Foto van een Fendt e100 Vario.. Foto is geplaatst door JJ op 20-11-2017 om 20:06:22, met 32 reacties.

Fendt 100 Serie

JJ
Foto van een Fendt e100 Vario.

Reacties

+1
valmet6400power
Met een accu waar je amper een paar uurtjes mee kunt vlammen..
mike_v
Quote:
The Fendt e100 Vario now becomes the first practical, battery-powered tractor which can be used in normal operation for a full working day without the need to recharge.

Voor in een boomgaard of dergelijke wat rond te rijden met een spuit achter @valmet6400power? Dan zou dat zeker moeten lukken met één acculading. Veronderstel ook niet dat ze gemaakt zijn om te gaan ploegen ... 😉
valmet6400power
@mike_v

Als ik me goed herinnner tot 5 uur in deellast dus dat is niet veel. Loonbedrijf waar ik werk heeft smalspoor Fendt 210’s die doen in de kassen voor 3 meter frezen werken dan is dit elektrische alternatief waardeloos om het zo maar te zeggen.
+4
Ruben-Wind
Betere accu dus als de gemiddelde telefoon dus😜
+2
ken-adams
Enkele uren maar? Tijd voor Tesla om zich te mengen in de trekkerwereld!
@ken-adams ja haha
Fendtpower312
Wat ik begreep van Fendt op de agritechnika kan deze trekker 4 uur op een volle accu rijden.
valmet6400power
@Fendtpower312
Ja leuk voor de promotie dat ze hem hebben maar je kunt er praktisch niks mee. En ben benieuwd wat z’n prijskaartje wordt 😉
Klappertje10
@valmet6400power
Ik heb in de wandelgangen al Rond de twee ton gehoord...
+1
valmet6400power
@Klappertje10
Zo dan, dat is fors 😲
+2
walker1
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er 4 tot 5 uur gewerkt kon worden op een volle accu en dat deze in 40 minuten op te laden zou zijn, dus als je deze trekker in de middagpauze aan de oplader legt, zou je er een normale werkdag mee kunnen maken. Voor dichte ruimtes zoals kassen is een elektrische trekker wel erg mooi natuurlijk. Verder is dit natuurlijk een eerste prototype van een elektrische trekker, zal dus zeker nog verder ontwikkeld worden en meer in het algemeen, ook de ontwikkeling van accu's staat niet stil. Op het moment dat er accu's op de markt komen waar je een volle dag op kan werken, of minimaal een 500 km op kan rijden, komt de opmars van elektrische voertuigen in een stroomversnelling.
selten
@walker1
Mooie is dat die al jaren bestaan, en de ontwikkeling daarvan al extreem hard zijn gegaan. Immers dit past een Tesla al toe.

Wat ik meer zou afwachten, wat de levensduur is van een tesla auto... Als dit tegenvalt, zijnde ongeveer de grootste onderneming in het elektrisch rijden, waarom denkt een Fendt ofzo dit dan wel beter te kunnen...
+1
valmet6400power
@walker1
Dat opladen in 40 minuten was wel met iets van weet ik hoeveel watt stroom. In ieder geval niet beschikbaar tenzij je aftapt van een energiecentrale!
walker1
@valmet6400power Ik neem aan dat wanneer jij zo'n trekker koopt, jij ook een oplaadpunt kan krijgen wat voldoende stroom levert om in die 40 minuten op te laden.
valmet6400power
@walker1
Dat is een goede vraag.. het is overigens opladen tot 80% in 40 minuten dus dan zou je hypothetisch gezien alsnog maar maximaal 4 uur werken..
Voor elektrische trekkers geldt hetzelfde als voor elektrische auto’s; pas als het beter of langer rijdt of werkt dan de fossiele tegenhanger dan wordt het pas een hit. Denk wel dat dat dit concept meer toekomst heeft dan de methaan versie van NH!
+2
Favorit614
Mooie van de Tesla was dat mensen in Amerika met een goedkope variant van de Tesla de accu bijna leeg hadden , en moesten vluchten voor een bosbrand .
Dat 1 telefoontje naar de fabrikant voldoende was om deze weer te activeren, en de auto plots 200km verder kon rijden.
+1
mike_v
Is (hoogstwaarschijnlijk) een beveiliging @Favorit614. Een batterij die volledig leeg "gereden" wordt is vaak klaar voor de vuilbak. Die "slimme"batterijen zijn een computer opzich en kunnen zichzelf uitschakelen in bepaalde gevallen.
selten
@mike_v
Niks waarschijnlijk!

