Spulletje is bijna klaar met op en aanbouwen. Bemester zit erachter, wielen en banden eronder. Nog even wat laatste puntjes op de i. Ben benieuwd of deze trekker hem straks doen kan.

Joskin TetraX

CaseCS130
Spulletje is bijna klaar met op en aanbouwen. Bemester zit erachter, wielen en banden eronder. Nog even wat laatste puntjes op de i. Ben benieuwd of deze trekker hem straks doen kan.

Reacties

+1
arjanvw
Mooie tank! Ik weet niet wat voor bemester en grondsoort je zit, maar jouw 110 pk kan het fluitend doen!
+1
CaseCS130
@arjanvw Grond is hier heel wisselend, van veen naar zand naar klei op veen. Bemester is 5 meter brede schuitemaker met bolle schijven.
+1
arjanvw
@CaseCS130 oke, wij zitten op zware klei en konden ook in het voorjaar uit de voeten met 100pk met 12,5m3 en 8 mtr sleufkouter.
CaseCS130
@arjanvw Dat valt mij mee. Wij reden altijd met 95pk voor 7000 ltr met 3 meter zodebemester. Dat ging met 1100 toeren ook nog wel. Nieuwe is voor ons wel echt fors groter. Maar goed, cs130 ook nog achter de hand.
+1
johndeere6230
@CaseCS130

moet haast wel kunnen verwacht ik, zitten natuurlijk hoge banden onder. Mijn oude stage deed zo'n zelfde 11 kuubs tank met 7 meter joskin sleufkouter met een jd 6330 en dat liep er vlot overheen in het voorjaar 😉
Wjattel
@CaseCS130 Hoe zijn je ervaringen nu na 4 jaar bemesten?

Ik lees dat je deels ook veengrond hebt. Kan de 110pk dat goed af? Ik heb zelf alleen maar (klei op) veengrond. Variërend van bijna geen kleidek tot een cm of 30/40.
CaseCS130
@Wjattel Heel erg goed, zo wijs met deze tank. Rolt er zo mooi overheen, je vind er nooit wat van terug. Klei op veen hadden wij tot 2 jaar terug ook 6 hectare van, daar liep die ook prima op, trok lichter dan op de echte zachte veengrond. Qua vermogen is het ook maar net hoe snel je rijdt, wij rijden meestal rond de 10kmh en dan loopt het mooi. Als je er meer capaciteit uit wilt halten zou er wat meer vermogen voor moeten.
Wjattel
@CaseCS130 Mooi dat het jou goed bevalt!

Ik heb net exact zo’n tank gekocht waar jij hem ook gekocht hebt. Ik vind/vond het zelf lastig inschatten of het op mijn grondsoort kan. Ik had een 7m3 enkelas met 850\50 30,5” met 90pk. Dat ging goed, maar de trekker had niets over op de zachtste percelen.
Nu heb ik een 135pk viercilinder, de mannen van Kuipers zeiden al dat ze daar geen problemen van verwachten. Ze kenden wel voorbeelden van 90pk die zo met zo’n tank wegrijdt, weliswaar op kleigrond.

Ik ben benieuwd hoe het straks gaat 😄
CaseCS130
@Wjattel Dat moet goedkomen. Meteen een MF erbij gekocht voor de combikorting dan?
Wjattel
@CaseCS130 haha nee, die had ik 2 jaar terug al gekocht. We kunnen niet alles tegelijk 😉
CaseCS130
@Wjattel Een 6700s of iets in die trend?
Terwisscha
@CaseCS130 Mooie simpele tank. De bemester is 4,4 meter? Was een slagje breder niet handiger met bijvoorbeeld haaks om?
+2
CaseCS130
@Terwisscha 5 meter, bewust voor gekozen omdat we dan op de meeste percelen een volledig rondje kunnen rijden voordat we leeg zijn.
Wjattel
@CaseCS130 Nee, een gechipte 5711 global op brede banden. Een simpele trekker met in verhouding wel pk’s maar geen kilo’s. Voor onze grond ideaal.
J asper
@Wjattel Arm trekkertje 😅🙈
Terwisscha
@J asper Verklaar nader? 110 pk en 4070 kg opgave gewicht in de brochure. Qua pk's kan die het wel doen, al helemaal als die gechipt is. Die Cs110 is veel meer mans, maar dat is gewoon een heel ander type trekker
J asper
@Terwisscha
Quote:
Die Cs110 is veel meer mans, maar dat is gewoon een heel ander type trekker

Dat bedoel ik maar, leuk een lichte trekker maar niet voor zwaar werk. Dacht dat jij daar ook wel achter was gekomen met je 308.
+1
Wjattel
@J asper @Terwisscha mijn brochure zegt 4500kg... 🙈. Maar we zullen zien. Ik laat in de loop van het mestseizoen wel even weten hoe het gaat. Ik hoop dat ik net zo tevreden raak als @CaseCS130
EA_MF
@Wjattel ik ben benieuwd. Rij zelf met een mf6290 en de 13 kuubs variant, maar kan nu niet bepaald zeggen dat die trekker overwicht heeft voor de tank. Je moet, zeker met volle tank op de straat met 40 km/h, de kop er goed bij hebben.

Qua trekken gaat t wel goed, daar ben ik niet bang voor. Als die tank eenmaal rolt, rolt die lang door.
Wjattel
@EA_MF Dat ben ik wel met je eens. We moeten wel met verstand over de weg. Maar gelukkig liggen onze percelen vierkant rond de boerderij, dat scheelt. Ik zal straks nog wel ff kijken of sommige dammen misschien te rond liggen, ik moet niet omkieperen 🙈
Terwisscha
@Wjattel die 4500 kg zal die snel wegen. Brochure os vaak excl. Fronthef, lege brandstof tank e.d.

