Foto van een Fendt Onderdelen zelf het neusje van de 611 gezandstraald.Met de hogedruk spuit. Per plaatje 10 minuten en ongeveer 15kg kurk droog metzel zand.Nadeel van dit soort stralen is dat het doo

Fendt Onderdelen

+2
Fendt926Driver
Foto van een Fendt Onderdelen zelf het neusje van de 611 gezandstraald.
Met de hogedruk spuit. Per plaatje 10 minuten en ongeveer 15kg kurk droog metzel zand.
Nadeel van dit soort stralen is dat het door het water wel snel weer roest ( na 10 minuten) maar dat is er met schuurpapier in no time af te krijgen

Reacties

Is dat een speciaal iets om zo te stralen? Of zelf gemaakt? Opzich wel goedkoop stralen zo!
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr is te koop bij alle hogedrukspuit leveranciers. Kost 90 euro.
Kijk wel uit op welke spuit je het zet.
Mijn grote alto spuit met 180 bar. Niet regelbaar. Maar die slaat steeds af.
Mijn kleine blijft wel lopen maar heeft geen kracht genoeg met zijn 100 bar.
Deze is geleend van @marceldeutz maren staat op 140 bar. En is nog regelbaar met een draaiknop voor iets meer of iets minder druk
+1
Feeling Blue
@Fendt926Driver Nooit echt nooit met gewoon (metsel)zand stralen.. dat breekt in dusdanig kleine deeltjes (kristallijn kwartsstof) dat je longen het niet kunnen verwerken.. Ook maskers hebben geen zin, het gaat door ieder masker heen.. Alleen olivinezand is geschikt om mee te stralen..

Hier staat wel een uitgebreide uitleg: gritco.com/kan-ik-zomaar-zand-gebruiken-om-te-stra…
Het werkt op zich prima met water, alleen droogt dat weer en heb je dat gespleten zand nog liggen..

Geen kritiek hoor.. gewoon een weetje... 👍

Hier was altijd de regel dat alles wat gestraald werd moest binnen het uur beschermd worden (meestal even vluchtig met zinkspray) anders werd het opnieuw gestraald.. (die vliegroest blijft na schuren altijd aanwezig in hele kleine putjes en geven 10 jaar later de eerste tekenen onder de lak)
Fendt926Driver
@Feeling Blue bedankt voor de tip s . ga er zeker wat mee doen.

ook ik ben nooit te oud om te leren.......
Feeling Blue
@Fendt926Driver Ik wist het ook nooit.. tot ik een keer op een scheepswerf een babbeltje maakte.. 🙂
hooidonk
@Feeling Blue
En borstelen is helemaal uit den boze zeker? Ik zit nog met een oude trekker die ik graag van een nieuwe laag verf wil voorzien. Hij heeft weinig roest, maar ik ben ooit al begonnen met opknappen, dus ik kan niet meer terug.
Ik wil hem ook niet stralen vanwege alle grit en andere rommel die je dan in het blok krijgt, dus dacht eigenlijk aan borstelen.
Of ik hoorde ook een keer over stralen met stikstof, dat verdampt weer, maar dat is volgens mij flink aan de prijs?
+1
Feeling Blue
@hooidonk Dat is geen stikstof maar droogijs (paar euro per kg) ik denk dat die apparaten wel te huur zijn, ze worden veel in voedseltechniek gebruikt.. (werkt erg goed doordat het ook een schokvrieseffect heeft)
nl.wikipedia.org/wiki/Droogijsstralen/

Met soda doen ze ook wel trouwens, dan stralen ze langs bijv raamrubbers die geen krimp geven..

En zo heeft elk middel wel een doel.. (er zijn zoveel soorten straalmiddel als er keukenrecepten bestaan volgens mij.. walnootdoppen, glasparels, kersepitten, je kan het zo gek niet bedenken of er word mee gestraald)

Borstelen zou ik niet doen helemaal het plaatwerk niet, de rest even proberen op een niet zichtbaar deel met een koperborstel.. maar ik raad het af omdat de sporen ook in het metaal komen..

