Schlüter Meerdere
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Zo heette vroeger de beurs die we vandaag kennen als "Agribex", of in de volksmond nog beter als "Het Landbouwsalon". Voor de Nederlanders onder ons (en dat zijn er best veel :p), dit gaat door op de Heisel in Brussel.
Als mijn vader over Het Landbouwsalon begint, denkt hij altijd terug aan de tijden dat Schlüter hier ook exposant was. Dit dankzij de familie Dereepere uit Gistel. Zij waren in Schlüter's goede tijden importeur. Dit van ongeveer 1970 tot 1993.
Ik zelf had nog nooit contact gehad met de familie, al stond dit wel al heel lang op de verlanglijst. Dankzij "De Oude Doos" (deoudedoos.be/), kreeg ik melding dat zij contact hadden gehad met de zoon van de oprichter Andre Dereepere. Toen het Agromarkt was in Gistel laatstleden, was ik de zaterdag met hun meegegaan om deel uit te maken van hun fotostand (ik had er ook een diorama met miniaturen staan).
Tot mijn geluk kregen ze de zoon zover om die middag langs te komen. Zo kwam ik te weten hoe Dereepere in contact kwam met de firma Schlüter, waarom ze deze trekkers verkochten en ook welke.
Deze foto maakte Andre in 1970, toen hij vermoed ik, voor de eerste maal met Schlüter in Brussel stond. Naast de Schlüters, was Andre ook nog importeur van Bergmann, later ook verdeler van Fendt en Claas. De trekkers die we zien zijn in het midden een Super E9500TV (Schlüters eerste Super 2000TV, 8cilinder in lijn turbo motor), dan een Super E waarvan ik moeilijk kan zien wat voor eentje het is, en dan ik vermoed als ik de trekker bestudeer een Super E3900. Die laatste kennen we in Duitsland beter als Super 550. De trekker op de foto is denk ik zelfs de zeldzamere variant hiervan, de 550S. Dit type had een 4 cilinder Schlüter motor van 55pk, later 62 en zelfs 65pk, maar met de transmissie uit een 6 cilinder Super 650 (ZF A216).
Andre scheen in contact gekomen te zijn met Schlüter omdat een klant zo'n trekker wou kopen. Een bezoek aan de fabriek in Freising, de manier en het respect waarop Schlüter omging met zijn (nieuwe) klanten, had zo'n indruk achter gelaten dat er nog vele Schlüters zouden volgen. Andre was op een dag eens in de fabriek om een trekker op te halen. Eenmaal betaald wou hij terug de reis verder zetten naar Belgie, maar hij werd tegen gehouden. Bij Schlüter stonden ze erop dat Andre eerst een goed maal binnengespeeld had voor hij vertrok!
Zovele jaren, na de stopzetting van de productie schijnt Andre het nog steeds moeilijk te hebben met het onderwerp Schlüter. Op een of andere manier hebben de trekkers een positief deel uitgemaakt van hun leven. En dat de zoon zelf ook de Schlüters een warm hart toedraagt blijkt eruit dat hij na ons gesprek een mapje achterliet met informatie die mijn zoektocht naar Belgische Schlüters meer dan een duwtje in de rug geeft!
Reacties