Foto van een John Deere 6145M graszaaien. Foto is geplaatst door Rickwagter op 09-11-2018 om 11:38:21, met 72 reacties.

John Deere 6145M

Rickwagter
Foto van een John Deere 6145M graszaaien

Reacties

mdoornekamp
Mooi werk zo. Dit is een 4 cilinder toch?
Rickwagter
@mdoornekamp ja in het frame van een 6 cylinder
arjanvw
@Rickwagter waarom de keus voor dit model? Ik zou dan liever ook een 6 cilinder hebben of een 4 cilinder model die veel compacter is.
mdoornekamp
@arjanvw dit is eigenlijk opvolger van 6530/6630. Deze heeft 24 versnellingen. Een 6 cilinder heeft nu max 20 versnellingen. Ik zoek zelf ook nog een keer zoiets als mijn 6630 vervangen moet worden.
+1
cb6520
@mdoornekamp van de 6534 want die andere zijn wel 6 cilinders
mdoornekamp
@cb6520 6 cilinders zijn gewoon dikke trekkers die 7 ton + wegen. Vroeger had je 100 pk met 6 cilinder. Nu begint dat bij 160
+1
JD 6430 The Best
@mdoornekamp 6630 inruilen voor 4 cilinder met autopowr, ideaal voor zaaien💪
arjanvw
@mdoornekamp Ik wist niet dat er onderscheidt is in de transmissie binnen de serie. Jammer dat er in de zwaardere serie geen 24 versnellingen beschikbaar is, 20 is dan net te krap... Heeft jouw 6155 ook 'maar' 20 versnellingen?
mdoornekamp
@arjanvw 6155R heeft inderdaad 20 versnellingen. De lichtere 24 bak kan dat vermogen niet aan. 20 is soms net krap. Vooral voor gras zaaien komt dat erg lastig uit. En aangezien ik meer dan 100 ha per jaar moet zaaien.......
+1
arjanvw
@mdoornekamp is vario dan geen optie? Als je een 6 cilinder gewend bent, dan gaat een 4 cilinder je niet helemaal mee vallen. Wij hebben ook een zware 4 cilinder, maar als we opnieuw moesten kiezen wordt het wel een 6cilinder.
mdoornekamp
@arjanvw ja klopt . Maar vario is fors duurder. En 6 cil met meer vermogen is ook duurder. Dus dan zomaar 25.000 euro meer kwijt.
arjanvw
@mdoornekamp dat is idd een fors verschil. Volgende dan toch maar een Claas! 😉 Heb je nog steeds een DPS motor en wel 24 versnellingen..
mdoornekamp
@arjanvw Claas leek me ook wel een alternatief. Boer hier vlakbij heeft een 640 en 620. Is nog niet helemaal tevreden na jaren jd gebruik. Nu een 6110R erbij
arjanvw
@mdoornekamp Weet je ook wat hem er niet aan bevalt? Zelf proberen is altijd beter dan van andere uitgaan. Bij de èèn bevalt het wel, bij de ander weer niet.
mdoornekamp
@arjanvw rijden bevalt wel goed met de Claas. Maar toch wel wat onderhoud en reparaties. Trekker wordt wel flink misbruikt voor een Schuitemaker 580. En ze rijden echt als een Veeboer. Altijd druk en vol gas.
arjanvw
@mdoornekamp oké, hier valt onderhoud tot nu toe wel mee. De 640 heeft 4500 uur en is alleen een radiateur vervangen onder garantie. De 540 was de eerste van de serie en had in het begin nogal wat kleine mankementen, nu draait die goed. 430 draait ook probleemloos, maar heeft ook pas 3200 uur net als de 540
@arjanvw Hoe zwaar is die 4 cilinder van jullie? Hier ook een 4 en 6 die maar 15 pk schelen. 4 cilinder trekt er net zo hard aan alleen met wegrijden doet de 6 veel meer. Die slaat je nooit af en de 4 moet toch ff slikken als je met een dikke vracht weg wilt op het land. 4 cilinder is wel 20 cm korter en dat is met sommige dingen wel handig zoals zaaien. Draait ff korter en is handiger.
arjanvw
@MaartenMandemaker 4 cil is 155 pk en de 6 heeft 20 pk meer (na tunen de boost 'vastgezet') maar hetzelfde als wat jij zegt. Vooral onderin mist de 4 cil power. Dan werkt de 6 cil gewoon wat soepeler.
@arjanvw oke hier hebben ze 155 en 170 pk aan de pto. Voor trekwerk doet de 4 cilinder het ook prima, maar je merkt gewoon dat de turbo eerst toeren moet draaien voordat het er uit komt. Scheelt ook meer dan 1.5 liter motorinhoud. Heeft die 4 cilinder van jullie een iveco motor?
arjanvw
@MaartenMandemaker nee, daar zit ook een DPS motor in net als de 430 van 125pk. De nieuwe Arion 5 en 600 hebben nog steeds een DPS motor. De nieuwe 400 en Axions hebben een FPT motor. Van mij had die ook wel in de nieuwe 5 en 600 gemogen..
@mdoornekamp Direct drive heeft er 24 toch? Vond je dat niet wat?
mdoornekamp
@MaartenMandemaker direct drive valt in bediening gewoon tegen. Te traag en je kunt geen versnellingen overslaan. En op automaat loopt de trekker hele dag 2000 toeren. Sleepslang trekker 6175R waar ik op rij, heeft ook direct drive. Maar die bak komt er niet nog een keer