Geen tandem overwogen? Of kon je hier voor een knappe prijs aan komen?
CaseCS130
@Terwisscha tandem loopt op gevoelige grond er lang zo mooi niet over. Op de weg wel comfortabeler.
RaHeados
@CaseCS130 zal wel aan onze tank liggen, maar die tandemasser is niet comfortabel op de weg, heb met een enkel Asser gereden die beter liep.
CaseCS130
@RaHeados das apart ja. Had vroeger een tandemasser erbij voor transport maar daar kon je vol altijd volgas mee over de weg, fijn ding was dat.
Wjattel
@Terwisscha We hebben wel een tandem overwogen. Qua wegcomfort is dat denk ik veruit de beste optie, maar wij hebben eigenlijk al ons land vierkant rond de boerderij, dus dat is voor ons niet zo belangrijk. Een nadeel van tandem vind ik altijd de meerdere wielen die bij nattere omstandigheden door hetzelfde spoor smeren. En met de Tetrax2 kunnen er enorm hoge wielen onder, wat licht rolt.

We hadden ook nog een nieuwe enkelas bekeken 1050/50r32, maar die was nog een knik duurder dan deze tank en met deze tank kun je de bandendruk meer laten zakken.
wilbertkw
@Wjattel wel kijken wat de banden voor gewicht mogen hebben bij lagere spanning. " wij" hebben er nu andere banden opliggen die meer gewicht mogen hebben. Rijden ook over de weg met volle tank😔 maar mooie combinatie 👌💪
+4
CaseCS130
@Wjattel Oh, dat had ik niet verwacht. Dat zal een felle trekker zijn. Maar even zien hoe het gaat, misschien wat gewicht voorin en niet te gek doen op de weg.
Foto's waarderen we hier ook erg als je straks los bent 😀
+7
Wjattel
@CaseCS130 Hier alvast 2 ‘voor’ foto’s. De ‘tijdens’ foto’s zullen hopelijk snel volgen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@Wjattel dappere combinatie!
CaseCS130
@Wjattel Ja super, mooie combinatie. Deze nieuwste zijn op details weer net anders dan die wij hebben. Losbuis op de andere kant, rubberen spatbordverbreders, vochtvanger boven ipv beneden. En je hebt een ander type afsluiter naar de bemester, eentje met 2 cilindertjes? Daar hebben wij wel eens wat gedoe mee dat er vezels tussen blijven zitten en de klep niet meer helemaal dichtgaat waardoor je vacuum mist met zuigen.
rommert14
Quote Reactie van @CaseCS130:
En

Och, nog altijd? Hadden Wij in 2012 al veel gedonder mee!
CaseCS130
@rommert14 Weet ook niet hoe je dat op moet lossen, heb hem nu andersom gemonteerd en dan gaat het wel beter. Het is gewoon een standaard 6 duims afsluiter, misschien dat er betere modellen zijn.
+1
rommert14
@CaseCS130 Wij hadden stro in de boxen en dat ging er altijd tussen zitten, en het hoopte zig op. Is toen verschillende keren onder garantie een nieuwe op gekomen en op een gegeven moment was het over
wilbertkw
@CaseCS130 afsluiter liggend gemonteerd? Bij de oude tank veelal het probleem dat de afsluiter niet helemaal open ging doordat er rotzooi mee het huis ingetrokken werd en dan knapte de klep van de cilinder. Later de constructie iets veranderd waardoor de afsluiter rechtop stond en geen problemen meer gehad
CaseCS130
@wilbertkw Nee bij ons verzamelt het in de rand waar de afsluiter ook door moet. Dat hoopt dan op en dan gaat de klep niet meer helemaal dicht. Muurvast gaan die vezels dan zitten.
T60401
Quote Reactie van @CaseCS130:
ben wij wel eens wat gedoe mee dat er vezels tussen blijven zitten en de klep niet meer helemaal dichtgaat waardoor je vacuum mist met zuigen.

@rommert14
Er zijn inderdaad beter modellen. zat ook altijd met het gedonder boven de schuif vol met stro of onder het randje vol waardoor hij niet ver genoeg dicht ging. Moest hem minstens 3 keer per jaar helemaal open maken en schoonmaken. Heb nu een andere. Zit er al een jaar of drie vier op en nog niet open gehad. De inbouwlengte is iets langer waardoor er allemaal wat meer ruimte is . Als ik mij niet vergis is de klep ook wat dikkere. In de klep zitten kanaaltjes waar langst de mest weg moet kunnen die boven de klep komt. Er zit gewoon meer ruimte in waardoor het stro er langst weg kan.
rommert14
@T60401 Aha, scheelt dat we nu geen vacuüm tank meer hebben, bij de Samson zit er niet eens een schuif tussen zelfs. Wel heel wat mooie dagen mest gereden op mn 17e trouwens met die joskin, was een hele stap vooruit van de kaweco uit de jaren 90 die we daarvoor hadden.
CaseCS130
@T60401 Ja dat randje is bij ons ook het probleem. Weet je zo welk merk/type je nu hebt dan? Ik heb wel andere bekeken, maar tis vrij prijzig om te proberen en dan erachter te komen dat het geen verschil maakt.
T60401
@CaseCS130 Deze heeft een inbouwlengte van 11 cm. De standaard is de inbouwlengte 9 cm. Zie ook de toelichting op de pagina bij kramp.

kramp.com/shop-nl/nl/…
CaseCS130
@T60401 Ik zie het. Die van de link is nog wel betaalbaar maar nog niet hydraulisch, of zou de cilinder van de andere er zo op passen, beide zijn MZ
+1
T60401
@CaseCS130 Ik heb de cilinder gewoon overgezet. Kap er af dan kun je de klep zo van de cilinder los haken.
CaseCS130
@T60401 Bedankt voor de tip, als het weer geklooi is dit seizoen ga ik die afsluiter proberen. Ik had vorig seizoen deze op het oog, maar vond het veel te duur om op de gok te proberen. kramp.com/shop-nl/nl/…
Wjattel
@CaseCS130 Die afsluiter heb ik nog niet bekeken. Zal er morgen even op letten 😉
EA_MF
@CaseCS130 zelfde probleem als bij ons dus met die afsluiter 🙈 losbuis op die nieuwe tanken is ook 8” 😅

