Nieuwe bandjes voor onder de strautmann super vitesse😎.. Foto is geplaatst door GerbertXL op 12-01-2018 om 11:00:39, met 68 reacties.

Onderdelen Wielen en banden

GerbertXL
Nieuwe bandjes voor onder de strautmann super vitesse😎.

Reacties

newholland6640
Ai ai ai, dat ziet er lekker uit! Hoe breed en hoog zijn deze banden?
+1
JochemF
Die kar is er voor gemaakt!
johndeere6230
Stuk uit de bak geslepen ofzo? 😅
mdoornekamp
Mooie bandjes
Fendt926Driver
Poe. Daar wordt ik wel iets jaloers op.
Is dit 710-60r22.5?
Wat kost dat per stuk....
mdoornekamp
@Fendt926Driver ik denk iets kleiner. Anders moet ie zijn wagen wel ernstig verbouwen. 600/40r22.5 denk ik
radium45
Ik denk dat door het kleine karretje de banden groter/breder lijken dan dat ze zijn maar desalnietteplus zijn het mooie bandjes. Persoonlijk vind ik de maat 710/26.5 een mooiere band maar dit terzijde.
@radium45 800 26.5 kan ook nog.
radium45
@MaartenMandemaker Stalvoederen met een frontmaaier van 3 meter is dan over..
+1
@radium45 heb het nog nooit geprobeerd ☺. Hebben er zelf 800 alliance onder liggen maar dat loopt er mooi over. Al gaat er wat dat aan gaat niks boven een Taaup op een 8 wielig onderstel. Wegen leeg ook maar de helft
fendt308-driver
@radium45
Frontmaaier maait vaak 3.10 en karren zijn dan +- 295
mdoornekamp
@radium45 710/50r26.5 vind ik onder een opraapwagen knappe banden. Heb ze zelf ook onder 35 cub Giga. Voor een 45 cubs wagen vind ik het krap.
+1
radium45
@mdoornekamp Ja klopt, zoals de huidige weersomstandigheden in de herfst zijn en in de toekomst zal het alleen nog maar natter worden. Maar je kunt je afvragen of daar ooit een band voor gaat komen die dit probleem voorblijft.
+2
mdoornekamp
@radium45 daarom zoek ik de oplossing in het formaat van de wagens.......
+1
GerbertXL
Het paste inderdaad precies, wel grappig. @newholland6640 Deze zijn zo op het oog onbelast gemeten 104 cm hoog. @Fendt926Driver 620/40r22.5. Jij hebt 24r20.5 toch? Dan heb je niks om jaloers te zijn😉.
Ik wilde het liefst nokian 710/35r22.5 maar die waren 1300 euro en voor die maat had ik maar 2 velgen liggen. Toen min of meer besloten op 650/40r22.5 vredestein omdat ik daar velgen voor had liggen (die waren ook over de 1000 euro). Een poosje later zag ik op een beurs toevallig deze BKT's op een beurs ( het is een nieuw e serie) en die waren flink goedkoper, 650 euro, dat paste me wel.
@radium45 Tuurlijk, hoe hoger hoe beter maar de pick up moet ook nog aan de grond komen. De standaard banden zijn 92 cm hoog dus het verschil in straal van 6 cm is nu nog met een paar kleine aanpassingen te doen. Als je verschil heel groot word moet je een heel nieuw onderstel.
Fendt926Driver
@GerbertXL ik heb 20.5 maal 20.5 (520 breed) op de wagen. Dus wel iets jaloers....
radium45
@GerbertXL Die Nokian banden zijn hun meerprijs wel waard maar je moet het eerst wel uitgeven. Ik snap je beslissing.
Zelf heb ik michelin xs 24.5R20.5 onder een wagen zitten. Voordeel is dat je erg laag kunt met de spanning, nadeel is weer dat ze vrij veel grond mee de weg op nemen.
Fendt926Driver
@radium45 nokian associeer ik met stugge bosbouw banden. Maar die hebben dus ook goede banden?
radium45
@Fendt926Driver Nokian ELS banden zijn de enigste die in de buurt komen of mischien zelfs beter zijn dan de xs van michelin. mede door de radiale opbouw van het karkas.
Fendt926Driver
@radium45 ok. Weer wat bijgeleerd.😁
930triplemaaier
@radium45 de michelin xs is in mijn ogen ook de meest geschikte band in combinatie met een luchtdrukwissel vanwege de grote luchtkamer en de kleine velg.
Ken loonwerkers die van de cargo x bib weer terug gaan naar de xs omdat de cargo x bib het niet vol houdt en toch ook wel snel slijt
mdoornekamp
@930triplemaaier die cargo is niet zo geschikt voor dumpers/kipers. Ik zie nu veel Alliance 650/55r26.5 . Die is in ieder geval een stuk goedkoper
radium45
@mdoornekamp hier bij Staja Machinebouw hadden ze veel problemen met Alliance. Zaten hele partijen tussen met hoogteslag. Vooral met een lege wagen is dat een drama.
mdoornekamp
@radium45 mijn bandeboer verkoopt liever BKT. Minder garantie gevallen dan alliance
PieterA
@mdoornekamp Maar ze gaan niet half zo lang mee als de XS. Hier onder twee dezelfde kiepers. De ene de Michelin, de andere de Alliance. We rijden 22 jaar lang minder de bodem kapot met de Michelin. De eerste XS moet na 20 jaar gecoverd worden en bij Alliance zijn we aan het derde setje begonnen. Aan het eind van de rit weet je wat je het beste had kunnen doen.
+1
930triplemaaier
@PieterA dat geloof ik zo. Dat komt ook deels door de verhoudingsgewijs kleine velg waardoor in de bochten de band wat meer mee geeft en minder wringt. Ik ken loonwerkers die van de michelin xs naar de cargo x bib gegaan zijn en weer terug naar de xs simpel om het feit dat de cargo x bib met een hogere bandenspanning nog niet de helft van de levensduur haalde door blaren en scheuren.

