Foto van een Case IH CS 130. Nog snel voor de regen bemesten. Verschrikkelijke stofbende.. Foto is geplaatst door CaseCS130 op 09-08-2018 om 14:45:45, met 35 reacties.

Case IH CS 130

CaseCS130
Foto van een Case IH CS 130. Nog snel voor de regen bemesten. Verschrikkelijke stofbende.

Reacties

johndeere6230
Pfow, black beauty tank?
CaseCS130
@johndeere6230 meer als Brown Sugar. Veengrond 🙈
johndeere6230
@CaseCS130

Hahah, is dat stof van het eroverheen rijden of van het injecteren?
CaseCS130
@johndeere6230 stukje graslandvernieuwing op een perceel wat eigenlijk altijd te nat was.
johndeere6230
@CaseCS130

Aah op die manier, over de losse grond heen dus... bevalt de tank nog een beetje?
CaseCS130
@johndeere6230 Ja gaat goed. Wat kleine aanpassingen gedaan en twee keer een lekke slang gehad door wat slang geleiding problemen naar de bemester. Maar loopt nu mooi. Was best wel een gokje want er loopt geen enkele hier in de buurt en een stokoude bemester kopen en helemaal reviseren moet ook maar goed uitpakken. Maar het gaat boven verwachting.
johndeere6230
@CaseCS130

Oohh kijk goed om te horen! In het land bevalt de dt ook?

Is dit niet jullie eigen oude bemester dan? En wat er allemaal aan gedaan?
CaseCS130
@johndeere6230 Nee, oude tank in zijn geheel ingeruild. Oude schuitemaker bemester gekocht en die gereviseerd. Foto staat hier tractorfan.nl/picture/1209272/…

Dt is super in het land, geen spoortje gereden ondanks het natte begin van het jaar. Als je veel op de weg zit is een tandem comfortabeler.
johndeere6230
@CaseCS130

Ah op die manier! De bemestet hebben jullie ook helemaal uit elkaar gehad en alles vervangen of niet? Is dat financieel een beetje interessant dan?

Ah op die manier, een normale enkelasser met flinke banden had dat wel gedaan denk je?
CaseCS130
@johndeere6230 Rijden hier veelal 10 kuubs tanks op 1050 banden rond. Die rijden allemaal structuurschade in het voorjaar. Met een 6 meter bemester betekent dat 33% structuurschade in je land. Dat wilden wij niet en dat doet deze tank ook niet.
Bemester reviseren was financieel zeker interessant, daardoor konden we een nieuwe tank kopen. We zochten al een tijdje om een leuke gebruikte tank rond de 10 kuub op dubbeltwin of tandem met 800/26 banden. Maar dat is er nauwelijks. Of het was oud ijzer of het was erg duur.
johndeere6230
@CaseCS130

Ah oke, ik ben zelf sowieso niet echt fan van 1050 banden, lijkt heel goed, maar moet vervolgens als nog flink druk erin houden om te voorkomen dat ze niet hol gaan lopen... Heb liever een 850/*/R32 eronder liggen dan, kunnen mooi laag op druk en trekken lekker licht.

Ahzo, dat scheelt heel flink dan! Wij zitten ook al een tijdje wat rond te kijken nu, maar willen eigenlijk een nieuwe bemester ivm bedrijfszekerheid en het meest gevoelig voor storing, daarbij zijn er praktisch geen gebruikte 6 meter bemesters naar onze wens te vinden, en als je er 1 vindt dan mag je flink in de buidel tasten vaak waardoor nieuw interessant(er) is... Hetzelfde met een geschikte tank, daar vragen ze vaak nog meer dan genoeg geld voor en dan kost een gebruikt setje niet heel veel minder dan een geheel nieuw setje... maar er komt vast een dag dat de ideale combinatie te koop staat 😉
@johndeere6230 is Het zo dramatisch met 1050 banden? Hier in de buurt rijden veel verveats en vredo’s en die rijden er (naar mijn weten) allemaal op... hoeveel druk moet je ze houden?
Heb zelf Russische banden onder de tank, lekker goedkoop, maar weet niet of ik het weer zou doen..
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee, maar je hoort het wel vaker dat de druk van een 1050 band over het algemeen hoger is om stuk rijden en hol lopen te voorkomen, zeker met zulke gewichten en (piek) belastingen als een mesttank. Onder zelfrijders zit er vaak ook luchtdrukwissel op, dan is het al weer een iets ander verhaal, dan zal er in het land wel wat verder naar beneden worden gegaan met zo'n band, maar er rijden er denk ik dan als nog meer rond boven 1 bar als er onder, toch min of meer gedwongen. En daarbij vindt ik die zelfrijders veel te zwaar allemaal, heel mooi om zo'n machine te zien rijden, maar niet in ons land..

