Foto van een Ford 6600 met power plus motor. Stond in Classic Tractor. een hele nette trekker.. Foto is geplaatst door mklok op 02-12-2017 om 10:47:00, met 14 reacties.

Ford 6600

mklok
Foto van een Ford 6600 met power plus motor. Stond in Classic Tractor. een hele nette trekker.

Reacties

jammermaarhelaas
Quote Reactie van @mklok:
power plus motor

Is dat de 4,4 liter motor die er op het eind van die serie in lag?
Dezelfde als in de eerste 3 jaar van de 10 serie?
+2
mklok
@jammermaarhelaas Ja klopt , in het begin hadden ze een korte slag motor. slag 107 mm en boring 112 mm dit was eigenlijk een zwakke motor . later zijn ze van slag 107 mm naar 112 mm gegaan het power plus verhaal . eigenlijk wat ze al in de zescilinder hadden een ( vierkante ) motor. De 5600 had al wel een vierkante slag maar dan van slag 107 mm en boring 107 mm. Waarom ze dat toen zo gedaan hadden geen idee . Wij hebben er ook eentje gehad met een korte slag motor . Een fijne trekker maar zat geen vermogen in. Wel fel maar hield niet vast.
+4
jammermaarhelaas
@mklok

Waarom hier voor gekozen was weet ik niet, maar met een korte slag motor kun je relatief grotere kleppen gebruiken (in de grotere boring passen grotere kleppen, das logisch). Maar aan de andere kant heb je dan weer een kortere kruk op de krukas. Terwijl de zuigersnelheid daardoor dan wel weer lager blijft (zuiger hoeft een kortere weg af te leggen per omwenteling).

De eigen dieselmotor in de Major, de voorganger, was een langeslagmotor, en ik neem aan dat een vierkante of korteslag motor in die tijd als een verbetering gold. JD heeft het in die tijd ook geprobeerd, maar is er weer spoedig vanaf gestapt, voorbeeld: konedata.net/traktorit/john-deere/…
mklok
@jammermaarhelaas Dat zou natuurlijk een afweging zijn geweest. Maar als je arbeidsslag korter is heb je ook minder kracht ( tenminste zo denk ik erover ) Dus als je een lange slag heb dan krijg je in mijn ogen meer kracht op de krukas waardoor hij sterker is. Dat wat ze toen later bij deze power plus motor ook hebben gedaan natuurlijk.
Vollenbroek_Lars
@mklok Wij hebben thuis nog zo’n John deere 100 lanz alleen die ligt nog in onderdelen die zijn we aan het restaureren.
ford turbo power
@mklok een power plus motor, is dat een motor met kruizen op het blok? Of was dat nog een glad blok?
+1
jammermaarhelaas
@ford turbo power

De kruisblokken kwamen bij mijn weten in 1983. In de tijd dat de 10 serie gen.1 er al 2 jaar was met het gladde blok wat geïntroduceerd was als PowerPlus.
mklok
@ford turbo power Volgens mij waren de eerste Gen I tractoren al met kruisblokken.
RPCounty
@mklok echt niet
mklok
@RPCounty ik zeg volgens mij. Ben ook niet al wetend.
ford turbo power
@mklok oke, dus de eerste 10 serie s hadden ook een glad blok. weer wat geleerd.
+2
RPCounty
@mklok het verhaal van @jammermaarhelaas is de juiste verklaring. Ik ben op t moment een motor van een 7710 gen 1 aan t reviseren van 1981 en dat is een gladde. Zou voor een 7000 kunnen door gaan. Maar zn E1NN code verraad m. Zodoende weet ik t dan weer.
+2
noordhof
Mooie uitleg ! 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!