Foto van een Ford 8630 cabine gespoten. Alleen spuiten is niet goed gegaan. Zitten allemaal puntjes in de verf (een heel ruw oppervlak) dus kan weer overnieuw beginnen met schuren en spuiten. Iemand enig idee hoe dat kan?

Ford 8630

Foto van een Ford 8630 cabine gespoten. Alleen spuiten is niet goed gegaan. Zitten allemaal puntjes in de verf (een heel ruw oppervlak) dus kan weer overnieuw beginnen met schuren en spuiten. Iemand enig idee hoe dat kan?

Wil je een koe kopen of verkopen

Kijk dan eens op koemarkt.nl, dagelijks vers aanbod met kalveren, vaarzen, koeien en stieren.

Advertentie
Bezoek website

Reacties

+3
mklok
Te dikke verf , of met teveel lucht gespoten. Je moet eens op YouTube kijken. Daar staan veel tips hoe het moet. Kan ook zijn dat het reageert met de primer die je ervoor gespoten heb.
martijnimmink
@mklok verf was niet te dik, te veel lucht zou idd wel kunnen. Spuit met z’n 3,5 bar, dacht dat dat ook wel aardig goed was. Ja de primer en de verf komen beiden bij cnh weg dus daar zal het waarschijnlijk ook niet aan liggen. Zal idd eens even op YouTube kijken.
Inter-844s
Bij welke temperatuur heb je gespoten? Ook als je de ruimte verwarmt blijft het ijzer nog lang 'koud'
+1
a3vandiejen
@Inter-844s Onder de 15 graden niet spuiten heb ik geleerd van m,n broer die spuiter is.
Tenzij het een verwarmde ruimte is.
mklok
@martijnimmink en de gebruikte oplosmiddelen. Kan zo zijn dat het oplosmiddel voor de primer en de lak mekaar zo gezegd niet mogen , ze bijten elkaar.
+1
martijnimmink
@mklok Heb het aangemengd met thinner, die komt overigens ook van cnh. @Inter-844s Temperatuur was ook wel goed, heb de terrasverwarmer de hele dag aan gehad en 's avonds gespoten.
mklok
@martijnimmink Heb je de primer ook gemengd met thinner?
martijnimmink
@mklok idd ook aangemengd met thinner
mklok
@martijnimmink als je de primer meng met thinner en ook de lak met thinner dan botst dat. Gaat reageren.
+1
T6020 power
@martijnimmink kun je niet licht opschuren en dan spuiten lijkt mij ook wel goed gaan en dan zit er mooi dik op of is de laag dan te dik en heb je meer kans op losgaan?
+3
RVM
Ik zie 2 cabines langs elkaar op tractorfan, daar moeten toch tips uitgewisseld kunnen worden zou ik zeggen.
+1
simon
Geen laagdikte. Vooraf begginen met epoxy dat vult. Aflak niet meer. Spuiten doe je met 2.2/ 2.25 bar.
martijnimmink
@simon ja, had op internet al een beetje rond gekeken en kwam er idd achter dat de druk te hoog is. Ga nu denk ik wel voor 2k verf. Ben nu alles weer aan het schuren en wil het dan weer opnieuw in de primer zetten. Met welke grote van de nozzel spuit het mooist?
+1
assink
@martijnimmink
Wat voor een spuit heb je? Is het een HVLP of een conventionele onderbeker spuit?
Ik heb zelf spullen gespoten met kramp lak met een goedkoop HVLP pistool van 40 euro met een naald van 1.3mm. Dat is toen prima gelukt voor mijn eerste spuitwerk, was een kreidler brommer dus ook veel kleiner spul en geen grote vlakken.
Met een HVLP heb je veel volume met weinig druk, dus ook minder last van nevel wat ook een ruw oppervlak veroorzaakt. Heb gespoten met 1,5(volgens mij) bar aan het pistool, heb een drukregelaar op het pistool zitten.

Voor de primer/filler ben je een grotere naald nodig omdat dit dikker spul is.
martijnimmink
@assink Heb zelf een spuit van een paar tientjes gekocht bij de plaatselijke winkel. Spuit zelf heeft een boven beker en een naald van 1,4. Was van plan nu een wat duurdere spuit te kopen met een water filter er tussen en een filter bij de verf.
Schluterfan
@assink

Een Kreidler gespoten met verf van Kramp 😢 ???
assink
@Schluterfan
Waarom niet? Deze kreidler ging gebruikt worden voor de carbagerun, dus de kans er beschadigingen zouden komen was zo'n 100%. Nu kan ik eventueel als ik een keer zin heb de boel overdoen zonder al te veel kosten. Er is wel het een en ander beschadigd namelijk.
Vind het jammer om spuitwerk van honderden euro's eraan te wagen.
Schluterfan
@assink

Dat is weer helemaal iets anders! Ik ging er vanuit dat je hem als oldtimer restaureerde 😉. Daarvoor zou ik niet snel kramp verf gebruiken. Maar voor doeleinden waar je zeker van bent dat hij toch schade oploopt, dan is kramp best goed genoeg.
Kramer U800
@Schluterfan Wij hebben hier altijd heel veel schik met de verf van Kramp, nooit geen problemen, blijft overal op zitten met elke temperatuur. 👏
Willen bij mijn Kramer het motorblok en versnellingsbak als eerst in die verf van Kramp spuiten. (RAL6000)
+1
Schluterfan
@Kramer U800