Zie je toch nog veel terug van in het land dus? Wij hebben nu 23.1l26 onder de mesttank liggen, lekkere stugge diagonaal banden, moeten we ook minimaal 1,5 bar in hebben, zie je veel te veel van terug naar mn zin, is dus ook een dingetje voor een volgende tank.
@johndeere6230 ja klopt harstikke mooi die zelfrijders, zal ook machtig hard gaan, maar niet hier, ookal zitten we op zandgrond.
Ik dacht altijd dat die 1050s het neusje van de zalm waren... 😜
Nee nou ze kunnen niet tegen lage druk, huiskavel rijden we 1.4-1.5 bar en dan niet te hard rijden, dan gaat het best!
De weg op moet er gewoon 2.2 of meer in, ze staan erom bekend dat ze scheuren bij lage spanning, veel gewicht, en snelheid. (daar ging het vorige setje aan kapot)
Maarja voor minder als €1000, je betaald voor wat je krijgt denk ik dan maar😉
Is trouwens deproshina 28.1r26
SJB533
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Hier in de buurt rijden veel verveats en vredo’s en die rijden er (naar mijn weten) allemaal op

Even simpel gedacht, Ronald: die zelfrijders drijven die wielen aan, dus die wielen rollen. Ik denk, dat daar al een voordeel zit tov een getrokken, niet aangedreven, machine op 1050's.
CaseCS130
@SJB533 Dat scheelt wel iets, maar ze hebben ook veel luchtdrukwissel. Maar alsnog zie je ze op de echte lage draagkrachtige gronden niet veel. Grootste wat hier rond rijdt van de loonwerkers is een 14 kuubs tandemasser, maar die zie je in het voorjaar ook niet.
@SJB533 klopt, Maarja, Het leken me mooie banden, maar als ik dit wat lees valt het tegen voor onder een boeren tank.
SJB533
@ronald-deutz-fahr
1050's hebben een hoge rolweerstand, door hun breedte. Ook niet echt 'handig' voor boeren. Er zijn al langer betere alternatieven, naar mijn mening.
@SJB533 maar is die rolweerstand groter als een tank met 4 in lijn?
SJB533
@ronald-deutz-fahr
Dat is een goede 🤔 38 of 42 inch zal wel verschil maken, vermoed ik.
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Meeste rijden rond de 2,5 bar. Wij zitten ook op niet zulke draagkrachtige grond hier hoor, zeker in het voorjaar niet. Die zelfrijders zie je hier niet, alleen met een heel klein tankje voor sleepslangen.
@CaseCS130 2.5 is minimaal 1.5 teveel voor zulke dure banden 😜 jij hebt 4 trekkerbanden van 650? Breed?
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr niemand die hier op één bar durft te rijden allround. Banden zijn juist veel te duur om stuk te rijden.
Wij hebben 4*650/75r38. Dus even hoog als een 42 maar met grotere luchtkamers.
CaseCS130
@johndeere6230 Jij weet dus precies waar ik het over heb met zoeken naar tweedehands. Het voordeel van bemesters is wel dat als er veel werk aan zit ze voor ijzerprijs weg gaan. Die dingen zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken. Als je dan iets neemt waar de onderdelen relatief goedkoop van zijn kost het je hoofdzakelijk veel tijd. Maar goed, dat moet er wel zijn en je moet het leuk vinden. Die van ons is misschien wel beter als nieuw nu, dus qua bedrijfszekerheid ben ik er nu niet meer bang voor.
Maar heel soms komt er wel iets leuks voorbij jong gebruikt dus met geduld kom je er ook wel een keertje.
johndeere6230
@CaseCS130

Heb er inmiddels al wel wat uurtjes inzitten ja, in zowel zoeken als tanken bekijken... Hadden van de winter uiteindelijk bijna een nieuw setje gekocht, prijs verschilde zo weinig met een nieuwe bemester en een gebruikte 9 kuubs tank.. Alleen de levertijd stond mn pa niet zo aan, dan hadden we hem nu net pas gehad...

