Foto van een Deutz-Fahr Agrotron TTV 610. Weer mooi zijn dagelijkse portie arbeid aan het verrichten.

Deutz-Fahr Agrotron TTV 610

Foto van een Deutz-Fahr Agrotron TTV 610. Weer mooi zijn dagelijkse portie arbeid aan het verrichten.

Reacties

+2
Steeds meer verschillende foto's hier op tf van het uitkuilen en de verschillende manieren, zo doen wij het dus.
@Deutz-Fahr-Rijder ook een mooi aantal uren op de klok
@Nick van Oosterhout jot, doet het goed hoor, ookal hangt er zo'n mega bak aan grootste deel van de tijd
+1
ford8630power
@Deutz-Fahr-Rijder hoeveel kilo kun je happen dan en in de wagen krijgen?
@ford8630power ligt er sterk aan wat voor gras het is, maar 1000 kilo lukt wel
marco2250
Trioliet happer
@marco2250 klopt, trioliet triomaster S, aan een stoll fz60 voorlader
marco2250
@Deutz-Fahr-Rijder gaat ditveen beetje bij me werkgever aan een 7 tons weideman hangen maar gaat af en toe bij zware bak door kiepcilinder
@marco2250 jahoor, gaat al 9 jaar goed, de trekker heeft nu 9100 uur gelopen en iedere dag 1 tot 2 uur met die bak in de weer. Je moet er wel een beetje met verstand mee rondrijden want het is een heel ding, maar we zijn er over het algemeen super over te spreken. Er is geen betere bak dan deze zegt papa altijd.
@Deutz-Fahr-Rijder mooie happers indd, jammer dat ze zo lomp en duur zijn.
@ronald-deutz-fahr door het lompe blijft het wel heel, en ja duur.... we zullen maar zeggen dat kwaliteit betaald moet worden ofzo....😉
@Deutz-Fahr-Rijder haha, ja net hoe je het bekijkt. Hoeveel koeien voeren jullie ermee
@ronald-deutz-fahr wij hebben rond de 100 melkkoeien, en het bijhehorende jongvee
@Deutz-Fahr-Rijder en dan ben je elke dag 1 tot 2 uur met die bak in de weer? Wij laden in een kwartier voor 75 melkkoeien en dan nog 10 minuten voor de pinken en 10 voor de droge koeien..
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder 100 koeien en elke dag 1 a 2 uur met deze bak in de weer???
Wij hebben 110 koeien en voeren koeien in 20 minuten van start tot stop en jongvee in 10 minuten per 2 dagen.
Waar rij jij de rest van de tijd voor rond dan
@Fendt926Driver nee klopt, nu ik het zo lees is 2 uur wel grof genomen, maar 20 minuten halen we niet, zeker niet als we de melkkoeien, de kalveren en de droge koeien als losse mengsels moeten laden.
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder ik laadt met een pellikaanbak/happer aan de shovel. Dan is 1200kg graskuil 1 maar 1 happer.
De 1000 kg kuil 3 1 happer en de 1400 kg mais ook maar 1 happer vol.
Dus drie keer happen en naar de silos voor de losse grondstoffen
@Fendt926Driver dan ben je idd rap gedraaid ja, en Pa is nogal wat sneller dan ik, omdat hij simpelweg al meer ervaring heeft met heel het gebeuren. Het gebeurt mij nogal eens dat ik op en neer blijf rijden omdat het kilo's schatten nog steeds tegenvalt😅
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder misschien geen betere. Maar zeker geen duurdere.
Rond de 11000 kosten deze dingen.
En aan een voorlader zou ik ze zeker niet hangen.
Maar de foto bewijst dat het kan.
@Fendt926Driver ja, er zijn er al meer die het een gewaagde combinatie vonden zo, stoll durfde het eigenlijk als enigste echt aan, maar de trekker heeft er nog geen last van, we kunnen er niet inkijken natuurlijk, maar het gaat goed.
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder jullie laden de bak ook niet helemaal vol als je maar 1000 kg per hap kunt pakken.
Op het ptaktijkbedrijf van trioliet in duitsland heb ik deze happers 1500 kg zien happen. En zijn grotere broer bijna 3 ton. Waarbij een 14 tons shovel even met de achterwielen los kwam van de grond
+1
@Fendt926Driver nee klopt, het kan altijd gekker he, maar dan moet je wel echt flink liggen duwen in de kuilen, en dan staat de trekker op zijn achterwielen te slippen. Met 2 ton in de achterhef. En het mag ook heel blijven van ons, we zijn nogal zuinig op ons materiaal.
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder zeer goed. Het spul moet zeker niet kapot. Daar heb ik ook een hekel aan.
Maar waarom geen shovel maar een voorlader?
@Fendt926Driver met een trekker kunnen we ook ploegen en grasmaaien enzo, en dat valt met een shovel nog niet zo mee😉. We hebben wel gekeken naar een verreiker maar we hebber er toch voor gekozen om de hoofdtrekker in te ruilen, en er een nieuwe voor terug te kopen met een voorlader
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder ok. Maar is toch ook niet handig dat je gaat ploegen en s avonds de ploeg eraf en weer voeren. Volgende dag weet alles afkoppelen.
En met gras kuilen is de trekker schudden terwijl er gevoerd moet worden...
@Fendt926Driver Klopt wel wat je zegt, maar we hebben nog 4 andere trekkers staan die ook al wat werk wegsjouwen, en ja het ompikken is vervelend soms, maar de voorlader is er in 5 minuutjes af als je het vaker hebt gedaan.
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder ja 5 minuten koppel je af. En 5 voor aankoppelen. Dan heb ik de wagen al vol.
Maar ieder zijn eigen weloverwogen keuze.
Wij hebben naast de shovel ook wel 7 trekkers lopen. Maar de laatste voorlader ( ik heb er 6 gehad) is al wel 6 jaar weg. En ik voer al 23 jaar met een ahlmann shovel
trean
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar is toch ook niet handig dat je gaat ploegen en s avonds de ploeg eraf en weer voeren. Volgende dag weet alles afkoppelen.En met gras kuilen is de trekker schudden terwijl er gevoerd moet worden...

