Foto van een Landini 13000, paar andere achterbandjes derbij.Ik zoek nog 420/70R28 of 14.9R28!!. Foto is geplaatst door Ritchie op 07-08-2018 om 14:35:42, met 56 reacties.

Landini 13000

Ritchie
Foto van een Landini 13000, paar andere achterbandjes derbij.

Ik zoek nog 420/70R28 of 14.9R28!!

Reacties

+2
steyrlanzboy
Leuk die landini
+2
Staat prima! En nu volop prijzen slepen in de 5.5ton? 😉
+2
Ritchie
@tractorquintentje

Haha ja was et maar zo'n feest. Concurrentie is toch wel heel pittig 😜
+2
stijn-de-bock
Bij sommigen zijn ze een beetje ondergewaardeerd. Ik vind ze top.
+3
Gavrie Willemsen
@stijn-de-bock jammer dat de motoren geen turbo hadden. Heb er veel mee gereden vroeger bij een loonwerker. Waren erg betrouwbare trekkers. Alleen zat er weinig verschil in snelheid tussen de 3de en 4de versnelling. Met een volle kar mais kon je niet in 1ste baan vertrekken op het veld. Moest je van de veldgroep overschakelen naar de baangroep. Was een hele heksentoer met die poken aan het stuur. Heb er altijd enorm graag mee gereden.
+2
walker1
@stijn-de-bock Ik denk dat Landini in het algemeen wel onder gewaardeerd is. Zeker de oudere types zoals deze, is gewoon bekende MF techniek.
Gavrie Willemsen
@walker1 ik heb ooit 2 Legends nieuw gekocht en dat was letterlijk een regelrechte ramp....
+1
walker1
@Gavrie Willemsen Landini is nog al eens keer van eigenaar veranderd en dat heeft niet altijd even goede producten voort gebracht. Daar komt bij dat er in Nederland ook nog de nodige importeurs wissels waren. Volgens mij worden er nu nauwelijks nog Landini's verkocht hier.
Maar zeker de oudere Landini's met MF techniek zijn gewoon betrouwbaar. Hier ooit een Landini Globus gehad, mooi handig trekkertje, gebruikt gekocht, maar net te licht voor landbouwwerk.
+1
SJB533
@Gavrie Willemsen
Maar je had wel keuze in versnellingen 😂
Gavrie Willemsen
@SJB533 ja 40 vooruit en 38 achteruit ha ha of toch een hele berg versnellingen die je toch nooit gebruikt
walker1
@Gavrie Willemsen klopt, leuk voor bv boomteelt, tuinbouw, maar voor normale landbouw doeleinden overdreven veel. Globus bij ons had 5 bak met 2 traps powershift, dus is 10, kruip, veld en weg groep, kom je op 30 versnellingen. is al redelijk wat, maar dan had je nog een pook van normaal en superkruip, dan had als die 30 versnellingen nog eens als allemaal kruipversnellingen. In de allerlaagste versnelling zag je bijna niet dat de trekker reed.
SJB533
@Gavrie Willemsen
De eerste Legends hadden volgens mij 108 versnellingen. Was in ieder geval de trekker met de meeste versnellingen in alle tests in 20 of 25 jaar Trekker en Werktuig.
+1
walker1
@SJB533 Ik vond die 60 in de Globus al erg veel. De laagste 30 werden eigenlijk nooit gebruikt.
+1
SJB533
@walker1
In de veehouderij en akkerbouw zijn het er onnozel veel inderdaad.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @SJB533:
Was in ieder geval de trekker met de meeste versnellingen in alle tests in 20 of 25 jaar Trekker en Werktuig.