Software beveiliging, wil je verder rijden, moet je het duurdere model kopen! Reden om meer te vragen voor exact hetzelfde! Het topmodel, zit weinig meer aan dan het standaard model.... Prijzen zijn wel grote verschillen!
Jasperfendt
@selten Dat doet John Deere ook
selten
@Jasperfendt
Ieder tractor merk eigenlijk... Geloof niet dat er erg grote verschillen in motoren zitten, omdat dit nogal wat extra zou kosten, ten opzichte van een simpele 'software update'
mike_v
Dat is een anders verhaal @selten. Maar zeker niet alleen bij hun hoor. Ga eens kijken bij de specificaties van euhm... eender welk merk. Overal vind je minstens 1 model terug met exact dezelfde motor en toch heeft model x meer pk dan model y.

Maar die beveiliging wat ik noemde bestaat ook wel degelijk. Zie de drone wereld.

Edit; Zie dat je het "zelf motor, andere output"-verhaal zelf al aanhaalt.
+1
selten
@mike_v
Die beveiligingen zijn inderdaad bij mij bekend.
Dat de beveiliging een 200 kilometer is, is vrij overdreven. Dit kun je in mijn ogen wel reduceren naar 50 kilometer. Daarbij ligt het ook ernstig aan de soort accu.
Betreffende het andere onderwerp, klopt dit is inderdaad waar, bij diverse auto's ook goed zichtbaar. Kijk o.a. naar de BMW 5 serie, voor ruime tijd hebben de 525D en de 530D dezelfde motor en turboconfiguratie gehad met een andere software, waarbij de 535D dan wel weer een Bi-turbo had.
Bij tractoren gebeurd dit veel meer in mijn ogen, omdat de afzetmarkt ook veel kleiner is, en goedkeuring voor iedere motor apart dan door gaat tellen. Je ziet dit in ieder geval bij Case IH, John Deere. Die 2 durf ik sowieso te bevestigen, ik denk zelf dat in diverse modellen, overal dezelfde motor wordt gemonteerd, alleen door een softwareupdate wordt deze naar een groter vermogen gebracht. Waarbij meer vermogen uit eenzelfde motor kan worden gehaald, zonder problemen.
ken-adams
@selten Waar vindt jij 200? Ik heb gelezen over de orkaan Irma en daar was de "volledige ontgrendeling" 65km extra. Lager kan wel maar daar verslijt je batterij ook weer sneller van. Dat ze dat gebruiken om meer geld te krijgen klopt, maar ze krijgen subsidies en crowdfunding langs alle kanten. Tesla verdient nog geen geld van de verkoop van zn auto's, wel van subsidies en crowdfunding. Ze willen eerst innoveren en later winstgevend worden 😉
+1
selten
@ken-adams
Misschien als je had gelezen, zag je het hierboven.
Tesla verdient geen geld aan auto's, subsidies en crowdfunding. Tesla tot de dag van vandaag heeft alleen nog maar verlies gedraaid. Doch blijven mensen investeren in de innovatie die Tesla biedt. De beurswaarde stijgt dus gewoon doordat men een hype heeft op de innovaties van Tesla. De winstgevendheid zal pas gaan komen op het moment dat Tesla de accu's kan gaan verkopen aan andere grote partijen. Er is namelijk geen goed alternatief in de vorm van accu's.
Dat ze subsidies en dergelijke krijgen, rechtvaardigt in mijn ogen niet dat je een blokkade op de auto plaatst die de maximale afstand beperkt. Als er op dat moment geen telefoonontvangst was geweest, hadden deze mensen mogelijk niet weg kunnen rijden met hun Tesla, en hadden zij (Tesla) een dood door schuld kunnen uitleggen.
+1
ken-adams
@selten Sorry, ik bedoelde waar @Favorit614 200km van kreeg. Als ze de limiet eraf zouden halen rijdt iedereen zijn batterij naar de kloten... Je gsm batterijpercentage is ook niet recht evenredig met de echte lading, 100=100% maar 1 zal 10 of 20% zijn en ik hoor mensen toch ook niet zeggen: haal de limiet van die gsm's af zodat ik een noodtelefoon kan plegen als mn telefoon plat is (en nadien de batterij te laten exploderen in mn gezicht). Tesla bestaat nog niet zo lang, niets is winstgevend als ze nieuw zijn tot de markt, zeker als ze zoveel spenderen aan innovatie als Tesla. Deze innovativiteit zal snel gaan kalmeren, want een bereik van 1000km en 0-100 in 1.9 seconden laat niks te wensen over en DAN zal Tesla winstgevend worden, of dat is hun plan toch. Als de model 3 (de "gewone mensen auto") uitkomt gaat de verkoop de lucht in schieten en vanaf dan komt de winst 😉
+1
selten
@ken-adams
Als je gelezen had, had je het meegekregen.
Tesla blokkeert de goedkopere modellen. Een 100D heeft meer bereik dan 75D, doch gebruiken ze dezelfde accu. Dit verschil is 142 kilometer. Een softwarematige blokkade.
Dit is hierboven al meermaals genoemd. Hiermee probeert Tesla een minimale meerwaarde, van 23000 euro mee te verkopen.