Als je ploeg niet te groot is en er geen vorenpakker aanhangt kun je hem prima achter de laten hangen tijdens het voerladen. Gedragen schudder ook.
Meeste boeren zijn alleen of met 2 man dus de trekker met voorlader is eigenlijk altijd op het erf als je voer wilt laden. Sterker nog als de trekker voor de voerwagen aan het schudden is kan je de hem laden met de voorlader en dan lossen met dezelfde trekker. Mengwagen lukt dat ook wel als de koeien buiten lopen. Met een shovel lukt dat niet.
Voerladen tijdens het kuilvastrijden lukt ook alleen met voorlader en kuilverdeler. Jij moet overstappen. Als je met shovel vastrijd moet je elke keer bak wisselen.

voor boeren die met zo min mogelijk machines zo veel zelf willen doen is een voorlader idiaal.
@trean onze ploeg is een 5 schaar wentel met vorenpacker, die laat je er niet zo makkelijk aanhangen, maar ik begrijp wat je bedoeld.
@Deutz-Fahr-Rijder die hoofd trekker die ligt nou ergens op iemands werft
+1
@Nick van Oosterhout euhh ja, over dat pechgevalletje zullen we het maar niet hebben😬
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
euhh ja, over dat pechgevalletje

En waar blijven die fotos?
@Fendt926Driver dat moet hij zelf maar even bedenken of hij ze hier op tf mag/wil zetten
Fendt926Driver
@Nick van Oosterhout oepss. Vertel vertel.
Het mooiste vermaak is leedvermaak.
En dan zijn wij niet de enigsten waar wel eens wat mis gaat.
@Fendt926Driver de motor is een soort van heel warm geworden
@Nick van Oosterhout de hele trekker denk...
@Deutz-Fahr-Rijder begon bij de motor😏
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder oeps. Klein beetje uitgebrand?
@Fendt926Driver klein beetje heel erg ja, maar voor de rest was het altijd een zeer goede trekker.....
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder dat is altijd kloten.
Maar deze op de foto is toch jou hoofd trekker?
Of heb je er 2 met voorlader?
@Fendt926Driver ja dit is onze hoofdtrekker, maar we hadden tot 9 jaar terug een agrotron 115, die is toen weg gegaan. En toen is hij bij @Nick van Oosterhout terecht gekomen, en daar is hij van de zomer uitgebrand
@Deutz-Fahr-Rijder de 115 is dus ingerolen op deze
@Deutz-Fahr-Rijder nu hebben we een Deutz-fahr agrotron 120
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder ooohhh als die 9 jaar geleden al weg is gegaan en nu uitgebrand is het niet meer jou pech geval..
+1
@Fendt926Driver nee, dat niet, maar hij is verkocht aan een oom van mij, en @Nick van Oosterhout is zijn zoon, en dus mijn neefje😬
CaseCS130
@Deutz-Fahr-Rijder Ach ja, het is niet iets wat jullie verweten kan worden toch? En als de trekker ervoor verzekerd was is de schade te overzien. Als dat niet het geval was is het wel vervelend geweest voor @Nick van Oosterhout
@CaseCS130 het is voor ons niet zo'n probleem, wij hebben er geen last van, maar het omdat de trekker nog zo dicht bij liep en het familie is, is het toch wel ff apart dat tie er niet meer is zeg maar.
rommert14
@Fendt926Driver tsjonge jonge jonge wat een opmerking...
Fendt926Driver
@rommert14 ik doelde op het feit dat als een trekker al 9 jaar geleden ingeruild is en er is een gebrek dan kan dat de vorige eigenaar niet aangerekend worden
rommert14
@Fendt926Driver aha, juist.
Andre150
@Fendt926Driver erfverharding is ook niet bij iedereen geschikt voor een zware shovel.
Fordje4600
@Fendt926Driver kan die 14 tons shovel maar zo weinig tillen?
Fendt926Driver
@Fordje4600 tillen is het probleem niet. maar met kippen komt de hele happer met inhoud (slordige 4ton) wel even 2 meter voor de snelwissel te zitten voordat het voer eruit valt