Vario is bovendien nog maar iets duurder dan direct drive. Maar varii van jd is ook nog niet alles. Dus dan moet ik over op een Fendt
@mdoornekamp

Ook al op de nieuwe vario van jd gereden? Lijkt verdacht veel op Fendt.
Wordt vanaf 2019 in alle 6r modellen geleverd.
JD 6430 The Best
Quote Reactie van @TerraJohnDeerefan:
Lijkt verdacht veel op Fendt.

Bij de jd kan je meen ik de rijhendel en rijpedaal doorelkaar gebruiken, bij Fendt niet. Met beide beperkte ervaring
@JD 6430 The Best

Ja klopt. Maar het principe van de hendel is ongeveer hetzelfde. De 6250r waar ik een dagje mee gereden heb. Maakte ook maar maximaal 1700/1800 toeren met optrekken, maar is ook nog in te stellen geloof ik.
JD 6430 The Best
@TerraJohnDeerefan Ik heb met zon 250r 1 rondje over de weg gemaakt, dus kan er niet veel van zeggen, zitten 3 knopjes op de rijhendel waar je de agressiviteit van optrekken mee kan aanpassen.
@JD 6430 The Best

Ja indd, vond het wel fijn werken. En de active stilstand eindelijk erop heeft al te lang geduurd bij jd.
JD 6430 The Best
@TerraJohnDeerefan Tsja, wij rijden inmiddels met de 4e autopowr, command arm met het oude pookje erop zegmaar. Tegenwoordig kan je met je ogen dicht daar wel mee rijden. Dan mis je die actieve stilstand niet. Voor mensen die een ander merk met actieve stilstand en rijhendel gewent zijn is het wel een vooruitgang inderdaad.
@JD 6430 The Best

Klopt eerst vaker met de ap gereden, dan is er goed aan te wennen. Daarna vaker op een trekker met active stilstand gereden, dan begin je het toch een beetje te missen bij jd.
JD 6430 The Best
@TerraJohnDeerefan Bij de JD ging de trekker ook automatisch op de rem in de actieve stilstand, dat vond ik bij de fendt jammer, met aankoppelen bijv rolt de trekker toch ietsje door.
@JD 6430 The Best

Daar was het indd wel makkelijk voor. Maar bij handgas blijft die wat doortrekken tenminste op de 20 serie op de nieuwere heb ik geen ervaring met de ap.
arjanvw
@JD 6430 The Best Zit ook vast wel een handrem op de Fendt...
JD 6430 The Best
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar varii van jd is ook nog niet alles.

Te simpel?
mdoornekamp
@JD 6430 The Best gecombineerde hydrauliek/vario vind ik niet kunnen. Te veel risico op vervuiling en te weinig olie voor kipers. Onderhoudskosten maakt niks uit, want jd moet elke 1000 uur en Fendt beide reservoirs 2000 uur.

Daarnaast vind ik dat jd te veel toeren moet draaien met vol accereleren op de weg (zelfde probleem met direct drive). Bij Fendt grenslast regeling flink hoog zetten en je trekt snel weg met 1700 toeren. Dus meer rust en minder diesel.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Om eerlijk te zijn heb ik hier in de buurt nog nooit problemen met autopowr gehoord wat door vervuiling van de olie kwam🤔 Zorgvuldig aankoppelen komt dat goed toch.

