Foto van een Fendt 614 lsa-e  en 612 lsa-e. Foto is geplaatst door arnoud op 09-01-2019 om 10:31:41, met 86 reacties.

Fendt 614

arnoud
Foto van een Fendt 614 lsa-e en 612 lsa-e

Reacties

GerbertXL
Doe je er ook werk mee of zijn het hobbytrekkers?
+1
arnoud
@GerbertXL beide wel wat werk maar ook hobby, de 612 is van een kameraad (de rechter)
+2
marcel-pek
Prachtigg
+3
Gavrie Willemsen
Daar past mooi een 3 Asser grondkar achter 💪🏻
rommert14
@Gavrie Willemsen achter 'maar' 120 en 140 pk? Trekkers zien er niet heel zwaar uit en zand is zwaar, wij hadden laatst 27 ton zand in onze beco 2 asser ik dacht dat de trekker gewoon z'n dag niet had..
Fendt926Driver
@rommert14 een 612E is 145 standaard en de 614E is standaard 165pk
daar kan makkelijk een 3 asser achter. trekkers wegen ruim 6500 kg per stuk
rommert14
@Fendt926Driver onze 7615 weegt dat ook maar het rijdt niet lekker vindt ik hoor met zo'n volle kipper erin te hangen, als de weg vlak is gaat het wel.
+1
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
trekkers wegen ruim 6500 kg per stuk

Met volledige fronthef (geen pto) en extra brandstoftank , zit ik met lege boventank op 7ton , met de 580/70R38 achterbanden.
Fendt926Driver
@Favorit614 klopt 6800 meende ik standaard voor de 614 en 615. De 612 is iets lichter.
Maar onder de 7 ton zitten ze zelden
JJ
@Favorit614 Onze 614E zit met een volle tank, fronthef en achterhef op 7.600kg. Wel 710 banden achterop.
+1
valmet6400power
@JJ
Zwaar stukkie ijzer dan!
+2
Gavrie Willemsen
@rommert14 ik had vroeger een Fendt 612 Turbomatik E. Gaf nooit op, liet niets staan...... 1 blok ijzer die trekker... nu moet ik wel zeggen dat daar ook nooit een 3 Asser heeft achter gehangen hoor....😜
+4
arnoud
@Gavrie Willemsen ik durf hier gerust een 3 Asser aan te hangen, zal prima rijden met een blokje in de Fronthef
MaxxuM4ever
@Gavrie Willemsen waarom heeft die trekker dan een aantal jaren in de hoek van de schuur gestaan en daarna verkocht als het zo’n beer van een trekker was?
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever omdat hij maar 38 km liep. Ik had ondertussen een Inter 1455 gekocht.....
mdoornekamp
@Gavrie Willemsen kun je toch beter een valtra T214 kopen. Voor die 3 asser
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp jij bent ineens fan van valtra geworden merk ik wel.
De volgende trekker zal wel geen gele velgen hebben.
Maar voor jou is die T214 toch ook een mooie budget trekker??
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver
Welkom in de familie zou ik zeggen tegen hem😁
+2
mdoornekamp
@Fendt926Driver ik hou die Valtra zeker in de gaten. Maar ik ben naast m'n werk ook liefhebber ( net als jij) van trekkers. En ik heb maar 3 trekkers waar ik alle voorkomende werkzaamheden mee moet doen.

Maar als ik 6 trekkers met dumpers had lopen, had ik misschien niet alleen john deere.
+2
Fendt926Driver
@mdoornekamp liefhebber......dat is ook een goed argument.
Bij "maar" 3 trekkers zou ik ook zeker bij eenzelfde merk blijven om alles zoveel mogelijk uitwisselbaar te houden bij de trekkers onderling.
Zoals je nu met de ploegbanden al doet
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver trekkers moeten bij mij ook alround zijn. 1 trekker moet sowieso sterk genoeg voor de opraapwagen zijn, maar ook licht en wendbaar om te zaaien. En het moet een bwetje betaalbaar blijven. Anders kocht ik wel 3 vario's van 200 pk+
Fendt926Driver
@mdoornekamp nou ja betaalbaar was de valtra wel. En sterk. Die fluit overal naar toe met jou opraapwagen..
Dus als grote trekker zou kunnen....
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja misschien wel. Beetje weinig versnellingen en trage bediening. Cabine is ook klein. Wel comfortabele en sterke trekker.