Tesla heeft het moeilijk, concurreren met automerken die dit al jaren doen.... Daarbij heeft Tesla zich nog niet weten te bewijzen als auto... Eerlijk is eerlijk, de eerste rijden sinds 2013 rond... Na 4 jaar is nog niks over de kwaliteit te zeggen, zeker niet in het segment waar het inzet. Tussen Mercedes, BMW en Audi in concurreren, de gevestigde merken die bekend staan als kwaliteit. Ik wil eerst zien hoe het zal gaan verlopen.... Dit zal uiteindelijk haar winstgevendheid gaan bepalen, net als overheidssubsidies op elektrische auto's. Zodra de overheid geen financieel belang biedt, bij het elektrisch rijden, is het niet zo in trek als men zou willen....
ken-adams
@selten Hoezo, als ik gelezen had? Ik heb gelezen! Je ziet mij toch ook niet ontkennen dat ze dezelfde accu gebruiken voor een meerprijs met groter bereik? Misschien moet je zelf ook eens lezen... Denk niet dat je moet klagen om de financien met een Tesla, bestuurders kunnen altijd en overal volledig gratis opladen, dat geld komt ook ergens van 😉
selten
@ken-adams
Nee maar je komt met een nutteloos argument. Er wordt duidelijk aangegeven, dat dit mogelijk was omdat de accu toen werd vrijgegeven. Dat deze eenzelfde bereik zou behalen als de 100D variant.

Jou algehele reactie biedt dus geen enkele nuttige bijdrage, omdat het overkomt dat jij niet hebt gelezen wat erboven is gedeponeerd.
ken-adams
@selten Ik argumenteerde ook helemaal niet tegen het feit dat het dezelfde accu was, ik zei gewoon dat ik nergens 200 had gezien en dus niet begreep waar jullie dat vandaan haalden... Jij zei dat de beveiliging 200km is maar dat is helemaal de beveiliging niet de beveiliging is ongeveer 50 (op de 100D natuurlijk). Verduidelijk aub eens welk deel van mijn argument je nutteloos vond want ik zie er niks nutteloos aan, bedoel je misschien dat van de subsidies? Dat zei ik om duidelijk te maken dat het Tesla (nog) geen reet kan bommen of je de 75 of de 100D koopt, want ze krijgen toch alles maar toegestoken. Ze hebben het (de limiet op de 75) wel gedaan om een beetje meer geld te verdienen, maar die 23000 kan hun echt niets schelen tov de rest. Jouw argument dat Tesla een dood door schuld had kunnen uitleggen is toch ook nutteloos, dat negeer ik dan gewoon zodat de gezonde discussie kan doorgaan. Nu we er toch over bezig zijn zal ik daarop even kort reageren: zou jij de fabrikant van jouw auto op brandstof beschuldigen als die zonder brandstof kwam in orkaan Irma, omdat de motor makkelijk zuiniger zou kunnen zijn? Nee, dat zou dan weer niemand doen. Voor een zuinigere auto betaal je ook vaak wat meer dan voor de oude, simpelere en meer verbruikende motoren.
selten
Quote Reactie van @ken-adams:
Jij zei dat de beveiliging 200km is maar dat is helemaal de beveiliging niet de beveiliging is ongeveer 50 (op de 100D natuurlijk).

Niet mijn woorden, werden eerder genoemd door Favorit614.

Door een softwarematige blokkade toe te passen, hebben ze mensen in gevaar gebracht, om voor eigen gewin te gaan.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de bedrijven die kranen ombouwen, een beveiligingssysteem op kantelen kost bijvoorbeeld 15000 euro. Als het bedrijf 30000 euro winst maakt, dienen deze het te monteren. Anders kunnen hun aansprakelijk gehouden worden.
En nee dit zijn geen Amerikaanse praktijken, dit is letterlijk in Nederland.
+1
Favorit614
@ken-adams Kleine update , was geen bosbrand maar orkaan Irma.
hln.be/nieuws/…
Onder het motto voor geld kan alles geregeld worden, ook een groter bereik op bestaande technieken zonder schade aan de batterij

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 100 Serie en hebben de trefwoorden poseren en agritechnica geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!