Ik heb zelf het vermoeden dat die MZ mesafsluiters rechtop gemonteerd moeten worden ipv liggend zoals Joskin doet. Aan 1 kant is de groef waar dat mes in valt onderaan 2-3cm ‘open’, daar zou het vuil normaal gesproken er uit moeten spoelen. Doordat ze m bij Joskin liggend monteren wil dat niet.
CaseCS130
@EA_MF Nee dat is het probleem idd, meende dat wij hem al andersom gemonteerd hadden. Dan gaat het beter maar bij dikke mest nog wel een keer mis.
Terwisscha
@Wjattel dat ziet er netjes uit! Nu nog een hydraulische slang aansluiter er aan en je hoeft de trekker ook niet meer uit!!
+1
Wjattel
@Terwisscha Eerst even kijken hoe het gaat. Als het allemaal goed gaat zou ik het liefst op beide kanten een willen hebben. Kan ik zo met volle tank vooruit weg rijden zonder eerst met volle tank te moeten draaien op het erf.
Terwisscha
@J asper daar heb je gelijk in. Vindt het ook een kloten ding maar goed.
J asper
@Terwisscha Kloten is het ander uiterste weer, maar voor jullie werk ben je gelukkiger met een slag zwaarder(was hier precies zo hoor. Serie ouder is ook ruimer gebouwd de C(I) is maar een lichte trekker, met hele felle en sterke motor wel.
+1
Terwisscha
@J asper afkloppen maar afgelopen jaar prima gedaan. Hopelijk de komende jaren ook weer.
J asper
@Terwisscha Die van ons mogen we verder ook niet over klagen. 2 keer koppeling(2 keer te veel) in bijna 9000 uur dat we er mee gereden hebben. Verder weinig grote andere dingen(stront in de olie maar daar kon trekker niks aan doen)
Maar hadden hem ook wel is voor dumper enzo maar dan merkte je wel dat hij zeker niet zwaar was😅
Terwisscha
@J asper dat kan ik beamen. Laten het bemesten nu weer doen door de loonwerker, maar als je het tandem van de mesttank vergat drukloos te zetten schoof je gewoon rechtdoor.
+3
oanejorrit12
@Terwisscha Waarom laat je het doen? Zelf doen was veel beter toch? Je zat nog op school? Dan kan dat in de avond uren nog wel toch?
Terwisscha
@oanejorrit12 omdat de anderen denken dat de loonwerker het goedkoper kan. En dan zal er een tank gekocht moeten worden, want met een gehuurde tank elke avond een stukje doen is niet mogelijk.
oanejorrit12
@Terwisscha zijn genoeg tanken te koop voor een niet hele gekke prijs toch? Weet niet hoeveel m3 jullie uitrijden?
Terwisscha
@oanejorrit12 leuke tandemassers rond de 8 kuub zijn er niet zoveel. Rond de 3500m³ of zo iets.
dx11
@Terwisscha mn 5,8 kuuber wil het wel rustiger aan gaan doen. Net een tankje voor jou
casejxu
@Terwisscha vind maar eens een 8m3 op hoge banden. Dat valt niet mee met tandem as gebruikt. Wij nu 6m3 op hoge banden maar dat bevalt heel erg goed
fendtfarmer412
@casejxu inderdaad dat is gewoon niet te vinden of ze vragen er veel te veel voor
casejxu
@fendtfarmer412 houd t ook vaak in de gaten maar goedkoper als nu kan ik niet rijden🤷‍♂️
Terwisscha
@casejxu inderdaad roofgoed.