Als je het weg zou brengen is het belangrijk om te weten waar een bedrijf goed in is.. Iemand die dagelijks bijv. spoorstaven straalt kun je beter geen dun plaatwerk laten stralen en vice versa.
Maar ook hout of kunststof kun je stralen.. zijn allemaal verschillende takken van sport.. Voordeel van wegbrengen is dat je ook direct bescherming naar keuze erop hebt.. (oh.. en je hebt geen rommel natuurlijk)
hooidonk
@Feeling Blue

leerzaam verhaal, ik ga me er eens verder in verdiepen! Ik kan er nu veel meer over vinden, omdat je wat gerichter kan zoeken.

Bedoel je met die sporen van de borstel de eventuele krasjes die er op komen? Dat zou voor de body niet veel uit maken, daar zit toch al de ruwe giethuid op.
+1
Feeling Blue
@hooidonk Ja dat bedoel ik inderdaad.. maar bij sommige gietdelen zie je wel sporen, dus altijd even proberen en kijken naar het effect.
hooidonk
@Feeling Blue
Ik snap 'm!

Het scheelt ook nog dat dit trekkertje origineel een hamerslaglak heeft, dus dan zou het voor de body misschien nog best willen. En dan het plaatwerk netjes laten stralen. Of is de hechting van de lak ook een stuk beroerder als het geborsteld is, doordat het oppervlak te glad/gepolijst wordt?
+1
Feeling Blue
@hooidonk Dat ligt aan de betreffende lak.. de ene moet een grovere basis hebben (zoals dat brunox spul in mn andere post bijvoorbeeld)
en de ander kan het niet glad genoeg zijn.
pascal1985
@Fendt926Driver heb jij nooit eind van de dag dat je denkt 'ik zou nog iets doen vandaag..??' En dat je dan de koeien nog zou melken.. ? 😃
casejxu
@pascal1985 nee want dat word gedaan voor hem👌
pascal1985
@casejxu zoiets dacht ik al 😄
Fendt926Driver
@pascal1985 ik heb een 2 box melkrobot. Die melkt de hele dag.
S avonds voer ik de koeien haal er 2 of 3 op en maak de boxen schoon
H4 B25
Nog een tip. Je zou je gestaald oppervlak na kunnen behandelen met fertan of rustyco dan is het al beschermd en ga je in de poriën geen roestvorming meer krijgen. Het wordt zwart het oppervlak maar roesten doet t niet.
Feeling Blue
@H4 B25 Ik gebruik Owatrol van Owachem.. maar het is eigenlijk allemaal hetzelfde op basis van dezelfde gekookte lijnolie. Nadeel van Owatrol is dat het plakkerig blijft en ontzettend stof aantrekt.. (Wel erg goed om door de verf heen te mengen)

Brunox is op zich ook mooi spul.. werking is vergelijkbaar als bovenstaande producten maar er ontstaat daarbij ook direct een dampdichte epoxyhars grondlaag.