Mijn giga mag ook wel krap 200 pk voor. Mijn 6155R is 200 pk. Maar die gaat nog wel eens uit.
bikkertie
@mdoornekamp bij een dikke prop gaat hij wel is uit zeker?
mdoornekamp
@bikkertie Ja bij een dikke prop gaat ie door de nokken koppeling. Maar gewoon egaal belast gaat het goed.

Jouw pottinger krijg je er ook niet makkelijk door denk ik?
bikkertie
@mdoornekamp wil ik wel geloven ja, verder wel mooi te doen met 200 pk zeker?

Haha valt mee, wel paar keer keer door gehad. Trekker ook wel is afgeslagen, was snachts toen was het ineens toch erg donker om je heen
mdoornekamp
@bikkertie 200 pk kan het goed doen. Gaat soms wel een beetje te hard met mijn vaste chauffeur. Capaciteit is echt enorm.

Dan is jouw Deutz wel aardig sterk. Die pottinger heeft de Slip koppeling aardig zwaar staan. Ik dacht 2400 Nm. Strautmann is 2000 Nm
bikkertie
@mdoornekamp met twee wagens wel tijd genoeg om de bult vast te rijden als je beetje je best doet met het laden?

Zou kunnen kloppen ja, trekker trekt best valt ons iedere keer nog mee.
mdoornekamp
@bikkertie 2 wagens echt dichtbij wil alleen onder in de sleuf silo. Of vooruit over de bult rijden met de wagens. Anders gaat gauw te hard😅. En ik heb behoorlijk veel aanrij/verdeel capaciteit met shovel en verdeler
+2
bikkertie
+1
mdoornekamp
@bikkertie dat loopt machtig mooi met die combinatie. Gang dr goed in. Raapt ook mooi schoon op
mdoornekamp
@bikkertie dit is 2.25 pick tóch
bikkertie
@mdoornekamp ja klopt, brede pickup met rol achter de pickup.

Schiet wel lekker op met deze kar ja👍🏼
+1
@mdoornekamp afslaan onder die omstandigheden is toch bar slecht voor de motor? Ik snap dat je t niet expres Laat gebeuren, maar toch..
+2
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja is wel slecht voor de motor en aftakas koppeling. Maar gebeurt soms met een prop erdoor. Wij rijden altijd met 40 messen
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr afslaan is bij mij in al die jaren mij nog nooit overkomen. Grenslast staat heel hoog dus de slipkoppeling gaat er altijd eerder door.
Maar volgens de kenners staat een slipkoppeling van een rapide ook lager afgesteld. Paar jaar geleden wel bij schuitemaker op de testbank gehad en hij stond precies goed
@Fendt926Driver maar jij rijd met ruime pk’s😜
Grenslast 10% is toch dat hij pas langzamer gaat rijden als toerental 10%zakt? Heet dat bij alle merken grenslast? Ik lees alleen de term bij jou, verder zie ik t nooit voorbijkomen
+2
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik weet bij fendt dat het grenslast is.
Andere merken rij ik niet mee.
Maar hoorde laatst dat nieuwe john deere trekkers dat nog niet eens hadden.
Maar dat was ook iemand die normaal nooit op john deere rijdt dus kon hij het misschien ook niet vinden.
Jou uitleg klopt. Ik rij bijna nooit boven de 5% grenslast.
Hoeft ook bijna nooit. Stationair kan hij de meeste dingen al wel trekken
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ik weet bij fendt dat het grenslast is.Andere merken rij ik niet mee.Maar hoorde laatst dat nieuwe john deere trekkers dat nog niet eens hadden.