Als jet het mij vraagt had michelin een gouden band in handen gehad als ze de xs band door ontwikkeld hadden naar diverse grotere en kleinere landbouwmaten.

Oja en als je de michelin band zoekt op de michelin website vindt je deze bij de vrachtwagenafdeling want deze band is 40 jaar terug(!) ontwikkeld als woestijnband voor onder de vrachtwagen. Er zijn weinig bandenseries die zo lang mee gaan
hermanjohndeere
@GerbertXL op de opraapwagen zit toch een knikdissel? Dan moet het denk ik wel erg gek worden voordat hij niet meer aan de grond komt.
radium45
@hermanjohndeere Toen Taarup met het gestuurde tandem op grote wielen kwam was het echte ''Taaruppen'' over... wagen stond teveel op de kop waardoor je continu het gras tegen een berg op moest drukken om het zo uit te leggen.
hermanjohndeere
@radium45 dat is dan inderdaad wel een nadeel ja.
+1
mdoornekamp
710/35 r22.5 is ook niet ideaal omdat je hoogte/breedte verhouding dan de verkeerde kant op gaat.

BKT is zeker niet slecht. Vorig jaar onder de kiper een michelin cargo 600/50r 22.5 vervangen door een bkt fl 630 radiaal. Kost precies de helft en bevalt goed.
GerbertXL
@mdoornekamp Weet jij het gewicht op het tandem van een nokvolle super vitesse zoals de mijne? Ik ga denk ik straks een keer over de weegbrug zodat ik de bandendruk kan bepalen maar als jij het weet is het wel zo makkelijk natuurlijk.
newholland6640
@GerbertXL