tractors-and-machinery.nl/item/687444/…
Ook wel mooi ding. Op dikke banden. En niet super oud. Alleen voor die prijs.....
Of dez;
tractors-and-machinery.nl/item/680718/… of deze alleen hier moet het e.e.a. aan gebeuren. Voor de rest is het niet veel soeps volgensmij.
casejxu
@Terwisscha die eerste heeft te lage bandjes en die 2e is wel heel mooi tankje. Banden lijken ook wel slagje hoger als de eerste.
MulderDeutz1
@Terwisscha Waarom moet het een tandem zijn? Staan er genoeg op enkelas 800/65R32, rijdt er altijd over
+1
casejxu
@MulderDeutz1 zoiets moet je idd vinden. Of met 850/..r30.5 ofzo. Dat rolt nog mooier
Terwisscha
@MulderDeutz1 rijd zoveel mooier. En 45 ha ligt over de weg.
MulderDeutz1
@Terwisscha enkelas dikke banden is in het land toch veel mooier? Dat zou ik belangrijker vinden
Terwisscha
@MulderDeutz1 ik heb enkel ervaring met tandem.
rommert14
@oanejorrit12 dan moet pa wel willen meewerken
+1
zettelmeyer
Mooie tank!! Veel succes er mee!
Fendt926Driver
Ik zou zeker de eerste dagen de grote ervoor doen. Als je iets te laat reageert of handeld kun je met 20 pk meer iets meer corrigeren.
Later als je met de ogen dicht kunt bedienen kun je met minder pk toe.
CaseCS130
@Fendt926Driver We zien wel, starten toch pas als het droog genoeg is en dan eerst de hoogste percelen.
fendt514cturbo
@CaseCS130 rijdt deze tank mooi over de weg met hoge snelheid?
casejxu
@fendt514cturbo vertegenwoordiger even langs sturen??
fendt514cturbo
@casejxu haha koop geen nieuwe voor die paar tankies per jaar!
CaseCS130
@fendt514cturbo past anders wel mooi achter een 514, laat die @casejxu maar een vrijblijvende demo regelen. 😋
fendt514cturbo
@CaseCS130 Moet achter een 818, gaan morgen effe kijken bij kuipers of die nog wat moois hebben staan.
CaseCS130
@fendt514cturbo Staat genoeg, zowel tandemassers als enkelassers. Je weet dat ze twee vestigingen hebben?
fendt514cturbo
@CaseCS130 ja klopt keuze zat!
+1
CaseCS130
@fendt514cturbo Vraag eventueel toch gewoon wat een nieuwe kost. Wij waren eigenlijk ook niet op zoek naar een nieuwe maar vonden een knappe gebruikte in verhouding te duur dus dan liever nieuw.
fendt514cturbo
@CaseCS130 het zal haast wel +-20000 euro moeten schelen denk ik. is ook nog een hoop geld!
CaseCS130
@fendt514cturbo Zal ervan afhangen waar je mee vergelijkt. Vergelijkbare tank van 15 jaar oud die we bekeken hebben had een veel kleiner verschil dan wat jij noemt. Vandaar dat ik het adviseerde. Maar hoeft niet natuurlijk.
fendt514cturbo
@CaseCS130 we zullen wel zien wat het word!
CaseCS130
@fendt514cturbo Zo is dat, succes met de zoektocht. 👍
+2
fendt514cturbo
@CaseCS130 Het is een jong gebruikte tetrax 10700 geworden.
casejxu
@fendt514cturbo met joskin bemester?
+1
fendt514cturbo
@casejxu ja klopt, schijnen goede bemesters te zijn kwa snijden bij de verdeelmolen, daardoor heb je geen voorsnijder meer nodig scheelt een hoop geld, onderhoud en capaciteit.
CaseCS130
@fendt514cturbo Heb je die tetrax van een jaar oud bij hun gekocht? Dat heb je snel geregeld dan. Die tank stond trouwens nog geen week te koop op tractors and machinery. In ieder geval gefeliciteerd, hopelijk hebben we er beide veel plezier van.
+1
fendt514cturbo
@CaseCS130 ja die Ja, hoop ook dat we er een hoop plezier van krijgen.
CaseCS130
@fendt514cturbo Leuk man, niet voor niks naar Friesland geweest dus. Die Joskin snijmolens zijn inderdaad prima, hadden wij ook op de oude tank. Eigenlijk nooit verstopt. Wel jaarlijks even naar de keerring naar de hydromotor kijken.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Staat genoeg, zowel tandemassers als enkelassers

Staat nu een mooie jonge 10700 dt bij kuipers.
Fendt926Driver
@johndeere6230 en die mooie jonge is ingeruild omdat die te goed deed?
Vaak als het jong ingeruild wordt...
CaseCS130
@Fendt926Driver Nou moet je mij niet bang gaan praten Huub 😅
Fendt926Driver
@CaseCS130 nee wil je zeker niet bang maken. Is bij alle merken zo dat als ze binnen 2 jaar al vollop jong gebruikt worden aangeboden is dat vaak omdat het te goed werkt
CaseCS130
@Fendt926Driver haha, dat klinkt logisch ja....
bikkertie
@Fendt926Driver blijft een joskin he 😁
CaseCS130
@bikkertie O god, begin jij nu ook nog? Dacht dat jullie nu wel wijs waren met die Xtreme.
bikkertie
@CaseCS130 ha ha, gaat prima inderdaad! Gaan nu het 4e seizoen in dacht ik, maar draait na wat aanpassingen vorig jaar nu aardig goed
CaseCS130
@bikkertie Het lijkt mij een zeer mooi ding in ieder geval. Hoe breed ben je met die tank, weet je dat toevallig?
+1
bikkertie
@CaseCS130 ik meende 2,75, valt erg mee desondanks dat er 800’s onder zitten. Rijd ook erg fijn op de weg alleen leeg hangt de tank achterover waardoor de bemester veel klappert.

Is ook niet zo’n grote tank, gaat maar 15 kuub in
CaseCS130
@bikkertie Dat valt me mee, meestal ga je ook al snel richting de 3 meter met 80cm banden. Onze oude veenhuis zat daar ook al tegenaan. Maar xtreme heeft natuurlijk wielkasten in de tank en een mooi smal chassis. Zelf zitten we niet veel op de weg, maar op de terugrit vanaf de dealer viel mij wel op dat je met 3 meter wel veel moet anticiperen op de weg. Wat dat betreft gaat het met een half metertje smaller allemaal wat makkelijker.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Onze oude veenhuis zat daar ook al tegenaan

Wat voor tank hadden jullie eerst dan? Hoe groot en nog in een beetje goede staat?
CaseCS130
@johndeere6230 Deze 6800 L Veenhuis hadden we. Was van 92 maar technisch nog goed. Stond laatste jaren op andere radiaal banden. Erachter zat zelf gereviseerde VMB 3 meter bemester. Tank hadden we ingeruild en is ook al weer verkocht.

Foto van een Fiat 70-90
johndeere6230
@CaseCS130

Ah oke! hele vooruitgang dan! Reden jullie daar alle mest mee weg?

Wij zitten ook rustig een beetje te kijken naar een andere tank te kijken, alleen dan 8 a 9 kuub. Maar is weinig wat een beetje voldoet...
CaseCS130
@johndeere6230 Ja, daar reden we alles mee weg. Goedkoper zullen we waarschijnlijk nooit weer rijden. Wij waren eerst ook op zoek naar een gebruikte, maar moest bakken vol geld bij tanks die in veel mindere staat waren dan ons eigen. Dat wilde niet.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Ja, daar reden we alles mee weg. Goedkoper zullen we waarschijnlijk nooit weer rijden. Wij waren eerst ook op zoek naar een gebruikte, maar moest bakken vol geld bij tanks die in veel mindere staat waren dan ons eigen. Dat wilde niet.