Tuurlijk hebben ze dat wel.
Alle JD's met een vario transmissie hebben grenslastregeling en tms.
De eerste van begin deze eeuw nog met draaiknop en vanaf de 30serie (2007 dacht ik) is dat verhuist naar het schermpje en kwam er ook de mogelijkheid dat de trekker zelf de instellingen aanpast aan het werk, bv wel of geen aftakas, hydrauliek e.d.
Dat werkt vaak zo goed dat je bijna niks zelf hoeft in te stellen, maar het kan wel als de chauffeur dat nodig vindt.
Fendt926Driver
@hobbyboer hoorde laatst van een stageloper die op een nieuwe R had gereden en de kipper wou kippen in stilstand. Hij trapte het gas in maar trekker wou niet meer dan 1400 toeren draaien in stilstand. Dus maar tergend langzaam de kipper omhoog gedaan.....
+2
MulderDeutz1
@Fendt926Driver Dat is gewoon een instelling en kun je gewoon aanpassen. Onkunde dus.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @MulderDeutz1:
gewoon een instelling

Welke zou het zijn?
1400 toeren moet zat zijn om vlot te kippen, denk het eerst aan hydrauliek instelling, maar het kan ook zijn dat het gewoon prima ging en dat het zo'n chauffeur is waar alles veel toeren en lawaai moet maken anders hebben ze het gevoel dat het niet opschiet.
Die bestaan ook nog steeds.