De shibaura had er toen al 64 vooruit en 64 achteruit. Aldus een test in trekker en werktuig.
Dan moet landini er al meer dan 128 versnellingen hebben gehad.....
SJB533
@Fendt926Driver hoeft per se een keer zoveel te zijn, kan ook van een 5 naar een 6 bak bijvoorbeeld, heb je er ‘maar’ 15 extra 😜
walker1
@ronald-deutz-fahr Daarbij hadden ook lang niet alle merken vroeger een voor-achteruit hendel, dus het aantal voor en achteruit versnellingen hoeft niet altijd gelijk te zijn. Of trekkers hadden wel een voor-achteruit hendel, maar niet alle versnellingen waren achteruit beschikbaar.
@walker1 klopt, maar in hoeverre kan je de achteruit versnellingen meetellen? Hadden vroeger een renauld als voertrekker die een aparte vooruit achteruit had, ideaal met voeren!
De Deutz agroplus die we hadden (halve Same) had ook 60 versnellingen, als veehouder gebruik je alleen de hoge gearing, 1 stap lager was al zo traag, had je niks aan.. had wel makkelijk geweest als die gewoon 50% vertraagt was, krijg je in je 8-15kmpu bereik veel meer versnellingen wat met maaien of bijv ploegen makkelijk kan zijn.
walker1
@ronald-deutz-fahr Ik vind de omkeerhendel ook ideaal hoor, hier een Renault met 12v en 12a en een John Deere met 16v en 16a. Renault heeft dan 3 groepen, de laagste, de kruip wordt nauwelijks gebruikt. Achteruit naar een machine toe om aan te koppelen kan ook nog prima in de middelste groep en dan in de 1. Bij de John Deere is de snelheidsrange heel anders dan bij de Renault, in de laagste groep, de A rijd de JD stuk harder dan de Renault in de laagste versnelling. A en B groep wordt vooral gebruikt met aankoppelen en precies manoeuvreer werk met de voorlader. Landwerk vooral de C groep en D vooral op de weg. Maar in de D achteruit rijden doe ik nooit. Dus je kan er wel 16 achteruit hebben, hoogste 4 worden al nooit gebruikt.
@walker1 het was mij ook aleens opgevallen dat jd’s Nietecht lage versnellingen hebben, ik vermoed dat kruipbak een optie is..
Watvoor renauld heb je ? Kan er zo niet een tussen je foto’s vinden
+1
walker1
@ronald-deutz-fahr klopt, ja de JD is dan ook met de standaard bak. dus A t/m D en dan 4 x powershift. Je had ook A t/m F, waarschijnlijk lopen die in de A wat langzamer. Verder was een echte kruipbak ook een optie, dan zou je op 32 of 48 versnellingen uitkomen.
Renault is een 751 S 2wd.
+1
Ritchie
@Gavrie Willemsen
@walker1
@SJB533

Die Landini Legends waren eigenlijk de eerste trekkers die ze zelfstandig gebouwd hebben, nadat MF geen eigenaar meer was. Het waren dus compleet nieuw ontwikkelde trekkers, waarbij ze achteraf veel te hoog hadden ingezet. Ze hadden beter met een goeie mechanische trekker kunnen komen, want die problemen met de Legends heeft ze in West Europa en vooral Nederland veel marktaandeel gekost denk ik.

In deze trekker zit eigenlijk weinig MF, motor is een Perkins en de versnellingsbak is er eentje met stuurversnellingen die MF volgens mij niet gebruikt heeft.
walker1
@Ritchie Is deze Landini niet hetzelfde of nagenoeg hetzelfde als een MF 1134?
SJB533
@walker1
1134 is de 14500 dacht ik
Gavrie Willemsen
@SJB533 waren dat geen hele lompe trekkers die 12500 en 145500? 13000 was nog een vrij handige trekker naar de normen van toen
SJB533
@Gavrie Willemsen
Ach, wat is lomp? In die tijd waren de trekkers vaak een stuk groter, dan nu. Zet maar eens een MF 3690/Landini 19000 tegen jouw 818 Vario 😉
Ritchie
@walker1

Jawel, maar een MF 1134 is een rooie Landini 14500 😉
walker1
@Ritchie dat is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.
Gavrie Willemsen
@Ritchie door die slechte ervaringen heb ik toen een 2de handse Fendt 612 gekocht een 13 jaar geleden omdat dat betrouwbare trekkers zouden zijn. Nu rijden we met 3 Fendts....
CaseCS130
@Gavrie Willemsen De nieuwe Landini's lijken mij wel goed met de ZF achterbrug en bak, Carraro vooras en een Fiat/NH motor. Maar door de slechte naam van het merk in het algemeen vrees ik wel wat voor de inruilwaarde en überhaupt het voortbestaan en daarmee onderdelenvoorziening van het merk. Samen met Mc Cormick verkopen ze nog 50 nieuwe trekkers in NL per jaar ongeveer de laatste jaren.
+1
walker1
@CaseCS130 Ja, de kwaliteit is nogal wisselend, in de huidige modellen wordt nu inderdaad wel bekende onderdelen gebruikt, ik denk ook dat het een te kleine fabrikant is om alles zelf maar te ontwikkelen. Maar juist door het gebruik van bekende onderdelen, hoef je voor de onderdelenvoorziening niet zo bang te zijn. Maar de importeurs wisselingen van de afgelopen jaren hebben geen positief effect gehad op de verkopen en inruilwaarde.
CaseCS130
@walker1 Jammer is dat inderdaad. Beide merken verdienen misschien wel wat beter dan het marktaandeel wat ze nu hebben.
walker1
@CaseCS130 Ja en nee, hier in Nederland is het ook wel beetje verkloot door de meerdere importeurswissels. Hoe Landini en Cormick het in andere landen doen weet ik niet, mogelijk gaat het daar beter. Hoe dan ook, Nederland zal een lastige markt blijven, ten eerste is het een krimpende markt en er is veel concurrentie. Landini en Cormick is dan een B merk, dus concurrentie van de andere B merken maar ook de grote A merken hebben tegenwoordig in de meeste pk klasses meerdere series, waarbij dus de eenvoudigere series moeten concurreren met de B merken.
rommert14
@walker1 hier zie je bijna geen cormick of landini. Eigenlijk alleen maar johndeere
+1
Ritchie
@CaseCS130