Fordje4600
@Fendt926Driver de vorige shovel 10 tonner die we hadden kon net geen 6 ton tillen op de palletvorken
Fendt926Driver
@Fordje4600 ja palletvorken is strak achter de snelwissel.
Hang eens 4 ton aan een verlengarm 2m voor de snelwissel en dan op maximale hoogte.
Dan ga je er vrolijk achter aan
Fordje4600
@Fendt926Driver met een duiker van 6 ton ligt t zwaartepunt wel bijna een meter voor de snelwissel
Fendt926Driver
@Fordje4600 het maakt mij ook geen fluit uit.
Ik heb een 14 tons hyundai shovel met de achterwielen omhoog zien gaan met het uitkippen van een bak mais boven een 40m3 trioliet mengwagen
rommert14
@Fendt926Driver als ik er eens drie ton in de bak heb rij ik ook niet lekker.
Fendt926Driver
@rommert14 het praat allemaal makkelijk in theorie.
Maar de praktijk is vaak anders.
Met 1800 kg mais in een 1200 kg happer is mijn ahlmann ook aan de max.
Dat heft hij net wel net niet.
Soms iets vooruit en snel achteruit en hij heft weer 30cm extra.
Maar achter de bak aan de wagen in is niet een fijn gevoel.
Fordje4600
Andre150
@Deutz-Fahr-Rijder lees dit verhaal en moet zeggen dat ik het zeer opmerkelijk vind dat jullie stoll voorlader dit vol houdt. Hoe oud is deze fz60?
@Andre150 9 jaar oud, net als de trekker en de bak.
Andre150
@Deutz-Fahr-Rijder oke,onze fz60 viel na een jaar van ellende uitelkaar. Fabrikant en dealer erbij, is netjes opgelost door een nieuwe fz65 te leveren. Na 8 maanden weer scheuren. Zijn lang niet de enige met problemen, bij de dealer liggen er meerdere met dezelfde mankementen. Maar stoll trekt de handen er nu vanaf. Nooit weer zo een voorlader.
@Andre150 wij hebben er tot nu toe (afkloppen) geen last van.
Andre150
@Deutz-Fahr-Rijder gelukkig maar😊. Scheelt een hoop ellende. Hebben er een mx100 voor staan trouwens. Dus de lader is eigenlijk overbemeten
@Fendt926Driver jij je happer keuze al gemaakt?
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr geld is op.
Dus duurt nog weer even. De vdw lijkt mij wel wat. Maar het gemis van het volledige zijmes staat ons nog tegen
@Fendt926Driver is dit wat de lomp voor aan de alhmann??
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder de ahlmann weegt 8 ton zelf dus de kleine trioliet kan hiij wel aan.
Maar de 1800 kg mais of 1400 kg gras die ik nu kan happen haal ik nooit met een trioliet of vdw happer.
Maar gladder snijvlak in de kuil is ook wat waard
@Fendt926Driver wij vinden het vooral fijn dat de bak mooi over heel de hoogte van de kuil een reepje afsnijdt, en dan blijft de kuil super strak inderdaad.
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder klopt daarom wil ik dan ook een happer die bijna 2m hoog kan uitsnijden.
En misschien ook dunnere plakken en dan vaker voor de kuil langs.
@Fendt926Driver wat bedoel je met het volledige zeimes?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar iemand met vdw ervaring...
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr de vdw happer heeft net als een zaagklep een voormes en "maar" 20 of 30 cm zijmes.
Kijk maar op you tube bij vdw happer.
De film met een verreiker eraan kun je het wel zien.
@Fendt926Driver heb m gezien en snap wat je bedoeld. Mais gaat mooi kuil vind ik m bovenaan wat brokkelen.. maar dat mes mist die ook nietecht.. maar jij bent 1200 kg blokken gewend en ik 800 maximaal, misschien daarom
dx11
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
Er is geen betere bak dan deze zegt papa altijd.