Hij heeft nog geluk gehad met waarschijnlijk de instellingen van de vorige chauffeur/klus, de 'tms' kan ook tot 1200 toeren terug regelen, dan had hij nog minder lawaai gehad 😉
Fendt926Driver
@MulderDeutz1 daarom zijn het nog stagelopers. Die moet het nog geleerd worden.....
@Fendt926Driver als zo’n moderne trekker met 1400 toeren de kieper niet omhoog krijgt weer ik t ook nietmeer.. dan is 1400 toch zat! Of volgas en 4 seconden winnen 🤤
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr je weet als vreemde niet hoe het is ingesteld.
Als de 926 op minimale liters ingesteld staat duurt kippen ook een eeuwigheid en maakt het niet uit of je stationair of volgas draait
@Fendt926Driver ja dat is waar. Maar als de pomp 100% staat is een kieper toch zo boven?
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr klopt. Pomp is ls pomp dus vraag afhankelijk.
Maar als alles goed staat werkt het meeste ook prima.
Maar als je smorgens op stage bij een loonbedrijf een trekker mee krijgt waar je nog nooit mee gereden hebt is niet alles vanzelf sprekend.
+12
mdoornekamp
@Fendt926Driver jouw schuitemaker staat maar op 1500Nm ongeveer. Dan moet je er een keer een Pottinger jumbo aan hangen. Dan schreeuwt die Fendt wel om zijn moeder.
Fendt926Driver
@mdoornekamp dat roepen ze allemaal wel. Maar eerst zien dan geloven.
Wij rijden nooit harder dan 15kmh met laden en harken 8m breed. Dus waarom zou ik dan meer last hebben met een pottinger erachter?
mdoornekamp
@Fendt926Driver dan kun je 10 meter harken en 18 km rijden
Fendt926Driver
@mdoornekamp dat is dan wat voor de toekomst.
Als ik mijn budget uitgeef aan een pottinger blijft de hark nog wel een tijdje op 8m breed.
Alles tegelijk aanpassen is nooit mijn systeem geweest
mdoornekamp
@Fendt926Driver breder harken krijg je sowieso geen spijt van. Vooral met een droge zomer zoals vorig jaar
Fendt926Driver
@mdoornekamp klopt. Maar de pick up van een oude schuitemaker is maar 1.6m breed. En de bredere harken maken wiersen van 1.8 tot 2.5m breed.
Daar kan ik nog niets mee.
Als ik de 4e of laters snedes haksel harken we 18m breed bij elkaar. Dus breder is niet het lastigst bij ons
fan van trekkers
@Fendt926Driver
Onze pottinger heeft pickup breedte van 2 meter, we harken op 9,20 en ik rijd met een normale snede met een snelheid van 20 kmh. Als ik langzamer ga moet ik dat in toerental doen, anders is de overgang van versnelling te hoog. Bij dikke snede gewoon versnelling terug.
Fendt926Driver
@fan van trekkers ieder doet het op zijn manier.
De vario bij ons kun je per 100m per uur bijregelen om altijd optimaal te kunnen laden.
fan van trekkers
@Fendt926Driver ja dat is wel idiaal aan vario. Van mij mogen ze die nieuwe dynamic command transmissies snel in de t7 leggen, dat zal ook wel wereld van verschil zijn
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver ja wiersen worden steeds breder tegenwoordig
+1
hermanjohndeere
@mdoornekamp als je 18 rijdt gaat het wel gek zat. Als je er dan een prop in krijgt heb je kans dat je de rotor leeg moet plukken. Zelf gelukkig nog geen ervaring mee maar wel gehoord van iemand.
mdoornekamp
@hermanjohndeere ja mooiste is meer gras in het zwad. Wij rijden liever niet harder dan 15 km. Ik doelde hier meer op de hogere capaciteit en belastings graad van een Pottinger Jumbo. Slipkoppeling staat de helft zwaarder dan een wat oudere schuitemaker en draait lichter. Dus capaciteit is enorm veel hoger. Mits er genoeg gras ligt. Wij kunnen bij een normale snee met 2 nieuwe Strautmanns ook minstens zo snel als een hakseltrein
cb6520
@mdoornekamp wanneer ruil jij de strautmann wagens om voor pottinger?
mdoornekamp
@cb6520 voorlopig niet. Beide merken staan hoog in de top. Ik vind jammer dat de jumbo 6010 niet meer gemaakt wordt. Een Torro 6010 is weer vrij laag. Pottingers is gemiddeld ook wat duurder denk ik. En geen omkeerbare messen. Slijpinrichting heb ik zelf niks mee
fan van trekkers
@mdoornekamp nieuwe torros hebben sinds kort wel omkeermessen, maar is zo torro 6510 of 7010 niet wat dan? Kunnen ook 45 messen in.
mdoornekamp
@fan van trekkers volgens mij heb ik 2 jr geleden toen maar een Torro 6010 gekeken. 7010 is sowieso veel te lang. Ik moet een wagen hebben met capaciteit. Dus sterke invoer. Een enorme lange en lompe bak heb je niks aan. Die laatste meter zit je altijd in de weg met draaien. En die lange wagens krijg je de bult ook niet op. Torro had ik dan liever 30 cm hoger gehad.

Krone maakt nu ook van die onnozel lange wagens. Zo'n nieuwe zx kun je lang niet mee bij alle boeren terecht. En mx is gewoon te licht en heeft te smalle pick up
@mdoornekamp Is een MX lichter dan jou mega of giga? Op hoeveel nm staan die koppelingen dan? Onze Bergmann op 2100 volgens mij. Moet wel wat gebeuren voordat die erdoor gaat
mdoornekamp
@MaartenMandemaker mx is veel lichter. Zit nog een ovale (citroen) buis als aftakas op. Dat moet gewoon een ster buis zijn. Mx is eigenlijk een oude titan met grotere bak en groot onderstel. Weet zo niet hoe zwaar die aftakassen staan.