Over de kwaliteit hoor je mij niet direct iets zeggen. Heb int verleden eens verhoogsels gespoten voor een strooier, met kramp verf en vond het nogal tegenvallen. Nuja het was Orange en dat spuit ook al niet zo lekker als andere kleuren. Mijn ervaring met een verf van kramp is ook dat die snel vecht als je er na verloop van tijd bvb iets bijwerkt met een spuitbus van bvb Motip.
simon
@martijnimmink denk maar om schroeierij met 2k vanwege er een goedkoop syntetisch 1k lakje onder zit. Spuit dagelijka met devilbiss pro 1.3
martijnimmink
@simon Hoe bedoel je met schroeierij? Zou je eventueel ook de gewone cnh verf kunnen gebruiken en dan blanke lak er over heen spuiten? Of geeft dit een mindere kwaliteit?
simon
@martijnimmink oplosmiddelen die met elkaar in gevecht gaan. Geen chn of kramp. Naar de autospuiter en een goede 2k lak. Blijft beter staan mooi bol en een diepere glans. Blanke lak is tegenwoordig niet meer nodig.
martijnimmink
@simon oke dan is idd 2k lak een stuk mooier. Aan wat voor prijs moet ik gaan denken met 2k lak? Zal wel een stuk duurder zijn.

nonpaints.com/nl/…

Zou dit eventueel een goed spuitpistool zijn of?
simon
@martijnimmink voor zo nu en dan zal dat best gaan. Bij ons zit het op een 6/ 7 tientjes de ltr
martijnimmink
@simon Ow oke, is nog redelijk aan de prijs. Mengen jullie die verf zelf?
assink
@martijnimmink
Die spuit heb ik ook, werkt prima. Kun je kopen in een set met vochtafscheider en drukregelaar.
Ook een goede afscheider op je compressor zetten, zonder olievernevelaar en ook een slang die schoon is van binnen en geen spoortje olie heeft.
Zie onderaan de pagina, koop er teven wat verfzeefjes bij zodat je geen troep in je beker krijgt.
martijnimmink
@assink Ja precies die set heb ik ook gezien. Denk dat ik deze maar bestel dan.
jammermaarhelaas
Zo doe ik het:
Spuiten met een eenvoudig pressol spuit.
Beginnen met een schone spuit (open deur, maar heb ik praktijk ook vuile spuiten gezien, en dan wil het maar niet lukken...).
Alleen de hoeveelheid verf mengen met verdunner (afhankelijk van de verfsoort wasbenzine of geschikte thinner of speciale verdunner) wat binnen een half uur verspoten kan worden.
Vooraf even het lekwater uit de compressortank tappen.
Spuiten met reduceerventiel op zo laag mogelijke druk, kom dan ergens bij de 1,5 tot max. 2 Bar uit, scheelt veel nevel (en meteen ook minder verlies van verf).
Verf in spuitbeker doen door een koffiefilter/niet pluizende dunne doek die je over de beker van de spuit spant bij ingieten van de verf. Zo haal je eventuele vervuiling eruit, en houd je de spuit open (dikke verfstukjes, zandkorrels, oid.).
Spuitstraal iets van het gespotene af richten, zodanig dat de nevel niet in de vers gespoten verf terecht komt, maar dit is niet altijd goed te doen in de praktijk, vooral van toepassing bij grotere vlakken.
En belangrijk: de spuit in een tempo bewegen dat de gespoten laag gaat "glimmen", niet sneller, en niet veel langzamer, want dan wordt de laag te dik en gaat de verf lopen/zakken. Maar ook niet dunner, want dan krijg je een doffe laag met allicht ook spikkeltjes.

En natuurlijk scheelt het welke soort verf je gebruikt, maar als bovenstaande zaken in orde zijn lukt t ook met huis tuin en keuken verf (eigen ervaring).
martijnimmink
@jammermaarhelaas Oke bedankt. Had verder ook alles wel schoon en warm. Denk dat het toch aan de druk gelegen heeft. We proberen het gewoon weer opnieuw en kijken als het dan wel goed uitpakt.
Jeroen-ford
Een terrasheater op gas produceert ook erg vochtige lucht. Kan dit ook geen oorzaak zijn?
Allrad
@Jeroen-ford Daar zat ik ook aan te denken. En als je dan de kachel uit doet en het vocht kondenseert op de lak die nog niet hard is heb je het feest kompleet.
martijnimmink
@Jeroen-ford dat zou eventueel ook kunnen idd, heb de terrasverwarmer wel aan gehad onder het spuiten.
+1
BjornV
@martijnimmink kan misschien ook nog zijn dat de terrasverwarming een beetje vettige lucht maakte doir dz verbranding , die dan weer door het temperatuurverschil (warme lucht/'koud' ijzer) neerslaat op het te spuiten opp.

Wanneer ik mijn tractor gespuit had, ook met 2 componenten verf, deed ik er nig een scheut vernis in de eindlaag. Gespuit met een ouwe vetspuit met onderbeker met een naald van 1.3. En persoonlijke waren de beste resultaten op 4 bar, de verf werd dan het mooist verneveld.
martijnimmink
@BjornV oke bedankt, zal idd toch wel te maken hebben met de terrasverwarmer.
+1
assink
@martijnimmink
Terrasverwarmer aan laten als je vrachten oplosmiddel staat te verspuiten? Lijkt me uiterst gevaarlijk. Hoeveel brandbare dampen er vrij komen bij 2 componenten weet ik niet.
Maar een terrasverwarmer produceert ook veel vocht, is bij elke apparaat zonder rookgasafvoer het geval trouwens als je gas/diesel ed verbrand.
JD3010
Quote Reactie van @assink:
is bij elke apparaat zonder rookgasafvoer het geval trouwens als je gas/diesel ed verbrand.

Is bij vele onbekend
martijnimmink
@assink haha klopt is niet heel veilig 😅 Wil nu de terrasverwarmer maar uit zetten onder het spuiten. Dat de werkplaats maar op een goede temperatuur is.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!