Een flingk khxl spreekt mij veel meer aan. Cilinders netjes weg gewerkt, veel minder lomp
Fendt926Driver
@dx11 net op you tube bekeken. Maar nergens laten ze hem vol open zien op film.
De vdw en trioliet staan er wel compleet open op.
Maar wel een degelijke machine zo te zien
dx11
@Fendt926Driver er is een serie die maarliefst 2,7m hoog in een keer kan snijden. Is wel voor de grotere shovels. Ik zou graag eens zo'n ding proberen, dan een van 260 breed en 220 hoog. Net mooi voor de werklust lijkt mij
@dx11 jij gooit toch los voor het hek? Of ga je mengen?
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
zwaarder als de vdw..

Ja, wel als de vzw idd, maar dat is een bak die mij geheel niet aanspreekt. Bij de maïs valt het blok er naast al half uit elkaar, en bij het gras trekt hij de halve bult omhoog. Moet je goed voersnelheid houden om daar geen problemen mee te krijgen
@dx11 vdw zien werken? Als die de kuil los trekt kun je beter een dikke pelikaanbak of happer hebben, stuk simpeler en goedkoper
@dx11 deel je deze mening Nogsteeds?😅
+1
dx11
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
jij gooit toch los voor het hek?

Klopt. Voor dat systeem lijkt een beco mij wel wat. Maar ik wil in de toekomst misschien nog wel eens gaan mengen
@dx11 beco pelicaanbak?
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
beco pelicaanbak?

Nee kuilhapper
@dx11 ah oke, daar zie ik nog weinig echte verschillen, ik hap met een ap en vind het een best ding, lomper of sterker of zwaarder hoeft die niet, maar onze shovel heeft ongeveer de helft van de capaciteid als die van jullie dus slecht vergelijken..
dx11
@ronald-deutz-fahr met een beco is het grote voordeel dat je mooie vierkante stevige blokken hebt die je mooi weg kan zetten. Het voordeel van een flingk en een trioliet zijn dat je mooie hoge dunne plakken van je kuil haalt, dus een vers snijvlak houdt zonder veel overgangen. Dat zijn wel dingen die mij aanspreken. Al bevalt de snijder nog wel, al wordt hij wel hard minder
Fendt926Driver
@dx11 proberen is altijd lastig. Ze maken er direckt des goede snelkoppeling aan
(Bouten of lassen) en dan is het duur om voor meerdere shovels te kunnen koppelen
+1
dx11
@Fendt926Driver klopt, dat is het. En we kopen toch nog niets dus we vragen er niet eens naar. Maar misschien kom ik ooit nog eens een gebruiker tegen waar ik op excursie kan
@dx11 minder lomp? Op het oog is die veel zwaarder als de vdw..
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Cilinders netjes weg gewerkt, veel minder lomp

Ja die cylinders is wel een ding.
Bij trioliet staan ze erbuiten. Dus kunt niet strak aan de muur laden.
Bij flinck staan ze erin. Hoeveel voer blijft daar in hangen.
Bij vdw zitten ze er meer open in maar zal ook voer blijven zitten rotten en roesten.
De gewone happers drukken het mes door de kuil. Dit soort trekt het mes door de kuil. Dat gaat minder mooi
@Fendt926Driver Bij ons blijft er inderdaad altijd een streepje langs de muur zitten, maar dat is ook weer makkelijk op te lossen door er even met de mini shovel langs te rijden als je toch achter bent met de bak.
Al veel ellende gehad met deze trekker in 9000 uur? Heb zelf met verscheidende ttvs gewerkt en vind dit type voor ons een betaalbare oplossing.

