Dik 30 ton de lucht in alsof het niets is!New Holland T8.435 Smarttrax met Dezeure Transmax hooglosserAkkerbouwbedrijf Van Oeckel - Kasterlee (B)

Dezeure Hoogkipper

mike_v
Dik 30 ton de lucht in alsof het niets is!

New Holland T8.435 Smarttrax met Dezeure Transmax hooglosser
Akkerbouwbedrijf Van Oeckel - Kasterlee (B)

Reacties

kerstrunner
Het kapitaal waar ze daar mee werken is ook niet te schatten
+1
mike_v
Is dat niet bij 90% van de akkerbouwers met aardappelen als hoofdteelt @kerstrunner? 😉
+1
selten
@mike_v
Haha maar meeste rijden niet met 2 grote rooiers, opleggers achter tractor, en 2 grote tractors met dure hooglossers!
mike_v
Twee rooiers is geen uitzondering hoor @selten, toch hier in de regio niet 😉 . Hooglossers zijn tegenwoordig zowat gemeengoed heb ik de indruk, welk bedrijf heeft er nog geen (met een korreltje zout natuurlijk)? En de opleggers zijn volgens mij goedkoper in aankoop dan de gemiddelde landbouwaanhangwagen 😛 .
selten
@mike_v
Klopt, maar hooglossers zie ik meer bij loonwerkers dan boeren. Dergelijke opleggers zie je bijna nooit aan een tractor, en helemaal niet bij een akkerbouwer.

Over het algemeen zie ik dan toch nog veel kippers!
mike_v
Die opleggers en hooglossers horen natuurlijk ook samen @selten. Zonder die wagens ben je weinig met een hooglosser, zonder hooglosser ben je nog minder met die wagens. Het is maar net wat de straal is waarbinnen het bedrijf werkt.

Een qua gewicht lichte wagen is duurder omdat die gewoon duurder zijn om te maken zowel op vlak van materialen als ontwikkelkosten.
+1
selten
@mike_v
Ontwikkelkosten zijn sowieso erg duur! Maar het is ook logisch, de lichter het moet zijn, de duurder het materiaal wordt, en de slimmer er gewerkt moet worden. Heb het zelf ook meegemaakt, hoe moeilijk het is om zo licht te construeren.

Daarbij kun je een hooglosser ook gebruiken bij kippers 😉😉
mike_v
Quote Reactie van @selten:
Daarbij kun je een hooglosser ook gebruiken bij kippers

Kan natuurlijk, maar dat is niet logisch in mijn ogen. Dan stel ik me de vraag; Waarom die hooglosser er tussen? Om de weg zuiver te houden is dat een dure oplossing 😛 .
selten
@mike_v
De vraag andersom. Waarom zitten nu de opleggers ertussen?
In mijn ogen rijden nu de opleggers om de hooglossers, en rupsen, te sparen. In ieder geval, een rups lijkt me niet prettig qua kosten op straat. Daarbij hou je de plak beter zuiver. Maar voor de straat schoonhouden is t wat aan de dure kant 😂
mike_v
Quote Reactie van @selten:
Waarom zitten nu de opleggers ertussen?

Daar is een simpel antwoord op te geven, en dat is eerder al vermeld;

- Lichter van gewicht dus meer nuttige lading.
- Meer comfort door minder disseldruk door de dolly.
- Lager verbruik door gebruik van wegbranden ipv. landbouwbanden onder de aanhangwagen.

😉

Lijkt me niet dat die Smartrax er ooit was gekomen mochten ze geen hooglosser hebben.
selten
@mike_v
Het was ook een retorische vraag. Liever een aantal bodemontlastende combinaties op het perceel, en richten op louter transport, dan met die 'dubbeldoel' combinaties rondrijden. Ik kan mij ook erg hierin vinden 😉
+2
mike_v
Tja die bodem @selten ... Als puntje bij paaltje komt denkt daar geen enkele landbouwer meer aan heb ik altijd de indruk.
kerstrunner
@selten Ik denk dat je niet echt van bodemontlastende combinaties kan spreken, als die Dewulf al een leeggewicht heeft van 30 ton,dan daar nog eens een ton of 10 (?) aardappelen op, dan schieten die 2 rups(jes) en 1 band ook te kort volgens mij. En zou die Dezeure met 30 ton aardappelen zo bodemsparend zijn, of heeft die een luchtdrukwissel?
nielsve
@mike_v de prijs van zo'n oplegger ga je wel behoorlijk van achterovervallen denk ik. Daar is weinig concurrentie in het bouwen van die dingen dus vragen de constructeurs stevig door.
Ik dacht trouwens dat die bandlossers gehuurd zijn.
selten
@nielsve
De lichter de duurder is mij regelmatig verteld...
Die opleggers wegen 6 ton ongeveer....
nielsve
@selten kan best kloppen wat je zegt over hoe lichter hoe duurder. In de zomer heeft hier een transporteur eens gezegd dat zoiets tussen de 50000 a 60000euro kost. Positieve eraan is wel dat het gewicht beter verdeeld is d.m.v. Een extra as van de dolly, plus het rijd veel zuiniger en vlotter.
selten
@nielsve
Vind 50-60 000 ook best meevallen.
Kipper is over het algemeen duurder in mijn idee. Deze bieden, ongeveer 10 ton minder laadvermogen. (vergelijking tussen kipper en bandlosser mag niet gemaakt worden). Maar als je kijkt wat je in de landbouw koopt voor dergelijke bedragen, koop je niks met zulke laadvermogens 😉
T.Tanis
Mooi spul zo 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Dezeure Hoogkipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!