Afgelopen zomer paar dagen met een Fendt 516 gereden, ook een prachtige trekker hoor, maar als je hem intrapt op de weg gaat hij evengoed naar 2000 toeren en litertje of 30 diesel/uur. Grootste brandstofbespaarder ben je altijd nog zelf.
jasper-santing0
@JD 6430 The Best Ja als je denkt gasgeven en gaan en voor de rest nergens naar kijkt stook je er met een fendt de gasolie ook wel door.
JD 6430 The Best
@jasper-santing0 Precies, elke trekker zuipt genoeg als je plankgas geeft. Maar ik snap wel, dat het met personeel lastiger is, die hoeven de brandstofrekening immers niet te betalen.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best @jasper-santing0 ja klopt. Maar met fendt kun je toeren wel drukken met optrekken. Bij jd is dat lastiger.
jasper-santing0
@mdoornekamp tractors-and-machinery.nl/item/516642/… Nog belang bij een fendt dit is oude van vos
+1
mdoornekamp
@jasper-santing0 wel bar veel uren
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Hoe gaat dat bij Fendt? Maximaal toerental instellen ook?
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Onderhoudskosten maakt niks uit, want jd moet elke 1000 uur en Fendt beide reservoirs 2000 uur

Die 1000 uur was, zover ik weet, alleen bij de eerste cvt's, dat is al later gelijk getrokken met de schakelbakken naar 1500 uur
mdoornekamp
@hobbyboer is dat zo? lijkt me ook wel wat logisch om het iets vaker te doen. Filters moeten dan trouwens om de 500 uur
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
is dat zo?

Ik denk het.
De eertste AP die we hadden van 2002 was idd 1000 uur voor de olie en filters 500.
Die we erna hadden was allemaal 'gewoon' 1500 uur voor de olie en om de 750 filters vervangen.
mdoornekamp
@hobbyboer ja klopt wel denk ik. Ik zag in mijn onderhouds boek ook geen apart interval meer voor vario bak
@mdoornekamp Oke dat is wel jammer dan want het idee lijkt wel mooi toch met 8 powershift trappen. Nu heb je gewoon de autoquad erin? Dat is wel een bewezen bak natuurlijk. Vind het zelf bij onze MF s wel fijn dat je 6 powershifttrappen hebt. Is het bereik net even groter. Cvt is ook prachtig maar kost nogal wat meer in aanschaf en ze zeggen ook in brandstof.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ja brandstof en rendement vind ik ook wel een punt. Ik doe veel zwaar trekwerk. Ik rij met 5 schaar op zware klei met 155 pk. Dan kun je er geen vario verlies bij gebruiken. Ook kuil bulten oprijden is erg zwaar werk. Met de R moet ik vaak terug naar A groep.
@mdoornekamp ja paar procent verlies kost toch wat liters op een dag. En voor trekwerk gaat het prima met een powershift. Voor een rooimachine oid is een vario wel ideaal. Maar die 8000 euro extra moet eerst wel op tafel komen. Wagen de bult op drukken komt er idd wel op aan ja. Al scheelt een stel mooie hoge banden al veel.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker voor akkerbouw is een vario bijna onmisbaar. Hier op de zware klei komen ze voor het ploeg werk toch weer een beetje terug van de vario. Of je moet wat extra oververmogen kopen voor het ploegen. Dat zie je bij Fendt wel vaak. Maar dan wordt het wel heel duur vario rijden.
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp voor loonbedrijven is vario ook super.
Hoeveel ik vroeger met mijn deutz 4.51 wel niet geschakeld heb voor de opraapwagen?
Van 1 hoog naar 5 midden naar 2 hoog naar 6 midden weer terug nasr 1 hoog enz.
Nu is het tikkie terug of op en je rijdt optimaal voor (bijna) elke machine.
Mijn volgende bedrijfs trekker heeft ook zeker vario.
Mijn hobby trekkers is nog afwachten
john deere 7810
@mdoornekamp

even over het vario verhaal nog. er lopen er hier ook inmiddels heel wat. maar de autopowers na de 20 serie zijn gewoon hufterproof 😉 en hebben er nog nooit een kapot gehad door vervuiling of slecht onderhoud. onderhoud is ook idd 1500 uur geworden en 750u filters. maar veel loonwerkers hier halen dat ook niet. 1 gehad met een 7530, alleen transmissiepomp kapot na dagen filters wisselen omdat de remmen er af lagen maar ze de trekker niet konden missen. Een dd bak kan lang niet tegen een ap op. wel vraagt een ap meer vermogen, maar bij goed gebruik kun je ook net zo ver komen met een ap bak.