Wat doet je verbruik verder?
+1
@Deutz 8006spezial Niet veel ellende asje tussen de motor en bak en paar keeringkjes
Verbruik is net wat je er meedoet tussen de 5 en 20 liter per uur
@Deutz-Fahr-Rijder bak functioneerd nog steeds goed of niet? Trekkers waar ik mee reed hadden ook vaak 10000+ gedraaid
+1
@Deutz 8006spezial jahoor, niks mee aan de hand, maar we rijden er wel altijd zelf mee en zijn er heel zuinig op, dat scheelt misschien ook wel wat.
+2
dx11
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
voor ons

Herenboertje hoor. Jullie zijn toch helemaal geen vario nodig? 😋
Ruben-Wind
Vind het wel knap hoe snel sommige kunnen voeren, zit vaak zelf op een uur per volle vracht van 12 ton
+1
@Ruben-Wind rechtervoet onderin trappen en dan met 1 hand flink sturen en met die andere hand af en toe wat happen of heffen, dan ga je het hardts 😉😜
Tis net hoe de situatie is. 3 Silo’s ver uit elkaar of laden in 1 silo. Eerst nog Snijden en neerzetten of gelijk ik de wagen. Op 200kg nauwkeurig op op 5...
3 verschillende producten of 10
Allemaal variabelen...
Fendt926Driver
@Ruben-Wind een uur over 12 ton is hetzelfde als 4 ton in 20 minuten.
Dus zitten we redelijk in lijn....
rommert14
@Ruben-Wind ja, als je een beetje knap wil mengen kost het indd ongeveer een uur per vracht is ook mijn ervaring.
trean
@rommert14 hier een vracht van 4000 kg van 2 sleufsilo's en 1 slurf in 35 min geladen en gelost. Dan ook nog 1000 liter water er met de grondbak erin gegooid wat uit een ibc vat komt. En tussendoor ook nog voetteksten bij elkaar geveegd en opgeschept na het toevoegen van het water.
rommert14
@trean dat is best knap, probeer ik ook wel eens om voergoten schoon te maken en tegelijkertijd water erin maar dat is krap zat, meestal is m'n broertje of de stagair dr wel die de voergoten doet, dat voert een stuk relaxter.
@rommert14 jullie hebben altijd wel een stagiaire?
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja meestal wel, maar normaal altijd in het voorjaar of najaar tot oktober.
@rommert14 op de drukkere tijden dus. Nederlanders of Denen?
+2
rommert14
@ronald-deutz-fahr nee altijd Nederlanders, deense stagaires moeten salaris ontvangen.
+1
Ritchie
@rommert14

600 koei maar geen geld voor een vergoeding voor de stagiaire? Allemachtig.
rommert14
@Ritchie als ik 150 kronen plus pensioen moet betalen voor een stagiaire geef mij dan maar een oostblokker met wat meer ervaring, hebben nog meer mentaliteit ook. Maar dat is niet nodig, al het werk buiten de melkstal kunnen we zelf ook wel rond zetten 💪
MulderDeutz1
@rommert14 Je hoeft ze toch niet volledig te betalen, een stagevergoeding van een paar euro is toch niet meer dan eerlijk. Komen ze met een mooi zakcentje thuis en heb jij een goedkope hulp gehad.
CaseCS130
@MulderDeutz1 Zo heb ik het ook meegemaakt in Denemarken. Ik was 19 jaar en weet nog goed dat het eerste wat de boer vroeg toen ik belde voor de stageplek of ik wel kon melken. Heb er twaalf uur per dag gewerkt 8 weken lang. Boer is mooi tien dagen op vakantie geweest en heeft 8 weken geen koe hoeven voeren. Werd er uiteindelijk riant voor beloond met 100 euro. Enige wat ik van de stage heb geleerd is dat je jezelf nooit moet laten misbruiken.
MulderDeutz1
@CaseCS130 Dat verhaal heb ik op mijn opleiding ooj voorbij horen komen. Ik heb gelukkig netjes betaald gekregen, geen hoofdprijs, maar kon de vliegtickets en een week rondreizen en ruim van betalen. Mocht ook wel, maakte 70 uren in de week 13 weken lang. Eurotje of 5-10, vind ik netjes, en heb je ook nog wat in de week.
CaseCS130
@MulderDeutz1 Ja, ik snap best dat je niet als volwaardige werknemer betaald hoeft te worden. Tis ook maar net een beetje wat je moet doen en wat je er leert. Beetje loon naar werken zeg maar.
rommert14
@CaseCS130 was het trouwens een deen of een Nederlander?
CaseCS130
@rommert14 Nederlander. Boert inmiddels al niet meer.
rommert14
rommert14
@MulderDeutz1 een deense stagair moet een uurloon plus pensioen betaald krijgen. Uiteraard krijgen de stagaires een vergoeding, heb ik op stage ook altijd gekregen.
Fendt926Driver
@rommert14 theoretisch heb je gelijk.
Maar praktisch moet jij mij de eerste opleiding nog noemen waar je les krijgt en geld toe krijgt.
De school waar ik de meeste stagaires van krijg stuurt mij een rekening met een bedrag wat de stagaires mij per dag kosten maal het aantal dagen. En die rekening MAG ik betalen. Het moet niet. Maar daar wordt dan de spuitlicentie en hijsbewijs en inseminatie cursus van betaald en zo.
rommert14
@Fendt926Driver ja dat waar jij het over hebt kregen wij ook, alleen mijn stagebieder destijds betaalde mij liever dan dat hij die rekening betaalde want dan had ik er meer aan vond ie. Maar hier is dat voor deense stagaires dus anders, je krijgt een brief waarin de stagair hemzelf beschrijft en of je hem even wil bellen.... En ze moeten dus een contract hebben waar alles in staat, dan kan ik beter iemand met ervaring voor wat meer aannemen die (hopelijk) langer als een jaar blijft want elk jaar inwerken kost ook weer extra geld. Maar wij willen niet meer medewerkers eerder minder..
Fendt926Driver
@rommert14 nou iedereen verdient een kans op stage vindt ik. En of dat nu 2 weken is of 10 of een heel jaar dat maakt mij niet uit.
Ik ben er om de stagelopers wat te leren.
Al gaat dat het ene keer beter dan de andere keer.
Dat heeft niets te maken met opleiden voor een baan op je eigen bedrijf.
rommert14
@Fendt926Driver ja, maar als jij ze als fulltime medewerker moet aannemen en door moet betalen voor de uren die ze naar school gaan zou je het dan nog doen?
Fendt926Driver
@rommert14 oh foutje van mij.
Jij had het over de deense stagelopers en ik over de nederlandse
rommert14
@Fendt926Driver klopt, ik vind Nederlandse stagaires altijd wel gezellig, mooi in eigen taal en het is altijd lachen als onze deense hulp in het deens tegen ze gaat praten 😂
Fendt926Driver
@rommert14 deens zou enorm op nederlands lijken zeggen ze.
En lezen van woordjes gaat nog maar als ze het snel spreken doe ik liever engels
rommert14
@Fendt926Driver klopt, lezen is redelijk makkelijk, maar bij ons praten de oudere mensen dialect en daar is bijna helemaal niets van te maken.
jehan
@Fendt926Driver oh en wat kosten die dan per dag ongeveer
Fendt926Driver
@jehan die ik nu van school heb 3.75 euro per dag. Is niet veel maar sommigen heb je dan nog te duur.

