Als Schlütereigenaar kom je er niet onderuit als je ergens op een Evenement komt... Ze willen perse zien wat er onder de kap zit :D. In dit geval neemt Wim de uitleg voor zich. 2 Jaar geleden gingen

Schlüter Super 1900TVL LS Special

1.713 foto's van @Schluterfan

Schluterfan
Als Schlütereigenaar kom je er niet onderuit als je ergens op een Evenement komt... Ze willen perse zien wat er onder de kap zit 😃. In dit geval neemt Wim de uitleg voor zich. 2 Jaar geleden gingen we voor de lol gekleed als de voormalige Schlüter demo en testchauffeurs. De witte Overalls zag je toen overal op de Feldvorfuhrungen en folders van Schlüter. Ook nu worden we hierover altijd positief over aangesproken.

Foto gemaakt door Claude, een franse Schlüterliefhebber waarvan ik in het verleden als eens foto's mocht posten. Hij kwam speciaal naar Oudenaarde voor de Schlüters. Toen hij verder ging kijken naar de andere machines, kwam hij na een uur al terug, met als excuus dat de rest hem niet echt boeide 😃.

Reacties

flupke 1
Is ie stuk ?
de dokter staat er al bij 😉
Schluterfan
@flupke 1

Nee, gelukkig niet haha. Ik denk dat wij de enigen zijn die op aanvraag de motorkap nog durven omhoog doen hahaha. We krijgen door die Overalls trouwens al de naam van Schlüterdokters 😃
SjoerdHylke
Ben wel even benieuwd wat voor soort blok hier in ligt. Vindt de schluters er qua uiterlijk prachtig uitzien maar op de technische punten krijgt ik nooit wat mee 😅
+1
Schluterfan
@SjoerdHylke

In deze op de foto ligt een Schlüter 6 cilinder turbo motor met intercooler. 185pk, 810Nm bij 1300 toeren, 7.4liter cilinderinhoud.
SjoerdHylke
@Schluterfan kijk, die kan wel wat werk verzetten
johnymf
Hmm dat komt me bekend voor dat die man na een uur al terug kwam en de rest hem niet zo veel boeide @Schluterfan Ik moet zeggen dat ik bij jullie toen ook het meest genoten heb van de demo! 😉
Schluterfan
@johnymf

Ik denk dat we nog nooit zoveel aangesproken geweest zijn als dit jaar. Zelfs als we reden deden sommige ons promb stoppen om een babbel te kunnen slaan of om toch even mee te kunnen rijden.
mauser
Wat waren dat eigelijk voor trekkers. Ik ken er niets van. Waarom zijn ze uitgestorven? Welk tegenwoordig merk is het geworden.
Wat waren de plus en minpunten?
+13
Schluterfan
@mauser

Schlüter zag het levenslicht in 1899. al zou het nog jaren duren eer er sprake is van een trekker. In 1937 werd de eerste Schlüter trekker gebouwd, de DZM. Een trekker die nog zo'n 174 opvolgers zal krijgen als ik het goed heb. Schlüter bouwde over 3 generaties heen ongeveer 45000 trekkers, merendeel daarvan nog voor 1965. Alle trekkers werden gebouwd in thuisstad Freising, zo'n 30km van München.

In 62 kwam de eerste S450 op de markt, met de Lepoix motorkap. Zonder het toen te beseffen werd het gezicht van die motorkap het kenmerk van Schlüter, die ze tot het einde in 93 zouden gebruiken. De beer in het logo, die eigenlijk eerder verwees naar de geboortestad Freising (waar de Beer nu nog steeds het stadssymbool is) kreeg in 1964 een andere wending. De S900, met Schlüter 6 cilinder met een vermogen van 80pk werd voorgesteld. Eerste enkel als achterwielaangedreven trekker, later ook met voorwielaandrijving leverbaar. De deur van een nieuwe, onbekende markt opende zich. In '66 stelde Schlüter zijn allereerste 130pk sterke trekker voor, de Super 1500V met een 8 cilinder in lijn motor. Met deze trekker werd het gezegde dat Schlüter "die Bärenstarken baut" bijgezet.