juist dat gene wat jij nu met je 6630 doet, kun je eigelijk beter en mooier doen met een ap is mijn mening. en wat het extra kost heb je gemak en een hoge inruilwaarde van.
mdoornekamp
@john deere 7810 Ok. Ja ooit zal ik wel aan de vario moeten. Blijft wel een feit dat de 6630 mooi compact is voor zaaien, maar ook voor de opraapwagen kan. Ik vind de 6 cil R wel groot en zwaar voor zaaien. Inkuilen met een 4 cilinder wordt ook niet alles.
arjanvw
@mdoornekamp blijven jouw voorwielen wel meewerken als het zo zwaar gaat? Als ik zware vrachten ver omhoog moet drukken en er een frontgewicht aan hang dan wil de fwd er weleens doorheen slippen... vreselijk irritant....
mdoornekamp
@arjanvw was dat bij jou ook met john deere? Mijn 6155R is 4 wd pakket verzwaard met extra plaat. Gratis. Schijnt dat de nieuwe 6155R nu af fabriek al weer zwaarder zijn
arjanvw
@mdoornekamp we hebben geen JD, maar was benieuwd of alleen onze Claas daar last van heeft.
rickboer blija
@arjanvw dat is denk ik echt een claas ding, zijn jullie toevallig aan het woelen geweest met een zwaar frontgewicht (of iets wat daar op lijkt)?

dat heeft ons een keer een set 4wd koppelingsplaten gekost
arjanvw
@rickboer blija hmm.... niet zo fraai dus.. nee hij doet dit alleen bij zwaar (duw) werk achteruit, wel met 1000 kg in de fronthef. Zonder het gewicht doet hij het niet en slippen de wielen gewoon.
rickboer blija
@arjanvw wij hadden een 3 diepwoeler met 1500 kg voorin op zeeklei, maar toen deed de 4wd niks meer.

maar nooit problemen om de bult op te komen (zowel vooruit als achteruit)
arjanvw
@rickboer blija oké, volgens de dealer doen alle nieuwe trekkers dit. Maar dit lijkt dus een fabeltje...

Bevalt jullie nieuwe aanwinst naar wens?
rickboer blija
@arjanvw ja, bevalt best. Is volgensmij wel een jaar of 2 niet intensief gebruikt. Met als gevolg dat sommige dingen weer even op gang moesten komen, waaronder de 4wd

Wij hadden trouwens bij onze claas altijd 650 a 700 kg voorin liggen.
arjanvw
@rickboer blija Het is altijd even afwachten met gebruikt, wel altijd te hopen dat je er in het begin er niet teveel mee hebt anders is het vertrouwen gelijk al geschaad.. Hoeveel uur heeft die gelopen inmiddels?
rickboer blija
@arjanvw wij hebben er voor gezorgd dat we 3 maanden gerantie hadden op de hele trekker, en 1 jaar op de vario. De trekker heeft nu ongeveer 7750 uur.

Hij zou wegens de 4wd weer terug naar lelystad, maar halverwege de maisoogst begon de 4wd opeens weer. Maar we hebben nu wel afgesproken dat als er in het voorjaar weer problemen zijn met de 4wd dat dat ook onder garantie valt
mf6495driver
@arjanvw
Ik heb van onze Claas verdeler wel gehoord dat ze bij bepaalde Claas series het 4wd pakket onder garantie moesten veranderen, maar ik denk dat het bij de Axion serie was.
arjanvw
@mf6495driver we hebben de trekker nieuw gekocht bij een Claas dealer dus mag er wel vanuit gaan dat een modificatie wel doorgevoerd wordt...
john deere 7810
@arjanvw

is beveiliging van je 4wd pakket, en van je versnellingsbak. helemaal met achterwaarts opkuilen ga je alles drukken met je voorwielen, en heb je geen slip. dan heb je dus meer dan maximale krachten, en is je platenpakket de veiligheid zodat alles heel blijft.

hier de loonwerker klaagt over zijn 830, dat is net een hond. dan slipt dit wiel en dan die een x. is blijkbaar ook een veiligheid in het diff slot. kan de dealer ook niet verhelpen
johndeere6230
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Met de R moet ik vaak terug naar A groep.

Zulke hoge bulten of hoe komt dat? Over het algemeen kom ik in z'n B toch wel heel aardig boven
Fendt926Driver
@johndeere6230 ga jij ook achterwaarts de kuil op of voorwaarts?
johndeere6230
@Fendt926Driver

Achterwaarts over het algemeen, je ziet hier heel weinig overrijkuilen eigenlijk, of de eerste halve meter of meter en dan de kont opzetten
Rickwagter
@arjanvw deze stond bij de dealer als een inruilen en voor ons kwam het prijs geweid goed uit.
verwijderd
JD 6430 The Best
@jasper-santing0 Ja oké, maar als je maximaal toerental uit hebt, dan trekt hij wel door naar 2000 toeren? Dan kan je met elk merk wel met 1700 toeren optrekken, gewoon begrenzen en klaar.
fendt308ls
@JD 6430 The Best Ja maximale toerental kun je begrenzen bij tms. Kunt zelfs selecteren of die dat doet bij het rijden, aftakas of hydrauliek gebruik of alle 3. Als je niks selecteert gooit het toerental alsnog omhoog als je 'volgas' weg trapt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6145M ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!