Van AB oost heb ik ook al stappers gehad die 13 euro per uur kostten en niet eens konden melken
+1
jehan
@Fendt926Driver wij hebben soms stagaires die laten ons maar betalen ..
rommert14
@jehan haha, dat dus
jehan
@rommert14 zo nu en dan vragen we aan school krijgen we volgende keer weer een echte stagaire
trean
@jehan bij een Loonbedrijf stuur je ze ook naar een klant die de volle mep moet betalen. Dus logisch dat de stagiair daar ook een gedeelte van krijgt.
+1
jehan
@trean nee hoor bij ons niet ..als stagaire mee gaat betalen ze voor hem minder
trean
@rommert14 meestal doet mijn vader dat wel tussendoor maar als je 2 x 350 liter water in de bak laat lopen heb je genoeg tijd om het op een hoop te vegen.
1e 300 liter water mengen we met de schop in de grondbak met sojoschroot of tarwemeel en mineralen een uurtje laten inwerken en dan als eerste in de mengwagen. Kuilen kort bij elkaar dus mengwagen centraal parkeren en van bijde kanten laden.
@trean waarom apart voormengen in de bak?
En waarom niet 2 ibc’s naast elkaar zodat de bak eerder vol zit?
trean
@ronald-deutz-fahr kan je met minder water toe. Als je de krachtvoerachtigen nat maakt gaan die aan het droge gras plakken. Je kan ook het gras nat maken in de hoop dat krachtvoerachtigen daar aan gaan plakken maar daar heb je veel water voor nodig.
Sinds 2 weken 160 ipv 65pk voor de mengwagen staan daardoor meer intensiever mengen met meer toeren op de vijzels en meer water in de wagen toch zeker 1,5 liter melk per koe per dag erbij.
Gaat ook iets meer gras in omdat ze meer vreten.
Kost natuurlijk ook meer diesel maar lost ook weer sneller dus scheelt weer tijd.
rommert14
@trean dat extra diesel verdien je wel terug met 1,5 liter erbij.
@trean ah duidelijk. Hebben wij ook weleens gedaan, met de schep mengen, maar wat een werk 😅 wij deden zelfs in kruiwagens omdat we krachtvoer bovenop een half blok kuil in de kuilhapper gooien. Dichte bak ook paar keer gedaan maar dan moet je elke dag wisselen en als er wat in de bak blijft kleven (gebeurde altijd wel) dan bleef dat zitten, als je daarna bijvoorbeeld mais opschept komt het wel weer los..
Goede ideeen over voormengen zijn altijd welkom😅
Ja de 07C met pensioen gestuurd?
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja zo experimenteer je wat haha, wij strooiden tot voor kort de boxen in met het bakje aan de minishovel in de boxen kippen en dan met de hand uitelkaar scheppen 😅
trean
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Ja de 07C met pensioen gestuurd?