Volgens mij is Landini zo'n beetje marktleider in Italië, en doen ze het ook goed in de Spaanstalige en Afrikaanse landen. Ze zijn niet afhankelijk van Nederland.
Gavrie Willemsen
@Ritchie ik was 3 weken geleden in Noord Spanje en kwam er vooral veel Fendts tegen....
SJB533
@Ritchie
Er is geen enkele tractorfabrikant, die van Nederland en België leeft.

Denk dat ze bij McCormick wel een misrekening hebben gemaakt trouwens 🤔
rommert14
@Gavrie Willemsen ik heb laatst nog op een oude legend gereden.....
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Als het een Deltasix was geloof ik dat wel. Hoor van die series niet zo'n fantastische verhalen. Het scheen ook voor de mekaniekers geen eenvoudige trekker te zijn, maar eens je wist hoe de bak ineenstak scheen het wel mee te vallen. De handgeschakelde zonder de 3 trapspowershift schijnen stukken beter te zijn.
rommert14
@Schluterfan bij de trekker die ik mocht gebruiken wou de powershift wel haperen, schakelde ook zelf terug als je de koppeling intrapte
+1
SJB533
@walker1
Geen MF techniek. Transmissie is van Landini, motor is een Perkins, hoewel eigendom van en gebruikt door MF niet specifiek MF, en de cabine is als eerst door Landini gebruikt, maar inkoop van SIAC. De 10000-145000 zijn dan wel weer als Massey Ferguson verkocht. (1014, 1024, 1114 en 1134)

In een later stadium kwam er wel blauw gespoten MF techniek in de handel:De MF 2600's en de 3600 (16500, 19000) zijn wel door Landini verkocht en er was in die serie ook nog de Vanguard, die vrij sterk lijkt op een MF 3100, maar dan met een andere motorkap.
walker1
@SJB533 weer even gegoogled?
SJB533
@walker1
Van die types wist ik het bestaan wel 😉
walker1
@SJB533 Als ik het goed heb heeft MF al in 1959 Landini gekocht, of had er in ieder geval een meerderheidsbelang in. Hetzelfde verhaal met Perkins, dat was in die jaren ook door MF gekoocht. Toen Landini met de 13000 kwam was MF nog steeds de baas in die toko en ook bij Perkins. Dus is gewoon MF techniek.
SJB533
@walker1
Betekent niet automatisch, dat de techniek van de eigenaar over gaat naar de overgenomen partij.
walker1
@SJB533 Hoeft niet inderdaad, en misschien is de transmissie van deze wel bij Landini ontwikkelt, maar dan nog kan je je afvragen of die ook ontwikkeld was zonder geld en kennis van MF.
SJB533
@walker1
Waarom heeft MF Landini overgenomen?
walker1
@walker1 Als je dan toch zo slim bent, ik zou graag willen weten onder welk merk(en) en type(s) de ondertrekhaak past waar ik eerder vandaag een foto van plaatste en die tevens te koop is.
+2
a3vandiejen
Schitterend, blijft prachtig die Landini,s.
gudo
Owhja landini is er ook nog! Ik zie ze bijna nooit! Maar wat een mooi ding! Hier zit gwn een perkins motor in...? Als ik het goed begrijp een 6cil zonder turbo?
Ritchie
@gudo

Klopt ze zijn echt wel zeldzaam. Jazeker hier ligt een 5.8 liter Perkins in zonder turbo. Hij is zeker mooi haha.
Mooie trekker! Wat voor bak ligt er in deze types? En ook nog een handkoppeling voor de aftakas?
Ritchie
@MaartenMandemaker

Danku! Dit is gewoon een 12 + 4 bak zoals in de 6550 enzo, links zitten de ongesynchroniseerde groepen en rechts de 4 versnellingen. De poken zitten bij deze aan het stuur.

De aftakas werkt idd. ook hetzelfde als bij de -550. Hendel bij het dashboard trek je omhoog, vervolgens doe je de koppeling naast de stoel omhoog en de hendel omlaag. Bij deze zitten twee koppelingen naast de stoel omdat ie ook kruip heeft 😉
SJB533
Quote Reactie van @Ritchie:
Hendel bij het dashboard trek je omhoog, vervolgens doe je de koppeling naast de stoel omhoog en de hendel omlaag.

Hendel onder het dashboard is toch de aftakaskoppeling? 🤔 Tenminste als ik de 6550 waar ik ooit even mee gewerkt heb nog goed in gedachten heb... 30/40/60/70 hebben m sowieso daar zitten

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Landini 13000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!