Schlüter en zijn medewerkers, eigenzinnig zoals ze graag waren gingen de specialisatie in zware trekkers aan. In 1968 bood Schlüter als enige Duitse fabrikant een trekker aan met 115pk vermogen, die uit een 6 cilinder met 7.1l uit eigen huis kwam. ZF was huisleverancier voor voorassen en transmissies, bosch voor de aansturing van de hef en elektrische componenten. Er werd toen gezegd dat Schlüter trekkers bouwde voor diegene die enkel met het beste tevreden waren. De jaren 60 waren goede jaren, en dat zouden de jaren 70 ook zijn. Toen presenteerde Schlüter een explosie aan nieuwe trekkers. Een trekker die vanaf dag een een belangrijke rol zal spelen in het gamma was de Compact. Deze serie had Schlüter 3 en 4 cilinder motoren tot 100pk. Helemaal naast de Compact liep ook de Super, die trekkers met een gelijkaardig vermogen aanbod, maar dan uit 6 cilinders. Gezegt werde, de Compact was een landbouwtrekker, de Super was er voor de loonwerker. Op een gegeven moment zag de Super 2000TVL het levenslicht, een trekker met 8 cilinder in lijn turbomotor met 185pk. Schlüter timmerde aan exportmarkt. De Super's deden het heel goed in Joegoslavië. Ook Frankrijk was toen een vrij belangrijk voor export. Joegoslavië vroeg om grotere trekkers, Schlüter ging hierin mee. In '73 bouwde men de eerste Profi Trac 3000TVL. Omdat men in Freising op dat moment geen grotere motoren had boven de 185pk, klopte men aan bij MAN. De 3000 kreeg een 280pk sterke 6 cilinder MAN Turbomotor. Deze hoge vermogens stelden ook de vraag om de assen en transmissies tot het uiterste te testen. Schlüter gebruikte eerste assen van het merk NAF, die al snel te licht bleken. ZF kwam met de uitkomst. Ook kwam de vraag naar kleinere Profi Trac's. Schlüter begon de ontwikkeling bij een trekker van 160pk. In werkelijkheid begon de Profi Trac echter bij de 210pk sterke 2200TVL, met een 8 cilinder in lijn turbomotor. Ook kwam er een Profi Trac 2500VL, met een MAN 6cilinder motor van 240pk. Integenstelling van de 2200, werden er van de 2500 nog het meest verkocht. De Profi Trac's deden het heel goed in Joegoslavië. Schlüter werkte verder aan dit concept, de 3500TVL zag het levenslicht. 320pk, in 1978... Niet voldoende blijkbaar, want opeens stond op de stand van Schlüter op de landbouwbeurs in Frankfurt de 5000TVL te pronken, 500pk, 21liter uit een V12 turbo motor, 18ton en dubbellucht. Tito bestelde van deze trekkers 7 stuks. Tot een levering kwam het niet, Tito stierf in 80. De regering "verplichte" de bevolking op trekkers uit eigen land te kopen, om de economie te steunen. Schlüter was ineens een van zijn belangrijkste klanten kwijt.

Eigenlijk kreeg Schlüter begin de jaren 70 al een trauma te verwerken. ZF stopt de productie van de populaire A200 transmissies. Schlüter had hierdoor geen transmissie meer voor de trekkers onder de 60pk. Andere merken zoals Deutz en Fendt gingen gewoon zelf transmissies bouwen. Schlüter ging zicht dan maar specialiseren in trekkers boven de 70pk.

Ondanks dat ging het in thuisland Duitsland wel goed. Types zoals de Super 1250 en 1500, Compact 850 verkochten vrij goed. Schlüter was zelfs enige jaren de nummer 1 op gebied van verkochte trekkers boven de 150pk. Maar zoals altijd gaan ook andere merken de strijd aan. De landbouwcrisis in de jaren 80 doet Schlüter geen goed. Ondanks de kipbare cabine met schuifdeuren, optionele EHR, omkeerbare rijinrichting,... die toen als luxe golden konden ook de andere merken (goedkoper) aanbieden. De nieuwe Super Trac, de nog verder uitgebreide Super en Compact serie kunnen het tij niet doen keren. Experimenten met elektrisch gestuurde transmissies liepen op niets uit, de ideeën van Schlüter lopen te ver vooruit. ZF beslist de transmissie niet in productie te brengen. Schlüter komt als tegenoffensief met de 'LS", een elektrohydraulisch schakelbare Hoog/Laag. Veel te laat. Ook de optie "High Speed", een extra set tandwielen naast of in de bak, waardoor de trekkers 50km/u konden rijden bracht niet dat verwachte succes.

Schlüter was gewoon te duur om te produceren. Het feit, ze bouwden alles met de hand, stuk voor stuk en op wens van de klant. Andere fabrikanten hadden de massa/serieproductie al vele eerder ontdekt. Schlüter wil hierin meegaan, maar vind niet de geschikte partner. Men legde er het bijltje niet bij neer. Een cooperatie met MB Trac en Deutz op een nieuw soort "trac-concept" te ontwikkelen draait op niets uit.

