg tegen. @bartjuh heeft wel gelijk, de kleine band slijt veel harder dan de grote als die de straat raakt. Enne, je moet eerst insporen om extra trekkracht te krijgen????
GROENEDEERE
@JD3010
Waar spreek ik mezelf tegen?
Het is gewoon de waarheid.
Iets wat jullie stugheid niet wilt geloven.
Misschien moet jij ff met een goede reactie komen met een goede uitleg
JD3010
@GROENEDEERE Lees dan maar eens je eigen reactie nogmaals.
GROENEDEERE
@JD3010 Dus wat betekent dat voor jou?
Niet begrijpend kunnen lezen?
JD3010
@GROENEDEERE pffff lastig hè. Maar hier een kopie van je reactie:

De meeste mensen die trekker rijden met dubbele montering weet dat de extra band altijd kleiner dient te zijn.

Dat jou banden zo snel versleten zijn komt puur door
Verkeerde maat dubbele montering

Hieruit begrijp ik dat volgens jou de dubbele montering kleiner moet zijn, maar al je die glad rijdt heb je de verkeerde maat.
bartjuh
@GROENEDEERE
je zegt eerst dat er een kleinere band naast moet tegen slijtage en vervolgens was mijn aanhanger band snel versleten door een te kleine band ernaast...

zijn jou woorden en die spreken elkaar nogal tegen
+1
JD3010
@bartjuh Ben ik toch niet de enige.
selten
@bartjuh
Laat me raden, de aanhanger was meer dan een enkelasser?
bartjuh
@selten
mis. was een enkelasser
trean
@bartjuh bandenspanning aanpassen voorkomt dat.
Hangt de dubbel lucht ongeveer 3 mm boven de grond dan zijn er twee mogelijkheden: brede banden op pompen richting 2(,5?)bar en de cultuur richting 0,5 zodat je ruim één cm boven de grond hangt met dubbel lucht.

De andere en in mijn ogen de beste oplossing is zorgen dat de dubbel goed aan de grond komt. Door ongeveer 1 bar in de brede banden en in ongeveer 3 in de cultuurbanden.

Edit
Genoemde drukken kunnen niet alle banden aan, het gaat om het idee. Ik heb geen bruikbare informatie van merk, maat en type band en aslast bij volle en lege kieper.
+1
DANOONTJE POWERR
@trean
Het is niet bedoeld voor de kipper.
Die zat er gewoon nog achter.
Maar je hebt gelijk dat de druk het verschil opheft.
DANOONTJE POWERR
@bartjuh
Het is ook niet gemaakt om over de weg te rijden.
We hebben al het land binnen 4 kilometer afstand en voor transportwerk gaan ze er af.
Jasperfendt
Volgensmij niet, maargoed het is daar nu ook geen tijd voor zal morgen er nog eens overnadenken.
Jasperfendt
@bartjuh Je hebt gelijk 👍
bartjuh
@Jasperfendt
Dus je hebt ze al glad?
Jasperfendt
@bartjuh Nee, dat niet.
bartjuh
@Jasperfendt
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe je er dan achter bent gekomen...
Jasperfendt
@bartjuh
Quote Reactie van @JD3010:
Kun je mij dan uitleggen waar het verschil in afrolomtrek blijft? Het loopvlak van de band zit aan elkaar, dus het verschil moet ergens blijven als beide wielen aan elkaar vast zitten.

Afloopomtrek
verwijderd
bartjuh
@JohnDeere5085
Toch 1 die me snapt
selten
Principe is simpel,

Door het inzakken van de band op de tractor door het gewicht/druk op de achteras, zullen de cultuurbanden ook mee gaan trekken. Zouden ze even groot zijn zal de cultuurband met lage wang ook relatief erg veel inzakken. Dus door een iets kleinere band zal de dubbellucht ook iets minder slijten.

Enige wat dan nog ontstaat is slijtage door wringen van een band. Gezien dat hij kleiner is zal hij inderdaad wat slippen. Dit is simpel op te lossen door langzaam te rijden. Wat een tractor van zichzelf al doet.

Een aanhanger met dubbellucht, waarschijnlijk tandemasser of groter, wringt veel meer in bochten omdat het scharnierpunt tussen de assen in ligt, in plaats van in lijn met de as. Daarbij is de snelheid over het algemeen stukken hoger... Alles wat meetelt dat de vergelijking niet gemaakt mag/hoeft te worden.
JD3010
Quote Reactie van @selten:
Dus door een iets kleinere band zal de dubbellucht ook iets minder slijten.

Dus nooit begrepen waarom scheve banden steeds sneller scheef afslijten? Vooral bij voorwielen zie je dat heel sterk.
MaxxuM4ever
@JD3010 komt dat niet meer door uitlijnen van de voorwielen en rijden met een te lage bandenspanning?
JD3010
@MaxxuM4ever Nee, daar begint het mee.
+2
valmet6400power
@JD3010 @MaxxuM4ever
Het komt ook omdat de meeste weghelften op afschot liggen waardoor een band al nooit recht "kan" afslijten..
930triplemaaier
@valmet6400power om deze reden zijn de rechter banden ook vaak eerder en scheef afgesleten en omdat je oo wel eens op het randje vand e wag rijdt
JD3010
@valmet6400power Goh jullie komen steeds dichterbij het juiste antwoord.
selten
@JD3010
Camber dan?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6616 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!