Swinters mag die het rustiger aan doen. Was altijd een sport als het vriest en sneeuwt om hem gestart en met een volle wagen de stal in te krijgen.
Als de mf 3 weken stilstaat en je wil hem als het sneeuwt alsnog voor de mengwagen zetten kan je ook startkabels erbij pakken.

De 6507c mag elke 2/3 weken nog mestmixen. Misschien nog een keer voor de greppelfrees als het echt nodig is. Anders slaan we dat dit jaar over.

Mf deed swinters alleen maar 3 keer mest pompen naar de mestsilo met gehuurde pomp.

Zodra er meegereden kan worden gaat de deutz er weer voor.
@trean aha👌🏻 Start die zo beroerd? Hoeveel draaiuren heeft die?
trean
@ronald-deutz-fahr welke bedoel je?
Mf start goed als je hem elke week gebruikt.
De 6507c ook bij dagelijks gebruik. Maar bij vorst en de avond ervoor kort gebruik is het vaak net niet aanslaan.
Met gloeien trek je de accu te ver leeg en zonder gloeien blijft die net niet lopen met vorst in de open schuur.
@trean als ik dit zo hoor ben ik heel blij dat onze voertrekkers eigenlijk altijd starten, deze 610 en de dx85 voor de mengwagen💪
@Deutz-Fahr-Rijder onze d5506 voor de voer kar start wat minder goed met de vorst
rommert14
@trean onze 6180 wou ook nooit als je hem een tijd niet gebruikt hebt, misschien een mf kwaaltje, of slechte accu.
trean
@rommert14 6180 starte eigenlijk altijd wel. 6475 meer problemen mee, wel gehad die een week nadat er 2 nieuwe accu's nog niet wou starten. Was een probleem met brandstofsysteem dacht van roet in brandstoffilter.
rommert14
@trean aha, frustrerend, wij hebben de accu's van de 7624 ook al vervangen, was gelukkig zelf te doen. Maar die heeft nog wel meer gekke storingen met de elektronica.
trean
@rommert14 electronica van de 6475 Is wel goed, motor en achterbrug inmiddels ook dus we hopen nog een paar jaar probleemloos te kunnen rijden. Zodra er weer grote kosten aan lijken te komen direct inruilen voor Duitse of Finse degelijkheid ipv Franse troep.
rommert14
@trean mf heeft ook wel degelijke modellen, we hebben 5445 t3 met 4500 uur waar nog nooit wat aan versleutelt is..
trean
@rommert14 dat weet ik ook wel van stage, maar wij hebben 2x gebruikt mf gekocht en 2x ellende. Dus dan komt er geen 3e kans.
rommert14
@trean nee daar heb je helemaal gelijk in
Nickvg
@rommert14 denk een 6100 kwaaltje, onze 6150 startte ook altijd heel slecht. We hebben ook een 6130 maar die start ook veel slechter als de andere mf's
rommert14
@Nickvg aha, de onze was één grote kwaal... Daarom weggedaan
Nickvg
@rommert14 die van ons was ook vaste klant van de werkplaats bij de dealer. Vertegenwoordiger had uitgerekend wat dat ding kostte aan reparaties, toen een nieuwe gekocht en geen moment spijt van gehad.
rommert14
@Nickvg ja raar is dat, de onze had nog maar 6300 uur
Nickvg
@rommert14 die van ons zat ook ergens in de 6000 uur. De 6130 die we nu nog hebben heeft 7000 uur maar die blijft het nog wel redelijk doen.
rommert14
@trean ja hebben wij ook, op dit moment alles naast de mengwagen maar binnenkort een silo wat verder weg open. Met ibc tanks deden wij eerst ook en dan kun je precies zien hoelang je nog over het erf kunt tuffen met de minishovel, maar met 10 liter water per koe ging dat te langzaam en meerdere tanks omwisselen per vracht.
trean
@rommert14 we zijn ook nog aan het kijken naar een betere oplossing voor het water, iets met een pomp in ibc vat of een ibc op een constructie zetten en dan de mengwagen iets verplaatsen zodat die tijdens het laden het water erin kan lopen. Maar dan heb je stroom nodig of een manier om de kraan onderaan het vat op ongeveer 3meter hoogte boven de mengwagen open te kunnen doen. Waterleiding met vlotter moet er sowieso heen.
rommert14