Hoeveel koeien melken jullie dan? Anders heb je er een flinke kluif aan of niet?

Nee precies, goedkoper als een (oude) afgeschreven tank kan het niet. Onze tank in '94 nieuw gekocht, in 2014 andere bemester erachter en nog wat kleine dingen door de jaren heen. Maar verder geen noemswaardige problemen. De afgelopen jaren hebben we voor de 1e snee laten sleepslangen (door tijdgebrek en het elke keer erg nat was), maar wil toch wel weer alles zelf weg gaan rijden.

Klopt ja, als je alles gaat rekenen, dan zit er niet zo'n heel groot verschil tussen een gebruikte tank met nieuwe/ goede bemester, of een heel nieuw setje, maar de bedrijfszekerheid wordt er wel fors hoger van.
CaseCS130
@johndeere6230 95 koeien met bijbehorend jongvee. Maar grote huiskavel dus dat werkt vlot. 10 ha. op afstand wat meer tijd kost. Compleet nieuwe combinatie werd wat te gek dus hebben we een oude bemester zelf gereviseerd.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
95 koeien met bijbehorend jongvee. Maar grote huiskavel dus dat werkt vlot. 10 ha. op afstand wat meer tijd kost. Compleet nieuwe combinatie werd wat te gek dus hebben we een oude bemester zelf gereviseerd.

Ah oke, zomers nog weidegang of gewoon jaarrond op stal? Scheelt nogal wat kuubs anders.

Aahzoja, dan weet je in ieder geval wat je hebt. Daar zitten wij dus mee, hebben nu nog gewoon sleepvoet, blijf van mening dat dat (met de goede mest) het mooiste systeem blijft. Maar een andere bemester moet er dan komen ivm veranderende regelgeving (in de toekomst voorlopig).
GerbertXL
@johndeere6230 Niet door voor 11 kuub? Als je van een project je houd heb ik nog wel een enkelasser 11 kuub in de aanbieding 😬 .
Mooie tank @CaseCS130 , geen bedieningskast dus, alleen volgordeblok?
johndeere6230
Quote Reactie van @GerbertXL:
Niet door voor 11 kuub? Als je van een project je houd heb ik nog wel een enkelasser 11 kuub in de aanbieding

Neeu, dat gaat onze trekker niet leuk vinden, willen toch graag een 6 meter bemester ivm haaks om op de kopakker. Maar bij jou bevalt die niet?
GerbertXL
@johndeere6230 gewoon een stukje er tussenuit slijpen 😄 .
Situatie met land is nogal veranderd, daar had ik totaal niet op gerekend toen ik 'm kocht. ls ik 'm goed kwijt kan mag ie weg.
johndeere6230
Quote Reactie van @GerbertXL:
Situatie met land is nogal veranderd, daar had ik totaal niet op gerekend toen ik 'm kocht. ls ik 'm goed kwijt kan mag ie weg.

Dus nu komt er een grotere? Of juist kleinere?

Is ook een verdringerpomp die er op zit of niet?
GerbertXL
@johndeere6230 Nou, ik heb nog steeds een 12 kuubs tandemas, daar blijf ik mee doorrijden.
@Fendt926Driver Dat klopt ook wel en als ik 3x zoveel werktuigenberging had zou ik harder twijfelen maar ik heb al genoeg spullen staan.
johndeere6230
Quote Reactie van @GerbertXL:
Nou, ik heb nog steeds een 12 kuubs tandemas, daar blijf ik mee doorrijden

Aaah oke, die 11 kuuber er als projectje bij gekocht ofzo? Of was het plan met z'n 2en te rijden?
+1
GerbertXL
@johndeere6230 Precies, een projectje. Kostte niet heel veel dus ik maak me ook niet zo druk.
Probleem is dat ik wel meer projecten heb 😕
casejxu
@GerbertXL projecten.... heerlijk😍
+1
GerbertXL
@casejxu Maar jij hebt ervoor geleerd, ik klooi maar wat aan 😬
casejxu
@GerbertXL haha ho ho ik weet ook niet alles😂
CaseCS130
@GerbertXL Alleen volgordeblok inderdaad. Nog nooit gehad, hopelijk bevalt het.
GerbertXL
@CaseCS130 Ik ben niet zo gek van het idee maar ik heb er nooit mee gewerkt. Ik heb zelf bij mn tank er 2 omschakelkleppen erop gezet, dan kan ik met twee ventielen 4 functies bedienen, bevalt heel goed.
Fendt926Driver
@GerbertXL dus de schouten quatrro mag weer weg. Spijtig denk ik
Is een leuke rank. En ik denk ook niet zo heel duur om er toch gewoon bij te houden
dx11
Quote Reactie van @GerbertXL:
Als je van een project je houd heb ik nog wel een enkelasser 11 kuub in de aanbieding

Waar moet ik dan aan denken?
dx11
@GerbertXL Ah, precies. Niets voor hier.
casejxu
@dx11 te modern?
+1
dx11
@casejxu Te veel poespas, ik wil alleen een hydrauliekslang voor de schuif achter. Verder een voor de rem, en evt nog 2 voor de turbovuller. Vacuumpomp en verder niks. Deze tanks zit nog wel flink wat electronica op, en een lobbenpomp. Qua banden schiet ik ook niks op t.o.v. de VTT
+2
dx11
Quote Reactie van @bikkertie:
nu aardig goed

