Vooras weer in elkaar gezet, alle  assen [trompetten ] eraf geweest en  gerepareerd. In totaal 90 liter nieuwe olie in gegaan voor versnellingsbak en voor as.

Same Drago

a3vandiejen
Vooras weer in elkaar gezet, alle assen [trompetten ] eraf geweest en gerepareerd.
In totaal 90 liter nieuwe olie in gegaan voor versnellingsbak en voor as.

Reacties

Fendt926Driver
Als je het doet doe je het goed heb ik wel in de gaten.
Maar dan heb je er ook jaren weer een goede trekker aan.
Komt er ook weer een kabine op?
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver Ja zo denk ik er ook over, en @wim-same spoort me aan om het nu goed te doen.
Ik heb het echt naar m,n zin gehad met de cabine op de Tiger, maar voortaan maar een dikke jas aan op de trekker. Hier moet eigenlijk geen cabine op.
+1
jehan
@a3vandiejen had ik ook niet gedaan ..lekker op een cabrio
+1
jehan
Inderdaad dacht ik ook al net wat huub zegt ..mooi om het te volgen zo ..veel succes gewenst
a3vandiejen
@jehan Dank je wel.
+1
langeslagdiesel
Had op de andere foto’s niet eens gezien dat deze een roterende pomp heeft. Vroeg type dus. Deze lopen zeer zuiver maar geven het iets eerder op bij lage toerentallen. ( onder de 900 rpm) de lijnpomp broertjes gaan dan nog lang niet dood. Maar hier komt na verloop van tijd een beter dan nieuwe drago te staan, zo ik het bekijk, ! Netjes hoor. Respect. Wees er trots en zuinig op man. Succes.
a3vandiejen
@langeslagdiesel Dank je wel, was de lijnpomp niet op de Drago 120?
+1
wim-same
@langeslagdiesel Op de Drago 100 heeft altijd een roterende pomp gestaan.
yoohan
Goed bezig Adrie, je pakt het inderdaad grondig aan. Ben benieuwd naar eindresultaat ook met je nieuwe beugel.
a3vandiejen
@yoohan Dit type beugel staat eigenlijk op de Drago 120, maar is wel een Same beugel.
Vind het zelf prachtig omdat ik het anders zo vierkant vind.
a3vandiejen
@yoohan Zijn van deze beugels niet heel veel gemaakt volgens Joop.

(klik om te vergroten)

Dit vind ik zelf heel mooi.
+1
yoohan
@a3vandiejen
Ziet er zeker mooi uit Adrie! En wat is nou mooier als je hoofd in de wind op een cabrio.
+1
langeslagdiesel
Drago 100 met lijnpomp heb ik wel meer gezien en de Buffalo 120 ook. Toen niet echt op de pompen en alle nummertjes gelet. A het is al vrij lang terug, b daar lette ik toen nog niet op. En motorkappen uitwisselen was nog niet bekent bij mij. Dus Wim of Joop zal je daarover het naatje van de kous kunnen vertellen en onderbouwen. Zelf opgegroeid met ook een bijzonder type. Minitauro 60. 2 WD. Op zich niet bijzonder maar een 3 pitter met lijnpomp zonder olie koeler. Toen werd verteld dat met lijnpomp altijd een oliekoeler heeft en zonder koeler een roterende pomp en type minitauro 55. Dus ja, wie het weet mag het zeggen. Weet wel dat hij in het losse zand op z,n 13.6 banden weinig te vertellen had. Maar op de aftakas ford 5000 en zetor 4 pitter’s er gewoon uittrok. De ford met een howard rotaspreader de zetor met een pz trommelmaaier met kneuzer ( pz falazet 185 +tk ). Toen met inkuilen de kemper ladomat de geest gaf kwam er een pottinger top lll achter te hangen. Kan je vertellen dat is groot zat voor 55 pk. Maar hij ging mee. Ploegen ging in die tijd ook super vergeleken met al die andere merken. Later vroeg ik me af waarom sommige merken vroeg met ehr kwamen en sommige laat. Je mag raden maar same hat A C U regeling, dat ploegde perfect. Zelf reactie snelheid was regelbaar. ( motor rpm, dus oliepomp opbrengst ) fendt was de eerste, same de laatste met ehr. De rest laat zich raden.
a3vandiejen
@langeslagdiesel Zo leer ik veel bij, Wim hoor ik ook regelmatig zeggen dat er geen twee de zelfde Same,s zijn bij wijze van spreken. Alles is weer net even anders,maar liepen ook met veel dingen vooraan.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel wat mij altijd vreemd geleken heeft is de hefinrichting bediening aan het stuur.
Maar heb er nooit mee gewerkt. Dus kan wel donders handig zijn geweest
yoohan
@Fendt926Driver
Dat went wel snel, heb ik ook bij de Same zitten. Grootste nadeel vind ik persoonlijk als je iets doet waarbij je echt achterom kijkt tijdens het heffen, dan is mijn arm een halve meter te kort 😀

