Halverwege de jaren '50 probeerde Kramer een 2de afdeling naast de tractoren te krijgen om te gaan concurreren tegen de

Kramer U800

Halverwege de jaren '50 probeerde Kramer een 2de afdeling naast de tractoren te krijgen om te gaan concurreren tegen de "zugmachines" van Mercedes Unimog. Kramer ontwikkelde een totaal eigen aandrijflijn van versnellingsbak tot de vierwielaangedreven assen. Als eerste van de serie zugmachines van Kramer kwam in 1956, de KA540 ( K ramer A llrad, PK aantal x 10) op de markt. De aandrijfbron was de Deutz F4L612 motor van 3 liter inhoud en 54 pk. Vier even grote wielen brachten het vermogen op de grond, voor vierwielaandrijving kon de vooras worden ingeschakeld (tijdens het rijden). De 8 traps versnellingsbak was in 2 fasen schakelbaar, 4 versnellingen voor off-road en 4 versnellingen voor weggebruik en variërende van 1,6 tot 65 km/h. Voor de achteruit versnelling werd er een aparte hendel gemonteerd waardoor het mogelijk was 10% minder hard achteruit te rijden dan vooruit. De machines waren zeer duur en de tijd ver vooruit en werden met de hand vervaardigd naar wensen van de klant, zo was van alles mogelijk, een verlenging, verwarming in de cabine, een dubbele cabine, stuurbekrachtiging, lier en ga zo maar door!
Dit concept werd verder ontwikkeld over de U540 (U niversal, PK aantal x 10) en de U800. De U540 kreeg de Deutz F4L712 motor gemonteerd die werd afgevoerd naar 54 pk.
De U800 kreeg de veel sterkere 6 cilinder Deutz F6L712 gemonteerd (vanaf april 1964 de F6L812) van 80 pk.
Bijde motoren werd in toerental verhoogd tot 2800 toeren. Om de snelheid van 65 km/u te halen.
Tot 1972 ging de bouw van Kramer door ondanks kleine aantallen (soms alleen enkele cijfers). Er was echter nauwelijks een kans tegen de Unimog, omdat de grote aantallen een veel snellere productie mogelijk maakten en de prijsstelling veel goedkoper was.
De Kramer zugmachines zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning op oldtimerevenementen in het buitenland, en hier, in Nederland, zijn er 2 bekend.

Reacties

+5
MF 2725
Mooi restauratie project en een zeldzaam voertuig! Succes met de restauratie.
+3
Kramer U800
@MF 2725 Het is zeker een leuk project ondanks de conditie maar als deze weer nieuw is heb je iets heel unieks waar er maar weinig meer van zijn en waar er vroeger 361 van gebouwd zijn! Bedankt! 👍🏻
+3
schluterman
Inderdaad een mooi verhaal erbij en zoiets moet je in ere maken en houden
+1
Kramer U800
@schluterman Bedankt! Gaat lukken 😉
+1
a3vandiejen
Mooi hoor.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 en hebben de trefwoorden kramer , kramer U800 , Straßenzugmachine , Kramertractor , zugmachine en Kramerallrad geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!