Al een half jaar geen problemen gehad wil je zeggen
bikkertie
@dx11 klopt 😂

Ben benieuwd volgende week...
johndeere6230
@Fendt926Driver

Situatie weet je niet, maar hoeft niet zozeer te betekenen dat de tank slecht is/ niet goed functioneert
CaseCS130
Ja, dat had misschien ook wel gepast, maar dat hou je toch altijd. Die bemester had ik sws niet gewild, en heb er een ander volgordeblok op wat ook de hef kan laten drukken. En aardig grotere banden.
casejxu
@johndeere6230 staat een leuke 7m3 voor ons. Maar vind de 11 ex btw wat hogig
Fendt926Driver
@casejxu is die schouten quattro niet wat voor jou?
Mooi compact
GerbertXL
@Fendt926Driver Inderdaad, hoeft ook lang geen 11 te kosten. En als 11 kuub teveel is slijp je een stukje van de zijkanten af 😃
casejxu
@Fendt926Driver dat zeg je precies goed☝ voor hier op t veen exact 4m3 te groot. Een 7m3 met die schoenen zal wel gaan maar dan nog de verdringerpomp. Houd ik niet van.
johndeere6230
@casejxu

Staan wel meer leuke tankjes, alleen dan zit je met de bemester kwestie...
casejxu
@johndeere6230 wil sowieso me eigen der aam💪💪💪💪💪
+1
johndeere6230
@casejxu

Hahaha daarvan weet je wat die kan en hoe die in elkaar zit natuurlijk. Wij zitten beetje naar z'n jako roll over te kijken, mooie machines, alleen een wel erg lange levertijd helaas...
fendt514cturbo
@johndeere6230 die is nu weg
+1
CaseCS130
@fendt514cturbo Ik heb hem gisteren opgehaald, rit van 55km over veel landweggetjes en door kleine dorpjes. Wegcomfort viel mij mee in de vorm van weinig stuiteren en het zijdelings schommelen. Leeg heb ik niet heel veel oplegdruk meer door de redelijk zware bemester en de breedte is lastig als je veel op de weg zit. Dat laatste is echter met alles een probleem als je er brede banden om wilt. Een gestuurd tandem op 80cm banden zit ook al dicht tegen de 3 meter.
fendt514cturbo
@CaseCS130 oké bij kuipers vandaan.
CaseCS130
@fendt514cturbo Klopt. Eerste keer dat we met hun zaken hebben gedaan.
+1
poech prut
Mooie tank zo
verwijderd
+1
fendt514cturbo
verwijderd
+1
fendt514cturbo
verwijderd
+1
fendt514cturbo
@jasper-santing0 Ik plaats morgen wel effe een foto.
wilbertkw
@CaseCS130 mooie tank. Moet de CS wel kunnen. Bij ons loopt er ook wel een Steyr 9115 voor
EA_MF
@wilbertkw gaat zat idd, wij hebben voor een 13m3 variant met 6,8 meter schijfkouter 165 pk staan, dat gaat met gemak, 135 was net te weinig naar mijn idee.
Supermooie tank heb je zo zeg! Moet wel mooi lopen met die hoge banden. Wat voor maat is het? 130 er niet liever voor dan Deze?
CaseCS130
@MaartenMandemaker trelleborg 650/75 38. Even hoog als een 650/65/42 ongeveer. Moet even zien welke trekker ervoor komt. 130 doet het voorladerwerk, altijd wel makkelijk als die vrij staat. Maar als het niet mooi loopt met de 110 moet die er toch maar voor.
@CaseCS130 oké mooie hoge banden met veel inhoud! Doet deze veel onder voor de 130 of valt het mee? Deze had ook voorasvering toch? Tis wel een taaie sisu natuurlijk 😊
+1
CaseCS130
@MaartenMandemaker Voor de ladewagen en maaiers doet de 110 het prima, trekker is wel goed los denk ik. Maar 130 heeft toch 2 zuigers meer en is wel duidelijk wat meer mans. 110 is een 50kmh uitvoering met voorasvering. Rijdt net ff wat fijner dan 130 met voorlader eraan.
arjanvw
@CaseCS130 die voorlader is er in twee tellen vanaf toch... 😉
Fendt926Driver
@arjanvw meestal als e moet bemesten zit de trekker toch wel 2 weken voor de tank. Dan kun je ook 2 weken de lader niet gebruiken. Want de tank is er niet in een paar tellen weer af of aan.
Ik zie meer in een extra set consolen aan de 110 en de lader dubbel kunnen gebruiken
+1
dx11
@Fendt926Driver ik moet juist altijd en overal aanhoren dat een voorlader veel meer voirdelen heeft als een shovel 🙈
CaseCS130
@dx11 Als ik er elke dag mee voerde wilde ik ook een shovel. Maar daar wordt de lader niet voor gebruikt. Misschien ooit eens de trekker met kuilsnijder inruilen voor een leuke shovel. Maar wat je dan hebben moet weet ik niet. Heb maar tien cm dikke plaatjes als vloer in de sleufsilo, vrees dat alles dan in puin gaat met shovels boven de 10 ton. Misschien iets van formaat terex tl100-120.
arjanvw
@Fendt926Driver Dat klopt idd, maar zoals @CaseCS130 het zei dan hebben ze de 130 achter de hand, maar die rijdt minder fijn met de voorlader erop... als je die trekker dan toch wel voor de tank zet, is de lader er ook zo af te zetten zodat je er geen last van hebt.
Fendt926Driver
@arjanvw vroeger kon de lader bijna niet van de treker af. Wij reden dan met een dik eigen gevlochten touw aan de voorkant lader naar de voor trekbek van de trekker. Iets druk op zetten en het was 1 geheel met de trekker en lag niet de hele dag te klapperen
CaseCS130
@arjanvw Moet je eerlijk bekennen dat het meestal wat langer duurt dan twee tellen. Afbouwen gaat wel vlot, aanbouwen luistert vrij nauw en als de lader een dagje in de zon heeft gestaan zit er druk op de slangen en kun je ze eerst maar losdraaien.
arjanvw
@CaseCS130 hangt misschien wel een beetje van de lader af. Wij hebben een Quicke en aan en afbouwen gaat echt snel. We hebben een multi koppeling en die klik je er zo op. Als bij jou druk op de slangen komt, kan je bij elke slang ook een kraan tussen zetten en deze dicht doen, na het afkoppellen.
sjonnies
@CaseCS130 ik zag dat je stoll heb. daar hebben wij geen last van met druk op de slabgen wel zetten wij hem met een balenprikker met baal dr in weg dat maakt aankoppelen veel makkelijk
johndeere6230
Quote Reactie van @sjonnies:
daar hebben wij geen last van met druk op de slabgen

