Internationale week van de landbouw, Brussel, 1970Zo heette vroeger de beurs die we vandaag kennen als

Schlüter Meerdere

Schluterfan
Internationale week van de landbouw, Brussel, 1970

Zo heette vroeger de beurs die we vandaag kennen als "Agribex", of in de volksmond nog beter als "Het Landbouwsalon". Voor de Nederlanders onder ons (en dat zijn er best veel :p), dit gaat door op de Heisel in Brussel.

Als mijn vader over Het Landbouwsalon begint, denkt hij altijd terug aan de tijden dat Schlüter hier ook exposant was. Dit dankzij de familie Dereepere uit Gistel. Zij waren in Schlüter's goede tijden importeur. Dit van ongeveer 1970 tot 1993.

Ik zelf had nog nooit contact gehad met de familie, al stond dit wel al heel lang op de verlanglijst. Dankzij "De Oude Doos" (deoudedoos.be/), kreeg ik melding dat zij contact hadden gehad met de zoon van de oprichter Andre Dereepere. Toen het Agromarkt was in Gistel laatstleden, was ik de zaterdag met hun meegegaan om deel uit te maken van hun fotostand (ik had er ook een diorama met miniaturen staan).
Tot mijn geluk kregen ze de zoon zover om die middag langs te komen. Zo kwam ik te weten hoe Dereepere in contact kwam met de firma Schlüter, waarom ze deze trekkers verkochten en ook welke.

Deze foto maakte Andre in 1970, toen hij vermoed ik, voor de eerste maal met Schlüter in Brussel stond. Naast de Schlüters, was Andre ook nog importeur van Bergmann, later ook verdeler van Fendt en Claas. De trekkers die we zien zijn in het midden een Super E9500TV (Schlüters eerste Super 2000TV, 8cilinder in lijn turbo motor), dan een Super E waarvan ik moeilijk kan zien wat voor eentje het is, en dan ik vermoed als ik de trekker bestudeer een Super E3900. Die laatste kennen we in Duitsland beter als Super 550. De trekker op de foto is denk ik zelfs de zeldzamere variant hiervan, de 550S. Dit type had een 4 cilinder Schlüter motor van 55pk, later 62 en zelfs 65pk, maar met de transmissie uit een 6 cilinder Super 650 (ZF A216).

Andre scheen in contact gekomen te zijn met Schlüter omdat een klant zo'n trekker wou kopen. Een bezoek aan de fabriek in Freising, de manier en het respect waarop Schlüter omging met zijn (nieuwe) klanten, had zo'n indruk achter gelaten dat er nog vele Schlüters zouden volgen. Andre was op een dag eens in de fabriek om een trekker op te halen. Eenmaal betaald wou hij terug de reis verder zetten naar Belgie, maar hij werd tegen gehouden. Bij Schlüter stonden ze erop dat Andre eerst een goed maal binnengespeeld had voor hij vertrok!

Zovele jaren, na de stopzetting van de productie schijnt Andre het nog steeds moeilijk te hebben met het onderwerp Schlüter. Op een of andere manier hebben de trekkers een positief deel uitgemaakt van hun leven. En dat de zoon zelf ook de Schlüters een warm hart toedraagt blijkt eruit dat hij na ons gesprek een mapje achterliet met informatie die mijn zoektocht naar Belgische Schlüters meer dan een duwtje in de rug geeft!

Reacties

+5
schluterman
Mooi foto en heel mooi commentaar Simon
Quintto
Zoals altijd een mooi stuk informatie bij de foto, maar ik vraag me eigenlijk af waarom er verschillende model namen zijn in verschillende landen. is hier een logische reden voor?
+3
Schluterfan
@Quintto

De ware reden hiervoor weet ik niet. Wel weet ik als Schlüter de types promote in die landen, dat er bij de types ook het vermogen vermeld stond, in de norm die in dat land geldig was.

Voor Belgie bvb was dat de SAE-norm.
Voorbeeld:
-Compact E5000V=Compact 850V
*Vermogen DIN: 85pk
*Vermogen SAE: 95pk

In het begin sloegen de typenummers op een afgerond getal dat de cilinderinhoud aanduide. Bvb Super E9500TV was een trekker met een 9.5l motor (8cilinder, Super 2000TVL).

Maar Schlüter zou Schlüter niet zijn, moesten ze er naar verloop van tijd een beetje een scheve schaats gaan rijden. Zo ontstonden ook types zoals ik als voorbeeld de Compact E5000V al gaf, die had een 4.8liter 4 cilinder motor. Echter er was ook een Compact E6000TV, en die had de zelfde motor, maar met turbo (export van de Compact 950TV, later 1050TV). Er zijn ook types als Super E7200T Special, dat is dan een Schlüter voor de italiaanse markt, wat onderhuids in werkelijkheid voor Duitsland een Super 1500TVL was. Op zich raar, want in de andere landen verkocht Schlüter de 1500's hoofdzakelijk als Super E7800TV. En ik kan zo wel een beetje doorgaan... Die 7200T Special staat zelfs niet eens beschreven in het Schlüterboek! Het aantal trekkers die zo de fabriek verlaten hebben moet dus echt heeeel minimaal zijn.

In het begin was er een redelijke lijn in te trekken in het hele Exportgebeuren, vanaf de jaren 80 was dat niet meer het geval. Types zoals de Super Trac, Profi Trac en Euro Trac kregen zelfs geen exporttypes, ondanks dat de meeste Profi Trac's toch in de export ging.
Gavrie Willemsen
Prachtige uitleg Simon

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!