@trean wij gebruiken een tank van de loonwerker die er was, hebben er een pomp tussen gezet en dat gaat de helft sneller, de tank heeft de hele dag om te vullen.
trean
@rommert14 hebben hier bronwater installatie met ontijzering en ontharding met zout en een buffervat van 5m3. Dus ibc is in een kwartier vol, pakken soms de slang erbij met vullen bak. Groot gat in deksel van ibc scheelt ook veel.
rommert14
@trean aha, ik had er oplaatst wel 7 nodig dat werdt vervelend haha
hermanjohndeere
@trean ibc vat op een verhoging zetten. En er een losarm aanmaken die je met een touw omhoog en laag kan laten zakken. Die langer is als het vat hoog. Zo kun je in het midden van de wagen lossen en als je genoeg hebt trek je hem simpel vanaf de grond omhoog. Zo der kranen er tussen.
@hermanjohndeere wij hebben het precies zo, 2 ibc's half vullen voor de stevigheid, en daarbovenop de ibc met de lospijp en een vlotter erin. Middagje knutselen, maar het is wel low-buget😏
trean
@hermanjohndeere is ook nog een idee. Kunnen we wel proberen met een paar vierkanten balen eronder.
hermanjohndeere
@trean dat zou idd ook kunnen. Als het bevalt kun je snel genoeg vier poten maken en die er onder zetten.
trean
@hermanjohndeere iets met 4 poten zie ik niet zitten. Als je die een keertje aantikt met voorlader of mengwagen ligt die zo om. Dan moet je iets van oude spanten maken.
Of het frame van een oude voersilo/bulk gebruiken.
@trean je kan ook 2 of 3 ibc's op elkaar stapelen, en als je de onderste half vol doet gaan die nergens heen, zo doen wij het al een jaartje nu en het gaat best goed en het kost niet al te veel, want die ibc's stonden er toch nog.
trean
@Deutz-Fahr-Rijder we hebben er maar 2. Om boven de mengwagen te komen hebben we er wel 4 nodig.
hermanjohndeere
@trean kruisje erin lassen en het valt denk ik nog wel een beetje mee. 100% hufterproof krijg je het toch nooit hahaha.
trean
@hermanjohndeere dan moet je het vorstvrij op zolder zetten en een stuk pvc buis door de muur doen met klep/kraan en een stuk slang eraan. Pvc knapt wel als je ertegenaan rijdt en is ook goed te vervangen of te repareren met een mof.
+1
hermanjohndeere
@trean ja dat zou nog mooier zijn. Maar niet iedereen heeft daar plek voor. Opt werk staat er een oude pomp die het via een buis langs de vijzel van de soja zo de wagen in pompt.
@trean er zijn van die frames waar je 3 bulksilo’s op zet en er met de hele mengwagen zo onderdoor rijd, dat gaat stuk harder als vijzelen. Zet je er 1 silo minder op en 10 kuub water 😎 kun je de veldspuit ook snel vullen
trean
@ronald-deutz-fahr welke veldspuit, de meeste spuiten die bij ons in het land komen zijn iets te groot om onder de bulken door te kunnen rijden.
Paar vierkante berm bende balen zijn goedkoper.
@trean ik bedoel zon bok waar je met mengwagen en al onderdoor rijd, opening van 4 bij 4 zegmaar, dat lukt met een veldspuit ook nog wel 😉
zettelmeyer
@trean wij hebben apparte bak voor het weken van het voer, kan 1500 liter water in. Kiep je zo in een keer leeg in de mengwagen. Gaat ook mooi snel.
Fendt926Driver
@zettelmeyer moet je wel een dichte mengwagen hebben anders is het water er zo weer uit.
zettelmeyer
@Fendt926Driver valt mee. Meeste voer behalve de mais zit er al in.
@zettelmeyer hoe ziet dat er uit? Zon kantelbak van de heftruck of iets anders?
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr nee niet zon kantelbak, die hebben we hiervoor gehad. Was niet zon succes, paar keer in de mengwagen gevallen. Zal morge wel ff een foto van maken
@zettelmeyer zou mooi zijn ik ben benieuwd!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron TTV 610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!