Zet hem, zeker zomers, maar eens een dag in de zon weg en probeer hem 's avonds er maar weer aan te doen. Valt niet helemaal mee dan...
sjonnies
@johndeere6230 in de zon is zomers dan hebben we hem veel nodig voor balen rijden. met mais cultiveren is er minder zon dan is die er zo week of 3 eraf en dan kan zo aankoppelen mieschien komt wel dat we zon snelwisselkoppeling er aan zit
CaseCS130
@sjonnies Dat zou kunnen. Wij hebben van die vlakke hydro koppelingen die je wel slang voor slang moet doen. Maar hoeft maar iets op te warmen en je kan het wel vergeten, kun je eerst de koppelingen weer los draaien en iets olie eruit laten lopen.
Maar lader komt er niet zo vaak meer af dus vooruit maar.
sjonnies
@CaseCS130 en de voorlader op deze is dat niet wat?
+1
CaseCS130
@sjonnies aanbouw delen zijn prijzig en weet niet of de geveerde vooras een voorlader fijn vindt. Deze is ook korter dan de 130, dus aanbouwdelen overzetten kan niet. Laat het denk ik zo, zijn beide al trekkers van 17 jaar oud. Niet al te gekke investeringen aan doen.
verwijderd
Fendt926Driver
@jasper-santing0 kleiner niet. Lichter wel.
Een beetje 7 tons shovel heb je wel nodig voor het heffen en de hef hoogte.
verwijderd
Fendt926Driver
@jasper-santing0 ja alles kan. Mijn verhaal was ook een richtinggeven.
Met een 5 tons kan het ook sterk afhankelijk van wat voor voerklem/happer je hebt.
Mijn happer weegt al 1200 kg. Kan en gaat ook maximaal 1800 kg mais in. Bij meer heft hij de bak niet meer boven de wagen en als ik heffend een keer voor/ achteruit schakel kan hij het soms net heffen maar als ik dan stop bij de wagen gaat de shovel langzaam voor over......
verwijderd
Fendt926Driver
@jasper-santing0 maakt mij niet uit hoe de silos liggen. Mijn happer heb ik nu eenmaal al 10 jaar voor de shovel zitten en die bevalt. Heb laatst gekeken naar een kleine trioliet happer. Moet ik een 8 tons shovel voor hebben. Maar kost 12000 euro.
arjanvw
@Fendt926Driver 12000,- alleen voor een trioliet happer? Dure grap...
dx11
@arjanvw idd, heb je ook een tu180xl voor. Weegt een eind minder, neemt ook meer gras mee, en houdt de kuil minstens zo strak
GerbertXL
@arjanvw Het is niet zomaar een happer, met zo'n prijs moet dat wel een triomaster zijn.

Ik vind het een heel interessant apparaat dus heb de ervaringen een beetje gevolgd op andere forums. Iedere gebruiker vind het een idioot duur ding maar niemand wil meer iets anders voor zover ik gelezen heb.
Fendt926Driver
@GerbertXL ja de triomaster.
er stond er een te koop bij Rosier greidanus van 2012. had ik wel belang bij maar voor ik ging kijken eerst nieuw de prijs opgevraagd. en daarna was de 2e handse al verkocht.....
rustig afwachten komt er wel weer een keer een los
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
triomaster

een Flingk khxl is weinig goedkoper zeker?
Fendt926Driver
@dx11 onbekend maakt onbemind. ken ik niet zal ik ook nooit zo kopen.
maar ga wel googlen op de naam.....
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ken ik niet zal ik ook nooit zo kopen.

Wat de boer niet kent, vreet hij niet...
Fendt926Driver
@SJB533 how how.
Ik heb er op google naar gekeken. Lijkt wel veel op de trioliet.
Heb alleen niet het idee dat die net zo hoog kan happen als de trioliet.
Alleen kopen omdat een ander het zegt is ook geen optie
Mijn kuilen zijn meestal 1.2m hoog en dat kan ik dan mooi in 1 hap mee nemen
dx11
@Fendt926Driver lijkt mij ook minder hoog idd, wel knipt deze het, in tegenstelling tot de Trioliet, wel tot onder toe netjes af. Dat is ook wat waard
Fendt926Driver
@dx11 ik ga ze beide in de gaten houden
verwijderd
dx11
@jasper-santing0 Ja dat roept iedereen idd. Hier 15 jaar met de trioliet gesneden, wel een aantal nieuwe kabels, nieuwe messen en nieuwe tanden in gekomen hoor. Maar nu een weer net zo oude vicon er bij gekocht voor 200 euro. Snijdt nu ook al weer een poostje al het gras probleemloos weg. Misschien zijn wij er wel veel netter op als de gemiddelde boer dat zou natuurlijk kunnen. Maar voor de kosten hoeven wij het niet te laten
janc
Mooie tank
kon de trekker het doen wij hebben net zo'n tan een 14m3 loopt ook 110 pk voor en kan hem ook knap doen
CaseCS130
@janc Had de foto's van jou combi al gezien. Mooi spul, mooi compleet met zuigarm met turbovuller.
We hebben pas twee percelen gedaan met de tank omdat we eigenlijk op wat beter weer wachten. Qua trekken ging dat boven verwachting goed, tank rolt er heel makkelijk over. Wat me iets tegenvalt is dat de tank leeg wel klappert in de trekhaak, ik heb dan heel weinig oplegdruk. Daar was ik al een beetje bang voor vanwege de korte tank en redelijk zware bemester. En door de grote wielen zit je as nog redelijk ver naar voren. Eens kijken of we daar wat voor kunnen bedenken.
bikkertie
@CaseCS130 k80, of topdrukcilinder kom je dan denk ik.