Nadeel is dat al dat spul alleen werkt icm roest.. Zonder roestlaagje werkt het niet of nauwelijks.. Dus voor lakdelen niet zo geschikt..
H4 B25
@Feeling Blue hoi Owatrol is een totaal ander product in fertan zit fosforzuur wat de roest tegen gaat en dit maakt de onder grond ook zwart wat niet nadelig is, en epoxy over lijnolie producten geen goed plan heb je een heel slechte hechting. Dan kan je beter een roest werende epoxy primer (met zinkfosfaat) over de vliegroest zetten, dit zal een goed resultaat geven als er met de volgende lagen voldoende laagdikte word opgebouwd zo dat het verfsysteem afsluitend word wat de levens duur en de sterkte positief beïnvloed.
Feeling Blue
@H4 B25 Hoi ik zeg dat het op basis van lijnolie is.. en dat het een vergelijkende werking heeft: namelijk roest omzetten
Brunox heeft het niet op de markt gebracht omdat het niet werkt.. En brunox is direct al dampdicht (of afsluitend zo je wilt) Het is namelijk een roestwerende epoxyprimer.. Dus snap niet zo goed wat je nou precies wilt zeggen om eerlijk te zijn.. 😉
+2
Fendt926Driver
@Johny power dit is het systeem
+1
Johny power
@Fendt926Driver Dat zal wel rap gaan zo. Ook wel een mooi systeem!
+1
Fendt926Driver
@Johny power gaat best rap.
Maar plaatwerk krijgt er wel een opdonder van dat het iets kan kromtrekken.
Johny power
@Fendt926Driver Dus je plaatwerk moet liefst wel stevig zijn dan. Of minder druk
+1
Fendt926Driver
@Johny power plaatwerk moet stevig zijn. Met minder druk werkt de venturi werking niet aan het eind van de spuit lans.
+1
Johny power
@Fendt926Driver Oke maar bij rotte plekken dan. Die moeten toch juist goed gestraalt worden. En daar Is het plaat werk nie zo best en dik vaak
+1
Fendt926Driver
@Johny power bedoel meer dat plaatwerk 3mm of dikker moet zijn om niet te vervormen tijdens het stralen.
En dunner iets vervormd
Johny power
@Fendt926Driver Oke. Meestal is het plaatwerk wel dikker dus dat moet uitkunnen. Heeft u op deze manier veel gestraald zo?
+1
Fendt926Driver
@Johny power ja wat is veel...
motorkap en zijpanelen
neus van die trekker
en achterspatbrden gedeeltelijk en lichtjes een paar plekken op de vooras.
motorblok en daar dicht in de buurt moet je nooit stralen omdat het fijne zand echt overal in trekt en door afdichtingen en openingen als catrter onluchting kunnen gaan
Johny power
@Fendt926Driver Oke. Dus voor het mooie alleen losse onderdelen stralen. Heeft u dat gedaan op uw 615?
Fendt926Driver
@Johny power nou ja mijn 615...
Is een oud hok van een 611 geweest waar de kabine afgezaagd is (door ons) en waar we zijkappen met stickers van 612 op gemaakt hebben omdat die als 145 pk 612 uitkomt in de 5.5 ton.
En we hebben er een 2e setje motorzijplaten bij met 615 op.
Maar hij heeft nog steeds 145 pk

(klik om te vergroten)

Stoffig de laatste dagen nog voor de mengwagen totdat de xylon vrij is van het stalvoeren
Johny power
@Fendt926Driver Mooie trekker zo een cabrio. Waar is dat luctdrukwissel systeem voor. FF hogedrukspuit er over en is weer schoon
+1
Fendt926Driver
@Johny power luchtdruk systeem is ook voor de trekkertrek.
Snel beide kanten op zelfde druk zetten en de banden druk af kunnen lezen op het dashbord
Johny power
@Fendt926Driver Zelf gemaakt? Een leuk trekkertje zo. Zelf opgeknapt?
+1
Fendt926Driver
@Johny power yup.
Dit is de 2e zwarte al die we gemaakt hebben in cabrio uitvoering.
Rijdt heerlijk.
Maar kunt aan veel dingen merken dat die geen goede eigenaar gehad heeft.
Alle electronica heeft storing of is kapot.
Electr hef is vervangen door een dubbelwerkend ventiel.
Alle originele hydrauliekhendels en blokken zijn weg en vervangen door een 3 hendel blok naast de stoel.
Diverse schakelaars zijn vervangen door iets willekeurigs enz...
Maar we redden ons er nu prachtig mee.
En verder opknappen komt nog wel
Johny power
@Fendt926Driver Die eerste zwarte is er ook nog? Ja dat is vervelend als er zoveel aan geklooid is. Geeft wel voldoening als alles in orde is. Hoeveel uur heeft deze
+1
Fendt926Driver
@Johny power die eerste zwarte is verkocht.
Weet niet waar die wel rijdt nu.
Deze heeft 19.650 uren gedraaid

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Onderdelen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!