Volle wagen heb je nog wel behoorlijk wat gewicht.
mdoornekamp
@GerbertXL eh. 5 ton leeggewicht. Ton of 8 erin. Beetje oplegdruk.......
GerbertXL
@hermanjohndeere Dat denk ik ook wel, maar om nou gruwelijk hoge banden te kopen om er vervolgens achter te komen is ook al wat. En daarbij was mijn uitgangspunt om niks aan de opraapwagen zelf te veranderen, het is een oud ding en als ik 'm zou verkopen moeten deze banden er wel weer onderuit als er niet voor betaald word.
@Fendt926Driver Aha de kleine XS. Tja, ik heb nu 500/55-15.5 en ik wilde toch een beetje vooruit. Voordeel van de jouwe is dat ze radiaal zijn en een grote luchtkamer dus je kunt wel lekker veel wangen. Die rotdingen van mij zijn zo rond als een vliegtuigband.
Ik heb overigens nog wel 2 24x22.5 velgen liggen voor bijvoorbeeld een 710/40r22.5, past mooi 😉.
@radium45 Het is toch altijd een afweging. Het geld dat ik tov de nokians minder uitgeef steek ik liever in een setje 710/60R38 achterop m'n trekker (blijven dromen he).
Die nokians waar ik het over had zijn overigens countrykings. Een ELS is geen optie voor mij.
newholland6640
@GerbertXL

wat moet je aanpassen aan het tandem?
casejxu
@GerbertXL en de oude banden?
Fendt926Driver
@GerbertXL ik denk dat jij 6 of 8 gaats velgen hebt. Een 30 tons rapide tandem is 10 gaats
GerbertXL
@newholland6640 Ik moet de assen minstens 15 cm verder uit elkaar hebben en er moet natuurlijk iets tussen de assen en bladveren komen zodat de assen iets lager komen. Dat laatste stelt niks voor maar verder uit elkaar zetten word nog lastig aangezien ze nu op 8 cm na op het eind van de bladveren zitten. Er komen trouwens ook andere assen onder maar dat was niet perse noodzakelijk.
@casejxu En de oude banden... wat?
@Fendt926Driver Zijn allemaal 8 gaats die ik heb liggen.
casejxu
@GerbertXL wat gaat er met de oude schoenen gebeuren??
GerbertXL
@casejxu Haha net wat voor jou he? Zijn je nokians een eind heen?
Ze gaan onder de kipper denk ik, ze gaan niet weg, ze zijn ook maar een paar jaar oud. Zijn geen goedkope banden trouwens. Als jij iets anders wilt kun je betet doorsparen voor 17 inch denk ik.
@casejxu wij hadden onder de Taarup continental 505/50r17 liggen. Mooi vlak loopvlak en mooi soepel. Wel een aanrader
casejxu
@MaartenMandemaker @GerbertXL ze kunnen nog even. En denk idd tegen die tijd nieuwe 17 inch compleet er onder. Hoop eigenlijk nog tegen 8 wielen aan te lopen. Had er bijna een maar dat ging niet door
@casejxu wij hadden er 8 wielen onder, gewoon asstompen aan de binnenkant van de tandem gelast. Icm met die brede banden en een lichte wagen loopt het overal overheen.
casejxu
@MaartenMandemaker zoiets zal t wel worden. Deze winter eerst de rotor verzwaren. Das nu t belangrijkst
@casejxu inzetstukken van THM erin? Ook nieuwe punten op de afstrijkers?
casejxu
@MaartenMandemaker als puntjes vervangen moeten worden wel. Geen nieuwe afstrijkers. Inzetstukken weet ik nog niet.
GerbertXL
@casejxu Jij hebt geluk gehad dat je een mooie taarup hebt gevonden waarvan je de geschiedenis weet. Ik heb zelf ook een beetje richting taarup 470 gedacht maar er eigenlijk weer vanaf gestapt omdat ik ze te duur vond. Toen serieus gaan zoeken naar een kaweco thorium maar ik heb het vorig jaar met de laatste snede allemaal een beetje uit m'n hoofd gezet toen de loonwerker met een giga vitesse met 710/50r26.5 zich gruwelijk vastreed op een nat klei perceel terwijl ik er met m'n kleine bandjes amper moeite mee had.
Het viel mij ook op dat die banden amper wilden rollen toen er eenmaal een vracht klei voor lag dus die wilde ik ook perse niet hebben (vredestein flotation+), veel te dicht profiel.
Lang verhaal kort, ik hou het voorlopig toch ook maar bij een lichte wagen. M'n vader zat al een beetje te denken om de oude banden er tussenin te proppen 🙄
Ik zou het zelf niet willen zonder pendel mogelijkheid, ik zie mezelf al van de kuil af lazeren...
mdoornekamp
@GerbertXL probleem met de grote moderne wagens is, dat er veel te veel geladen kan worden. Dus niet alleen meer eigen gewicht, maat ook veel meer tonnen gras.
casejxu
@GerbertXL zeker weten. Heb een prachtige wagen technisch en optisch. Enig min punt is geen hydraulische messen. Maar daar heb ik ok wel eens iets moois voor gezien
marceldeutz
Heb hier onder mijn supervitesse 620/40R22.5 van vredestein liggen en die passen nog net. Ze schrapen soms wel iets langs het spatbord als je hoge kuil op rijdt met zware vracht.Misschien is de stuuruitslag wel iets ingeperkt. loopt hier prima over zandgrond. Deze wagen komt van het veen en er was toen ook nog dubbellucht gemonteerd!
mdoornekamp
@marceldeutz jouw wagen heeft een verhoogd chassis. Dat zie je aan de knik tussen pick up en bak. Dan passen die hoge banden wel.
marceldeutz
@mdoornekamp Dat klopt, Dit is het grote onderstel. Deze weegt ook dan weer 1000kg extra als het 1 type lichtere onderstel. Deze assen zouden ook nog wel breder uit elkaar kunnen worden gezet mocht het nodig zijn voor grotere wielen.
newholland6640
Raapwagen uiteindelijk naar Rouveen/Nieuwleusen gegaan?
GerbertXL
@newholland6640 rouveen als ik het me goed herinner.
newholland6640
@GerbertXL