Schlüter zet dan de stap om zelf iets nieuw te ontwikkelen. In '89 nog voor MB Trac en Deutz hun nieuwe "Trac" konden voorstellen, stond Schlüter daar met zijn nieuwe "Trac". Het kind krijgt later de naam Euro Trac. De Euro Trac onderscheide zich door zijn verplaatsbare gewicht, waar velen van dachten dat dit de motorkap was. De echte motor zat echter onder hydraulisch kipbare cabine. De trekker had ook 4 gelijke wielen, zoals de Super Trac. En natuurlijk kon ook in optie de omkeerrijinrichting niet ontbreken, net zoals fronthef met aftakas.

Toch was de Euro Trac geen uitgerijpt concept en werd het succes niet dat geen men verwachte. Ondanks dat er sprake was van een Vario, voor zover dat woord toen al bestond, zag men hiervan in de praktijk weinig. Reden? Schlüter was veel geld verloren aan de ontwikkeling. Claas nam 40% van de aandelen over. Geld dat eigenlijk beter gediend had voor de verdere ontwikkeling van de Super en Compact. Trekkers die tot op het laatste het beste verkochten. Momenteel is er meer vraag dan aanbod naar jonge Supers en Compacts. Maar begin de jaren 90 dacht men dat de toekomst lag in "Trac-trekkers". Fendt Xylon, JCB Fastrac, Deutz Intrac, .... zijn hier heel mooie voorbeelden van, waar enkel JCB toch enigszins wat succes heeft geboekt, met dit toch wel indrukwekkende concept.

Op 23 December 1993 werd de laatste Schlüter in Freising gebouwd. Toekomst ligt in Schönebeck, waar de Euro Trac's verder zouden gebouwd worden. Op 17 januari 1995 valt het doek over LandTechnik Schlüter. Egelseer koopt alles op, om in 1997 terug Schlüter Euro Trac's te gaan bouwen, op wens van de klant...
1999, Michael stelt met trots de nieuwe Super voor. Er is sprake van dat de trekker komt met geveerde vooras en cabine, jammer genoeg zien we in de praktijk hier niets van. Wel kwam er een bestelling van 2 nieuwe Compact trekkers. Bouwwijze anno 1993.
In 2004, de komende normen ivm met motoren, veiligheid,... doen Egelseer beslissen de trekkerproductie te staken. Egelseer, dat eigenlijk voornamelijk een landbouwmechanisatiebedrijf is, is veel te klein om aan ontwikkeling te doen. Men richt zich verder op de wisselstukken.

Schlüter vandaag? Club's en de vele echte liefhebbers houden het merk in leven. Velddagen zoals Schlüter ze zelf organiseerde bestaan vandaag nog steeds. De prijzen voor 2de hands Schlüters swingen de pan uit. De vraag is groter dan het aanbod. Benieuwd wat de toekomst brengt.

Schlüter maakte in zijn bestaansleven 2 fouten. Het niet goed uitwerken van een goed werkend dealernetwerk en... Anton ging liever zelf onderhandelen met eventuele partners, ipv er iemand op te zetten die hierin misschien meer ervaring had? Eigenlijk gewoon een bewijs dat die man liever zelfs het recht in eigen handen nam.

In september 2017 ging ik met 3 ander Belgische liefhebbers even een groet brengen aan Meneer Schlüter zijn grafzerk in Freising. Een van ons zei; Zonder hem hadden wij deze liefhebberij niet gehad, en was het niet hetgeen geworden wat het nu is. Gegroet!

Soms is het voor een merk beter, dat het nu niet meer mee moet strijden met anderen.
mauser
@Schluterfan pfoewww... hartelijk dank voor de duidelijke levensloop van schlüter. Hier kan ik iets mee.😊
+4
Fendt926Driver
@Schluterfan voor zover geen vragen meer over schluter.
Dit is wel een heel duidelijke uitleg .
En dat lepel jij zo even enthousiast op uit je hoofd,
Een dikke 10!!!!°
mauser
@Fendt926Driver op tractordata.com ofzo kun je er bijna niets over vinden. Erg jammer.
olro 61
@Schluterfan Een heel mooi verhaal gemaakt Simon! Ook al bevat het voor mij geen nieuws, toch geef ik je een compliment, ik heb het met plezier gelezen!
olro 61
Mooi, dat zo de hele Schlüterbeleving door een groep liefhebbers in stand blijft!
flupke 1
Kwam een mooi filmpje tegen
weet niet of ik hier de link mag plaatsen
en anders verwijder hem dan maar

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1900TVL LS Special ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!