Hadden er eerder met de meyco ook last van, hebben toen de dissel in de binnenkant volgelegd met gewicht. Dat werkte wel aardig
+1
dx11
Quote Reactie van @bikkertie:
toen de dissel in de binnenkant volgelegd met gewich

neem ik liever een kuub stront extra mee als een ton lood
+1
Fendt926Driver
@dx11 ja alleen lastig dat als jij die kuub stront voor op de dissel hebt om stuiteren tegen te gaan met lege tank. Het ook weer terug mee moet naar de put.....
Heb nog geen 100 kilo lood voorin de punt van de dissel en het rijdt bijna schok/klapper vrij.
CaseCS130
@Fendt926Driver Er is wel ruimte tussen de dissel voor wat gewicht, is wel de goedkoopste oplossing waarschijnlijk. Kan het topstangpunt aan de bemester ook nog wat veranderen zodat de bemester bij transport wat dichter naar de tank komt.
CaseCS130
@bikkertie Zoiets zat ik ook aan te denken. K80 lijkt me ook wel mooi vanwege geklapper bij optrekken en afremmen. Maar mocht de tank ooit toch een keertje kantelen zou die dan de trekker ook meenemen? Die kogel kan niet zover draaien als een draaibaar trekoog lijkt me.
@CaseCS130 de ruimte tussen het trekoog en de lip van de kieperknobbel of bovenkant van de trekhaak opvullen zorgt dat de schok minder word. Wij hebben stukken stalmat een groot gat in geboord, en leggen deze op de kieperknobbel op het trekoog.
Verder sinds dit jaar een lichtere Bemester en deze zit dichter op de tank, wereld van verschil! Trekker is bij volle tank nu licht van voren 😅💪🏻
+1
@ronald-deutz-fahr had ik afgelopen jaar ook gedaan, hadden onze tandem tank een beetje getuned, maar nu was hij vrij licht van voren. Dit in combinatie met onze waardeloze betonweg gaf wat geklapper.

Dat rubber gaf eigenlijk naar mijn idee nog meer gedreun in de cabine. Voelde elke deining nog meer omdat het trekoog geen vrijespeling meer had. Hebben nu gewicht in gehangen en dat scheelt bulten
@Deutz 8006spezial oh dat is apart, naar mijn idee vangt het best wat schokken op.. hebben jullie het tandem naar voren gezet voor die grotere banden ofzo dan?
@ronald-deutz-fahr denk dat de weg ook verschil maakt hoor, de asfalt wegen zijn ook beter te begaan wat hobbelen betreft.

Nee tandem is niks aangedaan. De bemester zit vrij ver achter de tank, dus hij hing altijd al wat achterin met gewicht. Maar sinds wij de stenenvanger/voorsnijkast en de buis die onder de tank naar de rechterkant liep er af gehaald hebben (doorgerrot en word niet gebruikt) is dat gewicht weg. Vult nu nog sneller doordat we de loop van zuigslang naar turbovuller verbeterd hebben
+1
@Deutz 8006spezial de weg scheelt zeker, hier op het landspad rijd het super, gewoon vlak beton, de provinciale 80 weg waar we aan wonen kan ik ook zowel vol als leeg Volgas over zonder gehobbel, maar de 60 weg het laatste stuk naar het land op afstand is drama, hobbels en gaten en boomwortels die het wegdek omhoog drukken, dan is 20-25 hard zat, constand dat geklapper is om gek van te worden, achterraam maar mooi dicht en radio aan😎
Vollenbroek_Lars
@CaseCS130 is er al een foto als de machine in werking is?
CaseCS130
@Vollenbroek_Lars Mijn vader heeft er tot nu toe alleen mee gedraaid. Wachten eigenlijk op wat mooier weer om echt los te gaan.
Fendt926Driver
@CaseCS130 nog mooier?
Heb hier nu 30 ha gedaan. En 3 spoortjes gemaakt totaal.
newholland6640
@Fendt926Driver

Ik baal eigenlijk altijd enorm van spoortjes. Jaar erop zijn ze vaak weer groter. Hebben hier nog niet meer dan 6 ha gedaan. Weet ook niet wat wijs was geweest. Hoop na de vorst geen regen en gauw t land op.
CaseCS130
@newholland6640 precies wat jij zegt. Denk trouwens dat onze grond ook wel wat natter is dan bij @Fendt926Driver. Onze natste percelen staat het water gewoon nog op het land. Verschil is wel groot met de drogere percelen, dus daar beginnen we wel wat mee.
newholland6640
@CaseCS130

En ik vind ook dat je toch al wel behoorlijk wat structuurschade hebt voordat je een spoortje trekt. Ik ben er wel vrij huiverig voor.
casejxu
@newholland6640 blij dat wij met de nachtvorst alles onder hebben gereden. Rij sporen worden nu al weer minder die je eerst wel even zie. Straks zie je der niks meer van. Bij me buurman 10ha vol met sporen van de sleepslang en die schade blijf je wel zien
@Fendt926Driver dat is ook relatief ruig. Hier 3 jaar terug voor het laatst 3 sporen getrokken. En toen was het zon onvoorspelbaar voorjaar met veel water dat jaar.

Wacht dan toch liever de tijd wat af. Voor wij de eerste snede maaien is het toch 15mei ongeveer en koeien naar buiten half april. Geloof dat er nog tijd zat is

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Joskin TetraX en hebben de trefwoorden bemesten en poseren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!