Of als je met 2 trekkers bezig bent, dan grijp je bij allebei mis omdat de bediening op verschillende plekken zit.
+1
Fendt926Driver
@yoohan ja misgrijpen doe je dan snel.
Ooit op stage met een mf550 gewerkt die heeft de hefbediening wel naast de stoel. Maar naar voren was heffen en naar achteren zakken.
Dus net andersom dan 99% van de trekkers.
En gewoon ging het wel. Totdat je bijna vast zat en in paniek de hef wou opbeuren.
Dan zat je helemaal vast.....
langeslagdiesel
@Fendt926Driver Die stuurbediening is echt same ja. En als je van een ( andere) trekker stapt is. Dat wennen. Maar bij het achteruit werken bedien je ze met je linkerhand en gebruik je het stuurwiel als geleiderail voor je hand. Later maakte same ook bediening rechts naast je. Maar ook verkeerd om. ( centauro 74 export) ja dat werk voor geen meter. En leert je vloeken! Erg gevaarlijk zelf. Op de laser waar ik later mee werkte zat het goed om. Dat ging wel volgens je natuurlijke gevoel. Ik heb ook met zetor’s gewerkt met hoofdschakelpook aan het stuur. Vond dat ook lekkerder werken dan een paar ( palen) die uit de vloer kwamen.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Alle minitauro's hebben lijn pompen, alleen de minitauro 60 een insteek plunjerpomp. Geen een minitauro heeft een oliekoeler. De Buffalo 120 heeft een roterende pomp. De Drago 120 en de Buffalo 130 hebben een P- motor, en twee insteek plunjer pompen. Wat sommige mensen veranderd of erbij gebouwd hebben weet ik ook niet, maar dit was standaard.
Ik ken ook een Drago 100 met een lijnpomp, maar die is er later op gebouwd voor trekker trek.
langeslagdiesel
@wim-same ben toch echt een minitauro in de werkplaats tegen gekomen met oliekoeler. Kan zijn dat daar een blok van een minitauris of tauris in lag. Dat weet ik niet. kop was toen lek en de tunnel zat dicht met stro. Dat hij nog liep en trok was mij een raadsel. Hij had voor een stro kanon gestaan van een waspeen teler. Ben ook satuno’s tegen gekomen met zowel roterend als lijnpomp. En wat er dan wel of niet origineel is, is op dat moment niet echt belangrijk. Wel leuk en goed dat er mensen zijn die weten hoe het verhaal in elkaar steekt. ( zoals jij) dat schept duidelijkheid.👌✌️
wim-same
@langeslagdiesel Ik heb de onderdelen boeken van de Minitauro's nagekeken, mogelijk dat er nog een uitvoering zou zijn die niet in Nederland geweest is, maar nee hoor, niet een pagina met een oliekoeler, dus moet het een Minitaurus of Taurus motor geweest zijn. Dit waren P-motoren met ook een olie sproeier onder de zuigers voor extra koeling en smering. Doordat deze olie dan ook warmer werd hadden deze motoren wel oliekoelers. Same Leone's zijn er wel geweest met zowel lijn- als roterende pompen.
joop-same
@langeslagdiesel De 6 cillinders met lijnpomp hadden wel een olie koeler.
De Drago 120 tot s/n 7000 een lijn pomp en vanaf s/n 7001 Tauch pompen dus een P motor.
De Buffalo 120 tot s/n 3000 een CAV pomp geen zuiger koeling.
De Buffalo 130 vanaf s/n 3001 een P motor met 2 Tauch pompen 2x 3cil. lijnpomp en zuiger koeling ook met een oliekoeler.
De Corsaro 70 en de Saturno 80 hadden eerst een L motor met een CAV roterende pomp en vanaf de 70 en 80 Syncro een P motor met een 4cil. Tauch, Blok pomp en ook zuiger koeling.
+1
joop-same
@langeslagdiesel De Minitauro had t/m de 55 een 3cil. lijnpomp t/m s/n 9800 .
De eerste serie Drago 100 hadden wel degelijk een 6 cil. lijnpomp en vanaf S/N 1563 een Roterende CAV pomp.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Drago ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!