Klopt ja, staan veel bemesters op, het merendeel is niks en ook wel redelijk betaalbaar. Maar dat zijn over het algemeen bemesters van 4 a 5 meter, of juist van 7 of 8 en wij willen er juist 1 van 6 meter 😅

Nee inderdaad, als je hem helemaal uit elkaar heb gehad en elk boutje heb vernieuwd dan is die gewoon nieuw, of misschien nog wel beter ja. De tijd hebben we er opzich wel voor, lopen geregeld met 2 man thuis en de avonduurtjes kunnen ook goed besteedt worden dan.. Het is alleen een kwestie van goed uitrekenen wat het van te voren kost, anders heb je toch elke keer als je naar het LMB gaat het idee dat het heel veel kost, terwijl het in verhouding met nieuw wel meevalt, alleen dat doet maar 1 keer zeer...
daan knol
Kan de 110 de tank ook goed trekken? of altijd deze ervoor?
CaseCS130
@daan knol Dit was de eerste keer met de 130 ervoor. Die was smerig en heeft wat meer profiel op de banden. Grond was heel los dus voor de zekerheid deze maar gepakt. 110 heeft het hele seizoen ervoor gelopen en dat gaat op grasland en normaal bouwland prima. Rijsnelheid rond tien kmh ongeveer, wil je veel harder heb je meer pk nodig.
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Laatst bij een boer aan het bemesten geweest met onze combinatie omdat die zo'n vervaet niks vond, hij redeneerde, jullie banden drukken maar 2 spoortjes in het land waar wat minder groeit, zo'n verveat drukt 3 a 4 meter helemaal dicht en daar groeit veel minder...

Ik dacht eerder ook altijd dat dat het beste was, alleen op school kwam dat een keer voorbij dat het eigenlijk maar waardeloze banden zijn voor zware belasting.. In het voorjaar onder een lichte trekker bouwland bewerken zijn ze wel weer voor geschikt.

Ahzoja, je ziet er in het land verder weinig van weer? Dat valt mij mee dan.. nu is 1,4 ook al stuk beter dan 1,8 die wij erin hebben zitten. Wel mooie goedkope bandjes dan, je ziet ze onder heel veel tanken liggen volgens mij...
@johndeere6230 klopt die grote verveats drukken 5 meter lekker vast aan met 44 ton vol gewicht
Serieuze school! Zulke onderwerpen hadden wij nooit

Nee Nouja ik heb ook nietecht een vergelijk, maar ik vind dat die er netjes over rolt, in 1 keer rond op een kopakker dan vringen ze wel, als het maar net kan, dus dat is de overweging, steken, of paar losse polletjes. Met 1.4 rijden we vol maar een km of 15-20pu hoor, rustig aan.. Jaa lekker goedkoop dat maakte de keus, en we hadden geen tijd om op zoektocht voor gebruikten te gaan
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Klopt ja... nemen 20 kuub mee, maar wegen van zichzelf al 20 ton, dan schiet het hard op qua gewicht. Gewoon dv opleiding in Dronten waar je dat kreeg bij mechanisatie, toch nog wat geleerd daar 😛

Ahzoja, losse polletjes heb je met stik draaien al gauw, maar (in ons geval) is dat beter dan steken, zeker in het voorjaar daarnaast is dat met een 6 meter bemester al niet meer nodig...
Ah oke, klapband gehad?
CaseCS130
@johndeere6230 Het heeft ons minder dan 20% gekost van de offerte van een nieuwe bemester. Dat was de moeite nog wel waard voor ons.
johndeere6230
@CaseCS130

Daar kun je nog wel een paar uurtjes voor hobbyen ja, nieuwe bemester even breed of breder?
CaseCS130
@johndeere6230 Van 3 naar 5 meter gegaan zodat we zelfde kuubs/ha houden.
johndeere6230
@CaseCS130

Ah op die manier, kun je nog steeds op een streep of omgang uitkomen dus...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH CS 130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!