2100Nm is ook al heel wat. Hoeveel pk staat ervoor dan?
@mdoornekamp Oh oké dat had ik niet verwacht bij zo'n wagen, zo'n citroenbuis kan lang dat koppel niet overbrengen wat een ster kan. Aftakas van de Bergmann is loodzwaar, ook tweezijdige groothoek erop. Meestal staat de 7616 ervoor, die heeft dik 190 pk. De 6615 kan hem ook prima doen, die heeft 15 pk minder
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ok Dubbel groothoek is wel luxe. Of zitten er walsen in?

Strautmann heeft ook standaard zware aftakas. Ik laat slipkoppeling wel eens testen bij Meindersma in Friesland. Omdat die het goed voor elkaar heeft. Neem ik de aftakas van collega ook wel eens mee om te testen. Heeft een schuitemaker 580. Zegt die, moeten we ze niet door elkaar halen straks. Nou die van de strautmann is een slag dikker, dus verschil kun je zo zien. haha.
@mdoornekamp zijn er dichterbij geen testers voor slipkoppelimgen? Wargea is nogal een stukje vanaf noord Groningen..
+1
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr Meinderts heeft het wel goed voor elkaar. Omdat ze met die Schuitemakers altijd een beetje met die slip koppelingen aant afstellen zijn.
@mdoornekamp Nee geen walsen. Heb hem een keer gebruikt voor de rotorkopeg met de voorzetwoeler ertussen, maar daar ga je niet voor je lol mee aan het slepen.
Oké Hebben die er een testbank voor? Scheelt er wel eens wat aan of valt dat mee. Nadeel van platen is wel dat ze vast willen gaan zitten. Heeft die 580 wel een ster of ook nog niet? Stomp op de wagen is bij ons ook 45 mm. Tandwielbak naar de rotor is dezelfde als op een Torro.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker Stomp op de strautmann is ook dik volgens mij. Ok dus bergmann gebruikt pottinger delen
@mdoornekamp Nee ze kopen bij dezelfde fabrikant in. bass-antriebstechnik.de/produkte/… .
mdoornekamp
@MaartenMandemaker wel duidelijke en leuke website voor een industriële fabrikant
@mdoornekamp Ja klopt viel mij ook op. Mooi wat uitleg erbij. Shoppen wel meer fabrikanten daar zo te zien. Sommigen beginnen nu ook met planetaire vertraging in de rotor. Krone en Bergmann zoiezo.
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
2100Nm is ook al heel wat.

220kW op 1000 toeren.
fan van trekkers
@mdoornekamp we hadden van het voorjaar een democombi gehad met een new holland t7.210 en zo nieuwe mx met beweegbare voorwand. Ik vond het juist een hele fijne wagen. Goeie bediening, veel automatisch (dat ook goed werkt). Door de voorwand was de wagen ook mooi dicht op de trekker, dus elke vracht kreeg je de bult op, en met hoge banden ook idiaal. Door die voorwand kreeg je ook altijd de laatste wiers mee
mdoornekamp
@fan van trekkers nieuwe mx is wel een mooie compacte wagen. Pick up is wat smal en ik weet niet hoeveel vermogen zo'n wagen aan kan. En de invoer zit nog steeds scheef voor de bak. Net als de titans van 20 jr geleden
+3
Fendtpower312
Super dik mooie machines 👌🏻💪🏻👍🏻😃
+4
MF 2725
🚜🚜👌👌
+3
a3vandiejen
Prachtig.
arnoud
Deze foto gaat de top 10 wel halen zondag 😂😁
+1
Fendt926Driver
@arnoud echt wel.
+1
@arnoud ik heb expres geen foto geplaatst deze week, ik wilde de fendts ook weer een keer de kans geven😉
Fendt926Driver
@Deutz-Fahr-Rijder strakke aktie.
Was bijna bang dat je zei dat jij deze foto had gemaakt en arnoud gezegd dat die hem plaatsen mag. Zodat het niet eentonig wordt aan de top....
@Fendt926Driver nee joh, zo gehaaid op die eerste plek ben ik ook niet. Gewoon een foto'tje plaatsen en zien waar het schip strandt

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 614 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!