Dacht ik al. Kom er dagelijks langs haha .
+1
newholland6640
Jij had er uiteindelijk dus andere assen onder gezet?
Ik zit ook wat steviger te kijken naar andere banden. We hebben het redelijk voor elkaar. Alleen na elke snede zie je de sporen van de raapwagen.

Weet jij welke maat eronder kan zonder aanpassingen?
GerbertXL
@newholland6640 ja ik had een setje 8 gaats assen opgesnord. Er is bij mij ook een keer een wielnaaf gebroken, tussen naaf en wielbouten, dus ik was een beetje huiverig om de originele assen te gebruiken voor veel bredere banden.
Als je de afstand tussen je assen (hart op hart) meet weet je hoe hoog je banden kunnen zijn.
Bkt heeft een hele mooie lijn banden, de ridemax en die begint al onder de 90 cm. De 500/50r17 moet wel passen denk ik en die maken ze ook als VF 😍
J asper
Quote Reactie van @GerbertXL:
500/50r17 moet wel passen denk ik en die maken ze ook als VF

Welk type is dat?
GerbertXL
J asper
@GerbertXL Die 500.50r17 in vf
+1
GerbertXL
@J asper bkt ridemax
J asper
@GerbertXL Bedankt, kon eerst niet vinden dat dat vf was, maar ze hebben blijkbaar 2 banden in de zelfde maat en type zie ik nu.
newholland6640
@GerbertXL

Nog steeds niks gekocht, maar zit nog steeds wel rond te kijken.
Kwam je met de hoogte van je pick up en aftakas e.d. nog beetje uit?
GerbertXL
@newholland6640 ja hoor geen probleem. Ligt natuurlijk ook aan de hoogte van je trekhaak en anders kun je ook nog de knikdisselcilinders een stukje indraaien.
NH-Ford
@newholland6640 Gerbert zn oude staat nog steeds als protestwagen stil.. ff asjes ruilen Gerd-jan😅

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onderdelen Wielen en banden ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!